theStig skrev:
Soundproof skrev:
Undrer det dig i så fald ikke at de bedste udgivelser praler med at deres optagelse er lavet med analoge processer, simpel to-mikrofon teknik, masterbånd på gamle rør-spolebåndoptagere etc.?
I såfall er det kun "pral". Jeg har hørt flere slike opptak, de tiltaler ikke mitt musikkhjerte.
Jeg tok en rask sjekk av alle mine referanseplater innen klassisk musikk. De er alle - uten unntak - digitale.
Tag et lyt på "Jazz at the Pawnshop".
Kommentér ikke på selve det musikalske indtryk, uden også at kommentere på kvaliteten af lydgengivelsen.
Sjældent hører man samme stemnings- og rumformidling.
Jeg ved præcist hvordan den plade er optaget.
Fås forresten også på CD lavet fra samme masterbånd.
LP'en er bedst.
Når nu vi er ved det med Masterbåndet så har nogle nævnt at LP'er alligevel er lavet på baggrund af en master CD.
Det sker. Uheldigvis.
LP'er som er mastered digitalt er ofte 2. sortering i mit hjem.
Der findes masser af musik som ikke egner sig til ret meget andet end baggrundsmusik eller totalt højt, klippet og forvrænget fest musik f.eks. afspillet gennem en NAD 3020 og et sæt Cervin Wega højttalere.
Jeg plæderer ikke for at LP lyd altid er godt.
Jeg taler heller ikke om LP lyd som reference.
Min reference er spolebånd eller endnu bedre en live optræden.
Optaget og afspillet på Nagra T, Stellavox TD9, Lyrec eller lignende maskiner kommer ingen reproduktion i nærheden kvalitetsmæssigt.
Jeg bruger selv Lyrec til, en sjælden gang imellem og efterhånden mindre ofte, at optage live begivenheder.
Ved disse lejligheder laver jeg samtidig digital backup i 48/192.
Jeg kender udemærket fordelene ved digital lyd.
Men jeg erkender også at det er samme samlede lydkvalitet og ikke giver samme positive slutoplevelse som den analoge optagelse af samme begivenhed.
Grunden til min lidt bastante opførsel i tråden skyldes at der findes en "liga" af digital-lyd fortalere som er lige så modtagelige som en tyk stenmur og samtidig meget påståelige og ind imellem bruger disse deltagere uvederhæftig argumentation og "falsk videnskab".
Jeg undskylder min optræden men holder fast på mit budskab.
Jeg kan kun appelere til at man er åben overfor om virkeligheden måske er anderledes end man selv ser den.........end ens egen "sandhed".
Denne indfaldsvinkel har givet mig mange gode oplevelser i livet.
"dolph"