Løp og kjøp Abrahamsen D/A konverterer

JauJau

Medlem
Ble medlem
08.09.2009
Innlegg
47
Antall liker
1
Da er den siste DAcen som var på lager i Ålesund Solgt ;)
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Ingen som har funnet ut om dette er mk II utgaven?
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.140
Antall liker
8.769
Torget vurderinger
1
Når kom MK. II?
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.238
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
bjornh skrev:
Når kom MK. II?
Det er ingen MK1 og MK2, men jeg antar at en gang byttet de til det nye dac/upsampler/SPDIF-receiver-kortet i produksjonen.

Spiller ingen rolle, for hvis du har det gamle kortet og opplever problemet med støy/grumsete lyd, får du det nye kortet i posten. Det er gjort på 5 minutter å bytte for hvem som helst.

Det nye kortet har en mer nøytral lyd enn det gamle, som låter mer "abrahamsen" med litt varmere lyd. I mitt oppsett (som er ganske "varmt" i utgangspunktet) likte jeg det nye best. Andre har vært mer fornøyd med det gamle.
 

HHH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2009
Innlegg
212
Antall liker
2
cybervision_ skrev:
Begge deler kan låte bra, både adaptiv og asynkron. Kommer en på om implementeringen er gjort ordentlig. Alt i alt er det jo lite forskjell mellom DACer generelt.
Nja, en viss forskjell er det nå, eller mener du at mange av oss kunne ha spart mye penger på DAC, og fått samme lyden? ;)
Poenget er vel heller at forskjellen ligger mer i implementeringen enn i hva slags teknologi som er brukt.
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.300
Antall liker
21
altfor stor og brei. Skal det være noe vits med dac bør den være mindre enn en cdspiller...
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.238
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Sleiven skrev:
altfor stor og brei. Skal det være noe vits med dac bør den være mindre enn en cdspiller...
Det tror jeg er et standpunkt du har ganske for deg selv. ;)

La meg sitere en PM jeg sendte her forleden dag (redigert litt, selvsagt):

Først og fremst synes jeg selve konseptet med en god, separat DAC er genialt. Du kan få samme gode lyd (DAC-ens lydsignatur) fra alle kildene dine med digital utgang. DVD/Blu-Ray/CD-spiller (Alle disse kan godt være samme boks. Lyden blir i praksis den samme uansett, siden du tar signalet ut digitalt, før boksenes analoge utgangstrinn får satt sitt preg på lyden.), mediastreamer (Squeezebox, Sonos, WDTV, etc.) eller dab-radio. I prinsippet kan du få dac-ens godlyd ut av i utgangspunktet billige kilder som ikke har mye lydkvalitet å skryte av på egen hånd. TV-tuner og slikt kan du også koble til DAC-en for et skikkelig løft i TV-lyden. (Selvsagt er lyden i TV-sendingene lossy komprimert, så det vil ikke låte som CD, men moro er det likevel.)

PC-lyd (f.eks. over USB) er jo selvsagt også en god kilde til akkurat den samme godlyden.

Jeg synes at å kjøpe en squeezebox og/eller en billig, men egnet (altså uten mekanisk støy, og som leser CD-er raskt nok til at det ikke blir irriterende å bytte plater) Blu-ray-spiller og en fin DAC, er en MYE mer fremtidsrettet og fleksibel måte å få godlyd fra CD-plater på enn å kjøpe en dyr CD-spiller. Du har kanskje en egnet blu-ray eller DVD-spiller allerede, og selvsagt kan du bruke cd-spilleren din som kilde også. (...Men det blir litt bortkastet å ha mer enn ett drivverk for sølvplater hvis du likevel bruker samme DAC på alle sammen, synes jeg.)

Det som ikke er til å trekke i tvil, er at V6 er mye for pengene. jeg gjetter på at det er nærmest samme boks som Electrocompaniet ECD 1, og den kostet vel 10-11K. (?) (Ikke at DET var "riktig" pris, men...) Denne uka er det ganske risikofritt å kjøpe en, for hvis du ikke liker den, får du sikkert nesten igjen pengene når prisen har gått opp igjen likevel. Da kan du teste hva du synes, og velge om du beholder den eller bare fortsetter med CD-spilleren slik den er.

Jeg tipper at du vil synes den er verdt pengene bare på grunn av den nye funksjonaliteten du får i anlegget med den.
Boksens størrelse og formfaktor er av meget underordnet betydning. ...Synes jeg, da.
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.291
Antall liker
240
Torget vurderinger
1
For de som trenger en dac må jo Abrahamsen til 2000kr være et knallkjøp :eek:

Detta må jo væra løp og kjøp ;)

Destiny.. :)
 

HHH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2009
Innlegg
212
Antall liker
2
Dazed skrev:
Det tror jeg er et standpunkt du har ganske for deg selv. ;)

Boksens størrelse og formfaktor er av meget underordnet betydning. ...Synes jeg, da.
Jepp, litt mer opptatt av hva den gjør med lyden, enn hvordan den ser ut, at den ser bra ut er ren bonus.
 

Della

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2010
Innlegg
168
Antall liker
68
Sted
Vigrestad, Sør på Jæren
Heisan,

Slengte inn en ordre jeg også.
For den prisen er den makeløs til å ha mens jeg stakker opp litt cash til en skikkelig DAC, og ikke minst; et skikkelig anlegg ;D
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.238
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Della skrev:
Heisan,

Slengte inn en ordre jeg også.
For den prisen er den makeløs til å ha mens jeg stakker opp litt cash til en skikkelig DAC, og ikke minst; et skikkelig anlegg ;D
Gratulerer.

Synes den er skikkelig nok, jeg.

Det eneste jeg kunne tenke meg var flere innganger (...men det er det ikke mange andre dac-er om har heller) og fjernkontroll til inngangsvelgeren, men det er ingen stor sak.
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.003
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Noe som har sammenliknet Matrix Quattro Dac med Abrahamsen sånn lydmessig? (Klar over at det blir litt epler og pærer, siden Matrixen har forforsterker, men likevel …)
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.140
Antall liker
8.769
Torget vurderinger
1
Hvor god er egentlig Abrahamsen DAC'en? -er det noen som har hatt en shoot-out med andre ekvivalente?
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.140
Antall liker
8.769
Torget vurderinger
1
Jeg klarte ikke å la være: jeg kjøpte en i dag!
 

yel

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2006
Innlegg
677
Antall liker
1
bjornh skrev:
Jeg klarte ikke å la være: jeg kjøpte en i dag!

Du som er litt i kontakt med RM, la han se litt på den Abrahamsen saken. He he, han har gjort det med min... ;) å fy flate, eller noe i den dur! :eek:

y
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.140
Antall liker
8.769
Torget vurderinger
1
Tanken har falt meg inn, faktisk!
 

yel

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2006
Innlegg
677
Antall liker
1
bjornh skrev:
Tanken har falt meg inn, faktisk!
Akkurat det er det ingen tvil om at du burde gjøre.. Forskjellen er bare til det bedre. No doubt!! :)


Y
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.140
Antall liker
8.769
Torget vurderinger
1
Fikk ikke kobla den opp i går, blei seint da det var andre oppgaver som bare måtte gjøres. Jeg ble bl.a. kalt ut til å spille skytespill...
 
N

nysjerrigper

Gjest
kjenner jeg elkjøp rett fra tiden jeg jobbet der er det knapt mulig å få tak i et slik tilbud i butikkene.. de kjøper inn 4-5stk per avdeling og selger ofte med tap. ::)
dropper innom i gjøvik etter skolen men tviler på de har.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.140
Antall liker
8.769
Torget vurderinger
1
I Tromsø stod det to-tre esker igjen i butikken klar + et par demomodeller.
 

Della

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2010
Innlegg
168
Antall liker
68
Sted
Vigrestad, Sør på Jæren
Heisan,

Det enkleste er å gå inn på nettet og kjøpe der. Du kan også velge om du vil hente i en butikken eller få varen tlsendt.
Har opplevd en del vas med Elkjøp og har sverget på å aldri sette mine bein der mer, så jeg måtte bestille til døren :-[

Leveringstid 2-5 dager :)

Della
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.702
Antall liker
9.084
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Dazed skrev:
northpole skrev:
Ingen som vil poste resultater ??? :-X
De sitter vel og tramper med foten og nikker med hodet, alle mann. ;D
Den har nå spilt i 3 døgn, lar den få ett til, da er det fredag.
Skal prøve å si mere da, men første lytt er att den er mer tilbakelent en Cary Dvd 7.
Det virker som det er mer spileglede i Cary.
mer krutt og fart om man skal si det på den måten, men det skulle bare mangle.
Det er tross alt en betydelig dyrere spiller(dac)
Eller er det hva men er vant til?
Bassen er der men diskant og mellomtonen er tilbakelent.

Steinar.
 

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
642
Antall liker
3
Du har kanskje fått mer mellombas eller nedre mellomtoner,...så prøv å øke avstand mellom høyttalere.
 

EndreS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2007
Innlegg
195
Antall liker
37
Sted
Bergen
nysjerrigper skrev:
2-5dager fra elkjøp? nja ;D
Jeg bestilte den 17 om kvelden. I dag den 20 kl 0810 fikk jeg melding fra Posten om at den var klar for henting.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.238
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
zimon skrev:
steinost skrev:
Bassen er der men diskant og mellomtonen er tilbakelent.
Er det relevant at disse kan ha fått nye DAC-kort? Se i flg. tråd, f.eks fra http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,30085.msg959528.html#msg959528 (vet ikke om de som selges nå har gamle eller nye kort).
Vi snakket om dette på forrige side. Der skrev jeg følgende:

Dazed skrev:
Det er ingen MK1 og MK2, men jeg antar at en gang byttet de til det nye dac/upsampler/SPDIF-receiver-kortet i produksjonen.

Spiller ingen rolle, for hvis du har det gamle kortet og opplever problemet med støy/grumsete lyd, får du det nye kortet i posten. Det er gjort på 5 minutter å bytte for hvem som helst.

Det nye kortet har en mer nøytral lyd enn det gamle, som låter mer "abrahamsen" med litt varmere lyd. I mitt oppsett (som er ganske "varmt" i utgangspunktet) likte jeg det nye best. Andre har vært mer fornøyd med det gamle.
Den lyden som steinost beskriver høres ut som "abrahamsen-signaturen" beskrevet av en den ikke faller i smak hos. :) ...Og det igjen tyder jo på at hans dac hard et gamle kortet (noe som ville være litt oppsiktsvekkende) eller at Cary DVD 7-en som er hans referanse, bare er vesentlig mer lystklingende enn V6.
 
N

nysjerrigper

Gjest
hadde ikke på butikken..
de skulle få inn igjen, men da til vanlig pris.
har ingen aktiv postadresse her heller så no luck this time,jeje :D
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
V6.0:

Bass = litt utflytende / ikke så stram som andre DAC-er
Mellomtone = force numero 1
Diskant = litt pågående i enkelte deler
Lydbildet størrelse = force numero 2
 

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Innlegg
479
Antall liker
0
Loevhagen skrev:
V6.0:
Bass = litt utflytende / ikke så stram som andre DAC-er
Mellomtone = force numero 1
Diskant = litt pågående i enkelte deler
Lydbildet størrelse = force numero 2
Har du hørt den med nytt eller gammelt dac-kort? De skal jo være så forskjellige sies det.

Noen som vet om den har vært testet noe sted med det nye kortet? Tidligere tester er jo mer eller mindre ugyldige om de er så forskjellige fra de gamle.
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Tar man en titt i tråden for Abrahamsens venner er det en overvekt av de som mener det originale kortet var best. Jeg har hatt to utgaver av V6.0 og en A-DAC. Vet ikke om den ene V6.0 hadde gammelt eller nytt kort.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.702
Antall liker
9.084
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Dazed skrev:
zimon skrev:
steinost skrev:
Bassen er der men diskant og mellomtonen er tilbakelent.
Er det relevant at disse kan ha fått nye DAC-kort? Se i flg. tråd, f.eks fra http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,30085.msg959528.html#msg959528 (vet ikke om de som selges nå har gamle eller nye kort).
Vi snakket om dette på forrige side. Der skrev jeg følgende:

Dazed skrev:
Det er ingen MK1 og MK2, men jeg antar at en gang byttet de til det nye dac/upsampler/SPDIF-receiver-kortet i produksjonen.

Spiller ingen rolle, for hvis du har det gamle kortet og opplever problemet med støy/grumsete lyd, får du det nye kortet i posten. Det er gjort på 5 minutter å bytte for hvem som helst.

Det nye kortet har en mer nøytral lyd enn det gamle, som låter mer "abrahamsen" med litt varmere lyd. I mitt oppsett (som er ganske "varmt" i utgangspunktet) likte jeg det nye best. Andre har vært mer fornøyd med det gamle.
Den lyden som steinost beskriver høres ut som "abrahamsen-signaturen" beskrevet av en den ikke faller i smak hos. :) ...Og det igjen tyder jo på at hans dac hard et gamle kortet (noe som ville være litt oppsiktsvekkende) eller at Cary DVD 7-en som er hans referanse, bare er vesentlig mer lystklingende enn V6.
Vil ikke si at Cary er lys, den har driv i bassen og får frem mer spilleglede.
Jeg synes det er vanskelig å beskrive lyden i ord.
Jeg sier ikke att v6 er dårlig, bare en helt annen lydsignatur en Caryen, grunn til at jeg kjøpte den er at jeg skal ha musik over på Pc.
Da er jo dette et greit sted å starte.

Steinar.
 

EndreS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2007
Innlegg
195
Antall liker
37
Sted
Bergen
Hei

Noen andre som har en hvor baksiden av dacen avviker fra tegningen i brukermanualen. Tenker da på at inngangen som kalles Coaxial 2 også har en optisk s/pdif inngang og ifølge brukermanualen skal den ha en en bryter som trykkes inn hvis du skal bruke optisk.

Grunnen er at man da kan koble opp med enten: 2 x optisk/s/pdif og 1 x coaxial/rca eller 2 x coaxial/rca og 1 x optisk/s/pdif. Dette er veldig gunstig fordi de fleste TVer og TV-tunere er vanligvis optisk/s/pdif og det er også bl.a. Playstation 2.

Mulig de har gjort det slik at enten optisk eller coaxial er operativ, avhengig av hva som er koblet til, men fikk jeg ikke sett på i går kveld. Noen som vet det?

(PS! En liten nedtur. TV-en på TV-stuen er satt opp med 5-1 lyd fra optisk ut. Regnet med at det var PCM. Da må jeg ta ut Conaxcam og skaffe en seperat TV-tuner)

Endre
 

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
642
Antall liker
3
Jeg var også litt forviret med baksiden av dacen, og vet ikke om jeg sitter med DAC med gammelt eller det nye DAC-kortet?
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.238
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
ron-hi skrev:
Har du hørt den med nytt eller gammelt dac-kort? De skal jo være så forskjellige sies det.
Litt forskjellig, tenker jeg. ;)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.238
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
EndreS skrev:
Hei

Noen andre som har en hvor baksiden av dacen avviker fra tegningen i brukermanualen. Tenker da på at inngangen som kalles Coaxial 2 også har en optisk s/pdif inngang og ifølge brukermanualen skal den ha en en bryter som trykkes inn hvis du skal bruke optisk.

Grunnen er at man da kan koble opp med enten: 2 x optisk/s/pdif og 1 x coaxial/rca eller 2 x coaxial/rca og 1 x optisk/s/pdif. Dette er veldig gunstig fordi de fleste TVer og TV-tunere er vanligvis optisk/s/pdif og det er også bl.a. Playstation 2.

Mulig de har gjort det slik at enten optisk eller coaxial er operativ, avhengig av hva som er koblet til, men fikk jeg ikke sett på i går kveld. Noen som vet det?
Det er litt uklart hvordan det funker, sånn med en gang.

"Coax 1"-inngangen er grei. Ingenting å lure på der-

"coax 2" tar signal fra ENTEN coax-inngangen merket med nettopp det, eller den ene toslink-inngangen (Det er dette som er litt uklart; å finne ut hvilken av toslinkene som er "toslink" og hvilken som er det ene av alternativene til "coax 2"). Det enkleste er å sette inngangsvelgeren på "toslink" og se når du får lyd fra den. Da vet du at den andre toslink-kontakten hører til coax 2.)

"Toslink" er selvsagt den andre toslink-inngangen, og jeg tror den er merket "toslink". Husker ikke. Lenge siden jeg har sett bakpå der.

"USB" burde være grei. ;)

Som alltid kunne bruksanvisningene til Abrahamsenproduktene vært bedre skrevet. :) Heldigvis holder produktene noe høyere kvalitet enn bruksanvisningene. ;)

Fant dette bildet på "det andre forumet):

 
Topp Bunn