Sport, sykkel og trening Løping / jogging

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Du blir kanskje ikke toppidrettsutøver av det treningsprogrammet, cyber, men helsegevinsten er kanskje helt der oppe allikevel. Her i gården går det i tåhev om dagen. Skal snart snøre på meg skoene og krysse fingrene for at beina tåler en løpetur igjen.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 666
    C

    Cyber

    Gjest
    Du blir kanskje ikke toppidrettsutøver av det treningsprogrammet, cyber, men helsegevinsten er kanskje helt der oppe allikevel. Her i gården går det i tåhev om dagen. Skal snart snøre på meg skoene og krysse fingrene for at beina tåler en løpetur igjen.
    Har ikke en plan om det heller. Den gylne middelvei er ofte nok. Man løper seg ikke slank heller, slaget står ved matfatet. Jeg kan løpe dobbel lengde også, men når livet ellers suger energi på alle fronter så er det lurere å balansere innsatsen slik at man har overskudd og slipper skader - og har tid til menneskene rundt en. Om 15 år til så er nok situasjonen annerledes når fuglene er forlatt redet.

    En ting er sikkert - sykt vått rundt om for tiden.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 666
    R

    rr30629

    Gjest
    Du blir kanskje ikke toppidrettsutøver av det treningsprogrammet, cyber, men helsegevinsten er kanskje helt der oppe allikevel. Her i gården går det i tåhev om dagen. Skal snart snøre på meg skoene og krysse fingrene for at beina tåler en løpetur igjen.
    Den største utfordringene egentlig når vi «gamliser» skal løpe, eller trene i det hele tatt. Har vært aktiv hele livet men aldri vært så vanskelig som nå og finne balansen mellom mengden trening og det å ikke belaste/ få «vonter» her og der. Og når man føler seg i god form så kan man jo ikke «skulke» heller for da vil det gå ut over formen.:).

    Man er ikke 20-30 hele livet. Fikk en følelse med den jæ...n bak leggen igjen i går så nå er det å teste tålmodigheten igjen. Det er snart skisesong og da skal jeg ikke ha vondt noen plass.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Jeg har vært så heldig å få innpass hos en sykt dyktig fysioterapeut som er tilknyttet olympiatoppen. Hun kan sine ting - også når det gjelder gamle muskler og ledd. Har nærmest reparert musklene i begge leggene. Det var mye arrliknende vev der. Behandling og rehab-trening etter hennes hode har gitt meg mange hundre km ekstra de siste årene. Men det skal lite til før det blir tilbakefall. En uke på ski, en uke uten trening, en uke med litt for mye trening, en litt for lang tur. Jeg bygger meg gradvis opp hver gang, men leggmusklene er i svakeste laget. Så akkurat nå kjører jeg en daglig dose med tåhev .... til melkesyra biter skikkelig til der leggstrekken pleier å komme. Må få noen løpeturer før jul slik at jeg får luftet meg mellom pinnekjøttet og ribba. En jul uten trening er en jul uten mening (det stemmer ikke, men det rimer så bra).
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Synes det stemmer veldig bra jeg, de flotteste turene på ski innover på fjellet har jeg i jul/romjul, treffer ikke folk, lyset er nydelig og snøen er på sitt hviteste. Det eneste er at da jeg var liten :cool: var det «alltid» steinkaldt i de tider, det er lenge siden det var slik.
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.510
    Antall liker
    6.120
    Torget vurderinger
    14
    Man
    Skal være litt forsiktig med trening når vognkortet viser at man er veteran. Jeg løper sakte sakte på alle langturer. Så 2 dager hvile. På 10 km og motbakke intervaller gir jeg litt mer gass. Jeg må lytte til kroppen. Det går veldig fint å løpe en rolig 5 km. Tiden det tar er ikke viktig. Å komme seg ut derimot. Romaskin er gull om man vil trene innendørs.
    Lasse.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx
    C

    Cyber

    Gjest
    Man
    Skal være litt forsiktig med trening når vognkortet viser at man er veteran. Jeg løper sakte sakte på alle langturer. Så 2 dager hvile. På 10 km og motbakke intervaller gir jeg litt mer gass. Jeg må lytte til kroppen. Det går veldig fint å løpe en rolig 5 km. Tiden det tar er ikke viktig. Å komme seg ut derimot. Romaskin er gull om man vil trene innendørs.
    Lasse.
    Romaskin er bra, men jeg har investert i Ellipsemaskin, den trener også kroppen godt uten å gi belastningen løping ofte påfører.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 666

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Romaskin er bra, men jeg har investert i Ellipsemaskin, den trener også kroppen godt uten å gi belastningen løping ofte påfører.
    Er det lov for menn å bruke en slik en?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Vi har en i kjelleren selv, jeg brukte den en del da jeg hadde litt kneproblemer. Det funker jo men Gud så kjedelig det er kontra å være ute
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Vi har en i kjelleren selv, jeg brukte den en del da jeg hadde litt kneproblemer. Det funker jo men Gud så kjedelig det er kontra å være ute
    Det er drepende kjedelig. Heldigvis har jeg iPad og lyd i ørene - og det må være noe som er rimelig actionfylt. :)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Litt som tredemølle, tiden går jaggu sakte der i forhold til ute.
    Ja, og det er ikke bare litt heller. Jeg har bøtet på det med Netflix på en TV foran denne maskinen men det går fortsatt helt usedvanlig trengt med den tiden. Hvordan noen klarer å løpe 3 timer på mølle er for meg helt uforståelig, men jeg har lest om at så faktisk skjer. Jeg tar gladelig liten kuling med horisontalt regn midt imot enn å gå på en av disse maskinene. Da er det tross alt bare å kle seg deretter.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Tredemølle er trening av psyken og selvdisiplinen, ikke kondisjonen. :cool:
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Ja, og det er ikke bare litt heller. Jeg har bøtet på det med Netflix på en TV foran denne maskinen men det går fortsatt helt usedvanlig trengt med den tiden. Hvordan noen klarer å løpe 3 timer på mølle er for meg helt uforståelig, men jeg har lest om at så faktisk skjer. Jeg tar gladelig liten kuling med horisontalt regn midt imot enn å gå på en av disse maskinene. Da er det tross alt bare å kle seg deretter.
    Setter maskinen på høy motstand - da er du ganske godt trent på 30 minutter.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.810
    Antall liker
    26.414
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Selv syns jeg kondisjons idrett/aktivitet(y):) løping,sykkel,ski er noe som fungerer veldig bra også når aldern øker:rolleyes: 57 nå og har trent mye siden jeg passerte 50 (aktiv fra ungdoms år) Ikke noen skadeproblemer bare noen små kjenninger her og der som går over.
    Idag 10.5km kontrollert tempo med snitt puls 150bpm 4.47min/km. Mizuno Waverider 24 er jeg fornøyd med:)

    /666Lassse. Imponerende den løpkapasiteten du byggt opp på så kort tid(y):)
     
    Sist redigert:
    C

    Cyber

    Gjest
    Selv syns jeg alder og kondisjons idrett/aktivitet(y):) løping,sykkel,ski er noe som fungerer veldig bra også når aldern øker:rolleyes: 57 nå og har trent mye siden jeg passerte 50 (aktiv fra ungdoms år) Ikke noen skadeproblemer bare noen små kjenninger her og der som går over.
    Idag 10.5km kontrollert tempo med snitt puls 150bpm 4.47min/km. Mizuno Waverider 24 er jeg fornøyd med:)

    /666Lassse. Imponerende den løpkapasiteten du byggt opp på så kort tid(y):)
    4,47 min/km er meget bra i min bok. 🙌 Pleier å cruise langt saktere enn det.🏃‍♂️🏃‍♀️
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.510
    Antall liker
    6.120
    Torget vurderinger
    14
    Selv syns jeg kondisjons idrett/aktivitet(y):) løping,sykkel,ski er noe som fungerer veldig bra også når aldern øker:rolleyes: 57 nå og har trent mye siden jeg passerte 50 (aktiv fra ungdoms år) Ikke noen skadeproblemer bare noen små kjenninger her og der som går over.
    Idag 10.5km kontrollert tempo med snitt puls 150bpm 4.47min/km. Mizuno Waverider 24 er jeg fornøyd med:)

    /666Lassse. Imponerende den løpkapasiteten du byggt opp på så kort tid(y):)
    Takk for det. 4.47 kontrollert tempo på 10.5 km synes jeg er særdeles bra. Du er i bra form.
    Jeg er ikke veldig rask og må neste selge sjela mi for å klare 4.57 på 10 km. Dessuten virker det som om jeg er mere skadeutsatt når jeg løper fort på asfalt. Morro er det lell 😁.
    Lasse
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Gleden med forfotløping sendte meg inn i en langtidsbetennelse i sesambenet under foten for ca 4år siden.
    Etter å ha bedrevet stisykling for det meste de siste tre årene, har jeg i høst tatt frem joggeskoene igjen.
    Firmaet jeg jobber kjører en helsekampanje nå i høst. De gav oss alle fullversjonen av MyWorkoutGO appen for å konkurrere internt.
    Vi er vel ca 70+ grupper av 5-7 som er med. Poeng bygges rundt aktivitetstype og mengde, men gir mest igjen for intervalltrening. MyWorkoutGo er basert på studier utført på NTNU av effekten med intervalltrening.

    For min del er det lettere å gjennomføre to eller tre 4x4min intervalløkter i uken enn å løpe gatelangs i disse dager. Greit å vite at man har ca 40min med "lett helvete", for så være ferdig. Etterhvert som løpeformen kommer tilbake, så kan det hende jeg begynner å se på løpedistanse og ikke bare løpe-tid som nå.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.810
    Antall liker
    26.414
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Uansett om man løper fort eller mindre fort så er det en herlig følelse når man kan løpe og løpe i ett tempo/rytm uten og bli veldig sliten, finne flow'et Forrest Gump modus🏃‍♂️
    Fra igår
    20201120_160755.jpg

    /mk1c For en 6-7år siden prøvde jeg også på fremfot nedsetting gikk bra til en begynnelse sen small det til under foten og hælsporre betennelse blev resultatet😛 heldigvis hjelpte trykkbølge behandling🙂 så nå løpes det bakfrem igen.
     
    Sist redigert:

    Haugenial

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    691
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    4
    Løper 3-4 ganger i ukenfast rute ca 5 km med 132m i høydeforskjell og gjennomsnitt 6,5 pr km (pace). Liker oppoverbakke da knær ikke er av de beste, men rett joggesko har hjulpet meg betraktelig. Er gjennom mitt andre par av Adidas Ultra Boost ST (pronasjon) og disse har fantastisk bra demping på linje med Hooka (som for øvrig ikke passer foten min og er for ustabile) samt grep som tåler våt stein og frost/is. Sørgelig nok har disse gått ut av produksjon så fikk tilfeldig kapret til meg et ekstra og antageligvis av de siste parene via en lokal outlet, hadde kjøpt flere om de hadde. Sist løpetur var -3c og isete underlag/sporadisk strødd og skoene grep fantastisk. Mye bedre enn mine gamle Mizuno sko med Micheleng såle..
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.810
    Antall liker
    26.414
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Hoka (Clifton)passer fint min fot men nå nær jeg byttet til Mizuno waverider24 merket jeg hvor ustabile Hoka er. Er dårlig i utfor løping støtene mot knær gjør meg reservert?😛 går i samme fart oppover🙄
     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Kanskje vi har samme fart, da... nedover😁
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Hoka (Clifton)passer fint min fot men nå nær jeg byttet til Mizuno waverider24 merket jeg hvor ustabile Hoka er. Er dårlig i utfor løping støtene mot knær gjør meg reservert?😛 går i samme fart oppover🙄
    Kjøpte den nyeste Clifton og den er ganske så forskjellig fra modellen før. Sitter bedre/tightere på foten (i hvertfall på min...), og den er ikke så myk/ustabil som den forrige modellen, mer kontant demping og den gir derfor en mye bedre løpsfølelse. Synes jeg.

    Ellers så er jeg også en av dem som er imponert over farten du holder. :)
     
    Sist redigert av en moderator:

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.810
    Antall liker
    26.414
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Kjøpte den nyeste Clifton og den er ganske så forskjellig fra modellen før. Sitter bedre/tightere på foten (i hvertfall på min...), og den er ikke så myk/ustabil som den forrige modellen, mer kontant demping og den gir derfor en mye bedre løpsfølelse. Synes jeg.

    Ellers så er jeg også en av dem som er imponert over farten du holder. :)
    Takk for det Robot🙂 Har haft en del målsettinger om og prestere på ski/Vasaloppet så da måtte jeg bare gnu på🥵
    Mine Clifton var serie 3 så det har sikkert hent en del med skoen🙂 kjøper nok ett par til og prøver, likte meg i dem når man vant sig med den ekstreme demningen og lette i tillegg.
     

    Goggen8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Innlegg
    2.388
    Antall liker
    952
    Sted
    Oslo
    Begynner å komme i form etter en slapp vinter/vår. Men føler jeg ikke helt har en makshastighet på 130 km/t inne enda :LOL:

    IMG_1081.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.810
    Antall liker
    26.414
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Ca 22mil på siste 3mån. Idag løpte jeg på med litt mere frekvens men i samme tempo gjennom hele økten med kontroll på puls(gj155) der er vi nå! Mest gledelig uten noen kjenninger i skrotten🙂
    20201218_190510.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.510
    Antall liker
    6.120
    Torget vurderinger
    14
    Jeg hadde tenkt å løpe fra Sandvika til Ski den 27 Desember. Eller 3 juledag som den også heter.
    Da har julematen fått roet seg litt.
    For å velge riktige sko så trenger jeg litt info ang føreforhold på den strekningen.
    Blir gangveier der det er mulig.
    Jeg bor i skogen 600 moh så dere som er lokalkjente for bære over med meg.
    Så om noen sykler eller løper deler av ruta så hadde jeg satt pris på info om det er bar asfalt, is eller snø. Eller alle tre.
    Sandvika, Fornebu, Oslo, Ekeberg,Fiskevollbukta osv.
    Distansen blir 42 km.
    Lasse
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.810
    Antall liker
    26.414
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Jeg hadde tenkt å løpe fra Sandvika til Ski den 27 Desember. Eller 3 juledag som den også heter.
    Da har julematen fått roet seg litt.
    For å velge riktige sko så trenger jeg litt info ang føreforhold på den strekningen.
    Blir gangveier der det er mulig.
    Jeg bor i skogen 600 moh så dere som er lokalkjente for bære over med meg.
    Så om noen sykler eller løper deler av ruta så hadde jeg satt pris på info om det er bar asfalt, is eller snø. Eller alle tre.
    Sandvika, Fornebu, Oslo, Ekeberg,Fiskevollbukta osv.
    Distansen blir 42 km.
    Lasse
    Idag var det fine løpeforhold i Grorud dalen og Omegn :) Det ser riktigt otrivelig ut den dagen du skall løpe Lasse, masse nederbørd:p Men lykke til skall du ha:) det blir tøfft🌧
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.510
    Antall liker
    6.120
    Torget vurderinger
    14
    Takk for hyggelig svar Cash. Ja det ser ikke ut til at det blir noen solskinnstur akkurat hehe.
    Men det får vi tåle.
    Lasse
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.510
    Antall liker
    6.120
    Torget vurderinger
    14
    Det ble en fantastisk tur. Jeg var våt til skinnet før løpeturen startet. Har 6 km å løpe til toget og 20 cm nysnø på u brøytet vei gjorde susen.
    Ut fra Sandvika gikk greit. Hadde matstasjon midt i bakken opp mot Ekeberg.
    Ikke bare lurt. Jeg frøys veldig av den stoppen. Selv om den var kort. På toppen ble vi møtt av kraftig snøslaps og en motvind som heter duga.
    Jeg frøys mer og fikk ikke opp varmen i skroget. Var klissvåt fra innerst til ytterst. Var som å løpe med beina i isbøtter
    Måtte kaste inn håndkle ved ca 32 km. Da var følelser i beina og hendene ikke der lenger.
    De tre andre fortsatt til Ski.
    Flaut og surt men sånn er det noen ganger.
    Antall km er ikke problemet. Været stoppet meg.
    Er et 80 km løp til sommeren. Tar sjansen der.
    Lasse
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.510
    Antall liker
    6.120
    Torget vurderinger
    14
    Det ble en fantastisk tur. Jeg var våt til skinnet før løpeturen startet. Har 6 km å løpe til toget og 20 cm nysnø på u brøytet vei gjorde susen.
    Ut fra Sandvika gikk greit. Hadde matstasjon midt i bakken opp mot Ekeberg.
    Ikke bare lurt. Jeg frøys veldig av den stoppen. Selv om den var kort. På toppen ble vi møtt av kraftig snøslaps og en motvind som heter duga.
    Jeg frøys mer og fikk ikke opp varmen i skroget. Var klissvåt fra innerst til ytterst. Var som å løpe med beina i isbøtter
    Måtte kaste inn håndkle ved ca 32 km. Da var følelser i beina og hendene ikke der lenger.
    De tre andre fortsatt til Ski.
    Flaut og surt men sånn er det noen ganger.
    Antall km er ikke problemet. Været stoppet meg.
    Er et 80 km løp til sommeren. Tar sjansen der.
    Lasse
     

    Vedlegg

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.510
    Antall liker
    6.120
    Torget vurderinger
    14
    Ja nå er det 2021 og våren nærmer seg.
    Jeg traver videre med løping og andre fysiske utskeielser.
    Ingen styrketrening i vinter.
    Her er det nesten 2 meter med snø.
    Selv om jeg har tilgang på traktor og har snøfreser så bruker jeg konsekvent kun snøskuffa.
    Har nesten blitt litt for mye av det gode nå i vinter.
    En 60 år gammel kropp har sine begrensninger dessverre.
    Men her er det stram waier som gjelder.
    Trener mot noen ultraløp til sommeren.
    50 og 80 km i første omgang.
    100 km får bli i 2022.
    Fart er ikke greia i ultraløp for meg.
    Viktgst å gjennomføre med stil.
    Screenshot_20210222_161133.jpg
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.810
    Antall liker
    26.414
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Blev så irretert etter svenske damenes misslykkende igår så måtte ut og frese ut litt besvikelse, blev nesten rekordtid på min drøye 4km fartrunde.
    Første kilometer litt treg på 4.48 ellers stabil fart 4.15-30 :) Tar svenske herrene medalj idag skall jeg under 4.00:eek:
    Afternoon Run | Run | Strava
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.454
    Antall liker
    7.792
    Torget vurderinger
    0
    Blev så irretert etter svenske damenes misslykkende igår så måtte ut og frese ut litt besvikelse, blev nesten rekordtid på min drøye 4km fartrunde.
    Første kilometer litt treg på 4.48 ellers stabil fart 4.15-30 :) Tar svenske herrene medalj idag skall jeg under 4.00:eek:
    Afternoon Run | Run | Strava
    Du kan ta det lungt!
    Beklager, ikke meningen å mobbe deg for din svenskhet, men enkelte av de svenske mediamennesker har lagt lista ganske høyt på vegne av egne utøvere og så har de ( mediamenneskene ) snublet i egne ambisjoner.

    For øvrig var jo damene uheldige med skiene sine, resultatet ville nok vært et annet om det norske smøretamet hadde preparert de svenske damenes ski.
    I utgangspunktet hadde Sverige et meget godt lag.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn