Vi dreit ganske kraftig på draget på 1. etappen idag vi og. Sånt skjer. Men synd med Sverige som har blitt sterke etter mange år mIddelmådighet.@Spiralis Norge sende tilbake Perry som smører til Sverige, var nok en baktanke med det
Siden du kan holde såpass mye høyere fart på 10km i forhold til halvmaraton, og det er lite som skiller halvmaraton i rolig langkjøringsfart og med høy innsats, så tyder det på at det som begrenser deg er den muskulære belastningen. Det er vel ikke annet å gjøre enn å øke løpemengden litt etter litt?Hvordan løper man en grei halvmaraton med minimal innsats? Aktivitetene jeg vanligvis driver med er sykling og toppturer til fots men jeg skal løpe Trondheim Maraton.
Hvis jeg forsøker meg på halvmaratondistanse (har bare et par forsøk) så er det bare 7-8 minutter som skiller på rolig langkjøring og høy innsats og tiden er uansett litt over 2 timer mens jeg temmelig greit løper 10km på under 50 minutter.
Normalt burde du lett klare halvmaraton på under 2 timer gitt at du "temmelig greit" løper 10km på under 50 minutter. Som forrige taler er inne på burde det nok ordne seg om du bare kjører litt mer lange turer for å bli vant til det. Så vidt jeg husker er treningsoppleggene for 10km og halvmaraton svært like mens det ser ganske annerledes ut for hel marathon.Hvis jeg forsøker meg på halvmaratondistanse (har bare et par forsøk) så er det bare 7-8 minutter som skiller på rolig langkjøring og høy innsats og tiden er uansett litt over 2 timer mens jeg temmelig greit løper 10km på under 50 minutter.
Primæraktiviteten er sykling men det begrenser seg jo litt siden tid er mangelvare for min del med barn 60% av tiden og en jobb som krever sitt.Du sykler vel mye Anonym? mange syklister som opplever stum muskelatur vid løping.
Det er vel ingen treningssko? De på løplabbet frarådet disse til trening, da karbonplaten mister spensten over tid. Konkurranse sko. De har sko med andre materialer enn karbon, nettopp for trening.Jeg ville absolutt kjøpt et par av disse nye superskoene. Litt vanskelig å få tak i, men mange merker som har kommet med gode modeller nå. Nike, Hoka, Brooks, New Balance, Adidas osv. Jeg løper nesten bare i terreng så har ikke noe særlig bruk for slike sko, men kjøpte Nike Vayporfly 4% for moro skyld. Det føltes som en revolusjon å gå fra en normal løpesko til Vayporfly. Lette, veldig mye og god demping og så denne spretten som karbonplatene skaper.
Ville spart toppskoene til konkurranse og noen økter for tilvenning. Akkurat karbonplaten tar ikke skade av mye bruk, men skummet taper litt spenst over tid. De har gjerne veldig lite gummi å slite på under sålen også så holdbarheten er ikke veldig lang.Det er vel ingen treningssko? De på løplabbet frarådet disse til trening, da karbonplaten mister spensten over tid. Konkurranse sko. De har sko med andre materialer enn karbon, nettopp for trening.
I tillegg til å styrke skjelettmuskulatur mm (tømmerstokkfølelsen) så skal kroppen bli bedre til å lagre fett (i muskulaturen) og øke fettforbrenning ... slik at man har større energireserver til disp.+1
Jeg har også «favorisert» distanser som nevnt. Kroppen har justert seg inn på dette og låser seg også lett på samme intensitet. Gjelder å komme seg ut av det mønsteret, ta med en taske med vann og en bar og senk intensiteten når du «får det». Inn med væske og litt næring og hold deg gående med rask gange. Ofte kan du da etter kort tid legge over i løp igjen.
Jeg har vært mye på ski, gjerne opp mot 3-4 timer. Kroppen blir vant til distansen, du disponerer krefter deretter, og da går 2 timer nå som en lek. 1 langkjøring i uke burde nok holde, ikke overdriv
Du må løpe fort av og til på trening for å få opp farta. Finn deg en liten runde der du kan dra på litt. Jeg som bor i Stavanger har brukt Mosvannet. 3040 meter eller deromkring. Da kan man dra på ganske mye uten at det blir for ille før man er rundt. Intervaller av ulike formater er jo også perfekt, hvis man gidder. Selv foretrekker jeg en runde eller fartslek. Men man må dra på innimellom. Det gir jo også en god farstfølelse og mestringsfølelse.Interessant dette med lengde og fart. Selv har jeg ikke vært under 50 minutter på 10km og løp den ene gangen jeg prøvde en fredagskveld for lenge siden en halvmaraton på 1:53.
Komfortfarten min er et sted mellom 5:30 og 5:45 pr km på hardt underlag.
Løper mye sammen med kona og da ett minutt eller mer ekstra pr km. Bruker vektvest på 3 eller 5 kg på de turene.
Siste mila alene her om dagen gikk på drøyt 56 minutter, da med 6 av de 10 km på gress/gjørme/grus. De gikk ikke fort....
Siden det var frem-snu-tilbake så er det greit å vite hvor langt det er hjem til enhver tid og lettere å justere innsats.
Vis vedlegget 711490
Vis vedlegget 711492
Jeg blir veldig imponert av sånne som @Cash 63 som er langt nede på 4tallet pr km, og får jo lyst til å bli raskere selv.
Prøvde å øke farten litt etter 8km og fikk blod på tann da Stravadama sa "faiv minutts". 4:37 på siste km er ikke dagligdags.
Var sågar under 4min/km GAP opp siste bakken hjem.
Kunne tenkt meg å komme ned mot 5:15 som komfortfart på 7-10km turer, og lurer på hvor mye vondt det vil innebære?
Liker jo disse ut-å-løpe-en-tur rundene i en og samme fart, men regner med jeg ikke kommer unna intervall for å bli raskere?
hjelp
mvh
Det du sier der er veldig viktig. Jeg løper kun fordi jeg liker det og har ingen ambisjoner. Faktisk trener jeg noen ganger sammen med en dame som er 10 år eldre enn meg og som jeg aldri har slått i et eneste løp over 10km.@_RoDa_
Ja, tidene til larkla er ikke å kimse av.
Men 250 - 300 timer er veldig bra, spør du meg.
Her kjemper man uansett mot seg selv. Uansett hvor sprek man blir, så er det haugevis med folk som er milevis foran, og haugevis som er milevis bak.
Noe for larkla å bryne seg på: https://www.kondis.no/kristen-aaby-...rumomila-paa-59-aarsdagen.6338191-127676.html
Hardcore. Nesten MJK jo ( 10 mil på ski med sekk og tung pulk, utenfor løyper. Isbad uten badstu, gå seg tørr ved hjelp av egen varmeutvikling) Godt løpe år18 km snø løping i dag. Alt fra 25 til 75 cm nysnø.
Dette var grisetungt og turen tok over 3 timer.
Satser på bedre føre i morgen.
God løpe år folkens.
Lasse Vis vedlegget 713748