Sport, sykkel og trening Løping / jogging

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Icebug med dynamiske pigger. Helt OK på partier med bar asfalt. Fungerer flott på snø og is, og også grus og sti med våte og glatte røtter. Vannavvisende overdel.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.555
    Svart såle med ekte gummi sitter på det meste. Det eneste som sitter bedre er spoles. Dessverre er de fleste løpesko utrustet med jålesåler i fancy farger som sklir på glatt underlag. Hvis du skal ut i terreng kan det være verdt å sjekke ut o-sko. Der er det mindre jåleri.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    På blank is er det vel bare pigger som sitter. Jeg bruker mine mer eller mindre kun når det er ordentlig glatt.

Salomon-sko er forresten helt ubrukelige når det er vått i skogen. Våte røtter og også stein gir null friksjon. Helt merkelig.

Edit: hva er "spoles"?

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.568
    Jeg har noen asics med pigger som funker greit. Har nesten aldri brukt de riktig nok, men de få gangene har de levert. Melkeruta mi blir saltet før jeg rekker å si multifustasjonsgenerator så den funker stort sett hele tiden med vanlige sko. En fordel er det i det minste med trafikkert vei.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.555
    På blank is er det vel bare pigger som sitter. Jeg bruker mine mer eller mindre kun når det er ordentlig glatt.

Salomon-sko er forresten helt ubrukelige når det er vått i skogen. Våte røtter og også stein gir null friksjon. Helt merkelig.

"spoles" skulle vært spikes. Iphone.... ;D

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0

"spoles" skulle vært spikes. Iphone.... ;D
    Ah, enighet altså

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.568
    Utover at det går unna skal de ha for å holde jevnt tempo disse eliteløperene: 36 sekund forskjell på raskeste og tregeste 5km-split på en marathon (riktig nok i en paddefalt løype)

splits.JPG

Sist redigert:
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Apropos løping. Gutten kom stolt hjem etter skolen og fortalte at han hadde løpt etter bussen hjem og spart 15 kroner. Kjempelurt sa faren, hadde du løpt etter en taxi hadde du spart 8 ganger så mye ;)

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    29.911
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Min løpning har stort sett varit kortere distanser med høyere fartholdning/intensitet 5-10km ca 4.30-45 tempo er nok pga meg selv og litt rastløshet det blitt så?
    Har hatt noen lenger turer nå med lavere tempo og inget fokus på tid bare løpt og kost seg av og være ute:) merker att de hardere øktene har gitt bra mengde kapasitet/utholdighet så når man legger sig i ett komfort tempo og egentlig ikke blir sliten er fin løpe følelse.
    Så tanken om dette er kanske att motsatt trening gitt meg bra arbeidskapasitet? Men skall det løpes opp mot 2h så er det nok morsommere og gjøre det med sellskap, litt det samme som rolige langturer på sykel i grupp.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.555
    Utover at det går unna skal de ha for å holde jevnt tempo disse eliteløperene: 36 sekund forskjell på raskeste og tregeste 5km-split på en marathon (riktig nok i en paddefalt løype)

Vis vedlegget 459119
    Det er jo helt sykt at det går an å ligge på den km-tiden gjennom et helt maraton.

Må bare intensivere treningen litt, så skal jeg klare å holde følge den første prosenten, dvs 421,95 meter. ;D

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    29.911
    Sted
    Oslo/Grebbestad

Vis vedlegget 459119
    Det er jo helt sykt at det går an å ligge på den km-tiden gjennom et helt maraton.

Må bare intensivere treningen litt, så skal jeg klare å holde følge den første prosenten, dvs 421,95 meter. ;D
    litt over 70sek på 400m:eek: husker jeg gjorde 54.12 en gang i ungdommen var ikke trent for 400 men det manglet en løper så jeg fikk æren? saken var den att dette var kvalifisering til div1 lag konkurranse og de andre var veldig gode løpere! gikk ut litt hardt:rolleyes: fikk etter 300m den vidrigaste opplevelsen jeg hatt med melkesyre på grensen til og svime av:p

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.555
    Ellers har det jo vært Stolzen i dag...

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.568
    I mål på 54,36 på 10Km i dag. Målet var 1 time så jeg er fornøyd.
    Bra innsats! Hvordan følte du deg da du kom i mål? Basert på hva du har sagt om dine vanlige runder og tiden de tar tror jeg du har en bedre tid inne.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Bra innsats! Hvordan følte du deg da du kom i mål? Basert på hva du har sagt om dine vanlige runder og tiden de tar tror jeg du har en bedre tid inne.
    Takker.
    Meningen var å disponere kreftene ved å starte rolig og jevnt øke tempoet og det fungerte greit.
    La meg bevisst langt bak i feltet da jeg ville unngå å bli løpt fra etterhvert som Km gikk.
    De 3 første ble jeg jogget fra, men etterhvert så tok jeg igjen de fleste som dro fra i begynnelsen. Jeg prøvde så langt det lot seg gjøre å øke farten gradvis uten å øke farten kun når jeg løp forbi enkeltpersoner. Det tror jeg muligens jeg ville ha brukt for mye krefter på.
    Var noe tungpusten det første minuttet etter målgang. Pulsen og pusten roet seg overraskende fort.

U

Utgatt24668

Gjest
    Takker.
    Meningen var å disponere kreftene ved å starte rolig og jevnt øke tempoet og det fungerte greit.
    La meg bevisst langt bak i feltet da jeg ville unngå å bli løpt fra etterhvert som Km gikk.
    De 3 første ble jeg jogget fra, men etterhvert så tok jeg igjen de fleste som dro fra i begynnelsen. Jeg prøvde så langt det lot seg gjøre å øke farten gradvis uten å øke farten kun når jeg løp forbi enkeltpersoner. Det tror jeg muligens jeg ville ha brukt for mye krefter på.
    Var noe tungpusten det første minuttet etter målgang. Pulsen og pusten roet seg overraskende fort.
    Det er mye tid og krefter å hente ved å være taktisk ja :) Mange som drar på for mye i starten og stivner ut i løypa. Jeg forbedret halvmaratontiden min med 10 min ved å finne riktig snitt-hastighet for meg og holde denne - samt små og hyppige skritt og hofta fram hadde stor effekt (lange skritt bremser mye)

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.089
    Torget vurderinger
    0
    Er det noen som har noen konkrete råd til sko-tøy til å bruke til vinteren? Jeg er ikke sikker på om jeg trenger sko med grov såle eller med pigger.
    Jeg kjøpte "vinterjogg" med pigg på Enklere Liv for et par år siden. Eneste negative var irritasjonen over at jeg ikke hadde gjort det for mange år siden!

Nå jogger jeg ikke, jeg går, men man blir bare så utrolig mye stødigere når man bruker piggsko. Tror effekten blir mere merkbar om man jogger/løper enn når man går

Slipper det å "kompansere" for forventede glatte områder på veien og det gjør at man går/løper riktigere og skaderisikoen blir mindre. tror nå jeg.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.513
    ^Enklere liv, er ikke det for gamlinger? Slike over 60, mener jeg. :rolleyes:

(Jeg kan være eplekjekk ennå en uke, og det benytter jeg fullt ut)

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    29.911
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Er det noen som har noen konkrete råd til sko-tøy til å bruke til vinteren? Jeg er ikke sikker på om jeg trenger sko med grov såle eller med pigger.
    Jeg kjøpte "vinterjogg" med pigg på Enklere Liv for et par år siden. Eneste negative var irritasjonen over at jeg ikke hadde gjort det for mange år siden!

Nå jogger jeg ikke, jeg går, men man blir bare så utrolig mye stødigere når man bruker piggsko. Tror effekten blir mere merkbar om man jogger/løper enn når man går

Slipper det å "kompansere" for forventede glatte områder på veien og det gjør at man går/løper riktigere og skaderisikoen blir mindre. tror nå jeg.
    Det er ille nok og gå i joggesko vinterstid på fortau med procent helningen som er standard, fort gjort og miste trøkket på dalskoa og skli ivf så som vintrene er på østlandet nå! Så piggsko til promenad/løping vinterstid er HMS!

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Har fått 2 nye økter denne uken. 1 intervall på 4Km og en litt lengre tur på 7 Km.
    Trente litt pusteteknikk på sistnevnte og ble overrasket over at 86% av turen gikk i sone 4 og kun 8% var i sone 5. Normalt sett så er det omvendt.
    Hadde en snittfart på 11,9 km/t og brukte 35 minutter på 7Km.

På Mandag går turen til London. Har sett meg ut et par løyper som skal gjennomføres og et par butikker som skal besøkes i Høstferien.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.568
    Las at om man klarer å løpe 4x4 intervaller med 5 min/km (12 km/t) i dragene på flatmark så har man form som en gjennomsnittlig 20-åring.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Løp 1 time på tredemølle her om dagen og slet fælt med motivasjonen mens jeg holdt på. Når man jogger ute kjenner man frisk luft, utsikten endrer seg underveis og ingenting fjerner fokuset fra det man gjør.
    Inne blir det varmt, støyete og vrient og holde fokuset. Fikk en følelse at jeg bare sto og hoppet opp og ned.
    Jeg har løpt mye på tredemølle før, men aldri fordi jeg har vært glad i jogging. Da har det stort sett vært pliktløp.

Kjøpte forresten nye sko i London.
    Har lest mye bra om Adidas løpesko og gikk for Energi boost 4.0
    Gode og responsive sko, men uvant med mer drop enn det jeg har løpt noen mil med frem til nå. Jeg måtte endre litt på steglengden for å få landet på midtfoten.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.568
    Mølle etc er helt jævlig. Har en stepmaskin i kjelleren jeg bruker en sjelden gang. For det første må det være en intervalløkt. En rolig tur på en time eller to er døden. Jeg ser på Netflix mes jeg holder på, men like fullt finner jeg det svært døllt. Utendørs er det bare kos til sammenligning. Et par timer i lavt tempo i marka er ren terapi, ditto med en god time i byen. Innendørs lurer jeg bare på når det er ferdig. Hva de som betaler 5-600 pr måned for å trene kondisjon innendørs har røyka aner jeg ikke.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Fruen spanderer et år på treningssenter på meg så det blir litt av det gjennom vinteren. De har noen treningsøkter med instruktør på mølle, men jeg kommer hovedsaklig på å vedlikeholde kondisjonen på spinningsykkel.
    I tillegg blir det litt yoga og frivekter.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.568
    Jeg satser på å løpe omtrent daglig hele vinteren gjennom. Eneste hinderet jeg kan se er om det kommer svært mye snø over natten, men det skjer kun et par-tre ganger om året i Oslo. Hva tempen er bryr meg ikke, det er bare et spørsmål om klær. Supplerer med langrenn om det blir forhold i marka.

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    29.911
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Vurderer og kjøpe ett par Saucony Triumph Iso 3 noen som bruker disse/erfaring? Stort sett løpt med Asics DS Trainer siste årene.

Goggen8

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Antall liker
    971
    Sted
    Oslo
    Løp 1 time på tredemølle her om dagen og slet fælt med motivasjonen mens jeg holdt på. Når man jogger ute kjenner man frisk luft, utsikten endrer seg underveis og ingenting fjerner fokuset fra det man gjør.
    Inne blir det varmt, støyete og vrient og holde fokuset. Fikk en følelse at jeg bare sto og hoppet opp og ned.
    Jeg har løpt mye på tredemølle før, men aldri fordi jeg har vært glad i jogging. Da har det stort sett vært pliktløp.

Gode og responsive sko, men uvant med mer drop enn det jeg har løpt noen mil med frem til nå. Jeg måtte endre litt på steglengden for å få landet på midtfoten.
    Det går jo an å løpe på tredemølle med musikk på øret.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.568
    Vurderer og kjøpe ett par Saucony Triumph Iso 3 noen som bruker disse/erfaring? Stort sett løpt med Asics DS Trainer siste årene.
    Jeg har ISO 2. Kjempefan. Løpt over 100 mil i de uten å få vondt i bena. God demping, god løpsfølelse, relativt lette og ganske lav drop på 8mm(som jeg liker)

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    29.911
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Jeg har ISO 2. Kjempefan. Løpt over 100 mil i de uten å få vondt i bena. God demping, god løpsfølelse, relativt lette og ganske lav drop på 8mm(som jeg liker)
    Høres bra ut:) ISO 3 har vel ett annet snøre system som strammer mere/bedre over foten? smal lest så att de sitter bedre hæres isf bra ut. Tilbud 1200kr hos Foss nå.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17

Det går jo an å løpe på tredemølle med musikk på øret.
    Det gjør jeg, men man merker støyen perseptuellt. Jeg oppfatter omgivelsene som masete rett og slett med mange inntrykk.

Satser på å finne meg et sett med gode piggsko til utendørsøkter. Løping er best utendørs.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.568
    Det er fascinerende stor forskjell på sko. Jeg har noen gamle asics med 12mm drop. De klarer jeg ikke å løpe med. Alt føles feil. Å gå med de går fint, ditto å sykle med de. Kjøpte noen med 0 mm drop. Ekstremt behagelige, men løpe med? Njet. 4-6-8mm drop funker for meg.

Som nevnt har jeg brukt saucony ISO 2. Jeg er så fornøyd at jeg har et par i esken klare til når de jeg bruker er utslitte. 899 på outlet.

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    29.911
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Høstferie med familen i Barcelona forrige uke jeg tok med skoa for litt løping ev? blev så inspirert av av all aktivitet som var der hele døgnet folk ute og løp fra morgen til kveld! Så som alt sightseen så på med skoa og løpe rundt og se ting var en fin kombo:)
    Opp til Olympia parken Montjuic var en fin tur:) men den såg sliten ut siden -92.
    https://www.strava.com/activities/1225084710

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn