^ Er det noen spec-forskjeller på USB- vs coax-kortet? Jeg synes det er helt greit, men har jo ikke all verdens sammenlikningsgrunnlag da, og betviler ikke at det finnes vesentlig bedre alternativer.
Og - jeg bruker det hovedsaklig ved avspilling av AAC-filer for å ha noe lyd på øret og/eller ved avspilling av ulike lydfiler på nett (You-Tube osv). Mao i situasjoner det jeg ikke er så fordømt kritisk til lydkvaliteten. Så, ja - til mitt bruk og behov er det helt ok.
Når jeg skal lytte, så er det primært med CD spiller/vinylsnurre som kilde.
Men, du nevner også noe forvregning. Kan det være noe som også påvirker lydkvaliteten generelt? Mitt "problem" var av en helt annen karakter, og når den årsaken ble funnet spiller det stabilt og helt lytefritt.
Om det er spec-forskjeller på USB og coax-kortet, vet jeg ikke, men tipper at det kun er interfacet som er forskjellig. Mange mener at det er viktig å separere strømforsyning til DAC og (pre/head/power)amp, og enda mer ekstremt er å separere strømforsyning til den analoge og digitale delen av DAC'en. Jeg har hørt en god del forskjellige DAC'er, der forskjellige implementasjoner er gjort, og det er ikke nødvendigvis slik at det ene er bedre enn det andre.
I Lavry vet jeg ikke hvordan det er gjort, men der er hodetelefonbiten sub par i forhold til V200, mens DAC'en er overlegen i forhold til DAC-kortet i V200. Kombinert er de veldig bra, og man får det beste fra to verdner. Lavry DA11 er jo som en dinosaur å regne, men står godt opp ift. f.eks. langt nyere Mytek på PCM-biten (med 44.1kHz).
Mange DAC'er jeg har prøvd låter veldig likt; spesielt de som er tiltenkt promarkedet, mens i andre er det forskjeller. Jeg har funnet at forskjeller i DAC er tydeligere i stereoanlegg enn headfi av en eller annen merkelig grunn, men jeg hører forskjellene i hodetelefoner også. De er bare mindre tydelige.
Med DAC-kortet til V200 var det ingen tvil for meg, det er ikke like bra som andre ting jeg har hørt, selv ikke med Spotify som kilde. Det blir flatt i forhold. ;D Er likevel fornøyd med at jeg har DAC-kort i den, for til vanlig bruk som youtube, videoredigering og slikt, så holder det plenty.
Når DAC-kortet distorter, så er det helt tydelig. Har kun opplevd dette med denne DAC'en i V200. Det er som om det er for lite buffer, så ting begynner å lagge vanvittig. Jeg må undersøke videre om det kan ha noe med kabler eller innstillinger å gjøre, men det har kommet og gått med regelmessig mellomrom ved playback fra PC.
Hvis du er tilfreds med kortet, så er du tilfreds, haha. Hadde egentlig håp om at kortet var bra nok til å erstatte separat sak og gi en konsis enhet til skrivebordet, men den gang ei, haha. Jeg synes faktisk DAC'en i Mayflower Electronics Objective 2, altså ODAC, er bedre, haha. Den går ann å kjøpe i et superlite chassis også, så angrer litt på at jeg kjøpte alt integrert i ett chassis fremfor to separate, for skulle gjerne hørt den i direkte sammenlikning mot kortet i V200.
Kan gjøre dette ved å sette den interne jumperen i V200 til output via RCA, og så kjøre digitalt inn i V200 og analogt ut og inn i Objective2, men da får jeg kun testet med headampen i Objective2, og ikke med headampen i V200.