Lar du deg lure?

Hva tror du at det er lettest å bli påvirket av av når du skal bedømme lyd??

• Det visuelle ved produktet

Stemmer: 27 28.1%
  • Teknisk info

Stemmer: 13 13.5%
  • Opplysninger om pris

Stemmer: 10 10.4%
  • Andre sine meninger om produktet

Stemmer: 46 47.9%

• Totalt antall stemmer
    96

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Antall liker
119
Torget vurderinger
2
Ja! Har blitt lurt i mange ungdomsår, men nu vet jeg så meget bedre!
Går ikke i snakeoilfella lenger! HURRA!!!

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.129
Og apropos "lureri":
Jeg kunne ikke stå for denne, selv om det her er snakk om visuelt lureri:

illusjon.jpg

Enjoy! :)

R

Roysen

Gjest
Placebo er et begrep som feilaktig benyttes om subjektive lytteopplevelser hvor ABX blindtesting ikke har vært brukt. Placebo medfører at man oppfatter i samsvar med forventning. Det er langt fra alltid at det man hører når man setter seg i sweet spot er i samsvar med det man forventet. I slike situasjoner er placebo et feilaktig begrep for å beskrive det som skjer. Når placebo begrepet ikke kan benyttes, finnes det da nok forskningsmatriell på dette området som kan med stor treffsikkerhet si at vi ikke hører det vi faktisk opplever?

Mvh
Roysen

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.008
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Jeg lar meg lure hele tiden, og liker det!
Jeg lures av omgivelsene, huset jeg er i, arkitekturen, rommets utforming og innredning. Det påvirker selvfølgelig både akustikk og synsinntrykk.
Spørsmålet i tråden her er formulert som om man kan høre på ett apparat, en komponent om gangen. Det kan ikke jeg, lyden jeg hører påvirkes av alle de andre komponentene i systemet hele tiden.
Og så påvirkes jeg av folk jeg er sammen med, som gir fokus og konsentrasjon, eller mangel på denslags. Eller bare setter en stemning som gjør noe med persepsjonen.
Slike ting skjer hele tiden, ikke til å unngå, og det gjør hifi-livet mer spennende.
Dessuten handler hifi om å bli lurt, eller lure seg selv, det er essensen i hele aktiviteten. Sluket kaller det illusjonsskaping, det liker jeg. Illusjon om at musikken framføres levende foran oss istedetfor å spilles av på en maskin. Det er lureri hele veien, og det er det som er fascinasjonen.

Topp Bunn