lassemann sitt vindu

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kise

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    557
    Antall liker
    19
    brygging / squezebox

    Uten å si noe galt om utdannelse, for det er jo vel og bra, så syntes jeg at handlingsevne er vel så viktig.
    Kjenner mange som ikke har utdannelsen til det de driver med, og de er alike vel topp i sin bransje.
    Og jeg har på følelsen av at enkelte mennesker kunne drevet med nesten hva som helst, føler nok du er litt i denne klassen.

    Når det kommer til bryggeri bruker jeg en krabbekoker, selv. ... med tilsynelatende 9kw, + 2 KW elektrisk slik som du.
    Tviler sterkt på at den krabbekokeren gir 9kw, tror heller på 4-5.. kan være jeg har feil regulator.
    Men har litt mindre kar.. (startet med 100Liter tanker ikke 200).. har alike vel litt problemer med å koke opp, hvis det er mer enn 50 liter i tanken.
    prøvde med 90 liter fikk det faktisk ikke i kok i det hele tatt...

    Jeg må riktig nok stå ute i hagen når jeg holder på, så mulig det er ekstra kjøleefekt da det blåser litt mer enn inni kjelleren...
    Får se å få tak i en større regulator så i alle fall gassen gir maks.

    Har du noen spesielt velykkede oppskrifter å dele? , har en ipa som jeg selv syntes ble bra, skal finne frem oppskriften, og sende deg den.

    Bare å ta kontakt angående sp-dif mod.


    C



    Hei
    Veldig kult oppsett på bryggeriet ditt, hvor mye effekt har du tilgjenelig til kok?

    Duet:
    Jeg har selv modifisert en del på en slik en å funnet ut at lampizator, har rett i at signalet til spdif ut blir bedre hvis man kutter ut
    Linken som går via 74hcu0d chipen, mulig man mister optisk ut, da denne kanskje er hentet fra denne chippen
    Les her:
    squeezebox


    Mvh
    Christopher
    Meget interesant det du påpeker kise. Jeg har ennå ikke modda SPDIF, men det skjer i nærmeste fremtid tenker jeg. Mulig jeg pga min teknologiske inkompense tar kontakt nærmere angående dette. Det er ikke alt (som vernepleier) jeg forstår av lampizators forklaringer. .. ;) Bryggeriet fyres med gass og el, 7kw med gass og 2 kw med elektrisitet. Vørter har temp på ca 65 grader når den går til kok, så siste fase går ganske raskt uavhengig av volum. Krabbekoker er tingen ;)


    mvh
    lassemann
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.948
    Antall liker
    4.619
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Uten å si noe galt om utdannelse, for det er jo vel og bra, så syntes jeg at handlingsevne er vel så viktig.
    Kjenner mange som ikke har utdannelsen til det de driver med, og de er alike vel topp i sin bransje.
    Og jeg har på følelsen av at enkelte mennesker kunne drevet med nesten hva som helst, føler nok du er litt i denne klassen.

    Når det kommer til bryggeri bruker jeg en krabbekoker, selv. ... med tilsynelatende 9kw, + 2 KW elektrisk slik som du.
    Tviler sterkt på at den krabbekokeren gir 9kw, tror heller på 4-5.. kan være jeg har feil regulator.
    Men har litt mindre kar.. (startet med 100Liter tanker ikke 200).. har alike vel litt problemer med å koke opp, hvis det er mer enn 50 liter i tanken.
    prøvde med 90 liter fikk det faktisk ikke i kok i det hele tatt...

    Jeg må riktig nok stå ute i hagen når jeg holder på, så mulig det er ekstra kjøleefekt da det blåser litt mer enn inni kjelleren...
    Får se å få tak i en større regulator så i alle fall gassen gir maks.

    Har du noen spesielt velykkede oppskrifter å dele? , har en ipa som jeg selv syntes ble bra, skal finne frem oppskriften, og sende deg den.

    Bare å ta kontakt angående sp-dif mod.


    C



    Hei
    Veldig kult oppsett på bryggeriet ditt, hvor mye effekt har du tilgjenelig til kok?

    Duet:
    Jeg har selv modifisert en del på en slik en å funnet ut at lampizator, har rett i at signalet til spdif ut blir bedre hvis man kutter ut
    Linken som går via 74hcu0d chipen, mulig man mister optisk ut, da denne kanskje er hentet fra denne chippen
    Les her:
    squeezebox


    Mvh
    Christopher
    Meget interesant det du påpeker kise. Jeg har ennå ikke modda SPDIF, men det skjer i nærmeste fremtid tenker jeg. Mulig jeg pga min teknologiske inkompense tar kontakt nærmere angående dette. Det er ikke alt (som vernepleier) jeg forstår av lampizators forklaringer. .. ;) Bryggeriet fyres med gass og el, 7kw med gass og 2 kw med elektrisitet. Vørter har temp på ca 65 grader når den går til kok, så siste fase går ganske raskt uavhengig av volum. Krabbekoker er tingen ;)


    mvh
    lassemann
    Vi kan gjerne dele oppskrifter fremover, men siden jeg er relativt fersk på området har jeg ikke prøvd så mange oppskrifter ennå. Dog er oppskriften på Belgisk Wit blitt bra synes jeg. Har også en Black IPA som er god, men den finner du på Bryggselv.no sine hjemmesider..

    Ad ditt oppkokproblem; Vi koker opp med lokk samtidig som vi pakker inn kokekaret med glavaisolasjon. Da klarer vi å koke opp 160 liter som nok er maksgrensa hos oss..

    mvh
    lassemann
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.948
    Antall liker
    4.619
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Mye rart man samler på.. En venninne av fruen har arvet et dødsbo av sin mormor og hadde garasjesalg med glasskunst av Benny (Anette Berg) Motzfeldt (1909-1995).. Bare det grønne fatet til venstre er verdt 5K, noe vi gav for alle objektene på bildet inkl fatet! Et mildt sagt funn for en kunst og glassinteresert sjel som meg og fruen.. I kveld har vi åpnet en 1988 Ch. Palmer.. Må jo feire dette kuppet!

    Motzfeldt...jpg


    mvh
    lassemann
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.025
    Antall liker
    2.111
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Det står noe Benny Motzfeldt her og. Veldig pent å se på.

    Håvard
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.948
    Antall liker
    4.619
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Lenge har jeg hatt lyst til å bygge noe helt fra bunnen av, som er så enkelt det er mulig å lage noe.. Vi får se hva det blir til. I roteesken har jeg funnet fram dette.. Den lille trafoen dukket opp i posten i dag, skjenket av RM - en STOR takk til ham.. Dette vil ta tid - jeg er nemlig i en læreprosess, og voksenopplæring går litt treigt. Men jeg har bestemt meg - dette skal bli fugl etterhvert ;)

    Proskjekt pre.jpg


    God fredag!

    mvh
    lassemann
     

    Rubyred

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    950
    Antall liker
    1.468
    Sted
    Fredrikstad
    Lenge har jeg hatt lyst til å bygge noe helt fra bunnen av, som er så enkelt det er mulig å lage noe.. Vi får se hva det blir til. I roteesken har jeg funnet fram dette.. Den lille trafoen dukket opp i posten i dag, skjenket av RM - en STOR takk til ham.. Dette vil ta tid - jeg er nemlig i en læreprosess, og voksenopplæring går litt treigt. Men jeg har bestemt meg - dette skal bli fugl etterhvert ;)

    Vis vedlegget 192269

    God fredag!

    mvh
    lassemann
    Spennende Lassemann. Blir å følge dette prosjektet.
    God helg.

    /Ruby
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.948
    Antall liker
    4.619
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    God helg til deg også Ruby!

    Ser at det skjer spennende ting hos deg også. BAT preamp spøker man ikke med!

    Ad prosjekt sanker jeg fortsatt deler og målet er som alltid; mest mulig lyd for minst mulig penger. Simplisity er også en viktig forutsetning for meg :)

    mvh
    lassemann
     
    Sist redigert:

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.971
    Antall liker
    28.211
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Spennende prosjekt dette Lasse!

    - og en hveteøl hørtes ikke feil ut det heller!

    Nå skal fruen og jeg en rask tur over grensen, se om vi finner noe morsomt til i morgen.....

    ShineySmileysBlink.jpg


    / Morten
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.973
    Antall liker
    8.281
    Torget vurderinger
    1
    Lenge har jeg hatt lyst til å bygge noe helt fra bunnen av, som er så enkelt det er mulig å lage noe.. Vi får se hva det blir til. I roteesken har jeg funnet fram dette.. Den lille trafoen dukket opp i posten i dag, skjenket av RM - en STOR takk til ham.. Dette vil ta tid - jeg er nemlig i en læreprosess, og voksenopplæring går litt treigt. Men jeg har bestemt meg - dette skal bli fugl etterhvert ;)

    Vis vedlegget 192269

    God fredag!

    mvh
    lassemann
    Fin duk det der. Broderer kona..?
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.948
    Antall liker
    4.619
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Lenge har jeg hatt lyst til å bygge noe helt fra bunnen av, som er så enkelt det er mulig å lage noe.. Vi får se hva det blir til. I roteesken har jeg funnet fram dette.. Den lille trafoen dukket opp i posten i dag, skjenket av RM - en STOR takk til ham.. Dette vil ta tid - jeg er nemlig i en læreprosess, og voksenopplæring går litt treigt. Men jeg har bestemt meg - dette skal bli fugl etterhvert ;)

    Vis vedlegget 192269

    God fredag!

    mvh
    lassemann
    Fin duk det der. Broderer kona..?
    Duken er fin-fin den... Svigermor står nok for broderinga her i gården :)

    Mvh
    lassemann
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.948
    Antall liker
    4.619
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Fra Russland ankommer denne pakken.. Nesten for godt til å være sant! Kan jo bare si det med en gang: 324,- inklusiv frakt. 58 rør med denne logo:

    voskhod.gif

    Voskhod, Kaluga.. Den fine raketten..:)

    Det er virkelig nå jeg har fått opp øynene for gode russiske NOS rør. Dette spiller så smooth og oppløst som jeg bare kan drømme om. Fant to like 6N23 produsert i juni 1969 EV-verson og de spiller fabelaktig med en gang! Artig er det også at det er min fødselsmåned og år :) Og med tanke på prisutviklingen på NOS europeiske og amrikanske rør skjønner jeg ikke hvorfor dette fortsatt er en godt bevart hemlighet.. Hmm, 5,59 kr pr rør har jeg betalt og det inkluderer rørtyper som 6N1P - standard og EV-versjon, 6N23 standard og EV-versjon samt 12AX7 varianten 6N2P.. Alle NOS rør produsert mellom 1964 og 1986. Dette er gøy rett og slett og jeg vil komme til å bestille mye mer.. Bare de røra jeg har satt inn nå er verd prisen for alle de 58, og jeg bestilte egentlig bare 50 og fikk 58..

    russisk glød 002.jpg

    Tester flott også!
    russisk glød 003.jpg


    Merkelig.. EV er risset bort..
    russisk glød 004.jpg


    Og juni 69 røra nytes i dag med denne fantastiske musikken - takk til JJ som tipsa oss her :) Ulver "The Norwegian National Opera" - Vakkert!




    mvh
    lassemann
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Så disse russiske rørene er noe du anbefaler altså? Mulig jeg må prøve noen slike hvis coplanden holder seg frisk fremover da :) Holder på å spille inn noen helt nye J.J rør nå, låter ikke så ille, men har heller lite å sammenligne med ;)
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.948
    Antall liker
    4.619
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Så disse russiske rørene er noe du anbefaler altså? Mulig jeg må prøve noen slike hvis coplanden holder seg frisk fremover da :) Holder på å spille inn noen helt nye J.J rør nå, låter ikke så ille, men har heller lite å sammenligne med ;)
    Å ja.. 6N23-EV spesielt vil jeg fremheve = 6922/E88CC. Hva sitter i Copland'en av smårør? Dette spiller like bra som amerikanske Amperex til 1,5K røret ;)

    Mvh
    lassemann
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    E83cc5x og 6550 rør eller Kt88 og 12ax7 mener jeg og huske som sitter i den.
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.948
    Antall liker
    4.619
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    E83cc5x og 6550 rør eller Kt88 og 12ax7 mener jeg og huske som sitter i den.
    Vel, 12AX7 er litt småvrient i russisk sammenheng. Eneste alternativ er 6N2p, men også her er det noen utfordringer i forhold til glødespenning. 6,3 på det russiske og 13,6 v på 12AX7. Man får på eBay en overgangssokkel som settes i mellom røret og rørsokkelen som fungerer fint i de fleste sammenhenger. Men jeg av natur litt skeptisk til slike løsninger.. Da anbefales heller en lett omkjøring av kretsen på ben 4 og 5 på røret, men gå heller for gode nyproduserte. Beste nyproduserte 12AX7 i dag i mine ører er JJ/Tesla 803S. Bruker disse selv både i preampen og som inngang i QS'ene. Laget på gamlemåten med "long ribbed plate". Anbefales!

    mvh
    lassemann
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Godt å høre at jeg ikke bommet helt på 12ax7 rørene mine da, tar jeg ikke helt feil J.J/Tesla som står i Coplanden.
    Får evntuelt teste russerrør når jeg får tak i en preamp med rør, Ser ikke bort ifra at det blir en AE Symphonies+ pre utover sommer/høst.
    Lyst til å teste noe helt nytt :)
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Skål Lassemann!! Her i gården må vi nok vente 1-2 uker til før vi tør smake på "groggen" (kanskje like greit... ;) )
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.971
    Antall liker
    28.211
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Skåler i vann her jeg sitter på jobb, men god helg helg ønskes Lassemanns åkkesom!

    thumbs_up_smiley.jpg


    / Morten
     
    J

    J.J

    Gjest
    Jækla heldig du er!! Misunner deg.. for nå er rom flaska tom... og kun cola igjen....
    vel vel... over til Lagga ;)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Så disse russiske rørene er noe du anbefaler altså? Mulig jeg må prøve noen slike hvis coplanden holder seg frisk fremover da :) Holder på å spille inn noen helt nye J.J rør nå, låter ikke så ille, men har heller lite å sammenligne med ;)
    Kretsen i Copland må tåle det..For disse russer-rørene er ikke HELT like våre vestlige tradisjonelle ECC88/6922... :cool:
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.948
    Antall liker
    4.619
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Så disse russiske rørene er noe du anbefaler altså? Mulig jeg må prøve noen slike hvis coplanden holder seg frisk fremover da :) Holder på å spille inn noen helt nye J.J rør nå, låter ikke så ille, men har heller lite å sammenligne med ;)
    Kretsen i Copland må tåle det..For disse russer-rørene er ikke HELT like våre vestlige tradisjonelle ECC88/6922... :cool:
    Copland'en har kun ECC83 har jeg skjønt - 5 stk av sorten. 6N2p er jo en mulighet, men da må jo glødespenningen endres..;)

    mvh
    lassemann
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Hehe, da tror jeg vi lar det være, driver og moter meg opp til å forhåpentligvis bygge ny strømforsyning til den nye dacen om jeg ikke skal endre noe spenning i Coplanden ;) Trenger mest sannsynlig grundig veiledning av alle loddekyndige her på berget når den tid kommer ;)
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.948
    Antall liker
    4.619
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Hehe, da tror jeg vi lar det være, driver og moter meg opp til å forhåpentligvis bygge ny strømforsyning til den nye dacen om jeg ikke skal endre noe spenning i Coplanden ;) Trenger mest sannsynlig grundig veiledning av alle loddekyndige her på berget når den tid kommer ;)
    Jeg er enig, ville ikke endra Coplanden. Men skulle du ha lyst er det ikke vanskelig ;)

    Bildet forteller vel alt..

    6n2p_rewire.jpg


    mvh
    lassemann
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Det der så da ikke alt for ille ut i grunn, men tror jeg skal gjøre noen loddejobber til først før jeg begynner å fikle med den nå som den endelig er stabil en stund :)
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.948
    Antall liker
    4.619
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    En ny runde i Duet'n i dag med noen flere kritiske punkt inne på printet. Bare regn her på formiddagen, så da blir det litt mindre krav på far og Minecraft kan passe på ungene.. :cool:

    Monterte noen flere filterlytter etter luringen Fikus sine beskrivelser..

    Duetten.. 002.jpg

    Duetten.. 003.jpg


    I dag er det kritiske regulatorer som fikk sine nye filtre - 47uF/35v

    mvh
    lassemann
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Hehe, er det noe plass igjen i Dueten? Den er jo ikke stor om jeg ikke husker helt feil ;)
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.948
    Antall liker
    4.619
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Hehe, er det noe plass igjen i Dueten? Den er jo ikke stor om jeg ikke husker helt feil ;)
    He, he.. Nei, det ikke mye plass igjen.. Vurderer nytt kabinett til hardwear faktisk. Det kan jo bli fint med Transport og PSU i lik finish. Vi får se..

    Siden undertegnede har vært nedsausa i forkjølelse de siste dagene var ønsket i kveld litt smaksrik mat, og tro meg, det ble det... Indisk kylling masala fra bunnen av; mektig godt med mengder av hvitløk, ingefær, koriander m.m. Godt NAN-brød og raita var en helt perfekt ledsagelse. Så ble det drukket hjemmelaget belgisk WIT med koriander og appelsinskall - ikke feil det heller!

    Middagen.. 003.jpg


    Middagen.. 002.jpg


    Middagen.. 004.jpg


    Så holdt jeg på å glemme desserten; Sitronterte fra Menton.. Himmelsk!! Den var jaggu god.. (Lagd på Vesten i Borge ;))
    Middagen.. 001.jpg


    Vel, alt bra her!

    mvh
    lassemanns
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Du får sette opp en dato for grill i hagen din i sommer Lasse... Kunne vært en fin tradisjon det ;-)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn