Jeg tipper følelsen av tilvære var litt utenfor deg selv når du sto foran dette havet av rør på spisebordet.
Utrolig at slike velgjørere finnes, og som flere gir uttrykk for kunne de vel neppe funnet et bedre hjem enn hos deg som liker så godt og mekke.
Jeg regner med at Romjula er reddet for far og mange mange lange gode netter uten ståk fra familien.
Jeg tipper følelsen av tilvære var litt utenfor deg selv når du sto foran dette havet av rør på spisebordet.
Utrolig at slike velgjørere finnes, og som flere gir uttrykk for kunne de vel neppe funnet et bedre hjem enn hos deg som liker så godt og mekke.
Jeg regner med at Romjula er reddet for far og mange mange lange gode netter uten ståk fra familien.
Ja, det jo utrolig å komme over så mange flotte rør. Riktignok er mye av dette spesialrør rettet mot gamle fjernsyn, men en stakkar blir rent andektig av så mye NOS/NIB europeiske rør. Telefunken ribbed long plate 12ax7 f.eks, og PCC88 Telefunken/Siemens og mye, mye mer. Nei, det blir nok mye nerdete gled med disse røra og rørtesteren.
Nå har jeg fått spillet en stund på denne DPA preampen og jeg må si den har gitt meg mange tanker. Særlig det grunnleggende om preampens betydning i et hifioppsett. Uten å brodere ut denne tanken må jeg få si at DPA har løftet mitt anlegg opp flere hakk.. På hvilken måte? Jo, denne tilfører egentlig ingen ting, men samtidig masse positivt. Preampen er usedvanlig støysvak slik at små, små detaljer eller mikrodynamikk kommer veldig tydlig frem. Dette igjen fjerner alle former for slør slik at 3D og romfølelse blir helt enormt. I båndbredde opplever jeg nesten ingen begrensning. Den spiller så rent og ryddig. Alt dette var i overkant av mine forventninger må jeg si. DPA er ekstremt detaljrik uten å bli lys i klangen. Dens store styrke er nettopp den naturlige, organiske og varme mellomtonen. Kvinnestemmer gjengis med sterk gåsehudsfaktor. Den er rett og slett befriende god å lytte på.
Når det gjelder komponenter som kommer inn i mitt anlegg blir de alltid gjennomgått for flaskehalser, også DPA preamp. Selv om det er behagelig med fjernstyrt volum har jeg ofret blue alps til fordel for Alps Black Beauty. Undertegnede har noen ideer om hvordan også denne skal motoriseres så det får jeg komme tilbake til etter hvert. Jeg kan ikke annet enn å anbefale det smale folk å gjøre denne modden. DPA vokser i alle retninger med denne. Videre så er det dette med RØR! Hør; her er det også MYE å hente!! Originalt er den utrustet med 6N1P-EV av ukjent brand og de er umerkede. De bunner i rørtesteren og spiller aldeles flott ogc er svært gode rør som flere produsenter burde benytte seg av. Tilgangen fra Øst-Europa er ennå enorm, men de beste av de beste begynner også her å minke. Tilbake til DPA så har jeg klart å komme over et sjeldent parti goldpin fra Voskhod Kaluga plant i OC versjon. Disse er produsert tidlig på 90-tallet med tanke på Russlands atom- og romprogram. Dcisse har ekstremt god toleranse og nøyaktige spesifikasjoner. Overgangen fra standard til disse, og etter innspilling, gir på nytt et hakeslipp. Alle parametere forbedres og en stakkar sitter igjen og undrer seg hvor dette skal ende. Likevel har jeg sikret meg disse røra, og til mange flere også om ønskelig, i overskuelig fremtid. Og det er sikkert mer og hente.. 6N1P Black Boxed Anode fra 50 og 60-tallet skal visstnok fra kjennere være rosinen i pølsen i 6N1P jungelen.. Jeg har dem, men ikke testet ennå..
Ja,enig i det Opeth. Og disse DPA tingene er uansett noe for seg selv. Håndbygd i små serier av en fyr som ikke er så ivrig på å selge. Kundene hans består som oftest av ambassade folk og fly kapteiner.. Og Lasse og meg..
Hmm, dette er jo kvasi balansert.. Men hører jeg virkelig en forbedring fra DPA? Jaggu høres det slik ut.. Van Damme kabler må være noen skjulte juveler i kabeljungelen?? Litt mer av alt er vel det jeg kan si...
Fått litt tid til anlegget i ettermiddag og det var deilig, rett og slett.. Høstens fangst har blitt blant annet disse:
Voskhod 6n2p ev gold pin 1973. Dette er fabelaktige rør. Testes nå ut i riaa og spiller fortryllende!! Siste skiva til tord Gustavsen med Simin Tander på vokal..
Dagen før dagen.. Her kappes og blandes, mye å forberede før gjester ankommer i morgen.. Forrett med soppterter forberedes. Hjemmebrygg i glasset og Kate Bush i bakgrunnen. Jeg klager ikke