Din, eller har vår felles venn fra Viker satt den igjen for en helsesjekk?
Jeg blir mer og mer interessert i 6c33c røret.. Lav anodespenning gir virkelig muligheter.. Som Dazed hentyder, strøm!Fin den der forsterkeren til Ruby
Jeg er ikke bare interessert...Jeg er fanboy... To sett monoblokker med dette røret har gjort meg overbevist.. Skulle jeg hatt noe annet er 845 en god nummer to... 211 kunne og være noe.. 300B er magisk , men litt begrenset til tider..EL34 er et ypperlig mellomsteg.. Oh KT88 røft og tøft.Jeg blir mer og mer interessert i 6c33c røret.. Lav anodespenning gir virkelig muligheter.. Som Dazed hentyder, strøm!Fin den der forsterkeren til Ruby
Det bør nevnes at KT88 kanskje er det røret som egner seg best til monitorer i studio, for det er vel de mest nøytrale (om ikke mest magiske) rørene jeg har testet. Men man ofrer litt magi for å få noe som er fornuftig (og nok mainstream) til at det senker nevrosene for de mest engstelige.Jeg er ikke bare interessert...Jeg er fanboy... To sett monoblokker med dette røret har gjort meg overbevist.. Skulle jeg hatt noe annet er 845 en god nummer to... 211 kunne og være noe.. 300B er magisk , men litt begrenset til tider..EL34 er et ypperlig mellomsteg.. Oh KT88 røft og tøft.Jeg blir mer og mer interessert i 6c33c røret.. Lav anodespenning gir virkelig muligheter.. Som Dazed hentyder, strøm!Fin den der forsterkeren til Ruby
Det bør nevnes at KT88 kanskje er det røret som egner seg best til monitorer i studio, for det er vel de mest nøytrale (om ikke mest magiske) rørene jeg har testet. Men man ofrer litt magi for å få noe som er fornuftig (og nok mainstream) til at det senker nevrosene for de mest engstelige.Jeg er ikke bare interessert...Jeg er fanboy... To sett monoblokker med dette røret har gjort meg overbevist.. Skulle jeg hatt noe annet er 845 en god nummer to... 211 kunne og være noe.. 300B er magisk , men litt begrenset til tider..EL34 er et ypperlig mellomsteg.. Oh KT88 røft og tøft.Jeg blir mer og mer interessert i 6c33c røret.. Lav anodespenning gir virkelig muligheter.. Som Dazed hentyder, strøm!Fin den der forsterkeren til Ruby
Du har vel rett i det. har erfaring med 805 og 300B, men ikke 845 og 6C33C. Det avhenger nok like mye av trafo og andre valg som er foretatt i topologien. Her har KT88 og EL84 fungert best for å få mest mulig lineær frekvensgang, men det er med det begrensede antallet forsterkere jeg har prøvd i selve krypten. Uansett, jeg setter ikke sammen et anlegg for musikknytelse med miksing og mastring i tankene, selv om dagens system nok er litt voicet for at jeg ikke skal skru meg helt bort hvis jeg setter meg opp med studio for nedmiks i krypten etterhvert.Det bør nevnes at KT88 kanskje er det røret som egner seg best til monitorer i studio, for det er vel de mest nøytrale (om ikke mest magiske) rørene jeg har testet. Men man ofrer litt magi for å få noe som er fornuftig (og nok mainstream) til at det senker nevrosene for de mest engstelige.Jeg er ikke bare interessert...Jeg er fanboy... To sett monoblokker med dette røret har gjort meg overbevist.. Skulle jeg hatt noe annet er 845 en god nummer to... 211 kunne og være noe.. 300B er magisk , men litt begrenset til tider..EL34 er et ypperlig mellomsteg.. Oh KT88 røft og tøft.
Tja, mest nøytrale er jeg usikker på baluba...Både 845 og 6C33C farger ikke akkurat mye... Men det avhenger av så mye. Røret er bare en liten del av det hele.
Mye enig Baluba. Quad trives med rør, men må si at enkelte transistor forsterkere gjør en vel så god jobb. Alt er selvfølgelig systemavhengig. Må jeg velge, så blir det nok likevel rør.Quad ESL SKAL drives av rør. Gjerne Quicksilver med KT88. Har hørt Quad med flere forskjellige gode transer opp gjennom årene, men de siste årene mest med 805, 300B og KT88. Quad har motsatte motstandsegenskaper til de fleste andre statene, det er noe mange ofte glemmer når de skal handle forsterker til dem. Quad ESL, uansett variant, er ikke Martin Logan CLS. Viktig å ta hensyn til.
Til og med lille Pathos Classic MkII har jeg hørt spille svært troverdig på ESL63 i alle fall, så det er mulig uten rør i utgangen også.Mye enig Baluba. Quad trives med rør, men må si at enkelte transistor forsterkere gjør en vel så god jobb. Alt er selvfølgelig systemavhengig. Må jeg velge, så blir det nok likevel rør.Quad ESL SKAL drives av rør. Gjerne Quicksilver med KT88. Har hørt Quad med flere forskjellige gode transer opp gjennom årene, men de siste årene mest med 805, 300B og KT88. Quad har motsatte motstandsegenskaper til de fleste andre statene, det er noe mange ofte glemmer når de skal handle forsterker til dem. Quad ESL, uansett variant, er ikke Martin Logan CLS. Viktig å ta hensyn til.
/Ruby??????
Her tillater jeg meg en aldri så liten diskrepans baluba.Mye enig Baluba. Quad trives med rør, men må si at enkelte transistor forsterkere gjør en vel så god jobb. Alt er selvfølgelig systemavhengig. Må jeg velge, så blir det nok likevel rør.Quad ESL SKAL drives av rør. Gjerne Quicksilver med KT88. Har hørt Quad med flere forskjellige gode transer opp gjennom årene, men de siste årene mest med 805, 300B og KT88. Quad har motsatte motstandsegenskaper til de fleste andre statene, det er noe mange ofte glemmer når de skal handle forsterker til dem. Quad ESL, uansett variant, er ikke Martin Logan CLS. Viktig å ta hensyn til.
/Ruby
Jeg vet selvfølgelig det, men selv om den er "utviklet for transistorforsterkere" så hadde faktisk ikke Quad noen transe som funket skikkelig til bruken da, 405 var ikke nok. Dette var jo før 405 II. Det som er et udiskutabelt faktum er at både 57, 63 og alle senere stater fra Quad kjennetegnes med høyimpedante peaker, og ikke lavimpedante dipper som de fleste stater. Min erfaring er at de fleste transer blir litt ulineære med en slik last, og derfor passer selv ESL63 best med rør. Eneste grunn til å påstå noe annet er det enkle faktum at Quad selv ikke produserte rørforsterkere ved introduksjon, men det forandrer ikke de tekniske egenskapene til høyttalerne. Quad bommet sterkt med å fjerne rørforsterkerne fra programmet, og tok dem tilbake i fullt monn senere.Her tillater jeg meg en aldri så liten diskrepans baluba.Mye enig Baluba. Quad trives med rør, men må si at enkelte transistor forsterkere gjør en vel så god jobb. Alt er selvfølgelig systemavhengig. Må jeg velge, så blir det nok likevel rør.Quad ESL SKAL drives av rør. Gjerne Quicksilver med KT88. Har hørt Quad med flere forskjellige gode transer opp gjennom årene, men de siste årene mest med 805, 300B og KT88. Quad har motsatte motstandsegenskaper til de fleste andre statene, det er noe mange ofte glemmer når de skal handle forsterker til dem. Quad ESL, uansett variant, er ikke Martin Logan CLS. Viktig å ta hensyn til.
/Ruby??????
Quad ESL-57 er utviklet for å drives med rør, men det er IKKE ESL-63.
Sjekk Herr Walkers høyttalerutviklingshistorie. Dog står man står fritt til å velge mellom rør og transer.
Du skulle bare vist hva 250 ekte transistorwatt i 8 ohm kan gjøre med ESL-63 baluba.
Således er jeg på bølgelengde med rubyred i dette anliggende, men i motsetning til ham har valgt transistor til mine ESL-63.
Noe jeg også vil gjøre med ESL-2912 den dagen de kommer i hus.
Så nei, alle Quad sine modeller må nødvendigvis ikke drives av rørforsterkeri.
Spiller til daglig på en Bladelius Ymer, og den gjør en fortreffelig jobb på mine ESL63/989/2905, og sparer meg samtidig for relativt store utgifter til rør. Hvis jeg derimot kun tar hensyn til best lyd, er imidlertid førstevalget BAT VK60. Den blander magien til SE triode rør(som den jo er), med dynamikken, og trøkket til Bladelius. Mine Quicksilver KT88 monoblokker er desverre henvist til reserve, for reserven.Således er jeg på bølgelengde med rubyred i dette anliggende, men i motsetning til ham har valgt transistor til mine ESL-63.
Noe jeg også vil gjøre med ESL-2912 den dagen de kommer i hus.
Så nei, alle Quad sine modeller må nødvendigvis ikke drives av rørforsterkeri.
De er i utgangspunktet ganske like, men innbiller meg at Mid Mono har bedre utgangstrafoer. De er også konfigurert med andre inngangs, og splitterrør.Hva er forskjellen på de to Quicksilver-ene?
Nei, KT 90 er max i Mid MonoTakk.
Kan man bruke f.eks. KT120 i slike? ...Eller trenger de alt for mye strøm?
Standard kan det ikke benyttes KT120. De drar for mye strøm. Lassemann har testet mye forskjellige utgangsrør på sine Mid Mono, og har testet KT100. Han kan best svare på hva som spiller best, men innbiller meg at førstevalget er Teslovac KT88. 8)Takk.
OK. Takk. Da gir den bittelitt mer effekt ut enn med KT88?Nei, KT 90 er max i Mid MonoTakk.
Mid Mono gir 50 w med EL34, 55 W med KT88 og 60 W med KT90. Det er riktig som Ruby nevner at Teslovak er de røra som til nå har spillet best i blokkeneOK. Takk. Da gir den bittelitt mer effekt ut enn med KT88?Nei, KT 90 er max i Mid MonoTakk.
KT66 er et utmerket rør, som fint kan brukes i Quicksilver KT88, og Mid Mono. Imidlertid savner det kraften, og dynamikken til KT88 røret. Har et utmålt sett GE KT66, som spiller veldig bra. Det samme gjelder diverse NOS EL34 varianter. Spiller vakkert, men savner trøkk, og dynamikk.Kan vel bruke KT 66 Ruby ?