Powerpoint
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 23.04.2003
- Antall liker
- 14.063
Jeg finner ikke tråden din Rubyred, så da får jeg gyte litt her inne hos LassemannSpiller til daglig på en Bladelius Ymer, og den gjør en fortreffelig jobb på mine ESL63/989/2905, og sparer meg samtidig for relativt store utgifter til rør. Hvis jeg derimot kun tar hensyn til best lyd, er imidlertid førstevalget BAT VK60. Den blander magien til SE triode rør(som den jo er), med dynamikken, og trøkket til Bladelius. Mine Quicksilver KT88 monoblokker er desverre henvist til reserve, for reserven.Således er jeg på bølgelengde med rubyred i dette anliggende, men i motsetning til ham har valgt transistor til mine ESL-63.
Noe jeg også vil gjøre med ESL-2912 den dagen de kommer i hus.
Så nei, alle Quad sine modeller må nødvendigvis ikke drives av rørforsterkeri.
Enig HCS. Alt for lenge siden sist...
/Ruby
For en 3 ukers tid siden hadde jeg gleden av å få komme på besøk hos Rubyred som mente jeg burde lytte ordentlig på musikk via hans ESL-2905 før jeg bestemte meg for å kjøpe ESL-2912. Så en fin søndag ettermiddag dukket Konemor og jeg opp i herremannens residens, og ble møtt med liflige dufter av nystekte vafler og fersk kaffe. Man ble behørig servert en kopp nylaget kaffe via Rubyreds spesial lagede High End No Gruff Mean Coffee Machine. Den så da vitterlig ut å komme fra et kjent produksjonssted i Alvdal på et vist verksted hos Herr Felgen. Men dæven så godt det smakte sammen med foredraget om hvordan kaffe skal brennes, ferskhet og tidspunkt for avnytelse. Her nytter det f... ikke å komme med Friele frokost kaffe skjønner jeg
Over til elektronikken - BAT-forsterkeri, Pioneer streamer, MF-CD slede, Bladelius Ymer effekt (den sto på innbytter benken) og WTL-platespiller m/Lyra Argo i pick-up og ARC PH5.
Platespiller - Well Tempered Lab med arm i oljebad og Lyra Argo i pick-up.
og Quad ESL-2905
Inni i mellom deilige vafler, og vidunderlig kaffe dro verten oss igjennom en lang rekke musikkeksempler via Pioneer med Tidal, MF-CD spiller og WTL-kverna. Oppsettet tilkjennegav endelig hva de store "moderne" Quadene er gode for. Så langt har jeg bare blitt måtelig interessert i Quad ESL-989 og 2905. Det var først under fjorårets Munchen messe (2016) man mer enn ante lyset i enden av tunnelen når produsenten fra Kina slapp meg løs på ESL-2912 tilkoblet Luxmann elektronikk.
Hos Rubyred ble det tegnet opp et stort holografisk rom med den åhhhhh... så avhengighetsskapende mellomtone gjengivelsen som Quad kan så uendelig mye bedre enn majoriteten av andre høyttalerkonstruksjoner der ute. Forsterkersettet BAT VK5i pre og VK60 amp (blodtrimmet av verten selv, og finjustert av Lassemann til Lamborghini standard) hadde stålkontroll på de ca 2 x 1 m2 store membranarealene, og beklager å måtte si det, men det ikke bare antydes bass nedover. Den er der, men selvfølgelig ikke med øredøvende grenseløst slam med klinisk tydelighet. Dog går det mer en greit å skille de forskjellige bass instrumentene som trakteres ned under 30-tallet.
Opptaksrom, luftighet rundt instrumenter og utøvere er der i rikt mon, og avspilte strenger klinger ut med alle sine over-, og undertoner. Et klaver er et slaginstrument, og sånn høres det ut. Vokalprestasjoner står klokkerent og vektløst i rommet helt frigjort fra skjermbrettene.
Jeg ble behørig fortalt med glimt i øyet hva som er forskjellen mellom ESL-2905 og 2912, og det bør ikke koste 35 tusen som noen prøver og innbille almuen.
Hmmmmmm....ligger det ikke et brukt sett Quad ESL-2905 på bruktbørsen? Dvs LÅ
De blir hentet i Trondheim kommende helg, og man begynner så smått å glede seg til å tilføre strøm til isenkramet som står arbeidsledig nede i peisestua her.
Takk for veldig hyggelig samvære Rubyred, musikktips, utmerket kaffe og gode vafler med blåbærsyltetøy.
Som vanlig forsvant tiden før vi det hele tatt fikk tenkt på hva vi skulle bruke den til.