lassemann sitt vindu

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.063
    Således er jeg på bølgelengde med rubyred i dette anliggende, men i motsetning til ham har valgt transistor til mine ESL-63.
    Noe jeg også vil gjøre med ESL-2912 den dagen de kommer i hus.
    Så nei, alle Quad sine modeller må nødvendigvis ikke drives av rørforsterkeri.
    Spiller til daglig på en Bladelius Ymer, og den gjør en fortreffelig jobb på mine ESL63/989/2905, og sparer meg samtidig for relativt store utgifter til rør. Hvis jeg derimot kun tar hensyn til best lyd, er imidlertid førstevalget BAT VK60. Den blander magien til SE triode rør(som den jo er), med dynamikken, og trøkket til Bladelius. Mine Quicksilver KT88 monoblokker er desverre henvist til reserve, for reserven.
    Enig HCS. Alt for lenge siden sist...

/Ruby:)
    Jeg finner ikke tråden din Rubyred, så da får jeg gyte litt her inne hos Lassemann :cool:

For en 3 ukers tid siden hadde jeg gleden av å få komme på besøk hos Rubyred som mente jeg burde lytte ordentlig på musikk via hans ESL-2905 før jeg bestemte meg for å kjøpe ESL-2912. Så en fin søndag ettermiddag dukket Konemor og jeg opp i herremannens residens, og ble møtt med liflige dufter av nystekte vafler og fersk kaffe. Man ble behørig servert en kopp nylaget kaffe via Rubyreds spesial lagede High End No Gruff Mean Coffee Machine. Den så da vitterlig ut å komme fra et kjent produksjonssted i Alvdal på et vist verksted hos Herr Felgen. Men dæven så godt det smakte sammen med foredraget om hvordan kaffe skal brennes, ferskhet og tidspunkt for avnytelse. Her nytter det f... ikke å komme med Friele frokost kaffe skjønner jeg :rolleyes:

Over til elektronikken - BAT-forsterkeri, Pioneer streamer, MF-CD slede, Bladelius Ymer effekt (den sto på innbytter benken) og WTL-platespiller m/Lyra Argo i pick-up og ARC PH5.

DSC_9172.jpg

Platespiller - Well Tempered Lab med arm i oljebad og Lyra Argo i pick-up.

DSC_9173.jpg

og Quad ESL-2905

DSC_9171.jpg

Inni i mellom deilige vafler, og vidunderlig kaffe dro verten oss igjennom en lang rekke musikkeksempler via Pioneer med Tidal, MF-CD spiller og WTL-kverna. Oppsettet tilkjennegav endelig hva de store "moderne" Quadene er gode for. Så langt har jeg bare blitt måtelig interessert i Quad ESL-989 og 2905. Det var først under fjorårets Munchen messe (2016) man mer enn ante lyset i enden av tunnelen når produsenten fra Kina slapp meg løs på ESL-2912 tilkoblet Luxmann elektronikk.

Hos Rubyred ble det tegnet opp et stort holografisk rom med den åhhhhh... så avhengighetsskapende mellomtone gjengivelsen som Quad kan så uendelig mye bedre enn majoriteten av andre høyttalerkonstruksjoner der ute. Forsterkersettet BAT VK5i pre og VK60 amp (blodtrimmet av verten selv, og finjustert av Lassemann til Lamborghini standard) hadde stålkontroll på de ca 2 x 1 m2 store membranarealene, og beklager å måtte si det, men det ikke bare antydes bass nedover. Den er der, men selvfølgelig ikke med øredøvende grenseløst slam med klinisk tydelighet. Dog går det mer en greit å skille de forskjellige bass instrumentene som trakteres ned under 30-tallet.

Opptaksrom, luftighet rundt instrumenter og utøvere er der i rikt mon, og avspilte strenger klinger ut med alle sine over-, og undertoner. Et klaver er et slaginstrument, og sånn høres det ut. Vokalprestasjoner står klokkerent og vektløst i rommet helt frigjort fra skjermbrettene.

Jeg ble behørig fortalt med glimt i øyet hva som er forskjellen mellom ESL-2905 og 2912, og det bør ikke koste 35 tusen som noen prøver og innbille almuen.
    Hmmmmmm....ligger det ikke et brukt sett Quad ESL-2905 på bruktbørsen? Dvs LÅ :cool:
    De blir hentet i Trondheim kommende helg, og man begynner så smått å glede seg til å tilføre strøm til isenkramet som står arbeidsledig nede i peisestua her.

Takk for veldig hyggelig samvære Rubyred, musikktips, utmerket kaffe og gode vafler med blåbærsyltetøy.
    Som vanlig forsvant tiden før vi det hele tatt fikk tenkt på hva vi skulle bruke den til.

Rubyred

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    1.594
    Sted
    Fredrikstad
    Vil takke for et særdeles hyggelig besøk, med frue. Vi har jo i lengre tid snakket om et besøk, og endelig passet det for alle.
    For meg er det Quad elektrostater som gjelder. Har opp gjennom årene hatt mange HT modeller, men ender alltid opp med Quader igjen. De har sine særegenheter, men på de viktige områdene, som stemmer, og akustiske instrumenter, er de fantastiske, og vanskelig å slå.

Siden besøket er imidlertid platespilleren byttet ut. Om det er til det bedre, får tiden vise. Har vært utrolig fornøyd med min WTT, som er en blanding av Classic, og Reference. Ny eier er allerede tinget, så får slå meg til ro med den nye.

Vil gratulerer herren med kjøp av Quad ESL2905. Får håpe det var kveldens seanse som var tungen på vektskålen.

Takk for hyggelig besøk, og velkommen igjen.

/Ruby:)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen som burde laget seg en egen anleggstråd, så er det deg, Rubyred. Det skjer jo noe hele tiden. :)

Forslag til tittel kan være «Viker Transitthall for hifi» eller «Ukens Anlegg hos Rubyred». ;)

Rubyred

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    1.594
    Sted
    Fredrikstad
    He he. Har vel ikke bytte så ofte. Quadene ble byttet for 4 år siden. BAT Pre, og Power enda lenger siden, og WTT/Lyra enda eldre.😁

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det er sant, men hvor mange høyttalere og forsterkere har vært innom samtidig med dem? ;)

Bare moro, da, og det skulle bare mangle at BAT-en hadde permanent oppholdstilatelse. Quad også. :)

Rubyred

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    1.594
    Sted
    Fredrikstad
    Skjer lite med komponentene i hovedanlegget, men liker å teste annet utstyr opp mot dette. Grunnkomponentene QUAD ESL, og BAT er det vanskelig å slå. De passer utrolig godt sammen.

/Ruby 😊

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.794
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    He, he.. Positivt og artig at det skrives litt i tråden min for det er litt skrivesperre for trådstarter om dagen.. Å ja, jeg spiller musikk og koser meg glugg i hjel med anlegget her i stua.. Men jo innrømme at også lassemann har lyttet til det storslagne anlegget til Trond "R".. Det anlegget taler for seg det... ;)

Selv har jeg gått litt mer i dybden når det gjelder rør og rør forståelse. Har sammen med en kjent haldenser fått litt starthjelp med riaa bygging. Denne er på vei og skal integreres i DPA pre.. Holder denne litt til brystet ennå, men tror den i all sin enkelhet blir svært god mtp komponent valg osv.. For å sortere rør er denne anskaffet.. Er fikset opp og kalibrert og klar for arbeid.. Det går med litt læretid til denne også..

DSC_2420.jpg

DSC_2421.jpg

DSC_2422.jpg

Mvh
    lassemann :)

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.794
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Det så ut som et kapabelt og gromt stykke verktøy Lasse!

/ Morten
    Ja, som amatør er dette maskineriet gedigent siden det tester alle typer rør.. Har fått et lynkurs.. Nå er det bare å sette i gang med trening.. :eek:

Mvh
    lassemann

A

Avgatt19087

Gjest
    Grattis og velkommen i klubben. Nyttig redskap det der og bygget som en tanks. Min er nok litt mer merket av tiden enn din ser jeg. Pass på så du ikke bøyer nåla.
    IMG_0649.jpg

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.794
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Ja, nå har det gått en måneds tid og testeren begynner å komme inn i "fingrene".. Gedigen redskap dette her gitt.. Har begitt meg mer ut i DIY den siste.. RIAA inn i DPA preamp viser seg å overgå alle forventninger.. Basert på det russiske 6N2P-EV spiller den veldig åpent med stort rom og 3D. Bassen er et kapittel for seg.. Her er noen bilder..

Det er de to røra i midt som utgjør riaa ;)

DSC_2530.jpg

DSC_2531.jpg

DSC_2532.jpg

God fredag :)

Mvh
    lassemann

Rubyred

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    1.594
    Sted
    Fredrikstad
    Det ble tid til en formiddagstur til Lassemann. Utrolig hva en god rørtester har å tilføre et allerede vellydende anlegg. Disse utmålte russer rørene imponerer stort. I kombinasjon med nøye matching via en fantastisk AVO rørtester, gir det en merkbar forbedring i et klarere lydbilde, med bedre holografi, og 3D.
    Halden riaaen spiller veldig bra allerede, og må bare være et funn til prisen. Blir spennende å høre, hva bytte til super komponenter i denne riaaen vil ha og si.
    Forøvrig spennende planer du ellers har også Lassemann. Takk for lytten, hjemmelaget snop, og knallgod kaffe.

/Ruby 😊

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    God jul til deg og dine! Antar at juleølet er åpnet og svoren er under kontroll. :)

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.794
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Takk for at noen tar turen innom vinduet, det er ikke så ofte lenger.. Kvelden har vært fredelig og rolig. Min gamle mor er trygt plassert hjem og nydelig jule musikk fyller stuen.. Niepoort LBV 2013 i glasset. Herregud, deilig ;)

Mvh
    lassemann
    DSC_2575.jpg

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.794
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Et meget godt album. Sakrale toner og avslappende.. NPM vet å fornye seg. Sammen med Nordic Voices blir det spennende kaotisk og til tider skikkelig organisk god oppløst lyd.. Fortsatt god jul :)

Mvh
    lassemann

DSC_2577.jpg

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.063
    En avbalansert vinøs romjul ønskes folket ved elvebredden nede på Vesten fra oss på Klavestadhaugen oppe på Raet.
    Konemor er klar med en portvin fra 2004 til kveldens julegotter og film :cool:

DSC_9646.jpg

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.794
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    En avbalansert vinøs romjul ønskes folket ved elvebredden nede på Vesten fra oss på Klavestadhaugen oppe på Raet.
    Konemor er klar med en portvin fra 2004 til kveldens julegotter og film :cool:

Vis vedlegget 473560
    Det høres ut som en utmerket kombinasjon.. Portvin er ikke oppskrytt og fantastisk godt. Har smakt mye av sorten ;)

Romjula på Vesten brukes til spennende prosjekter. Nå skal provisorisk Halden riaa gjøres om med gode komponenter. Denne enkle rør riaa'n har imponert meg stort så langt og det blir spennende å høre om dette blir en oppgradering.. ;)

DSC_2585.jpg

Den gamle ryddes ut..
    DSC_2582.jpg

Og den nye er på vei inn..
    DSC_2586.jpg

mvh
    lassemann

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.509
    Torget vurderinger
    27
    Hmmm ...den vinen stod jeg og studerte på polet i dag, dessverre, skjønner jeg nå, ble den ikke med hjem. Neste gang, jeg lover!

Takk for tips, og vann i munnen.

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.794
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Ja, vinen kan anbefales. Stod 2 timer i karaffel som åpnet opp et flott aromabilde av sjøbunn og mineraler. Laaang ettersmak.. Satt flott til kylling og saus, men ikke så bra ril de peppra sjampinjongene.. God kylling må sies, med saltbakte perlepoteter, rosenkål og sjampinjong..

DSC_2595.jpg

DSC_2596.jpg

God lørdag :)

Mvh
    lassemann

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.063
    Hmmm ...den vinen stod jeg og studerte på polet i dag, dessverre, skjønner jeg nå, ble den ikke med hjem. Neste gang, jeg lover!

Takk for tips, og vann i munnen.
    Da har du en smaksopplevelse tilgode Fosse.
    Mersault er en av de bedre hvitvinene å få tak i til en betalbar penge.
    Men som lassemann er inne på går den ikke til hva so helst.

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.794
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Da går nok en flott helg mot slutt, men det hindrer ikke undertegnede å lete etter rester i kjøleskapet.. Det ble jaggu meg nok til en chevre- og spinat pai.. Nå må jeg i kjelleren å finne noe edelt hvitt. Kun det beste er godt nok til dette.. ;)

Mvh
    lassemann

DSC_2615.jpg

DSC_2616.jpg

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.794
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Kun det beste er godt nok til dette.. ;)
    Siden jeg har blitt servert pai i Casa Lassemann tidligere, har jeg ingen problemet med å tro på det! :)

Nå ble jeg sulten. Får raide spiskammerset, jeg også. ;)
    Du lot deg friste Dazed, bra! Nå hviler paien en liten halvtime, så skal den nytes.. Det ble en rosévin til glasset i kveld, en Domaine Bunan fra Bandol. Min favoritt rose!

Mvh
    lassemann

DSC_2617.jpg

DSC_2618.jpg

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Godt spørsmål! Kjør på!

300B-rør er vel kostbart, men når de også er på plass, er det jo bare tiden og veien. :)

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.794
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Joda, delene er der og røra er holdbare lenge til mitt bruk.. Smårøra er russiske 6n6p som ikke er så langt unna 6h30.. Bildene er bare et oppsett i et gammelt Andersson chassis. Mulig jeg lakker det svart matt.. ;)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    La det være rødt og bruk den som juleforsterker. ...Så kan du finne transparent lakk og male rørene røde og grønne. Kanskje med et lite røkelses-kar på transfromatordekselet. Blir så fint, så! ;)

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.794
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    La det være rødt og bruk den som juleforsterker. ...Så kan du finne transparent lakk og male rørene røde og grønne. Kanskje med et lite røkelses-kar på transfromatordekselet. Blir så fint, så! ;)
    Ha, ha.. Morroklumpen... ☺

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn