lassemann sitt vindu

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Velkommen i de utdødde squeezeboxers forening!
    Har ikke hatt cdspiller her på lenge, og synes det fungerer helt gull.
    Et lite varsko her angående ripping og tags. Ikke bare kjør på med hva rippeprogrammet foreslår, men kjør en liten gjennomgang før du trykker rip. Tenk også på hvordan du vil gjøre det med various artists, tributeplater, samleplater og plater med gjesteartister.
    Tags er viktig for å kunne bruke sben på det den er god på :)

    Mvh

    EDIT
    Hehe, ser jeg repeterer angående tags... Men en god ting osv......
    Jo, takk for medlemskapet RoDa:)

    Dazed hjalp meg som sagt med installasjonen og han fikset en god løsning i forhold til rippingen. Alt som legges inn havner midlertidig i en egen mappe på musikkdisken, slik at alt "råmaterialet" havner der automatisk. Dette gir meg mulighet til å endre både innhold og tittel før jeg plasserer mappene i biblioteket. Jeg er foreløpig komfortabel med dette og jeg finner lett fram artistene. Dessuten er jo dette helt nytt for meg og jeg har masse å lære. Uansett er det bare å si at dette er veldig morsomt og enkelt. Artig med radio også.. Mange år siden det stod en tuner i anlegget og det gjør det jo nå :) Om lyden har jeg ikke lyst til å si så mye ennå før den nye strømforskyningen er på plass..

    mvh
    lassemann
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Vil bare kaste mer ved på bålet RoDa fyrer opp: du MÅ tenke gjennom hvordan du vil tag'e ting før du begynner å rippe. Min samling er relativt gjennomarbeidet, men det har vært mye jobb å få alt på stell.
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Åpner for et lite treff her hos meg neste lørdag om det kunne være interesse for noe slikt.. Setter vel en grense på en 6-7-8 kæll.. Mye musikk på HD nå og det hadde vært hyggelig og testet ut litt ;) Enkel servering og kanskje litt fatdrikke, men et lite bidrag til dere selv må også påberegnes.. Interesse for noe slikt??

    mvh
    lassemann
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.580
    Antall liker
    2.780
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Hei Lassemann.
    Ser at du har en sånn Symphonies plus pre.
    Har en stund vært klar over dens "eksistens", men har liksom helt aldri "våget" å ta spranget.
    Kan jo ha noe å gjøre med at jeg igrunnen er godt fornøyd med min BAT VK30, og at det skal noget til for å toppe den...
    Så jeg lurer derfor på om du kan si noe om "hvor god" din pre er, både i utgangspunktet og etter modding? Gjerne noen ord om hva den er bra på, og hvor der evt er flaskehalser/begrensninger...
    HVIS jeg skal slå til på noe nytt, blir det trolig en slik en Balanced A2 siden jeg kjører balansert kabling mellom pre og monoblokker idag...
    Men, det sitter som sagt langt inne å skulle bytte ut VK30`n, selv om jeg etterhvert har blitt obs på dennes begrensninger. Det er jo tross alt en pre med noen år på baken, og jeg aner kanskje særlig at den er noe avrullet i toppen....med det resultat at jeg ikke helt får den luftigheten der oppe...

    mvh
    Proffen
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Hei Lassemann.
    Ser at du har en sånn Symphonies plus pre.
    Har en stund vært klar over dens "eksistens", men har liksom helt aldri "våget" å ta spranget.
    Kan jo ha noe å gjøre med at jeg igrunnen er godt fornøyd med min BAT VK30, og at det skal noget til for å toppe den...
    Så jeg lurer derfor på om du kan si noe om "hvor god" din pre er, både i utgangspunktet og etter modding? Gjerne noen ord om hva den er bra på, og hvor der evt er flaskehalser/begrensninger...
    HVIS jeg skal slå til på noe nytt, blir det trolig en slik en Balanced A2 siden jeg kjører balansert kabling mellom pre og monoblokker idag...
    Men, det sitter som sagt langt inne å skulle bytte ut VK30`n, selv om jeg etterhvert har blitt obs på dennes begrensninger. Det er jo tross alt en pre med noen år på baken, og jeg aner kanskje særlig at den er noe avrullet i toppen....med det resultat at jeg ikke helt får den luftigheten der oppe...

    mvh
    Proffen
    Hei Proffen og takk for at du titter innom:)


    Det er selvfølgelig vanskelig å uttale meg om hvordan AE preen min er opp mot din ganske så kostbare BAT VK30.. Jeg, sammen med Rubyred, hadde for en tid tilbake en sammenlikning mellom flere rørpreamper. Du kan lese om det i tråden her på side 36 og 37, mener det er fra innlegg 717 eller noe deromkring. Den gangen med mine modd i mitt tilpassede anlegg var det AE som marginalt kom seirende ut av den "testen". Med tanke på ARC LS26 til mange ganger prisen av AE er det et mesterstykke i seg selv. Dens styrke er nok dynamikken og den varme klangen i mellomtonen. Den har også en oppløsning oppover som jeg ikke har hørt i noen annen preamp med masse deilig mikrodynamikk. Men det må jo også innrømmes at jeg har jo ikke hørt din eller mange andre som burde forbigå AE på de fleste parametre. Dette er min lille verden, men som jeg har skjønt etterhvert er det også mange andre som synes at det spiller ganske greit her..;)

    Jeg har sagt det før, men i orginal utgave spilte den ikke bra. Syntes heller ikke det hjalp særlig med rørbytte. Med med nye raske dioder i strømforskyningen, nye påkostede kopplingskondensatorer fra Mundorf (sølv i olje), kabelskifte, forbedrede strømbaner, dacT atternator, Elma vender osv har den hevet seg mange klasser opp fra hva den var. Svakheter er at den har en svak DC-spenning over utgangene under oppstart. Dette er lite heldig dersom det benyttes transistoreffekt. Med røreffekt har det ingen betydning pga utgangstrafo. Andre svakheter kommer jeg ikke på. God byggevalitet og stabil som tusan..

    A2 som du ser på virker jo også svært solid bygget og vinner sikkert på litt tweeking den også. Plus-versjonen som jeg har vinner nok på sin svært enkle oppbygging, korte signalvei og et fåtall komponenter og loddninger. Dette er i hele tatt MIN filosofi for god lyd, kan noe gjøres enklere med færre komponenter jo mere gagner det den gode lyden :)

    mvh
    lassemann
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.580
    Antall liker
    2.780
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Hei igjen Lassemann.
    Og takk for fyldig svar.
    Virker jo i grunnen som det er en "ordinær+"-pre i utgangspunktet, men at den vokser ganske bra med modding...
    Tror det du skriver om dynamikk, varme og oppløsning er det som kanskje tiltaler mest - men blir jo litt bange når du skriver at en transeeffekt ikke er den heldigste partner - for det er jo nettopp det jeg har endt opp med...
    Vel, får gjerne gå noen runder til i tenkeboksen - har det jaffal ikke travelt med å finne en evt ny pre...

    mvh
    PRoffen
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Squeezebox Duet har frem til i dag ikke helt stått til forventningene rent lydmessig, og jeg begynte å se om det var en grunn til dette.. Det spilte jo så flott hos Rubyred når jeg besøkte han i går. Hans Classic hadde jo alt det jeg har savnet hjemme. Til sammenlikning spiller CD-drevet mitt MYE bedre gjennom samme DAC'en. Noe sier meg at sånn skal det ikke være, iaf ikke i forhold til alt det positive jeg har lest..

    Jeg laget meg en digitalkabel, lik den som står mellom drevet og DAC, basert på Vivanco sin coax. Men jeg benyttet ikke Bullets sin kopper RCA som jeg bruker på CD-drevet. Satt på noen andre, rimelige WBT-etterlikninger (antakeligvis i messing). Det var et sjokk å sette i den andre kabelen - ALT datt på plass! Den varme gode klangen, dynamikken og alt det andre var der via FLAC. Med den kom motet tilbake.. Da må jeg bare få skaffet meg et par løse bullets rca - kanskje det er noen der ute som kan avse et par?? ;)

    mvh
    lassemann
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.915
    Antall liker
    14.064
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Lite tips: Prøv en BJC digitalkabel. Beste jeg har testet her hjemme jaffall. Billig au.





    Nå har jeg noen tanker om at det du liker fra CDspilleren ikke er at den er bedre i lyden, men at du (og mange/de fleste?) liker feilene som kommer derfra.
    Leste noen linjer en gang i verden fra Benchmark om at jitter faktisk er ørevennlig og gir varme og kropp....




    Fant noe i fulle farta, skal se om jeg finner mer:
    "Jitter creates ‘new audio’ that is not harmonically related to the original audio
    signal. This ‘new audio’ is unexpected and
    unwanted. It can cause a loss of imaging, and
    can add a low and mid frequency ‘muddiness’
    that was not in the original audio."

    Fra http://www.benchmarkmedia.com/sites/default/files/documents/DAC1 HDR Manual RevI.pdf side 23

    R
     
    Sist redigert:

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Nja, kanskje du har rett..

    Men som jeg skriver låter Duet'n svært bra nå..:) Kanskje vi kunne prøvd den BJC kabelen på lørdag om det ikke er for mye styr for deg??

    mvh
    lassemann
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har en ekstra liggende i reserve, Lasse. Kan ta den ned til deg på lørdag hvis du er interessert. Den bruker de eneste rca-pluggene på markedet med kontrollert 75 Ohm impedanse. (Fra Canare.)
     
    Sist redigert:

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en ekstra liggende i reserve, Lasse. Kan ta den ned til deg på lørdag hvis du er interessert. Den bruker de eneste rca-pluggene på markedet med kontrollert 75 Ohm impedanse.
    Supert det Stein! Jeg bestilte meg nettopp 3 sett til totalpris på 347,- inklusiv frakt! Rimelig priset gitt;)
     

    karlinn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Innlegg
    777
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Alltid spennende å følge med her Lassemann, ikke de alle dyreste løsninger, stor glede ved å få det bedste frem i fornuftig priset utstyr og så er det mat, øl og vin :)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.915
    Antall liker
    14.064
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Takker, Dazed. Jeg har også 2, men den ene er på utlån så da slipper jeg å bøye meg bak anlegget.
    Husk også på at kablene skal være minst 2 meter lange ;)

    Mvh
    RoDa
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Mine er 3 fot. Det får holde.

    Hva er teorien bak det med minimum to meter igjen?
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.915
    Antall liker
    14.064
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hører du forskjell på 1 og 2 meter?
    Njaeijokanskjemuligens
    Syntes jo jeg hørte det, men så hadde jeg jo også lest på HFS at 2 meter var bedre først.....
    Gjenstår å blindteste for å si det sånn. 2 meter gir littegranne feelgood om ikke annet. ;)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Pokker ta, Roda! Der røyk jeg på to digitalkabler til, bare av nysgjerrighet. ;) Heldigvis er BJC nesten gratis, og med 5,5' lengder, sklir det sååååvidt under tollgrensa. ;)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.915
    Antall liker
    14.064
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hehe, samme skjedde med meg den gangen..... Ikke så nøye med BJC og tollgrense, de sørger for rett pris og sender det med FedEx ferdig fortollet.
    Bra firma det der! Jeg har også optisk-kabelen deres og signalkabel. Synes dog at Whistler signalkabel er hakket bedre, men igjen, vedder ikke på det!

    Whistler er også penere ;)

     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    Teorier teorier teorier.

    Drit i om det er 1 eller 2 meter på disse ledningene. Selv om jeg hører forskjell på kabler, så gjør jeg det ihvertfall ikke når det gjelder dette.

    Roda du kødder det bare til. ;)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg liker faktisk teorier og det å teste dem, da. Det er vel der forskjellen ligger. :)

    Når en sånn kabel koster en hundrelapp, er det jo ikke så farlig.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.915
    Antall liker
    14.064
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Teorier teorier teorier.

    Drit i om det er 1 eller 2 meter på disse ledningene. Selv om jeg hører forskjell på kabler, så gjør jeg det ihvertfall ikke når det gjelder dette.

    Roda du kødder det bare til. ;)

    I teorien så er det ikke sikkert at du er tunghørt selv om du er gammel, men erfaringene tilsier....... :D :D :D

    Snu stikket sier du....? EKKJ er så stivt at det er lettere å snu huset sånn at stikkontakten kommer andre veien.... ;)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Snu stikket sier du....? EKKJ er så stivt at det er lettere å snu huset sånn at stikkontakten kommer andre veien.... ;)
    En forretningsidé:

    Hva med et strømfilter/fordelingsblokk med fasevender-bryter på hver stikkontakt?
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Alltid spennende å følge med her Lassemann, ikke de alle dyreste løsninger, stor glede ved å få det bedste frem i fornuftig priset utstyr og så er det mat, øl og vin :)
    Takk for hyggelig tilbakemelding V&V! Jo, vi prøver så godt vi kan.. Og i morgen skulle du kommet hit! Da fylles huset med hififreaks og hjemmelaget øl skal nytes.. Jeg har åpnet fatet med Black IPA, humlet med Amorillo bl.a. Har fått med meg at du liker godt øl og jeg kan bare si; dette er en kraftbombe! Dette er så langt unna industripils man kan komme.. 5,94 % vol er helt perfekt :)

    Fredag.. 002.jpg


    Og til dere kabelgutta.. Denne skal konkurrere mot den mere estetisk korrekte.. Kanskje det er jeg som har forretningsideen???! ;)

    Fredag.. 001.jpg



    mvh
    lassemann
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Ledninger er som sagt kjekt å ha.
    Og på de her jitter-imune dac'ene er vel det minimalt med forskjell på dig ledninger - om noen. Eller hur dazed ?

    Uansett, kjekt med sb men blir AlDRI førstevalget her i huset ;)

    /jan"somerhøypåmorfin"olsen
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Ledninger er som sagt kjekt å ha.
    Og på de her jitter-imune dac'ene er vel det minimalt med forskjell på dig ledninger - om noen. Eller hur dazed ?

    Uansett, kjekt med sb men blir AlDRI førstevalget her i huset ;)

    /jan"somerhøypåmorfin"olsen
    He, he.. Her blir man høy på black IPA.. Snakket litt med RS i går kveld hvor han fortalte en erfaring du gjorde med nettopp vivanco opp mot BJC.. ;)


    mvh
    lassemann
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ledninger er som sagt kjekt å ha.
    Og på de her jitter-imune dac'ene er vel det minimalt med forskjell på dig ledninger - om noen. Eller hur dazed ?

    Uansett, kjekt med sb men blir AlDRI førstevalget her i huset ;)

    /jan"somerhøypåmorfin"olsen
    Har ikke fått testet noe særlig her, men det er det de sier. ;)
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Ledninger er som sagt kjekt å ha.
    Og på de her jitter-imune dac'ene er vel det minimalt med forskjell på dig ledninger - om noen. Eller hur dazed ?

    Uansett, kjekt med sb men blir AlDRI førstevalget her i huset ;)

    /jan"somerhøypåmorfin"olsen
    He, he.. Her blir man høy på black IPA.. Snakket litt med RS i går kveld hvor han fortalte en erfaring du gjorde med nettopp vivanco opp mot BJC.. ;)


    mvh
    lassemann
    på en ikke-jitter-imun dac ;)
    testet endel dig kabler og vivanco har fungert best, her hos meg.

    bruker en på rega og en på pioneer (dvd) og er nøyd med det. Dvs arvingen og kjerringa er de som bruker anlegget nede og de klager ikke.

    Sb'n står oppe, nede skal det KUN spilles cd og vinyl sier de :D

    /jan
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Busted! :)

    Neida. Jeg skal bare spare parkeringsplass hos Lasse, jeg! ;)
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Ser fram til i morra - desverre ingen alkohol på meg, da jeg må være litt i beredskap på jobb, men, men. Kan jo lukte på ølen og fantasere om hvor godt den smaker?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn