lassemann sitt vindu

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • oal

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.11.2007
    Innlegg
    711
    Antall liker
    1.576
    Torget vurderinger
    3
    Vi fortsatte litt i dag med modifikasjoner av en eldre DPA A3 preamp. Kan røpe at resultatet ble formidabelt!

    Utgangspunktet:
    Vis vedlegget 978948
    Den spiller ganske uinteressant og mørkt, udefinert og manglende dynamikk. Konstruksjonen er bra, men valget av bl.a kopplingskondensatorer er heller semert. Også her valgte jeg Audio Note tinnfolie på de kritiske stedene.. Må si de nå er mine personlige favoritter.. 😊

    Vis vedlegget 978950

    Pga at AN tinnfolie stopper på rundt 2,7 uF måtte jeg sette inn JantzenZ som utgangskondensator i linjetrinnet. Verdien er er 3.3 uF. Den fungerer gull! Resultatet ble slik:

    Vis vedlegget 978951

    Vis vedlegget 978960

    I tillegg har jeg satt inn nye rør i riaa og byttet kondensatorer i riaakorreksjonen. Resultatet ble helt konge. Sammen med DPA 211 SE over her spiller det over all forventning. Nå er alt her som manglet før modifikasjon på plass.. Kraft, dynamikk, 3D, dypbass og varme, kjøtt og kropp.. Herlig!

    Mvh lassemann 😊
    Det gledes i Hønefossen!!😊☀
    Her blir det ekstra lange turer med hunden for å få tiden til å gå!!😀
     

    oal

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.11.2007
    Innlegg
    711
    Antall liker
    1.576
    Torget vurderinger
    3
    For noen mnd siden dukket det opp ett par 211 monoblokker fra Tubeguru(DPA) på brukten!
    Jeg fant en DPA preamp også, og tenkte at dette kanskje var min sjanse!
    Jeg kontaktet Lasse, og han sa at han kunne hjelpe meg med modifisering av både preamp og blokker!😊
    Jeg slo til, og var plutselig en lykkelig eier av et DPA sett!
    Syns egentlig det spilte ganske greit, men settet reiste ganske fort til Fredrikstad for modding!😊

    For det første, så var det utrolig hyggelig å treffe og bli kjent med Lasse! En mer sympatisk,trivelig, og entusiastisk person, skal en lete lenge etter!!
    Og for det andre så er han en trollmann med rørprodukter!!

    Jeg fikk tilbake settet i går, og kan knapt tro hva jeg hører!!
    Det har liksom ALT!!!
    Fylde, trøkk, detaljer, luftighet,
    osv osv osv osv!!!
    Heeelt fantastisk!!
    Jeg kan knapt tro at jeg har et så
    vilt bra forsterkersett i stua!!😊

    Tusentusen takk Lasse!!😀☀
    LYKKELIG er bare fornavnet her i hønefossen!!😀

    Ha en strålende fin jul, og et fabelaktig nytt år!!
    ☀⭐☀
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    For noen mnd siden dukket det opp ett par 211 monoblokker fra Tubeguru(DPA) på brukten!
    Jeg fant en DPA preamp også, og tenkte at dette kanskje var min sjanse!
    Jeg kontaktet Lasse, og han sa at han kunne hjelpe meg med modifisering av både preamp og blokker!😊
    Jeg slo til, og var plutselig en lykkelig eier av et DPA sett!
    Syns egentlig det spilte ganske greit, men settet reiste ganske fort til Fredrikstad for modding!😊

    For det første, så var det utrolig hyggelig å treffe og bli kjent med Lasse! En mer sympatisk,trivelig, og entusiastisk person, skal en lete lenge etter!!
    Og for det andre så er han en trollmann med rørprodukter!!

    Jeg fikk tilbake settet i går, og kan knapt tro hva jeg hører!!
    Det har liksom ALT!!!
    Fylde, trøkk, detaljer, luftighet,
    osv osv osv osv!!!
    Heeelt fantastisk!!
    Jeg kan knapt tro at jeg har et så
    vilt bra forsterkersett i stua!!😊

    Tusentusen takk Lasse!!😀☀
    LYKKELIG er bare fornavnet her i hønefossen!!😀

    Ha en strålende fin jul, og et fabelaktig nytt år!!
    ☀⭐☀
    Hei Christian!
    Jeg blir jo helt forlegen av en slik tilbakemelding, men sier så klart takk for det. Jeg er glad for at du ble så fornøyd. Må også si meg enig med deg at dette forsterkersettet ble vanvittig bra etter modifikasjoner. Et av de bedre settene som har vært innom vinduet. De spilte i full frekvens gang, fra bunn til topp og mere enn det også.

    Artig å bli kjent med deg, hyggelig fyr du også.

    God Jul og godt nytt år 🌲🥂🎶😊

    Mvh Lasse 😊
     
    Sist redigert:

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    889
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Ingen tvil om at Lasse har avdekket et sannsynligvis hittil ukjent gen i arverekka som tilsier talent med å handskes rørforsterkere og tilhørende konstruksjoner. Det hele må ha blitt forløst den dagen han satte sammen de utrolig velspilende Merlin-klonene sine. Den dagen drysset hifi-gudene stjernestøv fra posen merket "innsikt&musikkglede" ned over trehuset i Fredrikstad. Siden den gang har en stadig strøm av gode amper ankommet Camp-Lasse, og forlatt stedet enda mer vellydende enn da de kom. Jeg stopper og laster av et par kandidater ved neste anledning Lasse. Veldig og riktig God Jul til deg!
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Tusen takk Gunzi for hyggelige ord. Så hyggelig å bli verdsatt på en slik måte 😊Settes pris på.. Lager mer enn gjerne bedre lyd i dine DPA produkter. Kan garantere forbedring!

    Ellers har jeg en interessant kombo i vinduet i julen.. Særlig preamp er flott lydmessig 😉 Audio Valve Conductor og McIntosh 275..

    20231223_142329.JPG


    Mvh lassemann 😊
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Hei igjen! Lenge siden sist nå, men har ikke ligget på latsiden av den grunn. Det er to prosjekter som har vært gjennomført de siste par tre månedene. Tenker jeg skal se litt på ett av dem som jeg synes ble svært vellykket.

    Utgangspunktet var en helt plain McIntosh MC275 versjon 5, i utgangspunktet et svært godt sluttrinn..




    20231221_134448.JPG


    Utgangspunktet fra eieren var å se på muligheten om det kunne gjøres bedre. Da må vi skru opp å se..

    20231221_135656.JPG


    Når jeg som ufaglært, men med 30 års erfaring og interesse for lyd, har jeg utviklet en del basiskunskap om hva som er kritiske flaskehalser i signalveien. Det jeg ser her og som jeg umiddelbart tenker er forbedring, er alle de røde kopplingskondensatorer og de hvite katode motstanderne. Samtidig ser jeg at det har vært en reparasjon i autobias løpet. En blanding av nytt og gammelt her. 4 små kondensatorer. Disse vil jeg også bytte for å forebygge..

    20240121_210219.JPG


    I dette tilfelle finner jeg også en gammel fabrikasjonsfeil. Den ene katodemotstanden var ikke loddet fast. Ser greit ut, men er jo ikke greit.

    20240122_192111.JPG


    Nye katodemotstandere på vei inn.. Ny type er 12watt Mills. Veldig god erfaring med de..

    20240122_234210.JPG


    Her er vi i sluttfasen. Av kondensatorer har jeg benyttet Jantzen Z (de røde) og De aldeles flotte Audio Note Tinnfolie (elsker disse!)

    Forsterkeren står nå til innspilling og den har forbedret seg stort i mellomregisteret og topp. Når det gjelder bass er denne forsterkeren i en helt egen liga.. Virkelig utrolig hva McIntosh har fått til her med kun 4 stk KT88. Har også oppdaget at den spiller best her hos meg som helbalansert.

    mvh lassemann
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.693
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Oioioi, denne gleder jeg meg til å lytte til!😊 Kjempeflott utført jobb, med regelmessige oppdateringer av Lasseman hele veien!
    Takket være uloddet katodemotstand som plutselig skapte svake "tikkelyder" og redplating i det ene kt88-røret ble det bestemt at Mc275'n skulle på juleferie til Fredrikstad.
    Jeg kunne jo ha sendt den til Neby og montert inn originaldeler, men etter å ha lest flere tråder fra inn og utland om mulige tweakingmuligheter med stort hell så var saken klar🤓💪..
    Lasse har også satt inn noen flotte Nos-rør 💡💡🎵🎶..

    Tusen takk for flott utført jobb!🤓🍰☕
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Ble et enkelt og greit måltid i kveld.. Indrefilet av kalv i portvinssaus. Kjøttet ble tatt ut på 54 grader. Tror dette er det beste og møreste kjøttet jeg har spist.. En god pinot fra California ble heller ikke feil.. 😊🍷

    20240224_215517.JPG

    20240224_215509.JPG


    Mvh lassemann 😊🍷
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Dette er rådata, men det "nye" restaurerte uthuset kan gi meg et flott stillerom. Familien er sikkert ikke enig, men jeg kunne godt tenke meg å sette opp et lydrom nr 2. Har ervervet meg helt gratis et sett Quad esl 63 som jeg tenker å restaurere. I takt med min etterhvert reduserte hørsel vil jeg tro dette kan være en riktig vei å gå. Ikke det at hørselen er dårlig, men som godt opp i 50-åra er det å forvente.. Tar gjerne imot gode råd om Quad esl 63 og restaurering. Disse er tidlige med produksjon nr 4701 og 4704. Mvh lassemann 😊
    20240225_192228.JPG

    20230731_151050.JPG
     
    Sist redigert:

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Edit; rommet ser ikke bra ut, men her er alt gjenbruk. Jeg og min sønn som er tømrer lærling har tatt ned et gammelt sveitserhus og gjenbruker alle materialer. Han har satt opp det gamle uthuset vårt på denne måten.. Er jo litt kult og i tiden hvor alt kastes.. 😊💪
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Det spilles gammel Glenn Miller i vinduet i dag. Utrolig at opptak fra tidlig 40-tall kan være så stemningsfulle.. For noen vokalopotak! Herlig. Siden mine høyttalere befinner seg hos inselwind for utseendemessig oppgradering, gjør disse gamle Royd Minstrel jobben. Knøttsmå, men de tror de
    20240227_134708.JPG
    20240227_134738.JPG
    er mye større. Ikke i bass, men i perspektiv og rom. Quicksilver Mid Mono driver de godt.. God lørdag 😊

    20240302_163444.JPG
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Er det en Vifa eller Seas i basen n der?
    Hei Haavard! Jeg vet sannelig ikke, men jeg vil tippe seas siden disse er tidlig 80-tall. Er nyskjerrig selv så det er godt mulig jeg skrur ut et element og sjekker..

    Mvh lassemann 😊
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Inselwind, eller Overn Design som han også kaller firma sitt, er det nok flere som kjenner her på forumet. Han lager fantastiske høyttalere og kassene er meget vakre laget av en ekte håndverker. Og det er jo nettopp det han er, en meget dyktig møbelsnekker og audiofil. Kan jo ikke bli en bedre kombinasjon i tillegg til at han er en kjernekar. Et meget godt bekjentskap 😊

    Mine tilårskomne høyttalere har stått her og sett sorte ut i flere tiår snart og når jeg og Inselwind blir enige om et bytte av tjenester kan jeg jo ikke si nei. Nå spiller han på sin modifiserte McIntosh MC275 og er fornøyd og jeg venter på å kunne hente mine Proac cloner med ny valnøtt finer hos han. Har fått bilder nå og de blir så fine!!

    IMG_20240309_171750.jpg

    IMG_20240309_171716.jpg

    IMG_20240309_163941.jpg

    IMG_20240309_171704.jpg
    IMG_20240307_182107.jpg

    IMG_20240309_171650.jpg

    IMG_20240306_175630.jpg


    Merk at noen bilder er lyse. Det betyr at de ennå ikke er blitt oljet..

    God lørdag 😊

    Mvh lassemann 😊
     

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    4.417
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    dette blir helt knall Lasse 🤩 nå trenger de ikke lengre bli kalt kloner/kopier for nå ser de rett og slett ut som originaler og mer til 🤗alltid morro å se bilder av Inselwinds arbeid,Riktig god lørdag ønskes:giggle:🎶
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.693
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Mc 275'n forer faktisk 'fantorang blue" i dette øyeblikk 🎵🎶😊.
    Selv med øret helt inntil diskant er systemet absolutt tyst👌. Lassemann har byttet en rekke med komponenter samt fyllt opp frontrekka med delikate nos mullard's.💡💡💡.. Jeg er kjempefornøyd!

    Jeg syntes du også har gjort en god jobb med bygging av proac-klonene. Fresemal for å finne igjen diskant og mellomtone skilte på det meste 4 tiendels mm, så det ble suksess 😃
    20240307_155800.jpg


    Lar de få herde i 4-5 dager før jeg monterer understell og elementer..Deretter tas de med hjem og vil kobles til Mcintosh'en👌🎵🎶

    God lørdag Lasse!
     

    oal

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.11.2007
    Innlegg
    711
    Antall liker
    1.576
    Torget vurderinger
    3
    Inselwind, eller Overn Design som han også kaller firma sitt, er det nok flere som kjenner her på forumet. Han lager fantastiske høyttalere og kassene er meget vakre laget av en ekte håndverker. Og det er jo nettopp det han er, en meget dyktig møbelsnekker og audiofil. Kan jo ikke bli en bedre kombinasjon i tillegg til at han er en kjernekar. Et meget godt bekjentskap 😊

    Mine tilårskomne høyttalere har stått her og sett sorte ut i flere tiår snart og når jeg og Inselwind blir enige om et bytte av tjenester kan jeg jo ikke si nei. Nå spiller han på sin modifiserte McIntosh MC275 og er fornøyd og jeg venter på å kunne hente mine Proac cloner med ny valnøtt finer hos han. Har fått bilder nå og de blir så fine!!

    Vis vedlegget 1004376
    Vis vedlegget 1004377
    Vis vedlegget 1004378
    Vis vedlegget 1004379 Vis vedlegget 1004380
    Vis vedlegget 1004381
    Vis vedlegget 1004382

    Merk at noen bilder er lyse. Det betyr at de ennå ikke er blitt oljet..

    God lørdag 😊

    Mvh lassemann 😊
    LEKKERT!!!😊
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Dette er bare så bra, det viser også at god hifi ikke går ut på dato. Det trenger ikke å være "the leatest and greatest" for å være attraktivt, gjelder også for den oppdaterte McIntoshen, flotte greier altså:)
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Vis vedlegget 1004814 Vis vedlegget 1004815 Vis vedlegget 1004816 Vis vedlegget 1004817 Vis vedlegget 1004818 Vis vedlegget 1004819

    Da har det blitt nye høyttalere på Lasseman 😃🎵🎶.
    Jeg syntes det ble en real forvandling og gleder meg til å se de hjemme hos deg😊☕..
    Jeg er utrolig takknemlig for at jeg kom i kontakt med deg, og for en jobb du har gjort!! Nå er høyttalere klare for ny innsats i de neste 20 årene. Gleder meg stort til å hente de og få de i arbeid igjen 😊🎶☕
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Når debatten først er i gang lurer jeg hva som egentlig har blitt bedre med høyttalere de siste 20 årene? Følsomt tema, men jeg sliter med å forstå. Har det noe med hørsla til eldre folk å gjøre?

    Mvh lassemann 😊🎶
     

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    4.417
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    Nei det har mer med at ting ikke blir laget på gamle måten lengre🤪 hemp papp & silke byttes ut med herdet heavy metal som beryllium, nickel & anna ræl som blir for presist for at øra skal kunne henge med uansett alder🤣mine henger heller ikke med på nymotens tech specs you know,men vet vel ikke bedre jeg heller mine talere er jo og over 30 år gamle 🤣
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn