Så, hadde det noe for seg å spytte 6k inn i "audiofile" delefilter komponenter? Det korte svaret er ja.
Joda, som leser bør du anta tung bias i denne selv-evalueringen (egne sparepenger brukt opp, svidde av en hel helg, selvgjort er velgjort etc. etc.) men uansett; for meg var det verdt det, med disse høyttalerne.
Forbedringene er tydelige, det er ikke snakk om nyanser. Lyden er rett og slett blitt klarere, renere, luftigere. Høyere oppløsning, mere farger. Mindre innesluttet, mer åpent og direkte. Også på lavt volum. Stemmene til Bruce Springsteen, Tom Waits og Jarle Bernhoft, -ja også Sigrid sin, er de samme som før, men de framstår nå med mere struktur og rasp (kjøtt og blod faktor) samtidig som de har mere luft rundt seg. Opplever at bassen integrerer bedre med mellomtonen og at den sparker litt hardere ifra... spolen har noe lavere motstand, og verdien er nå lik den simulerte på 2,8mH og ikke 2,7mH som den forrige "hyllevarejernspolen" hadde. Usikker på om dette kan være hørbart, noen som har erfaring og vet?
Neste trinn i soga for disse horna blir å gjøre noe med finishen. Spekulerer i å rulle på bengalack der basskassene for en tung rødbrun farge og hornstativene en fint avstemt gul/oransje farge (usikker på om man får bengalack i annet enn sort). Fargene fin-tunes selvfølgelig mot hverandre med professoral kompetanse fra form og farge miljøet på jobben. Dette siste fargestuntet er et viktig ledd på ferden mot varig oppholdstillatelse i stua, slik jeg ser det for meg...