Hei Cundis
Jeg har dessverre ingen erfaring med de rimligere modeller fra Focal.
Har derimot mye erfaring med nesten alle Utopia modeller.
Den første Utopia(1ste generasjon) låt også veldig lyst,og derfor likte jeg
dem ikke noe særlig. Generasjon 2 (Be) og 3(idag) låter ikke lyst i det hele tatt.
Så til saken.
Focal høyttalere er konstruert med transistor forsterkere.
Deres "last"(Ohm) er ikke noe verre enn andre merker.
Hvis du mener du burde ha mosfet forsterkere, leverer de mye mindre strøm(strømkapasitet)
enn bipolare forsterkere.
Ditt problem er vel at høyttalerne låter "lyst"(for mye energi i høye frekvenser)?
For og bøte på det, bør du først kikke på signalkilder, deretter forsterkere og kanskje
til og med på kabler(hvis du tror på den slags)?
KlA transistor forsterkere (bipolare) er kanskje ikke helt feil?
Det var et medlem lenger bak i tråden som hadde hørt Focal Diva Utopia Be
med rørforsterkere.
Han mente det låt bra til tross for dipp i impedansen på 70Hz og 2,9Ohm?
Her er det nok bare og prøve seg fram,dra til andre "Focalister" og prøve
og låne utstyr?
Lykke til!
Hei har disse
JM Labs electra 927Be review - Speakers and Subwoofers - Home Theater Forum
Spiller med Doxa flere varianter /Parasound HCA2200mk2 .6W kl A 250w a/b.
Rør Eff 13 W klA til 40W klA alt etter oppsett .Quad 606 Mk2.å masse andre +++(glemte kabler rca/strøm++)
og flere Pre amper ,Rør /transistor /passiv .Dac flere varianter
Med andre ord har en hel hau å bytte på
Så til saken
Her trengs forsterkere med strøm reserver ,alle disse som er nevnt og disse rør eff som er i hus spiller flott med denne
Høytaler
Må utheve Golden tube audio SE 40W kla Rør sammen med Cary slp 50 Rør pre med Teac drev /Micromega Dac
Spiller nydelig topp /mellomtone som sent glemmes /ikke noe slamm i bunn på disse ,her er det som leses av på kilden som kommer ut i HT . respons på bytte av Ymse kabler /kilde merkes også
Disse ht spiller utrolig flott på SE utstyr ,Doxa har enda mere nedover/åpenhet /3D med passiv (Django TVC)Pre, kansje den beste lyden også.
Men det er noe med rør /klanger ...
Klang : denne ht er vel ren /stram, Med på mellomtone, ikke noe for bass gutta, Sånn Ca sett/hørt IMO kontra alt annet eg har av Høytalere og oppsett.
Konklusjon:
Kjøre på med RØR/god Kilde
Mvh Roy k