Le Grande Focal -vennetråden for de som liker Focal, så klart..!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Takk for svar, 3.5 kan til nød gå. Skal ha de føttene på testlista.
    Mener å huske at foten på disse er litt spesielle . Forskjellige spikes foran og bak? Hvor de bak er vanskelig å få ut eller noe? SVS SOUNDPATH kan festes med skruer eventuelt dobbelt sidig teip.

    Nevner det bare fordi jeg har en kamerat med samme høyttalere. Han slet med å få byttet spikes. Husker ikke helt problemet men sjekk det opp før du gjør innkjøp [emoji106]
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    De fremste spikesene kan være litt vanskelig å få ut. Kommer litt i kontakt med kabinettet. Takk for tipset.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Melder meg inn som som Focal venn. Første bekjentskap med merket, og syns Sopra 2 låter fantastisk bra. Metallic sort pianolakk falt i smak hos kona også.

    Gratulerer med flotte høyttalere! Hva er denne spesielle veggdekoren din? Ser ut som en godt brukt ebay-ballongfigur! En noe utradisjonell pryd å ha i synsfeltet i et anlegg i din kvalitetsklasse :) Det lukter i hvertfall småbarnsfar lang vei! :D
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Ballongen stammer fra en fest for kona da hun var gravid med sønnen. Den ble gitt som en gave, og den kosta flesk! Derfor har kona hengt den opp, hehe.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.850
    Antall liker
    38.608
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Gratulerer med flotte høyttalere :) pent oppsett du har fått deg.

    Ha en fin 1 mai

    mvh
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Takk motoren, ha en rikrig fin 1. Mai du også :)
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Takk eijo. Jeg var og snuste på de hvite Sopraene dine, men var bitte litt for sent ute. Da jeg endelig fikk bestemt meg, var de allerede solgt til deg.

    Oppsettet ditt ser også veldig bra ut. Tror kona mi hadde likt hvite Sopra 1 bedre enn Sopra 2 [emoji14]
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Heldigvis er min kone tilgivende. Jeg er glad i surround også. Og elsker trøkk i Bassen. Har derfor 2 slike subwoofere i frontrekka . Og for symetrien sin skyld så plasserte jeg like gjerne 2 bak også[emoji41]. Kjerringa var ganske forbanna når lastebilen parkerte utenfor . Og hun så de store eskene til Alto. Men tilgivelse fikk jeg da hun så hvor fine de var. Angrer ikke ett sekund..
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Ikke alle koner er like tilgivende, men det kan være greit også. Hadde hun vært like ivrig som meg, hadde vi ikke hatt råd til leilighet.

    Tipper Altoene spiller med pondus med de basselementene. Hva slags sub er det?
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Det er diy med 12" infinity Kappa 120.9 Tror jeg de het. Dobbel 25mm MDF kasse. Tunet til ca 22 hz.
    Ca 60kg pr kasse.
    Ikke alle koner er like tilgivende, men det kan være greit også. Hadde hun vært like ivrig som meg, hadde vi ikke hatt råd til leilighet.

    Tipper Altoene spiller med pondus med de basselementene. Hva slags sub er det?
     

    ninjajar

    Medlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    16
    Antall liker
    3
    Focal Aria 926 - Føler det er noe som mangler

    Hei!

    Jeg har fått låne et par Focal Aria 926 hjem, og de gjør et eller annet med lyden jeg liker veldig godt.

    Men både jeg og min bedre halvdel synes det er "noe" som mangler. Føler kanskje at lydbildet er litt rotete. Klarer liksom ikke å "plassere/plukke ut" forskjellige instrumenter i lydbildet, og at detaljer ikke kommer like godt frem som med andre høyttalere.

    Rommet er ikke dempet akustikkmessig, men har planer om det.
    Høyttalerne står plassert 40cm ut fra front og sidevegg, 1.5m mellom høytalerne, 2m fra lytteposisjon, vinklet rett inn mot lytteposisjon. Rommet er 18 kvm. Exposure 3010s2 forsterker og ekstern dac.
    (nei rommet er ikke veldig avlangt, men har en litt kantete form der høyttalerne står).

    Er det noe jeg gjør galt, eller er det bare slik de låter?

    Mvh
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Har du mulighet til å plassere høyttalerne litt lenger fra hverandre? Prøv 2 meter og vinkle dem litt mot lytteposisjone.

    Edit: siden du ikke har mer enn 40cm fra sideveggene, så er det kanskje ikke mulig å plassere høyttalerne lengre fra hverandre? 40 cm fra sideneveggene er ikke helt optimalt heller.

    Hvilke andre høyttalerne har du hatt før?
     
    Sist redigert:

    ninjajar

    Medlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    16
    Antall liker
    3
    Nå har jeg Klipsch RP-280F fra før av, og både Monitor Audio Silver 500 og Focal Aria 926 på hjemlån. Synes at de andre har mye mer dybde i lydbildet. Focalen kanskje litt mer mellomtone fokusert og varmere i klangen, men alt flyter sammen til en røre.

    Skal jeg stille høyttalerne en annen plass så må jeg ommøblere rommet. Så blir vanskelig å satt de lenger ifra hverandre.
    Pga. rommets kantete form blir det vanskelig å finne en like symmetrisk plass.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    De låter nok rotete mye pga rommet. 1,5 m mellom høyttalerne er veldig smalt, og avhengig av hvordan de sprer lyden i forhold til de andre alternativene vil dette sikkert kunne gi store utslag i opplevd lydbilde. Det greieste ville vært å tegne eller ta bilde av hvordan lytteområdet ser ut, så kan muligens noen av de akustiske ekspertene på forumet kunne hjelpe.
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Generelt anbefaler ofte Focal at man trenger tre meter avstand til høyttalerne med dertil mellomrom. Det kan bli vanskelig i mange tilfeller [emoji6].
    Hadde Electra 936 og følte at de måtte ha over 2 meter fra senter til senter på høyttalerne. Og det ble "vanvittig"bedre med 2.4 meter. Føler det samme for Alto som jeg har nå.
    Nå er dette ikke noe som er spesielt for Focal. Men man trenger god avstand for å oppnå ett godt resultat på de fleste høyttalere.
     

    Olav E

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    595
    Antall liker
    733
    Torget vurderinger
    4
    Hei!

    Siden jeg har gleden av å eie Focal Electra Be 1038 og synes det er en veldig god høyttaler, hadde det vært flott om også andre ble fornøyd med Focal. Min tanke er at du sitter for nærme høyttalere som er konstruert som de du nå har hjemme. Med flere elementer på linje over hverandre med så stor samlet avstand som i dette tilfellet, må lytteavstanden være så stor at det er den samlede lyden fra elementene som når ørene dine. Hvert elements spredningsegenskaper, plassering og deres innbyrdes plasseringen, spiller også inn. Jeg er ingen ekspert, men antar at dette kan være forklaringen.

    Til ditt rom vil jeg foreslå at du tester ut enten stativhøyttalere, eventuelt legger til en sub, eller prøver gulvstående høyttalere med færre elementer, gjerne to, samlet tett på hverandre. Fulltone koaksialelement kan også være et alternativ.

    Fysikkens lover gjelder også for hifi! Lykke til!

    Mvh Olav E
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Nå har jeg Klipsch RP-280F fra før av, og både Monitor Audio Silver 500 og Focal Aria 926 på hjemlån. Synes at de andre har mye mer dybde i lydbildet. Focalen kanskje litt mer mellomtone fokusert og varmere i klangen, men alt flyter sammen til en røre.

    Skal jeg stille høyttalerne en annen plass så må jeg ommøblere rommet. Så blir vanskelig å satt de lenger ifra hverandre.
    Pga. rommets kantete form blir det vanskelig å finne en like symmetrisk plass.
    Svært få som klarer å slå ut monitor audio i samme prisklasse.. jeg er mektig imponert over dem, og skal garantert ha det igjen senere. (Mine pl300 er solgt.. for store i rommet :( )
     

    Unisas

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2016
    Innlegg
    128
    Antall liker
    37
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jeg Klipsch RP-280F fra før av, og både Monitor Audio Silver 500 og Focal Aria 926 på hjemlån. Synes at de andre har mye mer dybde i lydbildet. Focalen kanskje litt mer mellomtone fokusert og varmere i klangen, men alt flyter sammen til en røre.

    Skal jeg stille høyttalerne en annen plass så må jeg ommøblere rommet. Så blir vanskelig å satt de lenger ifra hverandre.
    Pga. rommets kantete form blir det vanskelig å finne en like symmetrisk plass.
    Svært få som klarer å slå ut monitor audio i samme prisklasse.. jeg er mektig imponert over dem, og skal garantert ha det igjen senere. (Mine pl300 er solgt.. for store i rommet :( )
    Konstruktivt innlegg i en Focal eiertråd :confused:
    Vel min «historie» er at jeg gikk fra Monitor Audio Silver 8 til Focal Aria 936 og ser ikke tilbake. Neste blir Focal Kanta No2 i sommer.
     
    Sist redigert:

    Unisas

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2016
    Innlegg
    128
    Antall liker
    37
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jeg Klipsch RP-280F fra før av, og både Monitor Audio Silver 500 og Focal Aria 926 på hjemlån. Synes at de andre har mye mer dybde i lydbildet. Focalen kanskje litt mer mellomtone fokusert og varmere i klangen, men alt flyter sammen til en røre.

    Skal jeg stille høyttalerne en annen plass så må jeg ommøblere rommet. Så blir vanskelig å satt de lenger ifra hverandre.
    Pga. rommets kantete form blir det vanskelig å finne en like symmetrisk plass.
    Lite tips som har virket ok for meg tidligere.
    Prøv om mulig å trekke de litt mere ut fra bakvegg og tett på sidevegg og vinkle mot lytter.
    Har du lik avstand på begge sidevegger kan denne plasseringen virke. Altså prøv å gi de minimum 2m luft i mellom å heller vinkle litt mere agressivt mot lyttposisjon med så nær sidevegg plassering.
     

    Kweid

    Medlem
    Ble medlem
    09.02.2008
    Innlegg
    11
    Antall liker
    11
    Sted
    Randaberg
    Heisann.
    Lurer litt på å skaffe meg ny forsterker til mine Diva utopia. Har idag en Mcintosh Ma6900 som jeg har hatt i flere år som har fungert utmerket. Er ganske keen på en Gryphon Diablo, noen som har hørt denne komboen, eller kjenner noen som kjenner noen som har lyttet til Gryphon/Focal?
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Har lest om de som kjører Musical Innovation og syns det er best.
    Men jeg vet ikke.
    Har lest MI tråden..phuuu mange sider.
    Kjøpt MI pre og INGEN pre har vert i nærheten syns jeg.
    Utrolig god.
    Så skal ha meg effekt og fra MI for dette vart spennende.
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Har Alto Utopia på Musical Innovation. Det funker veldig godt ihvertfall [emoji6]
    Heisann.
    Lurer litt på å skaffe meg ny forsterker til mine Diva utopia. Har idag en Mcintosh Ma6900 som jeg har hatt i flere år som har fungert utmerket. Er ganske keen på en Gryphon Diablo, noen som har hørt denne komboen, eller kjenner noen som kjenner noen som har lyttet til Gryphon/Focal?
     

    Biring

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    139
    Antall liker
    53
    Sted
    Kongsberg
    Chorus 826W vs Aria 936

    Er det noen som har hørt/eid disse to og kan si noe om forskjeller?
    Vil det bli en oppgradering som gjør en reel forskjell eller må en sikte høyere?
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Er det noen som har hørt/eid disse to og kan si noe om forskjeller?
    Vil det bli en oppgradering som gjør en reel forskjell eller må en sikte høyere?
    Jeg er overbevist om at du bør sikte høyere [emoji6]
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Beveger man seg over Aria begynner det å koste litt. Men Chorus 826 er veldig gode, er Aria så mye bedre? Som carisma skrev, man bør kanskje sikte høyere for å få en betydelig oppgradering.
     
    Sist redigert:

    Biring

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    139
    Antall liker
    53
    Sted
    Kongsberg
    Er det noen som har hørt/eid disse to og kan si noe om forskjeller?
    Vil det bli en oppgradering som gjør en reel forskjell eller må en sikte høyere?
    Jeg er overbevist om at du bør sikte høyere [emoji6]
    Takk for svar
    Ja det var det jeg var redd for...
    Har i lengre tid vært på utkikk etter Electra 1027BE /1028BE, men disse er nesten umulig å få tak i brukt :-( Disse burde vel være en oppgradering å snakke om
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Det dukker ganske ofte opp 1027be på finn, men 1028be har jeg ikke sett så mange av. Har du mulighet til å låne med et par Aria hjem? Med tanke på at du har Aria senter, så vil det være den billigste alternativet å gå for Aria fronter.
     

    Biring

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    139
    Antall liker
    53
    Sted
    Kongsberg
    Focal = gedigent stereo perspektiv!

    Ligger her med litt manflu og hører på anlegget. Tenker at noe av det jeg liker best med Focal er det gedigene stereo perspektivet.
    Musikken sitter dønn i midten, selv om jeg ligger i sofa rett ovenfor den ene HT.
    Dette har jeg ikke klart å få til med flere andre merker.
    Er vel den iverted diskanten som hjelper til med dette? Ivertfall veldig behagelig å ikke ha hue i ei skru stikke for å få god lyd
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Tror heller det er god plassering av høyttalerne dine, og med god samspill med romakustikken.
     

    Biring

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    139
    Antall liker
    53
    Sted
    Kongsberg
    Tror heller det er god plassering av høyttalerne dine, og med god samspill med romakustikken.
    Ja mye som spiller inn som gir en helhet. Men fikk ikke dette til med feks Klipsch, Triangle , JBL og Tannoy, men er vel en logisk begrensning p.g.a hornet.
    Dali Mentor og PSB er det som har vært nærmest på dette. (men finnes sikkert flere)
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Til dere som har subwoofer fra Focal type Sopra eller Electra hvordan oppfører subwooferen deres hvis dere eksempel kjører et 100hz sinus test signal fra benyttet preamp å videre til subwoofer for å så redusere volumet på preamp sakte nedover til null ? bryter signalet i DSP noe sted på woofer med rare lyder til følge når volumet nærmer seg null ?

    Mvh


    Fortvilet Focal eier
     

    Unisas

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2016
    Innlegg
    128
    Antall liker
    37
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Tipper den gjør om signalet til digitalt (pga DSP) og du har ikke nok oppløsning om du drar volumet for langt ned på pre og for høyt på sub? Da høres det helt jævlig ut. Må evt prøve å få orden på gain. Som nevnt i en annen tråd har jeg sett samme oppførsel på andre «digital amp modul» suber om du går veldig utenfor arbeidsområdet. Har du snakket med produsent/ forhandler angående spec og anbefalinger?
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Tipper den gjør om signalet til digitalt (pga DSP) og du har ikke nok oppløsning om du drar volumet for langt ned på pre og for høyt på sub? Da høres det helt jævlig ut. Må evt prøve å få orden på gain. Som nevnt i en annen tråd har jeg sett samme oppførsel på andre «digital amp modul» suber om du går veldig utenfor arbeidsområdet. Har du snakket med produsent/ forhandler angående spec og anbefalinger?
    Har du noen link til tråd Digital amp modul trøbbel ? Må si jeg kan ikke fatte å begripe hvordan jeg skal løse gain , den bryter jo signalet uansett hva slags preamp den får bryne seg på enten det er prima luna preamp eller marantz av 8802a eller noe helt annet så er resultatet det samme ( har + - 6 db gain å ga på i subwoofer til ingen hjelp ) Snakket med forhandler å de har hvert hjelpsomheten selv så lang ble tilbudt et par Sunfire xtcq12 som bytte men de kan kun kjøre som LFE eller stereo
    Focal kan kjøre begge systemer ved et enkelt bytte på remote .


    Mvh


    Snart hårløs
     

    Badkarma

    Fersking
    Ble medlem
    31.12.2018
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Focal aria 936

    Heisann (langtids leser, ny registrert her)

    Noen her som har noen erfaringer med Focal Aria 936, evt. de som er mindre. Skummet mellom noen sider her, men det var mange :)

    Har en stor stue40-50m2, med en mindre krok på ca 12m2. En "L" løsning.

    Sitter i dag med Jbl ls40 stativ høyttalere, en gammel xpa3 fra da jeg hadde kino og en ny parasound p6 som jeg nettop kjøpte. Etter jeg solgte min svs-pb12+2 er det blitt litt tam bass her. Egentlig helt fraværende.. Bruker stort sett en Sonos connect som kilde.

    Hadde i utgangspunktet kikket på Arendal sound 1723s, men fikk nettop sett den flotte Aria serien, så ble litt i tvil.

    Tror dere Focals venner at 936 kunne passet i min lille krok? Eller blir det for stort og kraftig? De må nok helst ikke lengre enn 30cm fra bakveggen, og er da ca 2,5m fra lytterposisjon. De ville da blitt plassert på langveggen. Tenkte at det kunne være positivt med bassrør i front, så de kunne stå litt nærmere bakveggen. Evt. å porte Arendal sound?

    Flott om noen av dere har noen erfaringer, jeg skjønner jo at jeg burde reise å høre på de. Det blir jo dog aldri så bra hjemme, som i et demorom. Da dette er en stue..

    Kjetil
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Heisann (langtids leser, ny registrert her)

    Noen her som har noen erfaringer med Focal Aria 936, evt. de som er mindre. Skummet mellom noen sider her, men det var mange :)

    Har en stor stue40-50m2, med en mindre krok på ca 12m2. En "L" løsning.

    Sitter i dag med Jbl ls40 stativ høyttalere, en gammel xpa3 fra da jeg hadde kino og en ny parasound p6 som jeg nettop kjøpte. Etter jeg solgte min svs-pb12+2 er det blitt litt tam bass her. Egentlig helt fraværende.. Bruker stort sett en Sonos connect som kilde.

    Hadde i utgangspunktet kikket på Arendal sound 1723s, men fikk nettop sett den flotte Aria serien, så ble litt i tvil.

    Tror dere Focals venner at 936 kunne passet i min lille krok? Eller blir det for stort og kraftig? De må nok helst ikke lengre enn 30cm fra bakveggen, og er da ca 2,5m fra lytterposisjon. De ville da blitt plassert på langveggen. Tenkte at det kunne være positivt med bassrør i front, så de kunne stå litt nærmere bakveggen. Evt. å porte Arendal sound?

    Flott om noen av dere har noen erfaringer, jeg skjønner jo at jeg burde reise å høre på de. Det blir jo dog aldri så bra hjemme, som i et demorom. Da dette er en stue..

    Kjetil
    Har dessverre ikke hørt de du refererer til. Men har hatt Electra 936 og har Alto Utopia nå. Disse har jeg i en L formet stue. Høyttalerne står plassert på lengste veggen. Med da venstre høyttaler plassert midt på langveggen og den andre relativt nærme høyre hjørne ("i vinkelen"). Så den delen av L jeg spiller ned i er ca 18m2. Jeg sitter omtrent midt på i lengderetningen.
    Rommet i seg selv er ca 30m2. Med delvis åpen løsning inn til ett rom på ca 5m2. Bak meg til venstre. Og i andre enden av L er det åpent til en gang på ca 4m2.
    Sikkert ikke lett å se for seg. Men skriver såpass nøye for å demonstrere at rom kan være ganske forskjellig. Tross alt er lyden ofte 80% rommet. Altså det henger sammen. Hos meg kan jeg fint ha de høyttalerne jeg nevnte ca 30cm fra frontvegg. Målt fra baksiden av høyttalerne.

    Du sier selv du savner bass. Og at det funket greit med sub. Så høres ut som rommet vil takle en fysisk større høyttaler greit. Erfaringer jeg selv har er at man mister en del bass i vinkel(L) stuer. Og kan slite litt mer enn andre rom med ujevn frekvens respons i bassen. Som evt kan løses med flere subber plassert rundt på strategiske plasser.
    Lykke til.
    Mvh Tommy
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.548
    Antall liker
    3.060
    Torget vurderinger
    2
    Heisann (langtids leser, ny registrert her)

    Noen her som har noen erfaringer med Focal Aria 936, evt. de som er mindre. Skummet mellom noen sider her, men det var mange :)

    Har en stor stue40-50m2, med en mindre krok på ca 12m2. En "L" løsning.

    Sitter i dag med Jbl ls40 stativ høyttalere, en gammel xpa3 fra da jeg hadde kino og en ny parasound p6 som jeg nettop kjøpte. Etter jeg solgte min svs-pb12+2 er det blitt litt tam bass her. Egentlig helt fraværende.. Bruker stort sett en Sonos connect som kilde.

    Hadde i utgangspunktet kikket på Arendal sound 1723s, men fikk nettop sett den flotte Aria serien, så ble litt i tvil.

    Tror dere Focals venner at 936 kunne passet i min lille krok? Eller blir det for stort og kraftig? De må nok helst ikke lengre enn 30cm fra bakveggen, og er da ca 2,5m fra lytterposisjon. De ville da blitt plassert på langveggen. Tenkte at det kunne være positivt med bassrør i front, så de kunne stå litt nærmere bakveggen. Evt. å porte Arendal sound?

    Flott om noen av dere har noen erfaringer, jeg skjønner jo at jeg burde reise å høre på de. Det blir jo dog aldri så bra hjemme, som i et demorom. Da dette er en stue..

    Kjetil
    Hei
    Har Aria 926 på 14 m2.
    Strevde litt med plassering i starten men da eg ga bæng i sidevegger og fikk 2,3 m mellom høyttaler løste alt seg.
    Korteste avstand mellom vegg og baksiden av høyttaler er ca 55 cm,de skråer mot sweetspot men krysser bak.
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Heisann (langtids leser, ny registrert her)

    Noen her som har noen erfaringer med Focal Aria 936, evt. de som er mindre. Skummet mellom noen sider her, men det var mange :)

    Har en stor stue40-50m2, med en mindre krok på ca 12m2. En "L" løsning.

    Sitter i dag med Jbl ls40 stativ høyttalere, en gammel xpa3 fra da jeg hadde kino og en ny parasound p6 som jeg nettop kjøpte. Etter jeg solgte min svs-pb12+2 er det blitt litt tam bass her. Egentlig helt fraværende.. Bruker stort sett en Sonos connect som kilde.

    Hadde i utgangspunktet kikket på Arendal sound 1723s, men fikk nettop sett den flotte Aria serien, så ble litt i tvil.

    Tror dere Focals venner at 936 kunne passet i min lille krok? Eller blir det for stort og kraftig? De må nok helst ikke lengre enn 30cm fra bakveggen, og er da ca 2,5m fra lytterposisjon. De ville da blitt plassert på langveggen. Tenkte at det kunne være positivt med bassrør i front, så de kunne stå litt nærmere bakveggen. Evt. å porte Arendal sound?

    Flott om noen av dere har noen erfaringer, jeg skjønner jo at jeg burde reise å høre på de. Det blir jo dog aldri så bra hjemme, som i et demorom. Da dette er en stue..

    Kjetil
    Hei
    Har Aria 926 på 14 m2.
    Strevde litt med plassering i starten men da eg ga bæng i sidevegger og fikk 2,3 m mellom høyttaler løste alt seg.
    Korteste avstand mellom vegg og baksiden av høyttaler er ca 55 cm,de skråer mot sweetspot men krysser bak.
    Mine også målte mye bedre etter at jeg økte avstand imellom høyttalere. Målt fra senter til senter på høyttalerne er det ca 2,6m.
     

    Badkarma

    Fersking
    Ble medlem
    31.12.2018
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Det jeg er mest bekymret for er vel kanskje avstand til bakvegg, jeg får ta en runde inn til Oslo for å lytte litt. takk for tilbakemeldinger :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn