Le Grande Focal -vennetråden for de som liker Focal, så klart..!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• wizard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Antall liker
    3.676
    Focal Grande Utopia EM i Stockholm.

Her med BA Labo og Boulder.
    Platespiller er Belladonna fra Audiomeca og pickup er fra Soundsmith.

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Følgende står i bruksanvisningen til Focal Electra serien:

IMPORTANT
    ------------

Stylish driver protective caps conjoined to the loadspeaker. Do not remove for optimized performances.

Er dette god engelsk, og kan noen oversette dette.

Dere som har Electra serien, spiller dere med, eller uten frontdeksel (høytaler element beskyttere)?

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    f skrev:

IMPORTANT
    ------------

Stylish driver protective caps conjoined to the loadspeaker. Do not remove for optimized performances.

Dere som har Electra serien, spiller dere med, eller uten frontdeksel (høytaler element beskyttere)?

Ingen Focal Electra eiere igjen her inne?

Nekter å tro at alle har solgt/byttet høytalerne sine, og hva har dere evt. byttet til?

C

Cyber

Gjest
    f skrev:

IMPORTANT
    ------------

"Viktig!

Lekre element-beskyttende-lokk (conjoin?) festet til høyttaleren. Må ikke fjernes for optimal ytelse."

Noe sånn tror jeg, conjoin har jeg aldri hørt om før. Er nok den vanlige frengelsken...

room

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Antall liker
    367
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    Main Entry: con·join
    Pronunciation: \k?n-?jo?in, kän-\
    Function: verb
    Etymology: Middle English, from Anglo-French conjoindre, from Latin conjungere, from com- + jungere to join — more at yoke
    Date: 14th century
    transitive verb
    : to join together (as separate entities) for a common purpose
    intransitive verb
    : to join together for a common purpose

limvingen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.07.2006
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    3
    f skrev:
    Da jeg hadde 1027 spilte jeg med frontdekslene påmontert mellomtone og bass elementene. Be diskanten lot jeg spille i det fri :) Syntes det både så og låt best slik.

ryttern

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.05.2003
    Antall liker
    13
    Noen tidligere Mezzo Utopia eiere her som også har prøvd Alto Utopia? Høyttalerne er jo utseendemessig ganske like, lurer på om det er vesentlige forskjeller i klangkarakter / lydbilde.

niha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    406
    Torget vurderinger
    7
    f skrev:

IMPORTANT
    ------------

Hei!
    Jeg har 1007S og spiller med dekslene på. Har ikke forsøkt uten og har ikke følt noe behov for det. Høyttalerne spiller utmerket med dekslene på og jeg synes det ser penest ut også.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.130
    Torget vurderinger
    1
    ryttern skrev:
    Noen tidligere Mezzo Utopia eiere her som også har prøvd Alto Utopia? Høyttalerne er jo utseendemessig ganske like, lurer på om det er vesentlige forskjeller i klangkarakter / lydbilde.
    Litt mer bass i alle fall. ;)

flinkjente

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.09.2005
    Antall liker
    1
    room skrev:
    Main Entry: con·join
    Pronunciation: \k?n-?jo?in, kän-\
    Function: verb
    Etymology: Middle English, from Anglo-French conjoindre, from Latin conjungere, from com- + jungere to join — more at yoke
    Date: 14th century
    transitive verb
    : to join together (as separate entities) for a common purpose
    intransitive verb
    : to join together for a common purpose

???

Det er åpenbart noe man ikke får med seg her?

Det er hevet over enhver tvil, at det ser mye penere ut med frontdekslene på!

tore_v1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Det er også hevet over en hver tvil at blå er den fineste fargen...

Subjektive vurderinger av estetikk er ingen objektivt målbar vitenskap.

Jeg har mine litt av og på, mest av, fordi jeg liker det.

Focalius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Antall liker
    491
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Noen som har erfaringer med Focal 946 som jeg har nå mot 1037 BE.Hadde 1027 BE 1 ukes tid,men synes de ble litt bassvake etter min smak og rommet er ganske stort.Hva anbefaler dere av SUB Utopia og SW 1000 BE som match til 1037 BE ?

vih

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.05.2002
    Antall liker
    5
    Sted
    Slemmestad
    ryttern skrev:
    Utopia Alto er en bedre høyttaler på alle punkter. I mine ører utrolig mye bedre diskant, veldig oppløst og luftig ( nesten elektrostat ;D ) mere homogen, bedre dynamikk all over og en mye bedre bass. Den trenger mye mere effekt en Mezzo`n for ta ut hele potensialet. Tidligere Mezzo eier, nå en meget fornøyd Utopia Alto eier.

ryttern

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.05.2003
    Antall liker
    13
    Interessant det du skriver VIH, hvor mye vil du anta prisdifferansen på Mezzo og Alto er ?

vih

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.05.2002
    Antall liker
    5
    Sted
    Slemmestad
    ryttern skrev:
    Interessant det du skriver VIH, hvor mye vil du anta prisdifferansen på Mezzo og Alto er ?
    Vanskelig spørsmål, men vil anta at du klarer å få tak i et par pent brukte altoer til ca. 70-80 tusen. veldig usikker på hva du kan få for par brukte Mezzo ca. 40 tusen, kanskje.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.130
    Torget vurderinger
    1
    Focalius skrev:
    Noen som har erfaringer med Focal 946 som jeg har nå mot 1037 BE.Hadde 1027 BE 1 ukes tid,men synes de ble litt bassvake etter min smak og rommet er ganske stort.Hva anbefaler dere av SUB Utopia og SW 1000 BE som match til 1037 BE ?
    egentlig høres du som du burde hattt 1037Be...

-sub Utopia er jo en bedre sub enn SW 1000Be, men så er den også dyrere... -men du kommer nok til å synes at SW 1000Be er veldig bra.

belia

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2005
    Antall liker
    4
    Litt på siden kanskje, men jeg har et glimrende Focal-sett og Focal-sub i pappa-bilen min. Kjører med tidsforsinkelse og Audison effekt.
    Dette spiller mye bedre enn lyden i V70'en til kjerringa.

Snurre

Medlem
    Ble medlem
    30.05.2007
    Antall liker
    0
    Da får jeg melde meg inn Focal's venner.

Har tidligere hatt et sett med Electra 926 men byttet disse til fordel Audio Physic Scorpio. Men etter jeg kjøpte meg leilighet passet ikke de lenger, så nå er jeg tilbake til Focal.
    Denne gangen har jeg gått til anskaffelse av Electra 1027S, så tror jeg eneste grun til og bytte ut høyttalere blir til fordal for mer påkostet Focal.

U

utgatt60135

Gjest
    Gratulerer så mye :). Hvordan synes du det låter? Og hva syntes du om Scorpio? Til forskjell fra 1027?

Snurre

Medlem
    Ble medlem
    30.05.2007
    Antall liker
    0
    Lyngen skrev:
    Gratulerer så mye :). Hvordan synes du det låter? Og hva syntes du om Scorpio? Til forskjell fra 1027?
    Stuen i den nye leiligheten passet ikke Scorpio, mistet dynamik i mellomtone og toppen ble for pågående samt at slet med og få bassen til og yte sitt fulle.

1027s er roligere i toppen med større oppløsning, mellomtonen er meget bra og gjengir stemmer og instrumet på en virkelig måte. De har også mere trykk i bassen selv om de ikke går fult så dypt som Scorpio.

Scorpio er en meget god høyttaler men den krever mye av både rom og plassering, her er 1027s mye enklere og ha med og gjøre. Scorpio er nok den beste av de to om man har det rette rommet, dette har ikke jeg så hos meg er 1027s en mye bedre match.

limvingen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.07.2006
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    3
    Dette må vel være noe veldig nytt i Utopia 3 serien?!

RBN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Antall liker
    1.603
    limvingen skrev:
    Dette er Maestro Utopia. Tidligere i sommer var jeg i Stockholm og stakk innom Audio Concept for å se om disse var tilgjengelige for en lytt. Det var de ikke, men jeg fikk høre på Scala Utopia med MBL cd spiller brukt som drivverk til en Weiss dac. Signalet gikk videre til en Spectral ff/ef kombo. Kabler var MIT (Oracle ht kabel) Dette låt veeeeeldg bra og med en dyp superoppløst bass som ikke står i forhold til hverken høyttaler eller element størrelse. Dette var første gangen jeg hørte Spectral også og det ga mersmak. Helt klart komponenter som passer svært godt sammen.

Hørte også på Grande Utopia EM med elektronikk fra Boulder og samme kabling som ovenstående. Hårreisende bra. Må bare oppleves hvis man har sjansen (butikken også)

Fikk ikke høre på det store MBL anlegget siden de holdt på å sette opp nye komponenter. Det andre hadde blitt solgt i ferien. :(

Mvh
    RBN

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Har lest det alt :'( Noen har "litt" tykkere lommebok enn andre, men uansett, sikle, sikle og sikle...

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Jøss, det hadde man ikke hørt om en gang, men de ser veldig like ut de forrige modellene!

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    Hva er prisen for Maestro Utopia i Norge? Det vil si, hvor mange fuktige kvelder på byen skal man unnvære for å betale et slikt par.. ::)

Mvh

HKviking

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.02.2008
    Antall liker
    14
    limvingen skrev:
    Hyggelig at mitt bilde har kommet seg rundt her i verden (fra HiFi messen i Hong Kong 09/2009). I det oppsettet så spilte det ikke så bra som jeg har hørt i tidligere av den modellen under denne med Accuphase A-65 / C-2810.

slurpe

Fersking
    Ble medlem
    23.12.2007
    Antall liker
    0
    Heisann! jeg må vel melde meg som ny medlem på forumet, og venn av Focal! Har for tiden Electra 926, cc900 og sw800v. Må si jeg er temmelig fornøyd med dette. Var en snartur innom cobalt 826 før jeg byttet til 926. Neste i sikte er et effekttrinn av ett eller annet slag. Forslag? For tiden brukes Onkyo 805. Fungere meget bra, men føler at det kunne vært mye bedre. Det virker i allefall slik når jeg leser hva andre skriver om 926ene.

hebri

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.07.2009
    Antall liker
    0
    cash 63 skrev:
    Les også om dette oppsettet i Augusti nummret til Hifi News, hjemmebesøk
    Og lige præcis dette blad fik jeg aldrig købt. Og det har ærgret mig siden.

Er der mon nogen der kunne scanne artiklen ind og sende den til mig i en mail?

niha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    406
    Torget vurderinger
    7
    Hei!
    Jeg er ute etter tips fra dere om plassering av Focal høyttalere. Jeg har Focal Electra 1007S stativhøyttalere. Jeg er for så vidt meget godt fornøyd med lydbilde, men får ikke helt bestemt meg for hvor stor vinkling osv. jeg synes gir det beste resultatet. Dere andre med Focal høyttalere har vel sikkert erfaringer å komme med. Hva synes dere gir lydmessig best resultat, ingen vinkling, moderat vinkling eller kraftig vinkling. Konsekvenser for størrelse på lydbilde, dybdeperspektiv etc.
    Erfaringer med bruk av for eksempel spikes m. cones/soundcare under stativene mht. især mellomtone og bassrespons.
    (Parkettgulv)
    Avstand fra side/bakvegg evt. Bruk av skumgummiplugger i bassport, konsekvenser for frekvensbilde ?
    Jeg er fullstendig klar over at jeg kan prøve meg fram selv (noe jeg også har gjort), men det ville som sagt vær interessant å høre deres erfaringer, for det er vel flere enn meg som har eksperimentert med plassering av Focal høyttalere?
    For mitt vedkommende har jeg et rom jeg bruker på ca. 3,- x 4.- m med høyttalere på langvegg, noe usymetrisk plassert, lytteavstand ca. 2,30 m, likesidet trekant.

U

utgatt60135

Gjest
    Jeg vinklet dem rett imot lytteposisjonen i begynnelsen fordi jeg syntes jeg fikk best perspektiv og fokus slik. Etter en stund fant jeg ut at lyden ble litt for "skarp" (sitter bare ca 2,30 m fra dem) og vinklet dem mer utover. Har ikkke savnet noe av de egenskapene samtidig som det ble mer behagelig. Vinklingen min er nå et sted midt i mellom.

Det var noen her som sa at Focal selv setter de opp rett frem (uten vinkling).

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn