Hei!
Merkelig at det er så lite respons på spørsmål om plassering av Focal høyttalere, men det er vel individuell smak og behag.
Imidlertid har jeg nå plassert høyttalerne slik Lyngen foreslo og som jeg forstår er det slik Focal selv gjør det.
Har også kuttet ut Soundcare og bruker vanlig spikes med cones mot parkettgulvet.
Og du verden for et lydbilde. På Iver Kleive og Knut Reiersrud sin plate Himmelskip har jeg et enormt lydbilde som fyller rommet både i høyde, dybde og bredde på en meget overbevisende måte. Utrolig at man kan få til dette med stativhøyttalere uten sub (skyldes kanskje også min nye cd-spiller Meridian G08.2 noe), men dette ble bra.
Hører nå på Leif Ove Andsnes:" A portrait" fra EMI Classics og maken til gjengivelse av klaveret tror jeg man skal lete lenge etter. Klaveret klinger nydelig ut og i de dypeste kraftigste tonene høres resonansen i klaveret på en behagelig men kraftfull måte.
Jeg tenker også på diskusjonen om hvorfor noen forsterkere ikke spiller godt på lave lyttenivåer. Jeg sitter på en avstand på ca. 2,5 meter og det sier seg selv at jeg ikke kan spille høyt på denne avstanden. Volumknappen står litt i underkant av kl.9,men min Roksan Caspian klarer faktisk også dette kunststykket med mitt oppsett. Det er ikke den kraftigste forsterkeren i antall watt, men den må tydeligvis være konstruert slik at den gir nok strøm når den trenger det.
En annen ting er jo også at jeg har vært heldig og fått god hjelp til riktig matching og slvsagt også stolt på egne ører etter å ha kunnet prøve ut ulike ting hjemme.
HiFi er en herlig hobby dere, særlig når man er fornøyd. ;D