Le Grande Focal -vennetråden for de som liker Focal, så klart..!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• niha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    407
    Torget vurderinger
    7
    Takk for tipset Lyngen!
    Det er den behagelige lyden jeg er ute etter,og min lytteavstand er nok ganske lik din.
    Ellers er jeg meget fornøyd med høyttalerne.

niha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    407
    Torget vurderinger
    7
    Hei!
    Merkelig at det er så lite respons på spørsmål om plassering av Focal høyttalere, men det er vel individuell smak og behag.
    Imidlertid har jeg nå plassert høyttalerne slik Lyngen foreslo og som jeg forstår er det slik Focal selv gjør det.
    Har også kuttet ut Soundcare og bruker vanlig spikes med cones mot parkettgulvet.
    Og du verden for et lydbilde. På Iver Kleive og Knut Reiersrud sin plate Himmelskip har jeg et enormt lydbilde som fyller rommet både i høyde, dybde og bredde på en meget overbevisende måte. Utrolig at man kan få til dette med stativhøyttalere uten sub (skyldes kanskje også min nye cd-spiller Meridian G08.2 noe), men dette ble bra.
    Hører nå på Leif Ove Andsnes:" A portrait" fra EMI Classics og maken til gjengivelse av klaveret tror jeg man skal lete lenge etter. Klaveret klinger nydelig ut og i de dypeste kraftigste tonene høres resonansen i klaveret på en behagelig men kraftfull måte.

Jeg tenker også på diskusjonen om hvorfor noen forsterkere ikke spiller godt på lave lyttenivåer. Jeg sitter på en avstand på ca. 2,5 meter og det sier seg selv at jeg ikke kan spille høyt på denne avstanden. Volumknappen står litt i underkant av kl.9,men min Roksan Caspian klarer faktisk også dette kunststykket med mitt oppsett. Det er ikke den kraftigste forsterkeren i antall watt, men den må tydeligvis være konstruert slik at den gir nok strøm når den trenger det.
    En annen ting er jo også at jeg har vært heldig og fått god hjelp til riktig matching og slvsagt også stolt på egne ører etter å ha kunnet prøve ut ulike ting hjemme.
    HiFi er en herlig hobby dere, særlig når man er fornøyd. ;D

U

utgatt60135

Gjest
    Akkurat dette med å spille godt på lavt nivå tror jeg Focal er gode på. Du har også en god forsterker, niha. Den har jeg testet hjemme, og mener den passer godt til Focal.

Jeg tror lite respons skyldes at det ikke er så mange aktive brukere her som har Focal for øyeblikket. Hvis det er korrekt den en annen sa så vinkler jeg ikke slik Focal gjør. Mer midt i mellom vinkelrett og rett mot ørene. Men som du vet er det best å finne ut selv hva som passer deg, Roksan og rommet ditt.

Himmelskip har en fantasisk lyd. Andsnes platen kjenner jeg ikke. Kjenner du platene til Reference Recordings?

niha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    407
    Torget vurderinger
    7
    Nei jeg kjenner ikke platene til Reference Recordings?
    Hvilke type musikk er det snakk om og hvor får man tak i disse?
    Forøvrig er det hyggelig å få bekreftelse på hva jeg selv opplever med mitt oppsett.

U

utgatt60135

Gjest
    niha skrev:
    Hvilke type musikk er det snakk om og hvor får man tak i disse?
    Bare å søke på amazon så popper de opp. Få plater som har bedre lyd, imo. Hovedsaklig klassisk.

jannord

Medlem
    Ble medlem
    13.12.2007
    Antall liker
    10
    Torget vurderinger
    1
    Hei
    Jeg melder meg som venn av Focal. Jeg er veldig fornøyd med mine Electra 1027Be og CC 1000 Be. Høy WAF faktor. ;D
    Mine fronthøytalere står svakt tiltet innover. 1 meter fra sidevegg og 0.5 meter fra bakvegg. Sitter ca. 2.4 meter fra dem. Gir det beste lydbildet slik som fronthøytalerene er plassert i rommet.

wizard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Antall liker
    3.685
    Elektronikk fra Goldmund, Thorens og dCS.

Effektene er de nye Telos 1000 fra Goldmund - pris ca 550,000 pr.

limvingen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.07.2006
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    3
    Hvor har du fått disse bildene fra da 8)

wizard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Antall liker
    3.685
    I begynnelsen av 2010 kommer Focal med en ny modell.

Stella Utopia, denne plasserer seg imellom Maestro og Grande Utopia EM.

Den benytter EM teknologi.

Prisen blir €60000

Norcane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    35
    Ser ut som de bruker Van den Hul HT kabler. Kan dette stemme?

tore_v1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Kan se litt sånn ut ja, men det er da litt "underkill" å bruke VdH Magnum til 400kr meteren med den elektronikken etc.. Dog ser jeg for meg at det kan være en god match.

Brian7500

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    4
    Er der nogen der har hørt om en højttaler der hedder Focal Chorus 816 WSE?

Den skulle ifølge Hifi Choice være cirka £400 dyrere end den normale 816 V.

Kan nogen hjælpe med info og måske også billeder?

U

utgatt60135

Gjest
    reidarkb skrev:
    Noen her inne som har gjort noen erfaringer med Focal Diva Utopia Be..?
    Vil tro den har samme spillestil som Micro. Hva lurer du på?

Kirk

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2003
    Antall liker
    1
    Lurer på om de kan komme i uke 2 eller 3 i denne mnd her.

Meridian861 på avforum(pers) venter vel på Scala, å står der at de forventes inn da, så vil tru det er med noen 08 Be med da å.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.184
    Torget vurderinger
    1
    Brian7500 skrev:
    Er der nogen der har hørt om en højttaler der hedder Focal Chorus 816 WSE?

Den skulle ifølge Hifi Choice være cirka £400 dyrere end den normale 816 V.

Kan nogen hjælpe med info og måske også billeder?
    Tenker du på den jubileumsmodellen?

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.184
    Torget vurderinger
    1
    Hadde passet bra i stua! ;D

Accuphase

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2005
    Antall liker
    5
    Håper hifi huset tar inn Stella utopia, disse kunne passet bra som arvtager til de jeg har idag.

Helge

kwil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Antall liker
    979
    Accuphase skrev:
    Håper hifi huset tar inn Stella utopia, disse kunne passet bra som arvtager til de jeg har idag.

Helge
    Får da håpe de representerer en betydelig oppgradering (prisjusteringen er vel relativt formidabel).
    Mon tro hva som er forskjellene i mellomtoner og diskant i disse kontra dine. Det nye magnetsystemet i bassen og delefilterjusteringene er jo mere kjent.
    mvh

LemonDog

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    8
    I en bildetekst på side 37 i siste Fidelity antydes det at Focal JM Lab får ny importør i Norge. På den nye siden til hifihuset.no under "høyttalere" står det bare Monitor Audio og Meridian nå. Er det noen som vet noe om hvem som eventuelt vil overta importen?

YNWA

Medlem
    Ble medlem
    10.02.2007
    Antall liker
    0
    Dette burde vel bjornh her på forumet svare på vel, siden har er butikksjefen for hifi huset i tromsø

hobbinn

Fersking
    Ble medlem
    02.01.2009
    Antall liker
    0
    Da har jeg "nedgradert" fra B&W 805N til Focal Electra 906, noe som ble en gigantisk opptur!!!!
    Om det er fordi de spiller mer på lag med rommet jeg har eller om de bare passer min musikksmak bedre skal jeg ikke spekulere i, men jeg opplever i hvertfall å lytte lengre av gangen og med større glede en på lenge.

Det var skrytet, så til spørsmålet mitt.
    Er det noen av dere drevne Focal-venner som kan lede meg i retning av en god inntegrert forsterker til disse søte småtassene?
    Jeg sitter i dag med Parasound P3 forforsterker og Embla Coenia monoblokker, men ønsker å bytte til en inntegrert forsterker av visuele årsaker.
    Prisrammen er ca 10'000kr og jeg kjøper gjerne (helst) brukt.
    Musikken jeg spiller er rimeligt variert med en hovedvekt på den hardere rocken og metal, men også blues og jazz blir flitigt spilt alt etter humør og dagsform.

Kan vel vær verd å nevna at en het kanditat i hodet mitt er Hegel H100 til dels pga integrert dac dels fordi det er en forsterker jeg tror kan matche bra ut i fra det jeg har hørt av den på andre ht.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.184
    Torget vurderinger
    1
    YNWA skrev:
    Dette burde vel bjornh her på forumet svare på vel, siden har er butikksjefen for hifi huset i tromsø
    Hi-Fi Huset slutter med Focal, ja.

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    29.550
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Trist att Andre slutter med Focal :( først Roksan nu Focal, det går vel mest i surrirunt forsterkerer og monitor pakker, nå før tiden. Får då håpe att ikke Chapter ryker også, (beklager OT)
    Vurderte att bytte til ett par Alto utopia Be, før ferien, får vel ta en prat med Andre igen om saken.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.184
    Torget vurderinger
    1
    Nei, det er slik med alle butikker at det gjøres andre prioriteringer fra tid til annen, og det har ofte sammenheng med hva som etterspørres på markedet, konkurranse osv. Hvem som overtar, er helt ukjent.

U

utgatt60135

Gjest
    Kunne vært interessant å vite hvorfor HiFi-huset ikke lenger importerer Focal med det er kanskje ikke en åpen sak? Noen andre som overtar?

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.184
    Torget vurderinger
    1
    Fordi andre ting selger bedre for tiden.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Andre ting ? Har Hifihuset andre høytalere de selger mer av ? Eller har det bare vært en generell salgssvikt for Focal i det norske markdet ? Andre solgte i bøtter og spann for av de gamle Chorus, Elektra seriene. Er det slutt ? Monitor Audio har vel neppe gått ut av lagret hans i tilsvarende mengder ?

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    Andre har vel solgt ganske mange av de gamle Utopia modellene også, men prisen på de tilsvarende nye modellene har jo økt voldsomt. Er nok lettere å selge Monitor Audio

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.184
    Torget vurderinger
    1
    HCS skrev:
    Andre ting ? Har Hifihuset andre høytalere de selger mer av ? Eller har det bare vært en generell salgssvikt for Focal i det norske markdet ? Andre solgte i bøtter og spann for av de gamle Chorus, Elektra seriene. Er det slutt ? Monitor Audio har vel neppe gått ut av lagret hans i tilsvarende mengder ?
    Man må ofte gjøre endringer når andre ting selger bedre. Hva du har solgt mye av før, hjelper lite dersom andre ting i dag selger mye bedre.

U

utgatt60135

Gjest
    At André skulle selge så mye mindre Focal nå synes jeg virker litt rart. Det var jo ikke lenge siden at han knapt nevnte Monitor Audio fodi han heller ville selge Focal. Så vidt jeg vet så var det vel fordi han kjøpte store kvanta (ting som ofte skulle tømmes?) i slengen sammen med den danske importøren. Kanskje det er innkjøpsprisen som har hatt noe å si? Jeg ser ikke noen stor grunn til at Focal skulle være mindre populært nå, men det er jo klart at salgspris har veldig mye å si (om han ikke har kunne selge like billig som før).

devilEj

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    0
    Her handler det helt klart om at det som selger er det som promoteres av importør. Tidligere var det bare Focal som ble presentert når man stakk innom Hifihuset, nå er det bare Monitor Audio. Klart MA selger mer når selger sier at det er det beste for akkurat deg. Dette er et resultat av bevisst salgsstrategi, og ikke hva markedet etterspør

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    bjornh skrev:
    YNWA skrev:
    Hi-Fi Huset slutter med Focal, ja.
    Dette var svært overraskende må jeg si, trodde Focal var hjørnestenen i HiFI huset jeg.

Mvh.KW

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn