Politikk, religion og samfunn Legalisere Cannabis?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Nei til cannabis men ja til dolcontin? Det er vel en stor selvmotsigelse i forhold tll argumentasjonen din her
    Hva pokker er det du snakker om ?
    Vel, du takker nei til Cannabis behandling av hensyn til familien mens du for noen dager siden hevdet her at du bruker dolcontin noe som er ett kraftig opiat.. Dette spenner jo kraftig bein på deres egen argumentasjon i forhold til Cannabis' fortreffelighet
    Ja dette er et veldig kraftig opiat å , det neste har ville vert pumpe med flytende morfin. Men du skjønner det cruiser jeg tar ikke medisinen min hver dag , jeg trosser smertene lel om det kan være et helvete noen ganger. Men noen dager er bedre enn andre som sagt. Si jeg har takket ja til cannabies da så er grensen så så mye når det kommer til vor sterkt den er , og da har jeg måtte røyket ganske mye for og få vekk smertene og en ting til cannabies kan også slå feil vei slik at smertene forverres og øker på , og da velger jeg heller og ta dolcontin for da vet jeg en slik depot tablett vare i 12 timer. + Jeg er veldig opptatt med og ta prøver av lever og nyrer for og forsikre meg at disse holder seg friske.

Mvh Imagine

C

cruiser

Gjest
    Jeg kan ikke helt skjønne hvorfor han skal straffes for å ha røkt hasj i et land der dette er lov? Med mindre det ble forsøkt smuglet inn i Norge da? Noen som har lyst til å forklare?

Riksadvokaten: Ikke straffbart � r�yke hasj i Amsterdam - nyheter - Dagbladet.no
    Det står også i bergen er nok der denne boten kommer inn , for meg er det helt idioti at dette ikke er blitt lovlig i norge enda , hasj hjelper mange når det kommer til sykdom. Jeg har blitt tilbud av legen og få dette lovlig hjemme her , men jeg sa nei pågrunn av familie osv osv. Er helt sykt hva en plante som vokser vilt mange plasser i verden , kan hjelpe di som har ms med og gå igjen , man kan bruke det som sove medisin , smerte stillende osv osv.

Mvh Imagine
    Tja, jeg er ikke helt der. Det er like mange ulemper med hasj som med alkohol. Det er viktig å ha tiltak og begrensinger, for er det en ting det norske folket har klart å vise, så er det at de ikke er klare for fullt slipp av rus relaterte stoffer! Men jeg innser at mitt bastante nei-standpunkt er oppe til vurdering for tiden. Det er fordeler og ulemper med det meste.
    Ja det er det er mye rus blant det norske folk , men når det kommer til cannabies så er jeg for at dette skal komme igjennom i norge , jeg trur dette vil stoppe mange etter og gå for tyngere stoffer da cannabies er ikke altid tiljengelig , og det er da folk kjøper tyngere stoffer er synd det er slik i norge. Men det er som du sier fordeler og ulemper med det meste.

Mvh Imagine
    Tviler på at legalisering av cannabis er spesielt treffsikkert for den gruppen mennesker som tar hardere dop fordi cannabis ikke er tilgjengelig, der er nok helt andre problemstillinger ute å går

C

cruiser

Gjest
    Nei til cannabis men ja til dolcontin? Det er vel en stor selvmotsigelse i forhold tll argumentasjonen din her
    Hva pokker er det du snakker om ?
    Vel, du takker nei til Cannabis behandling av hensyn til familien mens du for noen dager siden hevdet her at du bruker dolcontin noe som er ett kraftig opiat.. Dette spenner jo kraftig bein på deres egen argumentasjon i forhold til Cannabis' fortreffelighet
    Ja dette er et veldig kraftig opiat å , det neste har ville vert pumpe med flytende morfin. Men du skjønner det cruiser jeg tar ikke medisinen min hver dag , jeg trosser smertene lel om det kan være et helvete noen ganger. Men noen dager er bedre enn andre som sagt. Si jeg har takket ja til cannabies da så er grensen så så mye når det kommer til vor sterkt den er , og da har jeg måtte røyket ganske mye for og få vekk smertene og en ting til cannabies kan også slå feil vei slik at smertene forverres og øker på , og da velger jeg heller og ta dolcontin for da vet jeg en slik depot tablett vare i 12 timer. + Jeg er veldig opptatt med og ta prøver av lever og nyrer for og forsikre meg at disse holder seg friske.

Mvh Imagine
    Beste argumentasjonen mot selvmedisinering jeg har lest foreløpig, takk!

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro

Mvh Imagine
    Beste argumentasjonen mot selvmedisinering jeg har lest foreløpig, takk!
    Ingen årsak cruiser bare og spørre om det er noe du lurer på :)

Mvh Imagine

S

Slubbert

Gjest
    Tviler på at legalisering av cannabis er spesielt treffsikkert for den gruppen mennesker som tar hardere dop fordi cannabis ikke er tilgjengelig, der er nok helt andre problemstillinger ute å går
    Men folk begynner stort sett å eksperimentere med rus i tenårene. Og siden cannabis er ulovlig omsettes det ofte i miljøer som også har befatning med mye hardere stoffer, noe som gjør eksponeringsfaren langt større.

Miljøet man havner i er i mange tilfeller mye mer skadelig enn stoffene i seg selv, når folk havner på kjøret vil jeg tippe at det i de fleste tilfellene hovedsaklig skyldes miljø.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    cannabis? legaliser til medisinsk bruk. Forby til rekreasjon.

De som argumenterer for generell legalisering grunnet medisinske årsaker seiler under falskt flagg, for hva de ber om er legalisering av rekreativ bruk.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.761
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Spørsmålet er vel også hvor mye samfunnet skal kontrollere ?

Etter min mening så burde selvfølgelig cannabis vært en lovlig vare.
    Og hvorfor i all verden skal ikke Rema kunne selge både vin og whisky i tillegg til øl ?
    Og det er ikke bare snakk om rusmidler, med hvilken rett kan myndighetene nekte meg å kjøre ATV/ snøscooter / vannscooter ?
    Er friluftsliv forbeholdt nikkersadelen ? Skal vi som ikke har kropp for skigåing nektes naturopplevelser ?
    Man skal selvfølgelig vise hensyn og folkeskikk men dette er tanker som jeg gjør meg.........
    Her tråkker du midt inn i en gammel teoretisk debatt i politisk teori. Den var spesielt aktuell på 17- og 18-tallet, men fikk en renessanse på 70-tallet, da spesielt gjennom økonomer som f.eks. Friedman og teoretikere som Nozick.

For å si det rett ut: Det holder ikke vann som samfunnsteoretisk tilnærming. Det er så å si ingen anerkjente akademikere som forfekter disse ideene i dag. Ideene bærer preg av å være tilpasset virkelighetsfjerne situasjoner, som jo økonomer har en forkjærlighet for. De passer utmerket for ressurssterke entrepenører, men samfunnet består faktisk også av svake grupper, syke, arbeidsledige, pensjonister, folk med downs osv. osv. Frihet og muligheten til et godt liv handler om mer enn frihet for de som uansett klarer seg selv.

Alkoholkonsum koster samfunnet milliarder i utgifter hvert år. Når vi vet at forbruk er korrelert med tilgang på alkohol, er det rasjonelt å regulere tilgangen. Hvorfor skal nødvendigvis din frihet til å kjøpe whisky på Rema trumfe en avholdsmanns frihet til å måtte avsette skattepenger til helseutgifter pga alkoholbruk?
    Borgerlønn hadde også vært bra.

D

Danke

Gjest
    Minner om da man i USA solgte Laphroaig whisky på apotekene mot nervöse lidelser som medisin, fordi det smakte så mye röyk og sterkt at man ikke trodde noen ville bruke det til rekreasjon.

Her i Norge gikk det i Bache Gabrielsen tre Kors, som har navnet sitt nettopp pga helsebruken, legesprit mot forkjölelse og nervöse lidelser det også.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.331
    Sted
    Smurfeland
    Hva er galt med rekreasjon?
    Mange liker ikke slike ting, vi skal ikke ha det godt. Vi skal ha det litt vondt og helst dårlig samvittighet.
    Skjønner du ikke at man kun kan ha det godt hvis man følger Statsapparetets retningslinjer for korrekt rekreasjon og rusbruk? Alt annet er perverst og skadelig, og følgelig naturligvis forbudt.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.761
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Mange liker ikke slike ting, vi skal ikke ha det godt. Vi skal ha det litt vondt og helst dårlig samvittighet.
    Skjønner du ikke at man kun kan ha det godt hvis man følger Statsapparetets retningslinjer for korrekt rekreasjon og rusbruk? Alt annet er perverst og skadelig, og følgelig naturligvis forbudt.
    Er Hifi korrekt rekreasjon eller skjærer vi over i perversiteter her også ?

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.331
    Sted
    Smurfeland
    Er Hifi korrekt rekreasjon eller skjærer vi over i perversiteter her også ?
    Jeg vil tippe at det er godt innenfor kriteriene for å være pervers, men at det allikevel tolereres fordi det er snakk om en såpass åpenbart marginalisert og uglesett del av befolkningen som dyrker denne avvikende legningen og trangen til å jakte på stadig bedre lyd for hensette seg i en annen sinnsstemning.

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Marihuana er et vidunder produkt som hjelper på mye rart
    Ja det hjelper mangen på mange måter , men dette ser ikke norge og man må gå gjennom danmark eller holland , for og få dette lovlig etter legen sender dokumentasjon til legen i disse landene. Jeg synes norge skal prøve ut dette i en periode og legalisere cannabies. Ta bare somadril som vart tatt bort etter den medisinen gikk vekk fra det , norske markedet klarte over 50000 ikke og gå i jobb lengere , dette er norge i et nøtteskall offff.

Imagine

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.407
    Men folk begynner stort sett å eksperimentere med rus i tenårene.
    Ja, med alkohol.

Og siden alkohol er inngangsporten til rusopplevelsen, skal vi ikke bare da forby alkohol?
    Husk at årsaken til at alkohol i dag er et lovlig rusmiddel er ikke fordi at alkoholen gjør lite helseskade og få sosiale problemer, men fordi vi har en inngrodd kulturell aksept for rusmiddelet.

S

Slubbert

Gjest
    Anbefaler innlegget over. Denne dogmatiske forestillingen om at rus er "synd" er moden for skraphaugen. Man burde erkjenne at rus eller rusopplevelser er et sterkt menneskelig behov og fokusere på minimering av skadevirkninger heller enn moralisme og forbud. Alkohol og adrenalinkick (ekstremsport o.l.) er de eneste lovlige rusmidlene selv om begge har en relativt høy risikoprofil, så forbudslinjen er mer basert i moralisme enn pragmatisk konsekvensvurdering. Men enda mer problematisk enn at hensikten er tvilsom er at den ikke fungerer etter hensikten. Ulovlige rusmidler er tilgjengelig over alt, uten kvalitetskontroll, uten aldersgrenser, uten noen som helst sikkerhet for brukeren. Og misbrukere havner i fengsel som er det siste stedet de burde være. Og forbudet danner grunnlag for en enorm svart økonomi som forvolder samfunnet masse skade. Heldigvis er det flere som begynner å se dette, selv om den dogmatiske synd-mentaliteten synes vanskelig å bli kvitt.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Anbefaler innlegget over. Denne dogmatiske forestillingen om at rus er "synd" er moden for skraphaugen. Man burde erkjenne at rus eller rusopplevelser er et sterkt menneskelig behov og fokusere på minimering av skadevirkninger heller enn moralisme og forbud. Alkohol og adrenalinkick (ekstremsport o.l.) er de eneste lovlige rusmidlene selv om begge har en relativt høy risikoprofil, så forbudslinjen er mer basert i moralisme enn pragmatisk konsekvensvurdering. Men enda mer problematisk enn at hensikten er tvilsom er at den ikke fungerer etter hensikten. Ulovlige rusmidler er tilgjengelig over alt, uten kvalitetskontroll, uten aldersgrenser, uten noen som helst sikkerhet for brukeren. Og misbrukere havner i fengsel som er det siste stedet de burde være. Og forbudet danner grunnlag for en enorm svart økonomi som forvolder samfunnet masse skade. Heldigvis er det flere som begynner å se dette, selv om den dogmatiske synd-mentaliteten synes vanskelig å bli kvitt.
    her var det masse feil. Nei, ulovlige rusmidler er ikke tilgjengelig overalt. Joda, man kan være i stand til å få tak i mye forskjellig, men det fordrer at man kjenner noen som kjenner noen, og det er det langt fra alle som gjør. Det er en høyere terskel å gå via et slikt nett enn å rusle på vinmonopolet. Aldersgrenser finnes. Forbudt for alle. Sikkerhet for brukeren. Hva slags sikkerhet ønsker du? sprøyterom er tipp topp, men det er jo ikke akkurat rekreasjon. Kvalitetskontroll med statlige direktiver og oppfølging?

Rus er synd, sies det. Det er vel historiske årsaker. Kirkens tidligere makt og mulighet til påvirkning. Rus innebærer ofte en flukt fra virkeligheten. Et forsøk på å stenge vonde følelser, minner, livssituasjon vekke. Utfordringen er at å ty til rus er som å pisse i buksa. Livet og mulighetene flakser forbi mens en selv fornekter det hele og rømmer fra problemene. Det fører til dårlig livskvalitet for vedkommende, og berører uskyldige pårørende. Dette er noe av grunnene til at rusbruk blir begrenset.

S

Slubbert

Gjest
    Tilgjengelighet: Østlendingen - - Lettere å få tak i cannabis enn alkohol
    Sikkerhet: Dødelig narkotikapolitikk

Hva slags sikkerhet jeg ønsker? Jeg mener at i hvert fall cannabis burde bitt regulert på samme måte som alkohol, med lovlige utsalgssteder (og aldersgrenser og det som hører med). I forhold til tyngre stoffer mener jeg at Portugals modell virker fornuftig, med avkriminalisering så misbrukere havner i helsevesenets fold heller enn politiets. Og heroinister burde i tillegg til sprøyterom få trygt stoff på resept, ikke som nå hvor de dør som fluer på gata. Ellers synes jeg du uttaler deg relativt generaliserende om rus og rusbruk. For misbrukere er det nok i stor grad som du sier, men rekreativ rusbruk er også noe som kan gi positive opplevelser eller bare være gøy. Når jeg går forbi en pub og ser en gjeng koser seg med fredagspilsen så tenker jeg ikke at de er alkoholikere som rømmer fra hverdagen, de er folk som bruker rusmiddelet som et sosialt glidemiddel og har det hyggelig i lag. Og hvis noen røyker seg fjerne og spiller GTA kan det på samme måte like gjerne handle om å få en bedre opplevelse og enkelt og greit ha en bra kveld foran skjermen, som å være et uttrykk for problemer og fornektelse. Denne trangen til å sykeliggjøre alle som tar andre valg enn en selv er en forlengelse av den moralismen jeg i forrige innlegg var inne på.

C

cruiser

Gjest
    Tilgjengelighet: Østlendingen - - Lettere å få tak i cannabis enn alkohol
    Sikkerhet: Dødelig narkotikapolitikk

Hva slags sikkerhet jeg ønsker? Jeg mener at i hvert fall cannabis burde bitt regulert på samme måte som alkohol, med lovlige utsalgssteder (og aldersgrenser og det som hører med). I forhold til tyngre stoffer mener jeg at Portugals modell virker fornuftig, med avkriminalisering så misbrukere havner i helsevesenets fold heller enn politiets. Og heroinister burde i tillegg til sprøyterom få trygt stoff på resept, ikke som nå hvor de dør som fluer på gata. Ellers synes jeg du uttaler deg relativt generaliserende om rus og rusbruk. For misbrukere er det nok i stor grad som du sier, men rekreativ rusbruk er også noe som kan gi positive opplevelser eller bare være gøy. Når jeg går forbi en pub og ser en gjeng koser seg med fredagspilsen så tenker jeg ikke at de er alkoholikere som rømmer fra hverdagen, de er folk som bruker rusmiddelet som et sosialt glidemiddel og har det hyggelig i lag. Og hvis noen røyker seg fjerne og spiller GTA kan det på samme måte like gjerne handle om å få en bedre opplevelse og enkelt og greit ha en bra kveld foran skjermen, som å være et uttrykk for problemer og fornektelse. Denne trangen til å sykeliggjøre alle som tar andre valg enn en selv er en forlengelse av den moralismen jeg i forrige innlegg var inne på.
    Angående tilgjengelighet(ref, din link).. regulerer man cannabis på samme måte som alkohol med aldersgrense 18-20 år vil det fortsatt være "enklere" for en 16-17 åring å få tak i rusmidler på det illegale markedet da ingen der spør om legitimasjon

S

Slubbert

Gjest
    Selvsagt vil et illegalt marked fortsatt eksistere, heimerten er også fortsatt relativt tilgjengelig. Men det [illegale markedet] vil bli mye mindre, en stor andel av rekreative cannabisbrukere er voksne mennesker som vil foretrekke å kjøpe på et lovlig marked dersom det eksisterer. I Colorado har legalisering og regulering vist seg å gi svært positive resultater, noe som har vært linket til flere ganger tidligere i tråden.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Jeg må gratulere Slubbert med nok en velkonstruert stråmann.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    S

Slubbert

Gjest
    Hvordan er det en stråmann? Det er ingen automatikk i at rekreativ bruk av rusmidler er et tegn på personlige problemer. Da ville det vært atskillig mindre hyggelig å gå på pub enn hva som er tilfellet. Å sykeliggjøre folk er ikke stort bedre enn å kriminalisere deres atferd, det er en ytterst stigmatiserende holdning. Og folk som faktisk har problemer med rusmidler trenger fortsatt hjelp, ikke straff.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    nei, og ingen har påstått at det er automatikk. Der er stråmannen din.

S

Slubbert

Gjest
    Ok. I henhold til loven er det imidlertid automatikk i at du er en forbryter om du bruker andre rusmidler enn alkohol, noe som går utover både rekreative brukere og misbrukere.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Ok. I henhold til loven er det imidlertid automatikk i at du er en forbryter om du bruker andre rusmidler enn alkohol.
    Faktisk ikke. Bruk av narkotika uten besittelse anses som en forseelse. Definisjonen på en forbryter er en person som bryter loven (med noe mer alvorlig enn en forseelse).

Ikke at jeg ser sammenhengen mellom automatisk forbryter og automatiske personlige problemer.

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Samtidig som mordere går fri i gatene fordi man er for "syk" til å sone, får man altså 16 år i buret for salg av en betydelig mengde hasj. Cappelen får vel 18-21 år da. Helt vanvittig!

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Cappelen og co var fullstendig klar over risikoen og gjorde det selvsagt for egen vinnings skyld. De har innført tonnevis av hasj. Tonnevis!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn