Politikk, religion og samfunn Legalisere Cannabis?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• S

Slubbert

Gjest
    Tilgjengelig er det uansett, gå til Vaterlandsparken på kveldstid så har du tre selgere over deg omtrent før du har rundet hjørnet av Plaza. Uten åpningstider, aldergrenser og innholdsdeklarasjoner som du ville fått i et legalt utsalg. Men uansett er det nå stort sett to måter å innta cannabis på, enten når du sitter foran TVen/PCen/stereoanlegget og slapper av for deg selv, eller i sosiale lag. Og jeg har aldri hørt om noen som drikker mer av å røyke pot, siden det har en kraftig symbiose med alkoholrus (du blir både fullere og fjernere, på folkemunne kjent som crossfade). Derimot er det nok av eksempler på folk som har "grønna ut" og ligger i stabilt sideleie i to timer fordi de var idioter og røyka etter seks pils og tre shots på byen. Da blir det bråslutt på drikkinga en stund.

Ellers:

Alcohol Sales Dropped 15% In States With Medical Marijuana Laws. - Forbes

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Opium er religion for folket.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    I saken det linkes til har noen i politiet definitivt gjort en feil. De lærer sikkert av den.

S

Slubbert

Gjest
    Neppe, Norsk Narkotikapolitiforening er totalt faktaresistente aktivister, ruspolitikkens svar på Ottar. Her er et eksempel på nivået de legger seg på:

emma.png

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    NNPF er ikke politet, selv om de prøver å være det.

Kristonio

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2018
    Antall liker
    110
    Torget vurderinger
    1
    Det at det omtrent ikke går å diskutere en legalisering i politiske sammenhenger viser jo hvor langt bak Norge er i forhold til andre land. Det er jo på nivå med land som Iran og lignende. At folk må gjøre seg til "kriminelle" for å kjøpe seg en bønne som man koser seg med hjemme i fred og ro 3-4 ganger i løpet av året er helt sykt spør du meg.

C

cruiser

Gjest
    Jeg er heller ikke for sensuren som har blitt praktisert her, derimot syns jeg det er en latterlig "billig" fanesak og måte å lokke til seg 15 åringer på.

71524387.jpg

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.129
    Sted
    Smurfeland
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Det er jo argumenter for og imot å legalisere cannabis, mens søppelpressens omtale om lovforslaget som "hasjplakater" vitner om at respekt for demokratiet er lavt. Noen skribenter burde fått foten i ræven i de aktuelle presserommene.

C

cruiser

Gjest
    Uansett så skyter unge venstre seg selv i foten her ved å undervurdere ungdommen. De fleste er forhåpentligvis oppegående nok til å se at det er langt viktigere saker enn dette som burde har prydet rollupsene enn en joint i disse tider.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Uansett så skyter unge venstre seg selv i foten her ved å undervurdere ungdommen. De fleste er forhåpentligvis oppegående nok til å se at det er langt viktigere saker enn dette som burde har prydet rollupsene enn en joint i disse tider.
    Viktigere saker er det nok, men for de unge som blir kriminalisert og får rulleblad hos politiet fordi de er nysgjerrige på opplevelser er det viktig nok. Resten av verden avkriminaliserer så det er helt på sin plass med en diskusjon om lovgivningen i Norge også. Så det er tøvete å avfeie det som uviktig fordi man selv og personlig er mer opptatt av andre saker.

Vi skal ikke bagatellisere den ulempen det er for for unge som møter politi og straff når alt de ønsker bare er litt rus, nye opplevelser og sinnsutvidelse som nykterister aldri kan forstå.

S

Slubbert

Gjest
    Unge Venstre får en reklameeffekt som de ikke kunne drømt om. Ungdom er oppegående nok til å vite at hasj ikke er noe djeveldop og forbudstilhengerne blir avkledd som de dogmatiske moralistene de er.

C

cruiser

Gjest
    Joda, helt sikkert noen på tjall og metall som syns det der er en kul og hipp sak

G

Gjestemedlem

Gjest
    Joda, helt sikkert noen på tjall og metall som syns det der er en kul og hipp sak
    Mye mer enn det er det en viktig prinsippsak for hvor grensen går for overformynderiske politikere og maktmennesker, og hva man heller skal overlate til hvert enkelt menneske å selv ta ansvar for. Det handler om maktmisbruk vs. frihet. Det er essensen i det hele. Skal øvrigheten kriminalisere og umyndiggjøre mennesker fordi de foretrekker en joint fremfor en dram? Det er rett og slett noe de ikke har noe med, og ingenting de burde kunne legge seg opp i hos andre mennesker. Det er respektløst og nedverdigende.

Personlig liker jeg ikke cannanbis men det virker forskjellig på alle, og mange ville få sin livskvalitet forringet om de ble fratatt denne muligheten med makt. Deres valg og deres liv.

Den manglende respekten for at andre har forskjellige preferanser fra en selv er kjernen i denne saken.

.. det og at overivrige politifolk tror de har noen myndighet til å drive politikk med maktmidler.

C

cruiser

Gjest
    Hele denne er vel en begrensning på vår frihet til å gjøre som vil, så jeg klarer egentlig ikke å irritere meg så mye over den saken.

norges-lover.jpg

G

Gjestemedlem

Gjest
    Endringer i denne er hva politikk handler om. Dette er ikke en steintavle fra Jehova.

Skal vi forby eller hindre politikere å søke endringer i denne så kan vi bare si god natt til demokratiet. ... selv om mange tydeligvis ikke klarer å irritere seg så mye over den saken.

Isolert sett er det for meg nesten likegyldig om man legaliserer cannabis eller ikke, men å forby eller forhindre politikere fra å argumentere for lovendringer er noe mye mer alvorlig.

Sist redigert av en moderator:
    S

Slubbert

Gjest
    Mye av hensikten med politikk er å revidere den boka der, så den er (mer) i tråd med nåtidens samfunn og kunnskapsnivå.

Og politiet har ingen rett til å hindre folk i å ta til orde for at den endres. Det er et grunnsten i demokratiet og maktfordelingsprinsippet.

C

cruiser

Gjest
    Som sagt, for min del må de jo gjerne promotere fri hasj til ungdommen. Har samtidig heller ingen problem med å se at skolene syns det er et vanskelig budskap som skal formidles til en 15åring.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Som sagt, for min del må de jo gjerne promotere fri hasj til ungdommen. Har samtidig heller ingen problem med å se at skolene syns det er et vanskelig budskap som skal formidles til en 15åring.
    Det koker jo ned til om 15-åringer er voksne nok til å forholde seg til politikk eller ikke. Noen snakker om å senke aldersgrense for deltakelse i valg. Jeg er uenig, men jeg er også uenig i at man skal skjerme de litt yngre fra politiske standpunkter. Da er det bedre å sette av en samfunnsfagstime eller to til å diskutere kontroverser i politikken. Men jeg er redd dette er en holdning som går på bekosting av politisk forkynnelse fra mange overivrige lærere.

C

cruiser

Gjest
    Noen 15 åringer vil sikkert også tenke at det er helt greit å ruse seg, unge venstre sier jo at det ekke så farlig. Og det er vel der skolens bekymring er, de vil jo gjerne ha de fleste rusfrie og fullfører utdanningen sin på normert tid.
    Slik jeg har lest avisene så var det vel heller ikke selve debatten som bekymret, den har vi jo hatt i skolevalgene i mange år. Mer formen og materiellet som ble benyttet denne gangen.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Noen 15 åringer vil sikkert også tenke at det er helt greit å ruse seg, unge venstre sier jo at det ekke så farlig. Og det er vel der skolens bekymring er, de vil jo gjerne ha de fleste rusfrie og fullfører utdanningen sin på normert tid.
    Slik jeg har lest avisene så var det vel heller ikke selve debatten som bekymret, den har vi jo hatt i skolevalgene i mange år. Mer formen og materiellet som ble benyttet denne gangen.
    Selv med en legalisering ville nok aldersgrensene bli satt til minst 18-år så påstand om at man synes det er greit at 15-åringer ruser seg er nok fabrikert tull. Jeg tviler sterkt på at Venstre ville gå inn for en 15-års grense for noen som helst rusmidler.

Dette handler om loven og endringer i den og ikke noen oppfordring til rusbruk for unge. Om man vil skjerme 15-åringer fra politisk debatt så får man heller gå inn for å forby skoledebatter i valgkampene i det store og hele. Enten er de voksen nok til å ta stilling til saker selv eller så får de vente noen år. Vi kan ikke sile ut saker som rektor eller en overivrig konstabel finner vanskelig eller ubekvem.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.129
    Sted
    Smurfeland
    .. det og at overivrige politifolk tror de har noen myndighet til å drive politikk med maktmidler.
    Jeg syns det er minst like alvorlig at ansatte i skoleverket som liksom skal formidle kunnskap og opplyse de unge, tror de kan oppføre seg som mørkemenn og inkvisisjonen i denne saken. Her går en eller annen stymper av en lærer faktisk til det skritt å fysisk prøve å hindre politisk valgkamp ved å inndra materiell.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jeg syns det er minst like alvorlig at ansatte i skoleverket som liksom skal formidle kunnskap og opplyse de unge, tror de kan oppføre seg som mørkemenn og inkvisisjonen i denne saken. Her går en eller annen stymper av en lærer faktisk til det skritt å fysisk prøve å hindre politisk valgkamp ved å inndra materiell.
    Ja det er ikke bra. Enten får man tillate politisk debatt i skolen eller så får man la vær. På en annen skole kunne det vært en klimaekstremist eller innvandringsmotstander som ville sensurere. Her trenger vi et klart regelverk som ikke åpner for maktmisbruk fra politiske engasjerte maktpersoner hverken i skolen eller hos politiet.

C

cruiser

Gjest
    Selv med en legalisering ville nok aldersgrensene bli satt til minst 18-år så påstand om at man synes det er greit at 15-åringer ruser seg er nok fabrikert tull. Jeg tviler sterkt på at Venstre ville gå inn for en 15-års grense for noen som helst rusmidler.

Dette handler om loven og endringer i den og ikke noen oppfordring til rusbruk for unge. Om man vil skjerme 15-åringer fra politisk debatt så får man heller gå inn for å forby skoledebatter i valgkampene i det store og hele. Enten er de voksen nok til å ta stilling til saker selv eller så får de vente noen år. Vi kan ikke sile ut saker som rektor eller en overivrig konstabel finner vanskelig eller ubekvem.
    Argumentasjonen for legalisering har jo hele tiden vært at det ikke er så farlig, mye mindre farlig enn alkohol. Selv om det sikkert er riktig så er det sikkert nyttig å bli fortalt det av en politiker på skolen hvis man er ute etter å rasjonalisere egen rusbruk. Selv om jeg er helt enig med deg angående sensuren her så hadde jeg samtidig nappet en slik button av jakkeslaget på min egen femtenåring om hun hadde kommet hjem med en.

S

Slubbert

Gjest
    At Unge Venstre "promoterer fri hasj til ungdommen" er en ren løgn, og propaganda på linje med det man får servert fra NNPF. Unge Venstre promoterer legalisering og regulert salg, som vil foregå med aldergrenser, bevilgninger og tilsvarende begrensinger som man har for alkohol.

Her er en for øvrig bra artikkel om NNPFs rolleblanding og maktmisbruk:

Politi på skråplanet. - Dagbladet

C

cruiser

Gjest
    Ok, beklager, promoterer "legalize it" til ungdommen. I gamle dager brukte man fri hasj som slagord for legalisering.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.129
    Sted
    Smurfeland
    Ja det er ikke bra. Enten får man tillate politisk debatt i skolen eller så får man la vær. På en annen skole kunne det vært en klimaekstremist eller innvandringsmotstander som ville sensurere. Her trenger vi et klart regelverk som ikke åpner for maktmisbruk fra politiske engasjerte maktpersoner hverken i skolen eller hos politiet.
    Regelverket eksisterer vel allerede? Jeg har forstått det sånn at det som har skjedd i disse sakene er ivrige lærere (og politiet) som rett og slett har tatt loven i egne hender på tross av gjeldende lover og regler.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.322
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skal ikke blande meg inn i denne debatten, men plakatene ble fjernet etter pålegg fra fylkesutdanningssjefen i Troms fylkeskommune om å ikke tillate reklamemateriell for legalisering av hasj. Da har ikke rektor og de ansatte ved den videregående skolen noe annet valg enn å følge pålegget fra skoleeier. Muntlige ytringer ble ikke hindret.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Man kan ikke klassifisere politiske standpunkt som "reklame" og dermed forby dem.

I Troms må de ansvarlige krype til korset.

https://www.nrk.no/troms/beklager-til-unge-venstre_-_-ikke-riktig-a-fjerne-hasj-plakat-1.14681548

"Da det skulle arrangeres skoledebatt ved Breivang videregående skole grep skoleledelsen inn. Unge Venstre ble fysisk stoppet da de var i gang med å sette opp en rollup som har bilde av en hånd som holder en joint og slagordet «Legalize it».

Samtlige ungdomspartier bestemte seg da for å forlate skolen i protest og ikke gjennomføre debatten."

Litt varmende å se at de andre unge politiske motstanderne og allierte har såpass ryggrad. Mange her inne har mye å lære av dem.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg synes rett og slett det er rart at dette havna i legaliseringstråden. Denne saken handler om frimodige ytringer om statsstyrelsen.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.322
    Torget vurderinger
    1
    Man kan ikke klassifisere politiske standpunkt som "reklame" og dermed forby dem.

https://www.nrk.no/troms/beklager-til-unge-venstre_-_-ikke-riktig-a-fjerne-hasj-plakat-1.14681548

"Da det skulle arrangeres skoledebatt ved Breivang videregående skole grep skoleledelsen inn. Unge Venstre ble fysisk stoppet da de var i gang med å sette opp en rollup som har bilde av en hånd som holder en joint og slagordet «Legalize it».

Samtlige ungdomspartier bestemte seg da for å forlate skolen i protest og ikke gjennomføre debatten."

Litt varmende å se at de andre unge politiske motstanderne og allierte har såpass ryggrad. Mange her inne har mye å lære av dem.
    Jeg forstår den. Det jeg sier er at et pålegg fra fylkesutdanningssjefen som er er skoleeier, må etterfølges av den videregående skolens enhetsleder. Da påligger til slutt ansvaret hos fylkesutdanningssjefen.

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.984
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5

Jeg forstår den. Det jeg sier er at et pålegg fra fylkesutdanningssjefen som er er skoleeier, må etterfølges av den videregående skolens enhetsleder. Da påligger til slutt ansvaret hos fylkesutdanningssjefen.

HVORFOR i hele verdens navn og rike skal man godta at unge Venstre stiller med reklame for å legalisere røyking av cannabis på et arrangement for ungdom, der mange av dem ikke engang er gamle nok til å røyke engang. Snakk om å forsøke å vinne tilhørere med billige argument......
    Synes det var flott at noen satte skapet for plass for unge Venstre.
    Jeg kunne selv godt tenkt meg å fortelle den unge drama-queen`en et og annet alvorsord, på ækte nordnorsk!

mvh
    Proffen

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    22.098
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Amen. Dekker seg bak ytringsretten.. Hva med en barneskole? Ytringsretten gjelder vel der og. Synes kampen for legalisering av cannabis er ganske egoistisk.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn