Politikk, religion og samfunn Legalisere Cannabis?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• U

Utgatt24668

Gjest
    Men frislipp og beviselig økning i antall brukere og holdninger som at "det er ikke farlig " er en flott holdning å ha. Jada...
    Det er noen usikkerheter her. I Portugal har forbruket gått noe ned etter at cannabis ble avkriminalisert - men ingen vet mørketallene fra tidligere år så bench-marken er i beste fall av lav kvalitet.

Jeg gjentar at ingen her påstår at narkotika ikke er farlig. Det er også stor forskjell på frislipp og regulert salg. Det største tiltaket må uansett inn på behandling og psykiatrisk - noe jeg tror vi er enige om. Så ser jeg en skremmende økning av bruk i Oslo - så politikken er åpenbart ikke optimal idag.
    Kan det hende at det ikke er politikken som er feil - men at feilen er menneskelig? At det er MENNESKENE i samfunnet som er feilen?
    At de har blitt så navlebeskuende, egosentrerte og opptatt av å kunne realisere seg selv at de setter seg over loven, driter loddrett i den og bare gjør som de lyster?
    Jeg aner at vi er på full fart i den retningen, og jeg liker det ikke!
    Men det er jo bekvemt å kunne skylde på at det er politikkens feil.....

mvh
    Proffen
    Det er faktisk et godt poeng. Jeg er ikke helt uenig i dette. Det er en økende egoisme og hedonisme blant oss. Noen som f eks tar med seg kokain på nach gir faen i om det er noen der som ikke skal ha det eller tidligere har vært avhengig. I fylla er det vanskelig å si nei - det har jeg vitnet til selv. Kokain tar jo livet av folk over tid - som spilleavhengighet. LSD og mdma tåler du eller ikke første gang med høy risiko uten at det gir avhengighet.

Når det er sagt så er hele poenget med politikk å stimulere folk til en riktigere adferd. F eks billigere el biler stimulerer til mindre nox og CO2, selv om folk kjøper det ofte fordi det er billigere. Det samme med ruspolitikken - hele poenget må være å få ned den totale skaden dette gir til samfunnet - inkludert alkohol.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.622
    Men frislipp og beviselig økning i antall brukere og holdninger som at "det er ikke farlig " er en flott holdning å ha. Jada...
    Det er noen usikkerheter her. I Portugal har forbruket gått noe ned etter at cannabis ble avkriminalisert - men ingen vet mørketallene fra tidligere år så bench-marken er i beste fall av lav kvalitet.

Jeg gjentar at ingen her påstår at narkotika ikke er farlig. Det er også stor forskjell på frislipp og regulert salg. Det største tiltaket må uansett inn på behandling og psykiatrisk - noe jeg tror vi er enige om. Så ser jeg en skremmende økning av bruk i Oslo - så politikken er åpenbart ikke optimal idag.
    Kan det hende at det ikke er politikken som er feil - men at feilen er menneskelig? At det er MENNESKENE i samfunnet som er feilen?
    At de har blitt så navlebeskuende, egosentrerte og opptatt av å kunne realisere seg selv at de setter seg over loven, driter loddrett i den og bare gjør som de lyster?

mvh
    Proffen
    Samfunnet består av mennesker. Hele mennesker med feil og mangler. Vi gjør dumme ting ustanselig, vi ler og gråter, vi elsker og lider, vi nyter og sliter, vi vinner og gjør bort oss. Eller som vi kan kalle det, vi lever et liv. Glem ikke at også dyrene bevisst ruser seg, det kan se ut som om det er et behov. Og husk at det tilligger ikke den enkelte å oppdra sine medmennsker eller kvalitetsbedømme andres liv. Alkoholen ødelegger en masse hjem. Er ikke det også ganske problematisk, selv om du selv har et ikke-problematisk forhold til alkoholen?

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.622

mvh
    Proffen
    Det er faktisk et godt poeng. Jeg er ikke helt uenig i dette. Det er en økende egoisme og hedonisme blant oss. Noen som f eks tar med seg kokain på nach gir faen i om det er noen der som ikke skal ha det eller tidligere har vært avhengig. I fylla er det vanskelig å si nei - det har jeg vitnet til selv. Kokain tar jo livet av folk over tid - som spilleavhengighet. LSD og mdma tåler du eller ikke første gang med høy risiko uten at det gir avhengighet.

Når det er sagt så er hele poenget med politikk å stimulere folk til en riktigere adferd. F eks billigere el biler stimulerer til mindre nox og CO2, selv om folk kjøper det ofte fordi det er billigere. Det samme med ruspolitikken - hele poenget må være å få ned den totale skaden dette gir til samfunnet - inkludert alkohol.
    Bare et lite innspill; LSD er fint lite vanedannende.
    Ellers er jeg enig i at de verste egomiljøene, samfunnets mest "vellykkede", ikke nødvendigvis har et særlig attraktivt miljø for oss som er generelt skeptiske til farlige stoffer. Glad jeg ikke vanker i sånne miljøer, kan man si.

Og alt tallmateriale viser at norsk rusmiddelpolitikk ikke er særlig effektiv, ergo må vi gjøre noe med både politikk og informasjon omkring problemadferd. For en ting har vi alle til felles i denne debatten. Vi ønsker minst mulig problematisk rusmiddelbruk. Vi ønsker ikke at folk ruser seg fra hjem, familie, jobb og livet selv, til slutt. Vi ønsker at folk behandler rusmiddel med stor respekt for farene med det.

6

65finger

Gjest
    overdreven bruk av alkohol er det største rusrelaterte problemet. å la kjeltringer styre omsetningen av alt det andre rasket er det andre store problemet

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.948
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5

mvh
    Proffen
    Samfunnet består av mennesker. Hele mennesker med feil og mangler. Vi gjør dumme ting ustanselig, vi ler og gråter, vi elsker og lider, vi nyter og sliter, vi vinner og gjør bort oss. Eller som vi kan kalle det, vi lever et liv. Glem ikke at også dyrene bevisst ruser seg, det kan se ut som om det er et behov. Og husk at det tilligger ikke den enkelte å oppdra sine medmennsker eller kvalitetsbedømme andres liv. Alkoholen ødelegger en masse hjem. Er ikke det også ganske problematisk, selv om du selv har et ikke-problematisk forhold til alkoholen?
    Alkohol kan godt tas med her, ja. Særlig den overdrevne bruken, som går ut over både den som drikker og andre

Til Resten av det du skriver: so what?

Mvh
    Proffen

U

Utgatt24668

Gjest

mvh
    Proffen

Bare et lite innspill; LSD er fint lite vanedannende.
    Ellers er jeg enig i at de verste egomiljøene, samfunnets mest "vellykkede", ikke nødvendigvis har et særlig attraktivt miljø for oss som er generelt skeptiske til farlige stoffer. Glad jeg ikke vanker i sånne miljøer, kan man si.

Og alt tallmateriale viser at norsk rusmiddelpolitikk ikke er særlig effektiv, ergo må vi gjøre noe med både politikk og informasjon omkring problemadferd. For en ting har vi alle til felles i denne debatten. Vi ønsker minst mulig problematisk rusmiddelbruk. Vi ønsker ikke at folk ruser seg fra hjem, familie, jobb og livet selv, til slutt. Vi ønsker at folk behandler rusmiddel med stor respekt for farene med det.
    Ja, jeg skrev at LSD ikke er vanedannende men innebærer en risiko å ta kun en gang.

Problemet er at ruspolitikken er så sort-hvitt at mørketallene får leve i fred under teppet.

Det er for lite bevissthet og informasjon i tillegg - narkotika blir beskrevet som en demon - helt til folk begynner å gå på det i de miljøene de vanker i. Det er ikke en åpen dialog og debatt utover at det er fyfy. Manglende kunnskap om GHB har som eks ført til mange dødsfall.

Det er null problem å vanke i miljøer der man nyter narkotika så lenge man har bestemt seg for å la være og ikke har avhengighet til det. Det er det intet behov som skal dekkes. Jeg er mest redd for kokain av gjengangerne.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det burde være et stort problem med å vanke i miljø der natkotika brukes! Det er noe svineri, og er faktisk forbudt. Ved å vanke i slike miljø, er man med på å almininneliggjøre det.

For noen holdninger enkelte viser :confused:

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.948
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Jeg hadde ikke klart å vanke i et slikt miljø uten å gi klar beskjed, både til de involverte og til pol`ti.
    Om det så var det siste jeg gjorde i dette miljøet, so what? Var det et stort tap? Nope!

mvh
    Proffen

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.948
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    En liten sammenlikning: Dersom antall og grad av alvorlige trafikkulykker øker markant - skal man da først gjøre noe med veiene? Fartsgrensene? Bilene? Sjåførene?
    Svaret er vel innlysende...

mvh
    Proffen

U

Utgatt24668

Gjest
    Det burde være et stort problem med å vanke i miljø der natkotika brukes! Det er noe svineri, og er faktisk forbudt. Ved å vanke i slike miljø, er man med på å almininneliggjøre det.

Jeg har venner som bruker det noen ganger. Det er dessverre vanlig. Det samme i finans der noen åpenbart går på det i perioder. Jeg tror du viser en litt isolert og utgått holdning her.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.622
    En liten sammenlikning: Dersom antall og grad av alvorlige trafikkulykker øker markant - skal man da først gjøre noe med veiene? Fartsgrensene? Bilene? Sjåførene?

mvh
    Proffen
    Ja, svaret er innlysende, om man vet årsaken. Dersom man ikke vet årsaken til hvorfor antallet ulykker øker, blir det ren gjetting, tro og synsing. Og da vil vel enkelte forby bilkjøring, for det virker jo.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.622
    Jeg hadde ikke klart å vanke i et slikt miljø uten å gi klar beskjed, både til de involverte og til pol`ti.
    Om det så var det siste jeg gjorde i dette miljøet, so what? Var det et stort tap? Nope!

mvh
    Proffen
    Hva om du vanket i et miljø der man skryter av hvor fort de har kjørt hit og dit, hvor fort bilen deres går fra 0 - 200, og folk som åpent skryter om fartsrekorder de har satt? Sånn adferd utsetter tross alt mange uskyldige for livsfare, i motsetning til de som tar seg en tjall i fred og ro foran peisen på hytta. (Hva angår kokain-miljøer, og denslags, er det miljøer og adferdsmønstre jeg holder meg langt unna for egen del).

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    ^for ved et frislipp så gjelder det kun for for de som tar seg en tjall i fred og ro foran peisen på hytta. Slutt å vær naiv.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

Jeg har venner som bruker det noen ganger. Det er dessverre vanlig. Det samme i finans der noen åpenbart går på det i perioder. Jeg tror du viser en litt isolert og utgått holdning her.
    Nope!
    Du viser derimot en forkastelig holdning.

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.948
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5

mvh
    Proffen
    Ja, svaret er innlysende, om man vet årsaken. Dersom man ikke vet årsaken til hvorfor antallet ulykker øker, blir det ren gjetting, tro og synsing. Og da vil vel enkelte forby bilkjøring, for det virker jo.
    Tøv, Disqutabel. Det vil alltid, først og sist, være sjåføren....!

mvh
    Proffen

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.948
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5

mvh
    Proffen
    Hva om du vanket i et miljø der man skryter av hvor fort de har kjørt hit og dit, hvor fort bilen deres går fra 0 - 200, og folk som åpent skryter om fartsrekorder de har satt? Sånn adferd utsetter tross alt mange uskyldige for livsfare, i motsetning til de som tar seg en tjall i fred og ro foran peisen på hytta. (Hva angår kokain-miljøer, og denslags, er det miljøer og adferdsmønstre jeg holder meg langt unna for egen del).
    Å, de skulle nok fått kjenne på hårfønern, de og. Litt vanskelig å koble pol`ti på noe som kanskje skjedde et halvt år tidligere.......
    Men for de som driver på sånn, burde straffen, bøtene og konsekvensene være tøffere. La det svi på pungen, både i kr og i konsekvenser av atferden!
    Kjører du i 170 og blir tatt, bør du aldri mer få kjøre bil.... Samme hvis du forårsaker ulykker der menneskeliv går tapt, eller dersom du blir tatt i promillekontroll.
    Dette ER tiltak som er gjennomførbare!

Tydelig nok svar? ;)

mvh
    Proffen

Sist redigert:

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.622
    Nå har mine motdebattanter i flere sider på rappen utelukkende servert ikke underbygde påstander og en endeløs rekke stråmannsargumenter, det blir temmelig enerverende til slutt. Faktum er at ingen av dere har bragt ett eneste nytt argument, ikke en eneste undersøkelse eller kunnskapsbasert forklaring på en eneste av sine påstander. Det hele koker ned til en setning: Vi vil ikke.

Sorry, det holder ikke. Inntil det dukker opp en verifiserbar eller gjennomtenkt argumentasjon, trekker jeg meg, for dette har stort sett vært bortkastet tid, er jeg redd, jeg har ikke lært noe som helst nytt...

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Tøv! Skal det at finansmenn, hfs-ere og andre vil ha jointen sin lovlig bety at det skal slippes fri? Ja, jeg har en prinsipiell holdning her, og legger derfor bevisbyrden fullstendig på de som vil legalisere faenskapet!

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.622
    Tøv! Skal det at finansmenn, hfs-ere og andre vil ha jointen sin lovlig bety at det skal slippes fri? Ja, jeg har en prinsipiell holdning her, og legger derfor bevisbyrden fullstendig på de som vil legalisere faenskapet!
    Registrerer at du fortsatt ikke har lest motdebattantenes innlegg, pøser på med stråmenn, og jeg avslutter inntil videre denne diskusjonen.

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.948
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Nå har mine motdebattanter i flere sider på rappen utelukkende servert ikke underbygde påstander og en endeløs rekke stråmannsargumenter, det blir temmelig enerverende til slutt. Faktum er at ingen av dere har bragt ett eneste nytt argument, ikke en eneste undersøkelse eller kunnskapsbasert forklaring på en eneste av sine påstander. Det hele koker ned til en setning: Vi vil ikke.

Sorry, det holder ikke. Inntil det dukker opp en verifiserbar eller gjennomtenkt argumentasjon, trekker jeg meg, for dette har stort sett vært bortkastet tid, er jeg redd, jeg har ikke lært noe som helst nytt...
    Vi vil ikke, fordi vi har mest fornuft å fare med, og vi har rett! Simple as that.... ;)

mvh
    Proffen

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Dette er nok et utslag av forhandlings-tyrraniet de siste årene. Er nok et mysterium at det er mulig at noen har prinsippielle holdninger.

U

Utgatt24668

Gjest

Nope!
    Fordi jeg har venner som tar det? Fordi jeg er i en bransje hvor det blir brukt? Er du helt idiot? Seriøst ment.hvilket trangsynt homofobisk skap fra 70-tallet kommer du ut fra?

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.948
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Noe av det mest skremmende i denne tråden, er den uforståelige naiviteten tilhengerne av legalisering fremviser.
    Så lenge man legaliserer, vil alle problemene forsvinne, omtrent som ved et trylleslag - og alle levde lykkelig alle sine dager.

VIRKELIGHETEN i samfunnet, derimot, ville nok vist seg å bli både styggere og mer "brutal" enn de alle fleste vil like å tenke på.
    Og det er gjerne her hele debatten strander. For ingen av legaliseringstilhengerne viser evne eller vilje til å kunne forstå denne enkle realiteten.
    Så vil det selvsagt være noen individer som vil kunne balansere en slik evt frihet. Men å skulle legitimere legalisering på grunnlag av disse få, blir jo en rein skjær russisk samfunnsrullett. Da er det ikke så vanskelig å skjønne at det lureste er å ikke legalisere.

mvh
    Proffen

Sist redigert:

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

Nope!
    Fordi jeg har venner som tar det? Fordi jeg er i en bransje hvor det blir brukt? Er du helt idiot? Seriøst ment.hvilket trangsynt homofobisk skap fra 70-tallet kommer du ut fra?
    Hva pokker er det for idiotisk vås?!
    Du skrev at jeg hadde en isolert og utgående holdning. Det har jeg langt fra. Forslaget som nå ligger på bordet om frivillig oppmøte til samtale om man bryter loven, vil aldri verden bli vedtatt på Stortinget.

Spar meg for tøv om homofobisk skap fra 70-tallet!

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.622
    OK, da. Lite sluttspørsmål: er det ingen av dere som har en viss bekymring for det faktum at de nordiske land har høyest antall overdosedødsfall per capita? Vil det ikke være en viss logikk i å prøve og finne ut hva dette kommer av?

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.539
    Sted
    Smurfeland
    Å fronte legalisering av dop er jo ca like lurt som å åpne opp for fra fart på veiene våre.
    Tenker jo at mange da, meg selv inkludert, ville kjørt atskillig fortere, og dermed vært en større risiko for en selv OG ANDRE.
    Verdensmesterfølelsen angående bilkjøring er vel ca på nivå med mestringsfølelsen ifht å kunne håndtere et dopmisbruk blant ja-folket....

mvh
    Proffen
    Med den holdningen bør du ta steget, og gå for totalforbud. Ja, rusmidler kan være farlige. Alkohol er en av de som scorer høyt på flere fareverdier, som samfunn må vi tenke nøye igjennom hvorvidt alkohol har såpass store samfunnsmessig betydning at vi skal fortsette å tillate det.
    Helt enig, jeg er nå fullstendig overbevist om at alkohol må bli forbudt på lik linje med alle andre rusmidler.

De som ikke vil forby alkohol er jo bare alkoholikere som vil beskytte tilgangen til favorittrusmiddelet sitt. Med tanke på hvor mange triste skjebner alkoholen har på samvittigheten er det jo helt forkastelig om disse skulle få bestemme over noe som er så viktig for samfunnet vårt.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.539
    Sted
    Smurfeland
    Å fronte legalisering av dop er jo ca like lurt som å åpne opp for fra fart på veiene våre.
    Tenker jo at mange da, meg selv inkludert, ville kjørt atskillig fortere, og dermed vært en større risiko for en selv OG ANDRE.
    Verdensmesterfølelsen angående bilkjøring er vel ca på nivå med mestringsfølelsen ifht å kunne håndtere et dopmisbruk blant ja-folket....

mvh
    Proffen
    Med den holdningen bør du ta steget, og gå for totalforbud. Ja, rusmidler kan være farlige. Alkohol er en av de som scorer høyt på flere fareverdier, som samfunn må vi tenke nøye igjennom hvorvidt alkohol har såpass store samfunnsmessig betydning at vi skal fortsette å tillate det.
    Skjer nok ikke! ;) Til det setter jeg nok "for stor" pris på en god rødvin til biffen eller annet godt drikke til annen god mat.
    Betyr det at jeg er i faresonen? Nope, for mitt konsum er under alle faregrenser!

mvh
    Proffen
    Dette er jo bare en overdreven tro på egen fortreffelighet og at du liksom "har kontroll" på det problematiske rusmisbruket ditt. Men den dagen det går til helvete i åpen båt og alkoholen tar overhånd kan du bare glemme sympati fra meg, iallfall.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.539
    Sted
    Smurfeland
    Det finnes lassevis av studier som klart viser at pris og tilgjengelighet er de to enkeltfaktorene som betyr mest for forbruket.
    Ja, og tilgjengeligheten er stor i dag. Kvalitetsproblemer er ofte skylden i dødsfall i tillegg. Jeg konkluderer ikke her men det er ingen enkel fasit på hva som er best.

Prinsipielle og følelsesladde diskusjoner fører ikke til mer kunnskap uansett.
    Vil ikke kalle kvalitetsproblemer årsaken til dødsfall. Vil heller påstå at det er dårlig dømmekraft og svak karakter som ligger bak....

mvh
    Proffen
    Det samme hadde jeg sagt hvis noen hadde blandet frostvæske i rødvinen eller cognacen din. Det var dårlig dømmekraft og svak karakter som tok knekken på deg.

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.948
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5

mvh
    Proffen
    Helt enig, jeg er nå fullstendig overbevist om at alkohol må bli forbudt på lik linje med alle andre rusmidler.

De som ikke vil forby alkohol er jo bare alkoholikere som vil beskytte tilgangen til favorittrusmiddelet sitt. Med tanke på hvor mange triste skjebner alkoholen har på samvittigheten er det jo helt forkastelig om disse skulle få bestemme over noe som er så viktig for samfunnet vårt.
    Lurer på årsaken til at du vil forby alkohol på linje med andre rusmidler, seriøst altså!
    1) Er det fordi du mener den er så skadelig at den må vekk?
    2) Er det fordi du innser at dop kanskje ikke blir legalisert?

mvh
    Proffen

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.539
    Sted
    Smurfeland
    Det finnes lassevis av studier som klart viser at pris og tilgjengelighet er de to enkeltfaktorene som betyr mest for forbruket.
    Helt korrekt. Og dop bør virkelig ikke være billig, ei heller noe som selges på gatehjørnet eller fra privat bopæl til alle døgnets tider.
    Vel om dopet ikke skal være billig lurer jeg på hvordan man skal utkonkurrere selgerne på hjørnet?
    Meget godt poeng!
    Men det betyr gjerne ikke så mye for de ressurssterke voksne på "beste vestkant"......

mvh
    Proffen
    Ikke noe bedre poeng enn hvorfor folk flest fortsatt handler dyre polvarer, selv om de kan få kjøpt femliters dunker med ren sprit fra han derre skjeggete fyren i den gamle amerikanske pickupen.

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.948
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Ja, og tilgjengeligheten er stor i dag. Kvalitetsproblemer er ofte skylden i dødsfall i tillegg. Jeg konkluderer ikke her men det er ingen enkel fasit på hva som er best.

Prinsipielle og følelsesladde diskusjoner fører ikke til mer kunnskap uansett.
    Vil ikke kalle kvalitetsproblemer årsaken til dødsfall. Vil heller påstå at det er dårlig dømmekraft og svak karakter som ligger bak....

mvh
    Proffen
    Det samme hadde jeg sagt hvis noen hadde blandet frostvæske i rødvinen eller cognacen din. Det var dårlig dømmekraft og svak karakter som tok knekken på deg.
    Det er da ikke dårlig dømmekraft eller svak karakter som gjør at jeg unner meg et glass rødvin til biffen. Det er jo fullstendig legalt.
    Derimot er det dårlig dømmekraft og svak karakter å misbruke ulovlige substanser.....

mvh
    Proffen

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.539
    Sted
    Smurfeland
    Registrerte et viktig spørsmål litt tidligere i tråden: "Hva med å tenke litt annerledes"?

Ja, hva med å gi litt mindre f.....?

Hva med å løfte telefonen, ringe politiet og be de om å kjøre en doptest på en av sine egne en mandag morgen?
    Må si at det frister meg, fordi jeg vet om en politi, som i helgene er partybruker av ulike substanser.
    Han hadde gjerne ikke gjort det igjen, dersom han ble bedt om å pisse på glasset eller levere en blodprøve en gang....

Hva med å være dønn ærlig med "naboen" eller tjommien neste gang du ser han/henne bruke eller være påvirket av en eller annen substans? Fortelle rett fra levra hva du synes, og hva du har mest lyst til å gjøre (ringe politi, seff!) Fortelle vedkommede hvilket rævholl han/hun er, som til de grader gir beng i lovverket vårt?

Hva med å spørre hva som gjør at de velger å gå til det skritt å bruke ulike substanser? Er det noe som er vanskelig i livet? Noe de sliter med? Vær en lytter, men ikke gi ved dørene!

Stor jobb? JA! men litt mer overkommelig, dersom alle bidrar!

Edit: Came to think of it....
    Her for en stund siden hadde jeg en samtale med en "sjef" som kunne fortelle om i hvilken enorm grad dop florerer i voksne partymiljøer i Bergen. Advokater, pengefolk, politikere, ja, rett og slett ressurssterke mennesker i ulike maktposisjoner.
    Vet hva jeg hadde gjort, dersom jeg var på en slik fest - selv om det gjerne hadde blitt den siste festen jeg ble invitert til. Hadde ikke nølt et sekund! Ringt snuten og så gått hjem! Kanskje ringt avisen og!?
    Men hvor mange ville vært så ærlig med seg selv, så "modig" og så lite redd for konsekvenser? Tja, da må man spørre seg selv: Er det EGENTLIG noe stort tap å ikke være innafor i de sirkler?
    Noen vil gjerne si ja til dette siste spørsmålet - fordi de aner at veien opp og frem i samfunnet går via slike miljøer. Vemmelig, spør du meg...!

mvh
    Proffen
    Du er jo faen ikke helt god. :)

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.539
    Sted
    Smurfeland

Helt enig, vi må bare få på plass et totalforbud mot alkohol også så snart som mulig. Få slutt på alt svineriet.

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.948
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5

mvh
    Proffen
    Skjer nok ikke! ;) Til det setter jeg nok "for stor" pris på en god rødvin til biffen eller annet godt drikke til annen god mat.
    Betyr det at jeg er i faresonen? Nope, for mitt konsum er under alle faregrenser!

mvh
    Proffen
    Dette er jo bare en overdreven tro på egen fortreffelighet og at du liksom "har kontroll" på det problematiske rusmisbruket ditt. Men den dagen det går til helvete i åpen båt og alkoholen tar overhånd kan du bare glemme sympati fra meg, iallfall.
    Den dag kjem aldri, som han skrev i diktet!
    Så det behøver du ikke bekymre deg for.

mvh
    Proffen

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.948
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Registrerte et viktig spørsmål litt tidligere i tråden: "Hva med å tenke litt annerledes"?

Ja, hva med å gi litt mindre f.....?

Hva med å løfte telefonen, ringe politiet og be de om å kjøre en doptest på en av sine egne en mandag morgen?
    Må si at det frister meg, fordi jeg vet om en politi, som i helgene er partybruker av ulike substanser.
    Han hadde gjerne ikke gjort det igjen, dersom han ble bedt om å pisse på glasset eller levere en blodprøve en gang....

Hva med å være dønn ærlig med "naboen" eller tjommien neste gang du ser han/henne bruke eller være påvirket av en eller annen substans? Fortelle rett fra levra hva du synes, og hva du har mest lyst til å gjøre (ringe politi, seff!) Fortelle vedkommede hvilket rævholl han/hun er, som til de grader gir beng i lovverket vårt?

Hva med å spørre hva som gjør at de velger å gå til det skritt å bruke ulike substanser? Er det noe som er vanskelig i livet? Noe de sliter med? Vær en lytter, men ikke gi ved dørene!

Stor jobb? JA! men litt mer overkommelig, dersom alle bidrar!

Edit: Came to think of it....
    Her for en stund siden hadde jeg en samtale med en "sjef" som kunne fortelle om i hvilken enorm grad dop florerer i voksne partymiljøer i Bergen. Advokater, pengefolk, politikere, ja, rett og slett ressurssterke mennesker i ulike maktposisjoner.
    Vet hva jeg hadde gjort, dersom jeg var på en slik fest - selv om det gjerne hadde blitt den siste festen jeg ble invitert til. Hadde ikke nølt et sekund! Ringt snuten og så gått hjem! Kanskje ringt avisen og!?
    Men hvor mange ville vært så ærlig med seg selv, så "modig" og så lite redd for konsekvenser? Tja, da må man spørre seg selv: Er det EGENTLIG noe stort tap å ikke være innafor i de sirkler?
    Noen vil gjerne si ja til dette siste spørsmålet - fordi de aner at veien opp og frem i samfunnet går via slike miljøer. Vemmelig, spør du meg...!

mvh
    Proffen
    Du er jo faen ikke helt god. :)
    Fordi?

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.539
    Sted
    Smurfeland

mvh
    Proffen
    Du mener det er helt innlysende at sjåførene må bures inne, så klart. Preventivt og summarisk.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.539
    Sted
    Smurfeland
    Jeg syns ikke vi skal stoppe der, men la de som ikke vil forby alkohol få bevisbyrden med hvorfor det faenskapet fortsatt skal få være lovlig.

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.948
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5

mvh
    Proffen
    Du mener det er helt innlysende at sjåførene må bures inne, så klart. Preventivt og summarisk.
    Du får høre med bestefaren din om om han synes det kan være lurt å prøve å få med seg helheten før du uttaler deg som du gjør.

mvh
    Proffen

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn