U
Utgatt24668
Gjest
Det er faktisk et godt poeng. Jeg er ikke helt uenig i dette. Det er en økende egoisme og hedonisme blant oss. Noen som f eks tar med seg kokain på nach gir faen i om det er noen der som ikke skal ha det eller tidligere har vært avhengig. I fylla er det vanskelig å si nei - det har jeg vitnet til selv. Kokain tar jo livet av folk over tid - som spilleavhengighet. LSD og mdma tåler du eller ikke første gang med høy risiko uten at det gir avhengighet.Kan det hende at det ikke er politikken som er feil - men at feilen er menneskelig? At det er MENNESKENE i samfunnet som er feilen?Det er noen usikkerheter her. I Portugal har forbruket gått noe ned etter at cannabis ble avkriminalisert - men ingen vet mørketallene fra tidligere år så bench-marken er i beste fall av lav kvalitet.Men frislipp og beviselig økning i antall brukere og holdninger som at "det er ikke farlig " er en flott holdning å ha. Jada...
Jeg gjentar at ingen her påstår at narkotika ikke er farlig. Det er også stor forskjell på frislipp og regulert salg. Det største tiltaket må uansett inn på behandling og psykiatrisk - noe jeg tror vi er enige om. Så ser jeg en skremmende økning av bruk i Oslo - så politikken er åpenbart ikke optimal idag.
At de har blitt så navlebeskuende, egosentrerte og opptatt av å kunne realisere seg selv at de setter seg over loven, driter loddrett i den og bare gjør som de lyster?
Jeg aner at vi er på full fart i den retningen, og jeg liker det ikke!
Men det er jo bekvemt å kunne skylde på at det er politikkens feil.....
mvh
Proffen
Når det er sagt så er hele poenget med politikk å stimulere folk til en riktigere adferd. F eks billigere el biler stimulerer til mindre nox og CO2, selv om folk kjøper det ofte fordi det er billigere. Det samme med ruspolitikken - hele poenget må være å få ned den totale skaden dette gir til samfunnet - inkludert alkohol.