Lenco L78, følg med og se hva jeg skal bruke denne til

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.418
    Torget vurderinger
    10
    - shims...god idee

- litt mer støy....tar den, jeg har hele tiden trodd at picupen står for 90% av lydsignaturen....men jeg husker hos shaunv når vi sammenlignet WTC med Void, det var limousin mot sportsbil

- hverken renset eller smurt.....mw.k kan metoden og da blir det enda en dyr vin

- skiftet kule? hvor får jeg kule fra?

- overhale motoren, hvordan?

Ellers har jeg en ekstra L78 ute i boden just in case

arnejustad

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.05.2008
    Antall liker
    33
    Torget vurderinger
    1
    Da er det ikke rart det er litt støy, nei. Min hørtes det ut som det var en bitte liten traktor som drev tallerken rundt før rens og smøring.

Senterlageret samt senterpinne renser du for gammel olje. Pass på kula som ligger nedi brønnen og ta en titt om den ser fin ut. Om den er slitt må du ha ny. Det fikk man kjøpt på ebay, men også en Haglepatron kal. 12 nr 6, burde sørge for ett livsforbruk eller to med senterkuler.
    Smør med ny olje, type Linn eller vanlig symaskinolje.

Mellomhjulsdrevet kan også få en dråpe på hver side.

Motoren skrur du fra hverandre og renser ren for gammel skit, og smører opp der det er bevegelige deler.

Ta også en rens på undersiden av tallerken stålull og såpe slik at mellomhjulet får jevnere friksjon.

Gjør du dette, kjenner du neppe igjen spilleren din ;)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.418
    Torget vurderinger
    10
    Flott. Gode tips det der.

Nå har jeg tatt en runde til med Fastlegen, Doktor Sneipert:

10.jpg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.418
    Torget vurderinger
    10
    Jeg brukte Stevensons metode og det virker greit. Den er paralell på begge men stiften treffer 1/2 mm foran / bak på punkt 2 og 3.
    Azimuten er 98% korrekt men den kan jo ikke justeres på Jelco armen.
    Jeg mener og tror at antiskatingen er grei nå. Arne - sier det klikk når du tar armen ut og til venstre fra armholderen når du skal posisjonere den før du senker den?
    Ellers gjør audiofil tjukkas-vinyl VTAn ganske korrekt:

12.jpg

arnejustad

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.05.2008
    Antall liker
    33
    Torget vurderinger
    1
    Ikke no klikkelyder her. Aner ikke hva det kan være.

pekaill

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Antall liker
    1.108
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Mistenker sterkt at det er magnetisk antiskating, og at magneten er løs. Dette forklarer at du ikke får stilt den til 0. Klikkingen kommer i så fall fra at magnet flytter seg.
    Hvis mulig ville jeg ha sjekket dette.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.418
    Torget vurderinger
    10
    Rare greier. Men nå spiller det hvertfall ganske bra her. Har lest et sted at når man senker stiften ned på platen så skal cantileveren ikke bøye til en av sidene, gjør den det er antiskatingen feil stilt inn. Jeg hadde litt "overstyring" på dynamiske partier tidligere, særlig innover på de siste sporene. Dette tror jeg er borte nå etter justering og dempeolje. Sliter også litt med å vatre spillern, plinth, Lenco metall-plata og arm er innbyrdes ikke 100% i vater så det blir kompromiss, det er ikke mye, men akkurat det bitte lille som gjør at tvilen får grobunn.

Men nå begynner jeg å kjenne igjen den kroppslige og dynamiske Dynavector lyden jeg husker og det er herlig.

En slik overstyring jeg hadde, er det dårlig sporing? Bør jeg øke stifttrykket fra 2 til 2,2 gram for å få bedre kontroll ved partier med høyt nivå?

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.418
    Torget vurderinger
    10
    Og en ting til, det er vanvittig høyt gain ut av riiaen, skal det være slik? Sikkert det doble av det Buffalo Dacen leverer når den er koblet balansert.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.418
    Torget vurderinger
    10
    Mistenker sterkt at det er magnetisk antiskating, og at magneten er løs. Dette forklarer at du ikke får stilt den til 0. Klikkingen kommer i så fall fra at magnet flytter seg.
    Hvis mulig ville jeg ha sjekket dette.
    Må vel det, har ikke greie på det men litt googling og en micro skrutrekker fikser det vel.

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Tipper du blir godt fornøyd tilslutt.
    Får du renset senterleiet og motor,blir gangen sikkert enda litt jevnere.
    Sjøl har eg ikkje renset motor,mangler tiltakslyst til slikt.

Lencoen(og kanskje lpspillere generellt)er ganske følsomme for strømkvalitet har eg erfart.
    Renaisance(mikkelsen)hi fi i bergen justerte pickupene på min lenco,og når eg skulle hente den i butikken,så blei den koblet til for ein liten demo på Avalon/Ear oppsett.
    Da støyet motoren kraftig,men når eg kom heim så støyet det ikkje.

Angående kritisk evaluering av lencoen,er det vel nesten heilt nødvendig at høgtalerene dine HEL er mest mulig ferdig justert,ellers er det kanskje fort gjort at det slår ut uheldig på eindel plater?I beste meining.

Mvh.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.418
    Torget vurderinger
    10
    Du har helt rett, men nå spiller jeg ikke på JBLne men på OB, derfor dro jeg igang Lencoen :)

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    37.950
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Jeg har en 750L, 12 tommer utgaven, og den er helt tyst....den klikkelyden skal definitivt ikke være der.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.418
    Torget vurderinger
    10
    Æsj, jeg har pmet han jeg kjøpte den av på ebay. Det er en sånn Hong Kong One Man Shop.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    431
    Torget vurderinger
    3
    tullebukk!
    jeg har en "plate" laget av speil av en glassmester
    pu skal stå stille på full hastighet uansett hvor du setter ned pu
    simple as that
    mvh
    Leif
    Langt fra samme friksjon mellom nål/glassplate som nål/rillene i en LP. Bruker du glassplatetrikset setter du anti-skatingen for lavt.....

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Ein liten tanke/kommentar ang rumbling.
    Meiner bestemt at når salvatore testet Lenco(Nantais)så bemerket han akkurat det med rumbling,eller rettere sagt fraveret.

Og salvatore sin referanse dei siste 17år,var vel ein topptrimma air forsell,som vel også er ein spiller som er veldig støysvak/lav egenstøy.
    Så potensiale til ein gammal lenco er absolutt på plass,men det er nok få av oss som opplever det nivået på våres utgaver som det nantais gjennomførte.
    Nantais sin utgave var med heilt orginalt drivverk,og tallerken,men mange småtweak med plint og ikkje minst motor og overføringer,er nok blitt gjort.
    Kanskje lett å tru at med så enkel oppbygning som ein lenco er det lett å få til,men kanskje det ikkje heilt er tilfelle viss det fulle potensiale skal oppnås.

Hadde jo vert artig med ein kommentar frå Gut-man,eller Kjoenik,som jo begge har hatt/har dyre knallbra utgaver frå andre produsenter.
    Og siden begge dei to har høgtalere med følsomhet langt opp på 90tallet,kjoenik er vel godt over 100db,burde dei lett merke rumbling.

Sjøl merker eg ingen rumbling overhodet,men det er på høgt med 90db.

Mvh.

Sist redigert:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.673
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    finnes en del utgivelser der fjerde siden bare er blank lakk
    det kan og brukes for de som foretrekker det.....
    mvh
    Leif

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    859
    Jeg har ikke hørt rumble på noen Lenco siden jeg hørte den første i 1972. Jeg har L 75 og lettvekteren B 55. Helt tyst i mine 96 dB TQWT.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.418
    Torget vurderinger
    10
    Hos meg er the mere romling enn med WTC men ikke mer enn at jeg ikke legger merke til det når musikken spiller.

Når stiften senkes og den går i mellom sporene eller i et spor med lavt nivå og jeg dunker på plinten så hører jeg det i høyttalerne. Kanskje ikke så lett å unngå det?

Min plint er av MDF + 3 mm bitumen limt på under. Den er relativt tung.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.990
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Håper dette ordner seg til det beste HEL.
    Jeg kan ikke bidra med mer enn det de vyrde herrer allerede har kommet med.
    Fint at du legger ut videosnutter.

Men du, sikre platespilleren din liiiiitt bedre :eek: Den lever litt på kanten for å si det slik.

HALOLS

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.07.2007
    Antall liker
    129
    Sted
    Troms
    Torget vurderinger
    1
    Jeg brukte Stevensons metode og det virker greit. Den er paralell på begge men stiften treffer 1/2 mm foran / bak på punkt 2 og 3.
    Azimuten er 98% korrekt men den kan jo ikke justeres på Jelco armen.
    Jeg mener og tror at antiskatingen er grei nå. Arne - sier det klikk når du tar armen ut og til venstre fra armholderen når du skal posisjonere den før du senker den?
    Ellers gjør audiofil tjukkas-vinyl VTAn ganske korrekt:

Vis vedlegget 163169
    Du viser jo tydelig selv med dette bildet at azimuth kan justeres på Jelco armen.
    Du slakker bare den unbrakoskruen på siden av headshellet, justerer til det stemmer og strammer igjen. Alle armer med såkalt SME-headshell tilkobling tillater justering av azimuth så lenge headshellet tillater det.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Pass på kula som ligger nedi brønnen og ta en titt om den ser fin ut. Om den er slitt må du ha ny. Det fikk man kjøpt på ebay, men også en Haglepatron kal. 12 nr 6, burde sørge for ett livsforbruk eller to med senterkuler.
    Kulelagerkuler i løs vekt får i velassorterte jernvarehandler, maskinforretninger, sykkelbutikker, etc. Burde funker bedre enn urund haggel.

arnejustad

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.05.2008
    Antall liker
    33
    Torget vurderinger
    1
    Pass på kula som ligger nedi brønnen og ta en titt om den ser fin ut. Om den er slitt må du ha ny. Det fikk man kjøpt på ebay, men også en Haglepatron kal. 12 nr 6, burde sørge for ett livsforbruk eller to med senterkuler.
    Kulelagerkuler i løs vekt får i velassorterte jernvarehandler, maskinforretninger, sykkelbutikker, etc. Burde funker bedre enn urund haggel.

Sikkert en bedre ide, ja. Også virker det liksom så suspekt å kjøpe kun en haglepatron.

toillball

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Antall liker
    229
    Er vel greit å demontere den haglepatronen under kontrollerte former også :cool:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.418
    Torget vurderinger
    10
    @HALOLS... Der ja, jeg så den ikke :)

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    859
    Det er ikke meningen at du skal dunke på plinten ved avspilling.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    859
    Ok, du får lov, men på eget ansvar og ikke etter klokken 10.30! ;)

mw.k

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2007
    Antall liker
    7
    - shims...god idee

- hverken renset eller smurt.....mw.k kan metoden og da blir det enda en dyr vin

Ellers har jeg en ekstra L78 ute i boden just in case
    Ja, bra må det væra:cool:
    vi skal ordne dette en ......

...... Vakker dag!
    Mvh mw.k

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.418
    Torget vurderinger
    10
    Da er "onkel blå" demontert.

Jelco armen var defekt og er sendt tilbake til Hong Kong. Skal skjære bort litt inni plinthen for å få bedre plass til underdelen av armen(e). Nå er det vel på tide med litt smøring og rensing mw.k? :)

Skal montere en RB300 jeg har liggende og istedet "fore ned" pickupen fra headshellet, trenger derfor en dings av en foring pluss info om hvor mange mm som trengs.

I og med at plinthen er i "friluft" uten drivverket på så lurer jeg på om noen har tips til ytterligere demping mot ressonanser? Jfr foto lenger opp i tråden.

Får håpe at arm-orakelet (vinylterapeuten) dukker opp i hærværende tråd også :)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.418
    Torget vurderinger
    10
    Da er en kliss ny Jelco arm ankommet. Uten klikk i antiskatingen :)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.418
    Torget vurderinger
    10
    mw.k, er du klar for en smøretur til Vestby?

Audiodidakt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Antall liker
    627
    Torget vurderinger
    6
    Jeg har gitt opp plinten jeg har kjøpt. Det blir for trangt for L78. Istedet lager jeg en sjæl. Den kommer til å ha enda en plate underst av x-finer som er ca en cm lenger inn. Så kommer det en eller annen løsning med alu profiler eller kromlakkering på denne.

Her har jeg brukt 2K sparkel (NOVABLACK MAGIC) og sprøytesparkel på sprayboks (NOVAFILLER). Begge produktene fra Relekta selvfølgelig. Fargen jeg skal lakkere plinten med blir JBL blå, he he.

Vis vedlegget 144470
    HEL;

du skulle vel ikke i en eller annen tråd ha laget en "how to do"-greie for å få mdf til å bli overmalbart uten at man i ettertid får krymp mv som ses gjennom lakken? Ønsker å unngå finering mv... :)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.418
    Torget vurderinger
    10
    Joa. Men det er ikke så vanskelig. Lag en liten fure der hvor skjøten er og fyll med 2K karosserisparkel. Vi har en sparkel som er ørlite fleksibel, egnet til støtfangere. Mulig det er lurt med den lille fleksibiliteten. Så pusser man ned og legger på sprøytesparkel. Thats it. Grunnarbeid er alfa og omega, jo mer man slurver i starten jo værre blir sluttresultatet.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn