Mr-T skrev:
Synginga (?) hans er ledsaget av noe støy som kommer og går, det høres litt ut som gnissing i klær faktisk. Noe som tyder på meget brutal komprimering ....
Nå har jeg lyttet litt mer. Jeg tror vi beskriver samme ting. Når han tar i litt, endrer stemmen karakter fra den dype barytonen til en mer "ordinær" stemme med helt andre overtoner. Låter som han presser stemmen, men uten at lyden blir sterkere. Noen ganger skjer det midt i et ord, f eks "
ba-
by". Nesten som å høre en konfirmant i stemmeskiftet. Jeg er nokså sikker på at det er brickwall-limiteren som slår inn og skaper forvrengning når den klasker ned volumet. Ganske irriterende i lengden, spesielt når det er den hypnotiske barytonstemmen som er mye av "greia" med Cohen.
Spor 1 "Going Home"
låter superkomprimert, en gigantisk vokalmunn som går fra gulv til tak med en halvmeterlang drøvel dinglende i midten, men jeg er ikke sikker på hvordan den effekten skapes i dette tilfellet. Det kan være at han helt enkelt hvisker monotont med en mikrofon omtrent inne i munnen, men det er helt sikkert en kompressor i sving også. Det er litt "pumping" med at kompressoren klemmer til og slipper opp igjen. De andre sporene er
både komprimert og brickwalled...
Noen av sangene er ganske bra, forresten. "I know you have to hate me, but could you hate me less?" Genialt.