Leonard Cohen "Old Ideas"

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Mr-T skrev:
Bra vokalopptak?? Hører dere virkelig ikke hvor mye komprimering som er brukt her? ???
De største mp3 motstanderne på forumet mener jo at det er et bra opptak.

Når jeg leser lytteinntrykk faller noe av poenget med diskusjoner av ulike drivverk, loudness war osv bort.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Mr-T skrev:
Bra vokalopptak?? Hører dere virkelig ikke hvor mye komprimering som er brukt her? ???
Jeg er enig med R.E.S., men det er hørbar komprimering her og der,ja. Jeg synes at tangentinstrumentene virker litt dempa på enkelte melodier - men det er kanskje tenkt og ment sånn?

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Antall liker
3.922
Jeg hørte spor 1 på Wimp. Kan ikke skjønne at denne er spesielt komprimert eller klippet. Det var dessverre bare dette sporet som var lagt ut.
Jeg ser fra tråden om Loudness War at de andre sporene er betydelig klippet og til dels komprimert. Det tror jeg da man hører. Kanskje spor 1 er en test!

Link til nevnte tråd

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Hedde skrev:
Jeg hørte spor 1 på Wimp. Kan ikke skjønne at denne er spesielt komprimert eller klippet. Det var dessverre bare dette sporet som var lagt ut.
Jeg ser fra tråden om Loudness War at de andre sporene er betydelig klippet og til dels komprimert. Det tror jeg da man hører. Kanskje spor 1 er en test!
Det er akkurat det som er interessant, komprimering er så vanlig at mange ikke klarer å skille mellom et godt, et ordinært og et dårlig opptak.

Hele "old ideas" albumet ligger på Wimp.

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Antall liker
37.556
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
Liker den godt jeg :)
Men kommer aldrig opp mot Ten New Songs være seg i lydkvalitet eller musikalsk ;)

gismo

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
39.964
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Anonym skrev:
Hedde skrev:
Det er akkurat det som er interessant, komprimering er så vanlig at mange ikke klarer å skille mellom et godt, et ordinært og et dårlig opptak.

Hele "old ideas" albumet ligger på Wimp.
Spor 1 er det eneste som ikke klipper på hele plata. Plata er heller ikke spesielt hardt komprimert, og det er kanskje heller ikke nødvendig med en stemme med så begrenset dynamikk i utgangspunktet, men alle de andre sporene går i en brickwall limiter ved -0,02 dBFS. Den slår inn såpass hardt at det er jevngodt med klipping. Se her:

Mer detaljer her:
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,56052.msg1309698.html#msg1309698

Vedlegg

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.273
Torget vurderinger
32
Ser i den tråden at du spør om den kommer på vinyl en gang, siden den tydeligvis klipper på cd. Jeg har bare hørt på vinylversjonen til nå, dog langt utenfor sweetspot, så har stort sett bare hørt på klang.

Synes fremdeles ikke det låter så halvgæli.

Roy

M

Mr-T

Gjest
De fleste har jo aldri hørt ukomprimert vokal på en pop/rock skive, så jeg skjønner jo at man ikke hører at ting er komprimert grisemye på denne Cohen skiva. Komprimering av hvert enkelt instrument før eller i mix er ikke så lett å detektere som komprimering gjort i mastering.

Jeg burde komme med et godt eksempel nå på ukomprimert popvokal, men .... hmm, det er ikke lett gitt. Mye enklere innen klassisk-genren.

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Antall liker
3.922
Jeg har alle spor på Wimp. Spor 1 er fortsatt i særstilling best likt.

Denne komprimeringen på "Old Ideas", ligger den i bassen? Det er svært mye (og plagsom) fet bass på de fleste sporene. Jeg liker det ikke. Mener bestemt at dette ikke er en Wimp artifakt. Bassen ligger også på stemmen så jeg prater ikke spesifikt om instrumentet bass for å ha det klart.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Cohen har jo en "mørk" stemme, og den har heller ikke blitt lysere med årene, naturlig nok. Han er ikke den eneste som kompenserer alder og kanskje noe manglende dreis på stemmebandene med mindre "volum" på vokalen, som igjen kompenseres i mix'en ved å fremheve vokalen. Om dere skjønner hva jeg mener...

Jeg lurer på om jeg har oppfattet dette med klipping og komprimering rett? Hva legger dere i disse to begrepene, og hvordan hører dere dette? Er klipping det samme som å kutte vekk øverste og/eller nederste, eller topp og bunn om man vil, eller er det noe heilt anna?

N

nb

Gjest
VilhelmW skrev:
Jeg lurer på om jeg har oppfattet dette med klipping og komprimering rett? Hva legger dere i disse to begrepene, og hvordan hører dere dette? Er klipping det samme som å kutte vekk øverste og/eller nederste, eller topp og bunn om man vil, eller er det noe heilt anna?
Klipping er når man kjører alt opp mot maks tilgjengelig volum slik at dynamikken blir kunstig "hemmet" siden det ikke er mer headroom å leke med i formatet. Om du ser på en digital lydfil i et analyseprogram vil du se at det ofte ligger nesten mot maks hele tiden og at det til tider er åpenbart at det er kuttet av topper i dynamikken.

Ser du derimot på gjerne eldre opptak og klassiske opptak vil du som regel se at det er godt med volum igjen før man når formatet maksimum, da er dynamikken i opptaket bevart.

Litt populistisk sagt. Det er en direkte konsekvens av the loudness war.

Komprimering er å booste de svakeste partiene og dempe de høyeste slik at dynamikken blir nettopp komprimert. Det er ikke en styggedom i seg selv, og på enkelte instrumenter som f.eks slagverk er det en nødvendighet. Men alt med måte, og dette brukes gjerne ikke med måte i disse tider. Komprimering er også mye brukt i live-sammenheng, så det er ikke noe som kun finnes på musikk på boks.

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Antall liker
3.922
Allpassed crest faktor ("Old Ideas", spor 4)

Denne viser crestfaktor ved ulike frekvenser slik den sannsynligvis var en gang.
Altså forholdet mellom max og gjennomsnitt og sier mye om dynamikken. Her tyder det på at det er klippet i ett stort område i nedre frekvenser. Sannsynligvis på grunn av at lyden her er komprimert slik at de høyeste nivåene ble for høye. Komprimering i bass med etterfølgende klipping altså.

Asbjørn hadde sagt dette så mye bedre.

Vedlegg

M

Mr-T

Gjest
Vokalen på denne plata er så voldsomt komprimert at du hører nesehårene hans vibrerer omtrent. Det finnes ikke mye dynamikk, luft og rom igjen her.

En positiv effekt med et fornuftig nivå av komprimering er at alt blir mer detaljert og intimt, men går man over grensen så blir det bare hardt, påtrengende og overdimensjonert uten noen luftighet eller dynamikk.

N

nb

Gjest
Mr-T skrev:
Det finnes ikke mye dynamikk, luft og rom igjen her.
Ser ut til å være en viss uenighet om den påstanden.
Setter en del andre diskusjoner i et noget underlig lys.

M

Mr-T

Gjest
Det er jo nesten bare å ta hva som helst fra 60-70-80-tallet og sammenligne med denne skiva, så vil man kjapt finne ut hva som er flatklemt og hva som ikke er det.

N

nb

Gjest
Mr-T skrev:
Hva siktet du til?
At det tydligvis er noen som mener at dette er et strålende (vokal)opptak, mens andre mener det er rimelig elendig. Skulle i utgangspunktet tro at folket lente seg i samme retning på noe slikt. Det gjør at en del andre diskusjoner hvor ting er "litt" mer subtile underlige.

Personlig har jeg alltid lurt på hvorfor noen mener "Rising Sand" er et strålende opptak med masse fin dynamikk. Det blir litt i samme gate;)

M

Mr-T

Gjest
Tja.. det er fort gjort å la seg blende av komprimert in-your-face lyd så klart. Men man går etter hvert lei av det!

Men som du sier ser vi stadig vekk eksempler på at det er mange som synes ekte dynamikk låter kjipt.

Passende soundtrack er Bob Dylan - Blood on the tracks, spor 4. ;D

(går i dekning)

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
39.964
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
nb skrev:
Personlig har jeg alltid lurt på hvorfor noen mener "Rising Sand" er et strålende opptak med masse fin dynamikk. Det blir litt i samme gate;)
Dynamisk er den ikke, selv om jeg personlig liker den tålelig bra. Der er komprimeringen en del av sounden, og man har greid å gjøre det uten å tilføre altfor mye forvrengning på de fleste sporene.

Cohen har aldri hatt en dynamisk stemme (som f eks Muddy Waters hadde), og nå er gubben blitt gammel også, noe som sjelden hjelper på futten. Det er ennå ikke helt klart for meg hvor mye som er gubben selv og hvor mye som er elektronisk flatklemming. Skal finlytte litt mer i kveld for å prøve å skille ut hva som er hva. Førsteinntrykket var altså at hovedverktøyet er en knallhard limiter som klasker på lokket så snart det begynner å røre på seg i musikken, heller enn en mykere kompressor som "bare" skrur ned gain ved økende volum. Begge deler er forsåvidt kompressorer, forskjellen er bare hvor skarpt "kneet" i transfer-funksjonen er. Uansett er ikke innspillingen i nærheten av å låte naturlig, og den kunne med fordel vært skrudd ned en hel del for å slippe den "legger på lokket"-følelsen (selv om det finnes verre eksempler på "too damn loud").

M

Mr-T

Gjest
Synginga (?) hans er ledsaget av noe støy som kommer og går, det høres litt ut som gnissing i klær faktisk. Noe som tyder på meget brutal komprimering ....

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Mr-T skrev:
Vokalen på denne plata er så voldsomt komprimert at du hører nesehårene hans vibrerer omtrent. Det finnes ikke mye dynamikk, luft og rom igjen her.

En positiv effekt med et fornuftig nivå av komprimering er at alt blir mer detaljert og intimt, men går man over grensen så blir det bare hardt, påtrengende og overdimensjonert uten noen luftighet eller dynamikk.
Jeg synes ikke at lydbildet på denne skiva er hardt, påtrengende og overdimensjonert. Stemmen til Leonard dominerer kanskje vel mye på et par kutt, men jeg er ikke enig i at akkurat det er direkte plagsomt. Må jaggu snurre den et par ganger til i ettermiddag og fiiinlytte.

M

Mr-T

Gjest
VilhelmW skrev:
Jeg synes ikke at lydbildet på denne skiva er hardt, påtrengende og overdimensjonert. Stemmen til Leonard dominerer kanskje vel mye på et par kutt, men jeg er ikke enig i at akkurat det er direkte plagsomt. Må jaggu snurre den et par ganger til i ettermiddag og fiiinlytte.
Det er sant det, Cohen skiva er ikke så gæren, selv om den etter min mening kunne vært bedre - den inviterer ikke til å dra opp volumet kan du si, snarere motsatt. Det var mer en generell betraktning om hva som skjer med for mye komprimering.

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Antall liker
37.556
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
I allefall en omtalt utgivelse med 65 innlegg på kort tid ;D

gismo

M

Mr-T

Gjest
Ja det blir lagt merke til de få gangene hvert år det faktisk kommer en ny og noenlunde interessant plate.

mw.k

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2007
Antall liker
7
Siden jeg startet trøden så har jeg lat den leve sitt eget liv og heller nyttet musikken til Cohen. Dette er en flott plate som jeg NYTTER SOM DET DEN ER MUSIKK.
Det er ikke nødvendig å tilnærme seg musikken som vi gjør med utstyret vårt! Med spek, design osv.
Nytt platten som musikk fra en man som innser at han har levd det meste av livet og ønsker å si noen få ord på slutten av sitt liv.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Det er som den ordentlige "The Edge" sier:
"He's of almost Biblical importance. I don't think theres going to be another Leonard Cohen."

I mine øyne er han tidenes største låtskriver så selv om Old ideas ikke etter min mening er blant hans bedre album er det selvfølgelig et bra album.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
39.964
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Mr-T skrev:
Synginga (?) hans er ledsaget av noe støy som kommer og går, det høres litt ut som gnissing i klær faktisk. Noe som tyder på meget brutal komprimering ....
Nå har jeg lyttet litt mer. Jeg tror vi beskriver samme ting. Når han tar i litt, endrer stemmen karakter fra den dype barytonen til en mer "ordinær" stemme med helt andre overtoner. Låter som han presser stemmen, men uten at lyden blir sterkere. Noen ganger skjer det midt i et ord, f eks "ba-by". Nesten som å høre en konfirmant i stemmeskiftet. Jeg er nokså sikker på at det er brickwall-limiteren som slår inn og skaper forvrengning når den klasker ned volumet. Ganske irriterende i lengden, spesielt når det er den hypnotiske barytonstemmen som er mye av "greia" med Cohen.

Spor 1 "Going Home" låter superkomprimert, en gigantisk vokalmunn som går fra gulv til tak med en halvmeterlang drøvel dinglende i midten, men jeg er ikke sikker på hvordan den effekten skapes i dette tilfellet. Det kan være at han helt enkelt hvisker monotont med en mikrofon omtrent inne i munnen, men det er helt sikkert en kompressor i sving også. Det er litt "pumping" med at kompressoren klemmer til og slipper opp igjen. De andre sporene er både komprimert og brickwalled...

Noen av sangene er ganske bra, forresten. "I know you have to hate me, but could you hate me less?" Genialt.

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
Denne tråden er i ferd med å bli et skrekkens eksempel på hvordan audiofile analyserer musikken i hjel..

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Antall liker
14.006
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Karma skrev:
Denne tråden er i ferd med å bli et skrekkens eksempel på hvordan audiofile analyserer musikken i hjel..
Merkelig påstand.

Skulle en ikke kunne få snakke om de lydlige aspekter uten at en dermed har sagt noe om den musikalske verdien. Du blander kort!

M

Mr-T

Gjest
Karma skrev:
Det må vel bli at audiofile i hovedsak analyserer lyden?

Musikere ville analysert musikken. Og vi som både er musikere og audiofile er selvsagt helt fortapt.

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
Mr-T skrev:
Karma skrev:

Musikere ville analysert musikken. Og vi som både er musikere og audiofile er selvsagt helt fortapt.
Jeg antar kun at ved et for ekstremt og pirkete lydfokus, kan musikkgleden bli lidende. Noen ganger får jeg en oppfattelse av at enkelte lytter mer til komprimeringsgrad enn til selve musikken.

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Antall liker
35.293
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
Mr-T skrev:
Karma skrev:

Og det vil gå oss godt her i livet vi som hverken er audiofile eller musikere? :)

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
39.964
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Hvis ingen bryr seg om lydkvaliteten og påpeker det når det blir for ille, så vil platebransjen fortsette å selge oss stadig dårligere varer i "ny og bedre" innpakning.

Hvis ikke vi med altfor dyre stereoanlegg bryr oss om lydkvaliteten på innspillinger, hvem skal bry seg da?

Hvis ikke dette er stedet for å dissekere en innspilling med hensyn til lydkvalitet, hvor skal man gjøre det da?

???

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
Selvsagt er det naturlig at audiofile bryr seg om lydkvalitet.
Denne tråden var dog startet som følge av begeistring for musikken på en ny plate. Jeg oppfatter at enkelte ikke klarer å forholde seg til selve musikken uten å nilytte til lydkvalitet. Da har man i tilfelle mistet noe på veien..

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Karma skrev:
Denne tråden var dog startet som følge av begeistring for musikken på en ny plate. Jeg oppfatter at enkelte ikke klarer å forholde seg til selve musikken uten å nilytte til lydkvalitet. Da har man i tilfelle mistet noe på veien..
Sammenlignet med andre album fra samme artist er den bare middels, det har også blitt nevnt av flere i tråden men det er vel sånn at enkelte er selektive med hva de leser.

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
Anonym skrev:
Karma skrev:
Sammenlignet med andre album fra samme artist er den bare middels, det har også blitt nevnt av flere i tråden men det er vel sånn at enkelte er selektive med hva de leser.
Ser ikke helt sammenhengen mot det jeg skrev?
Jeg har jo ikke påstått at min kommentar var siktet mot alle som har skrevet i tråden? Det var mer en generell betraktning mot et fenomen jeg ser mer og mer av.
Det finnes jo knapt en eneste utgivelse innen denne sjanger som ikke er for mye komprimert. Betyr det at vi skal legge musikkgleden på hyllen?
I noen ekstreme tilfeller er dog innspillingen så brutalt ødelagt at det ikke er mulig å fokusere på selve musikken. Men denne utgivelsen er vel ikke i en slik kategori?

Topp Bunn