Leonard Cohen "Old Ideas"

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Og hva synes publiken om "Live in London" - cd'ene da??

Ikke for å være for mye O.T., men jeg synes det samme går igjen på vokalen, der også. På "Old Ideas" er det meir uttalt, for å si det sånn. Andre oppfatninger??

Jeg tror / mener også at mr. Cohen ofte bruker laaavt stemmevolum og at vokalen blir kjørt opp i mix'en. Det er ikke SÅ veldig mange menn på samme alder som har så mye å gi i stemmevolum. Selv min gamle høyt-talende fraktebåtskipper- bestefar, ble noe stillfaren på slutten av livet. Men han ble 86 før han slapp ankeret.

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Antall liker
4.191
mw.k skrev:
Her kommer dagens ny utgivelse:

Dette er en fantastisk skive i god Cohen ånd.
Anefales på det sterkeste ;)
^ Dette er første innlegg i denne tråden. Det er helt på sin plass å diskutere lyden på denne utgivelsen, skulle bare mangle faktisk da den er veldig komprimert. Målinger fra Masvis viser dette helt klart og som Asbjørn og Mr T påpeker er den nok godt komprimert også i mixen. Dette gjør noe med produktet og min glede ved å lytte til musikken og budskapet den formidler. Dette handler ikke om lytting etter audiophile kvaliteter som ikke er gode nok, snarere om selve nærheten, roen, rikdommen og lignende kvaliteter som aldri komprimerte produksjoner gir. Cohen sitt album er langt fra den værste i klassen, men den utelukker likevell seg selv fra å bli likt av meg og andre. Synd.

Så synes jeg det er rart at ikke flere føler at dette er feil!

Helt til slutt legger jeg bare til at dette albumet heretter bare blir avspillt på boomboxen i stua. Den og kjerringa liker litt komprimering. Passer bra når man knappt hører musikken.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Så ille er nå ikke denne sølvskiva.. Jeg liker den, og akkurat nå lytter jeg på'n via AKG K-701'erne. Etterpå skal jeg høre på den via T-1'ern.

Og ærlig snakka; Selv om vokalen dominerer, og sikkert nok er både komprimert og squeeza, er det mye vakker musikk og interessante arrangementer i bakgrunnen. Og glem nå ikke at det meste er ført i penna av en godt voksen mann!

Hvis noen er så misfornøyde med denne utgivelsen at de føler seg frista til å stampe vinylutgaven, kjøper jeg den gjerne!! Bare send meg en PM...

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Antall liker
4.191
Jeg synes vi skal komme opp med noen gode alternative cd'er i denne tråden. Så kan vi kose oss med den dype røsten, og småbanne litt over at verden går oss imot.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Spor 7 er interessant, og spor 8 er slett ikke ille...På spor 9 er det en ALVORLIG feit, djup bass - vakkert, direkte rått og vakkert! På med head-fi'en, folkens.... ;D

Ingen som vil stampe vinylutgaven???

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Antall liker
4.191
For de som er så heldige å ha Wimp på anlegget. Her er ett råtips jeg oppdaget nå nettopp:

Leonard Cohan - live 1994

Det kan kanskje være nyttig å ha en slik utgivelse i bakhodet når man vurderer den nye. Denne må jeg høre mere på :)
Er det noen som har den på cd og som kan kjøre den gjennom Masvis. Den har nok ingen kongedynamikk, men det er NOE her.

Vedlegg

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
Hedde skrev:
mw.k skrev:
Her kommer dagens ny utgivelse:

Dette er en fantastisk skive i god Cohen ånd.
Anefales på det sterkeste ;)
^ Dette er første innlegg i denne tråden. Det er helt på sin plass å diskutere lyden på denne utgivelsen, skulle bare mangle faktisk da den er veldig komprimert. Målinger fra Masvis viser dette helt klart og som Asbjørn og Mr T påpeker er den nok godt komprimert også i mixen. Dette gjør noe med produktet og min glede ved å lytte til musikken og budskapet den formidler. Dette handler ikke om lytting etter audiophile kvaliteter som ikke er gode nok, snarere om selve nærheten, roen, rikdommen og lignende kvaliteter som aldri komprimerte produksjoner gir. Cohen sitt album er langt fra den værste i klassen, men den utelukker likevell seg selv fra å bli likt av meg og andre. Synd.

Så synes jeg det er rart at ikke flere føler at dette er feil!

Helt til slutt legger jeg bare til at dette albumet heretter bare blir avspillt på boomboxen i stua. Den og kjerringa liker litt komprimering. Passer bra når man knappt hører musikken.
Bare så det er helt klart:
Også jeg vil gjerne ha i både pose og sekk. Det betyr både god lyd og god musikk. Spesielt siden jeg har lagt ned mye penger i anlegg.
Men jeg håper ikke at jeg skal komme dit at jeg ikke kan glede meg over god musikk, selv om den er mer komprimert enn den burde vært. Blir man for ensidig fokusert på lydkvalitet, risikerer man å gå glipp av mye bra musikk.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Hedde skrev:
For de som er så heldige å ha Wimp på anlegget. Her er ett råtips jeg oppdaget nå nettopp:

Det kan kanskje være nyttig å ha en slik utgivelse i bakhodet når man vurderer den nye. Denne må jeg høre mere på :)
Er det noen som har den på cd og som kan kjøre den gjennom Masvis. Den har nok ingen kongedynamikk, men det er NOE her.

Jo, den er ikke dum! Har den på cd, og den blir ofte lyttet til. Tror jeg må leite den fram og lytte meir!

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Antall liker
4.191
Karma skrev:
Blir man for ensidig fokusert på lydkvalitet, risikerer man å gå glipp av mye bra musikk.
Jeg skulle ønske at 2AN med Steely Dan ikke var komprimert til døde. Det ville vært en av mine absolutte favoritter. Selvsagt synes jeg det er synd at den glapp. Men det er likevell mye bra der ute. Gjelder bare å indentifisere dem.

Vi må også si fra. Viktig det.

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Antall liker
14.007
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Av og til analyserer jeg tekstene til mannen slik at jeg henimot helt glemmer ut musikken som følger med…

(Nå kommer vel Karma og tar meg, kan jeg tenke. Sånn rent generelt, altså.)

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
Dr Dong skrev:
Av og til analyserer jeg tekstene til mannen slik at jeg henimot helt glemmer ut musikken som følger med…

Ja, det er noe dritt at noen har andre meninger enn deg, ikke sant? Rett og slett en forsøpling av forumet!
8)

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Antall liker
14.007
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Karma skrev:
Dr Dong skrev:

Ja, det er noe dritt at noen har andre meninger enn deg, ikke sant? Rett og slett en forsøpling av forumet!
8)
Det må en kunne si!

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Antall liker
38.552
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
Hedde skrev:

En meget bra plate :)

gismo

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Joda, Cohen Live er bra,den. Liker særlig nr. 2 "Bird on a Wire" og nr. 4 "Joan of Arc", men hele skiva er bra. Finnes denne på vinyl, tro??

Vedlegg

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.648
Sted
Hus
Er en som heter Songs from the road på dobbel 180 gr. vinyl :)

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.144
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Stilnet visst hen denne tråden...
Gjør et nytt forsøk på denne plata...... Like kjedelig desverre.

Caucaso

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.03.2011
Antall liker
92
Torget vurderinger
17
Fabelaktig album? herregud. Jeg elsker Cohen siden 1978 men Old ideas er en av de dårligste låtersamling jeg har hørt på lenge. Skal ikke holde den...fordi...skal ikke høre den, helt uinteressant. Jeg dritter om lyden er "high-end" eller "low-end". At han har brukt 7 år på dette? jajajajajajajaja, han har blitt gammel da, stakkars, sorry man men, dette er en av de største skuffelse på lenge.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
4
lars_erik skrev:
Flott plate med flott lyd.
Har sagt det tidligere i tråden og gjentar meg selv nå, lydkvaliteten er helt på det jevne.

Topp Bunn