Må rette anmelderen her, han mener nok "dollar amount" og ikke "sign" - ellers er denne anmeldelsen lytefri, om enn tung å bære for enkelte skjønnånder.Ulf-B skrev:That leaves the pride of ownership of five-figure audio jewelry to the orthopedic surgeons, hedge-fund managers, and drug dealers to whom the dollar sign is an index of listening quality.
Hehe.Lydkaj skrev:den klaphat
Ja det er jo fint nok, men det hjælper jo ikke meget når manden tilsyneladende ikke har den fornødende indsigt i hvad han beskæftiger sig med.Valentino skrev:Hehe.Lydkaj skrev:den klaphat
Peter Aczel henger med folk som Floyd Toole og Siegfried Linkwitz, og bruker også sistnevntes Orion++.
Det er det mange dacer som gjør!8x12_TOM skrev:Den benchmarken rævkjørte dac'en i Rondo 992 så til de grader på alt fra detaljer, åpenhet, musikkalitet, og ikke minst rytme og driv i bassen. Et knallkjøp, ikke mer å si om det
Fint nok, det er den test du linker til jeg ikke kan tage alvorligt, og den giver som sagt et indtryk af en person med manglerne indsigt.Valentino skrev:Han forfekter blindlytting og matchede nivåer når det skal sammenliknes. Er ikke det en god ide?
Enig der.Lydkaj skrev:(...)magen til idioti skal man lede længe efter, det er netop sådanne udtalelser der kan for hifi udviklingen til at går i står.
Pedal kan ha et poeng her. Det forutsetter ev at Aczel har en agenda.pedal skrev:He-he. Han begår jo akkurat samme synd, som han prøver å distansere seg fra. Artikkelen er preget av at skribenten er full av fordommer og han hyper testopbjektet til skyene.
Han mener vel at DACen "transparent nok" og selv om ytelsen hadde vært dårligere på en del parametere så hadde den fortsatt vært "transparent nok". Det er jo en litt fjern tanke for oss HiFi-folk at noe kan være "tilstrekkelig bra" i betydningen at det ikke har noen hensikt med økt ytelse.pedal skrev:He-he. Han begår jo akkurat samme synd, som han prøver å distansere seg fra. Artikkelen er preget av at skribenten er full av fordommer og han hyper testopbjektet til skyene.
Benchmarken fortjener å hylles for sin gode pris/ytelse. Den har da gått sin seiersgang verden rundt i alt fra Fidelity til Stereophile.vredensgnag skrev:Men siden Aczel er uavhengig av reklameinntekter, så kan man føle seg trygg på at han ikke skjeler til slike motiver. Men hvorfor er det kontroversielt at han hyller Benchmarks transparens, oppnåelig for en brøkdel av hva andre tar betalt for "high-end jewelry"?
Oj. Her trenges mye popcorn! Dobbelblindtesting skivebom? Bare innen audio da, håper jeg! 8)pedal skrev:Dette kan Valentino, vredensgnag, NB og dere andre tatovere inn i overarmen. (Eller kanskje dere IKKE burde gjøre det?)
…I have convinced myself of that over and over again in double-blind listening comparisons of all sorts of electronic components at matched levels.
-Sjelden har jeg sett et eksempel som så klart indikerer at dobbelblindtesting er SKIVEBOM.
Vi er ikke kun uenige jeg mener som sagt at han mangler indsigt, er han klar over at er der to punkter med en spændings forskel, så er der en kondensator, hvor det mellem de to punkter er dielektrikum, derfor vil indpakningen af komponenter betyde noget, det har de fleste erkendt når vi snakker om kabler, men det gælder altså overalt, der er stor lydforskel på om lyden gå igennem kobber eller sølv, en vandtæt forklaring kan jeg ikke give på dette, men konsekvensen er at der tilføjes en lydsignatur afhængig af det materiale som signalet løber igennem, og jeg kunne blive ved længe, Konsekvensen er at det er meget letsindigt og useriøst at sige at output er lig indput og at noget er perfekt. Ps jeg tro faktisk også mere og mere at artiklen er en jokevredensgnag skrev:Lydkaj - Aczels omgangskrets og tidligere arbeid innen HiFi gjør at hans uttalelser har betydelig vekt. MEN han er klar som Møns Klint på at man innen HiFi finner ekstreme standpunkt uten dekning i teknologien. Og slik sett er nok også hans uttalelser tunge å svelge for mange - slik du beviser. Det betyr ikke at hverken du eller han har rett, men dere er uenige.
Før du avviser ham, vil jeg dog påpeke at han i flere betydningsfulle amerikanske organisasjoner for elektroingeniører har en høy stjerne.
Nå er det vel testen av en DAC som diskuteres konkret i denne tråden uansett relevans til såkalte kabelopplevelser som til vanlig skal latterliggjøres i kabelhjørnet .vredensgnag skrev:Om du har forslag til hvordan kabelopplevelser på annet vis kan allmenngjøres, slik at vi reduserer betydningen av innbilning, tas disse imot med takk.
Jeg har drevet aktivt ("seriøst") med Hi-Fi siden begynnelsen av 80-tallet. Har prøvd masse utstyr selv og lest brorparten av norsk/engelskspråklige tidsskrifter og tester av Hifi i samme periode. En av mine mange erfaringer er at når en skribent, eller en entusiast, uttaler at et apparat er "perfekt" så er det egentlig bare en grensemarkering av vedkommendes begrensede erfaring/evner. Selv måtte jeg bite i det sure eplet og erkjenne dette etter å ha løftet Sonus Faber Extrema til skyene i Audio i en av mine tidlige testartikler. Hadde jeg skrevet den artikkelen i dag, så ville tonen vært mer kritisk. Og du NB, som liker å forfekte at "det meste er godt nok", du snakker *sansynligvis* også ut fra egen begrenset erfaring. Det er dog ingenting å skamme seg over, da dette gjelder ganske så mange her på Sentralen, he-he.nb skrev:Om noe var evig bra nok i 2002 så er det fortsatt det i 2009. Det som skal inn har jo ikke endret seg, tekniske krav til D/A - konvertering av Redbook er uendret. Om det er/var evig bra nok er en annen diksusjon selvsagt.
Budsjettprodukt synest jeg heller ikke har så mye med saken å gjøre. Dette er et volumprodukt som sannsynligvis er tilpasset et marked med noe mindre vilje til å bla opp titusenlappene for ting som <i>kanskje</i> ikke er så relevante eller som ikke eksisterer.
Rent digitalteknisk så skulle man tro at å håndtere 16bit/44.1kHz ikke er allverdens utfordring.
Det er så vanskelig å vite hvem som er hva, Gago. Jeg har riktignok en dB-måler, som anvendes en gang i blant. Men nå ser jeg at Fidelity-skribenter reiser omkring med mic og laptop for å måle frekvensrespons, og det Audiolenses både her og der.Gago skrev:jeg omdøper målemafiaen heretter til gnålemafiaen.
god sommer, folkens.
Selvsagt. Jeg mener dog at det finnes temmelig mange eksempler på at for mye erfaring med dyr/eksotisk HiFi og dertil påtenkt tilbehør ikke alltid er av det gode - snarere tvertom. Det er faktisk en mulighet for at en komponent er lydmessig helt transparent. Det <i>tror</i> jeg mange har svært, svært vanskelig for å innrømme. Særlig om den ikke koster mange penger i tillegg.pedal skrev:Og du NB, som liker å forfekte at "det meste er godt nok", du snakker *sansynligvis* også ut fra egen begrenset erfaring. Det er dog ingenting å skamme seg over, da dette gjelder ganske så mange her på Sentralen, he-he.
vredensgnag skrev:Selv er jeg et stolt medlem av Musikkmafiaen.