"Let the high-end police come and take me away in handcuffs."

L

Lydkaj

Gjest
Lydkaj skrev:
vredensgnag skrev:
Lydkaj skrev:
vredensgnag skrev:
Chokerende læsning, er det en joke, 1 april, eller mener han det alvorligt, hvis han gør, er han stort set lige så dum som dem der påstår at vi ikke har været på månen, stort set hver eneste punkt kan tilbagevises enda med videnskablige argumenter. det er utroligt at en mand kan får spalteplads til skrive sådan noget vrøvl.
Du må lese diskusjonen, Lydkaj. Den skjer mellom mennesker som arbeider profesjonelt med lyd og musikk, og de er både enige og uenige.
Ok
Ja det kan jeg se, det er stort set som på dette forum, men det må trods alt være dem der går ind for artiklen der har mest magt, det kan man jo hører på alt det lort der bliver udgivet, har også selv været i et lydstudie flere gange, efter besøget overvejede jeg at blive indlagt på Rigshospitalets traumecenter.

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Antall liker
0
Lydkaj skrev:
Ja det kan jeg se, det er stort set som på dette forum, men det må trods at være dem der går ind for artiklen der har mest magt, det kan man jo hører på alt det lort der bliver udgivet, har også selv været i et lydstudie flere gange, efter besøget overvejede jeg at blive indlagt på Rigshospitalets traumecenter.
For en sart sjel du er...jammen godt du ikke er en av de utsendte til Afghanistan ;D

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Antall liker
83
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3
Valentino skrev:
nb skrev:
SAL skrev:
@ nb. Nå er det vel ett par oppegående medl. hos OAS som mener at Edge`n ikke låter noe særlig bedre enn DVD`n da,,?
Ja, det er enklere når man faktisk vet hva det er for noe.
Skilte ikke ACD de forskjellige blindt først (ikke dobbelblindt)?
Jeg benyttet standard ABX-prosedyre og nullhypotesen måtte forkastes i de tre tilfellene jeg testet, i.e. edge-dvd89, edge-transporter, edge-dcs.
Det er for komplisert å benytte en "double-blind" prosedyre - jeg skal tross alt ikke sende rapporten til journalreview, kun forvisse meg om at jeg kan skrive/hevde noe med god samvittighet. Mvh.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.425
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Nå har jeg lest igjennom tråden, og aner fortsatt ikke hva jeg skal tro om B.Dac-1

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
3
Skink_123 skrev:
Nå har jeg lest igjennom tråden, og aner fortsatt ikke hva jeg skal tro om B.Dac-1
Lytt til en i anlegget ditt og se om du liker det du hører eller ikke i samspill med resten av anlegget. Liker man lydbildet så kan man velge å tro at den låter bra, liker man det ikke så kan man velge å tro at den ikke låter bra. ;D

Jeg likte B.Dac-1 såpass bra i mine anlegg at jeg har 2 stk, men så er jeg ikke utprega überaudiofil eller highEnd'ers, bare en vanlig musikk- og lyd-interessert, samt litte grann glad i elektroniske duppeditter. ::)

Smibakkjen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Antall liker
5
Sted
Sogn og Fjordane
Skink_123 skrev:
En bør ikke lese seg til hva en skal tro om ulike komponenter, men nå er jeg stort set avhengig av å kjøpe for å teste, å dette har jeg brent meg på før, kjøpte AKG 701 (rost opp i skyene ett utalls plasser), disse ble ikke brukt etter innspilling, men Benchmark'en deriomot har ikke skuffet, har blitt brukt 4-10 timer pr. dag (så sant vi er hjemme), så enten så er en heldig, eller så er en det ikke, å sant skal sies, AKG 701 er det eneste bomkjøpet jeg egentlig har gjort, så jeg har vært heldig :D.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
534
Torget vurderinger
1

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.214
Torget vurderinger
1
Peter Aczel er blitt hi-fi bransjens svar på Stein Lillevolden. Yrkesdemonstrant som går inn for å bli arrestert.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.486
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg er glad for at hifibransjens lover og regler ikke gjelder i AES jeg.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Smibakkjen skrev:
Skink_123 skrev:
En bør ikke lese seg til hva en skal tro om ulike komponenter, men nå er jeg stort set avhengig av å kjøpe for å teste, å dette har jeg brent meg på før, kjøpte AKG 701 (rost opp i skyene ett utalls plasser), disse ble ikke brukt etter innspilling, men Benchmark'en deriomot har ikke skuffet, har blitt brukt 4-10 timer pr. dag (så sant vi er hjemme), så enten så er en heldig, eller så er en det ikke, å sant skal sies, AKG 701 er det eneste bomkjøpet jeg egentlig har gjort, så jeg har vært heldig :D.
Litt "off-topic", men hva slags forsterkeri ( headbox på godt norsk ) bruker du til AKG 701'erne? Jeg har prøvd forskjellige på mine - men ikke rørbaserte...enda, og endte opp med HiFi-klubbens lille Aragon ha-1. Jeg er kjempefornøyd med 701'ene! De er heilt klart langt meir detaljerte og analytiske enn samtlige ørehøyttalere under 6K ( minst! ), og har både perspektiv, dynamikk og livlighet så det holder. Men de er kresne til signalkildene. Shit in - shit out...og det til de grader! Fortvil ikke, du får de heilt sikkert solgt på "Brukt'en"...jeg ville prøvd anna forsterkeri først, men det er nå meg,da.....

;D

Smibakkjen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Antall liker
5
Sted
Sogn og Fjordane
VilhelmW skrev:
Smibakkjen skrev:
Skink_123 skrev:
Litt "off-topic", men hva slags forsterkeri ( headbox på godt norsk ) bruker du til AKG 701'erne? Jeg har prøvd forskjellige på mine - men ikke rørbaserte...enda, og endte opp med HiFi-klubbens lille Aragon ha-1. Jeg er kjempefornøyd med 701'ene! De er heilt klart langt meir detaljerte og analytiske enn samtlige ørehøyttalere under 6K ( minst! ), og har både perspektiv, dynamikk og livlighet så det holder. Men de er kresne til signalkildene. Shit in - shit out...og det til de grader! Fortvil ikke, du får de heilt sikkert solgt på "Brukt'en"...jeg ville prøvd anna forsterkeri først, men det er nå meg,da.....

;D
Har brukt de med Benchmark'en og for moroskyld lydkortet på PC'en, men lyden var så til de grader uten bass, att jeg slo til på ett sett Beyerdynamic 880 og deretter ett sett Beyerdynamic 990, er kjempe fornøyd med begge to, til tross for att de egentlig er ganske forskjellige.

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Antall liker
0
Man skrev:
http://theaudiocritic.com/plog/index.php?op=ViewArticle&articleId=7&blogId=1

Going from the Xbox 5.1 to the very best systems known to me (represented by the Bang & Olufsen BeoLab 5 and the Linkwitz Lab “Orion”), there are very few in-between steps of improvement. Maybe only two or at most three. It’s that close. Let the high-end police come and take me away in handcuffs.
Han har brukt den strofen før!
Så et komplett 5.1 spillkonsoll/PC-anlegg til noen få noen hundre dollar er nesten like bra som Orion og BeoLab 5? Mannen skriver en del fornuftig, men det virker ikke som han er så veldig kritisk som han skal ha det til.

Så faktisk noen PC-høyttalere bygget som rundstrålere på markedet i Bangkok. Kostet faktisk bare et par tusen baht, altså omtrent en Peppes filmdeal. Skulle vært artig å sendt de til Mr. Handcuffs for review. :)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
En fin artikkel av en som kan skrive tester.

Det som står i sitatet under angående senking av diskantnivået er interessant. Det henger sammen med rombidraget. I et godt akustisk behandlet rom, så kan en slik demping være negativt. I en vanlig stue med typisk vanlig sitteavstand kan det være helt nødvendig. Det beste må være om man kan justere dette i forhold til rommet man har.

what Linkwitz was looking for, and found, was scientific evidence of something else that he already knew by subjective experience—that a pair of anechoically flat loudspeakers must have their treble response attenuated when brought into a normal, reverberant listening room. (He is never satisfied knowing something intuitively without a scientific theory to back it up.) How much attenuation is needed, and starting at what frequency, required a bit of experimentation, hence those in-between versions that we could have been spared.

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.078
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Enig, og det er nok også grunnen til at justeringen av diskantnivået i Orion har blitt endret slik at den ikke lenger er en enkel justering av nivået på hele diskantelementet, men følger den det nye settet av tonekurver som Linkwitz har kommet fram til.

Jeg har alle komponentene nå, så det blir nok lodding i romjulen for å oppgradere fra "+" til 3.2.1.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.178
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
Yup.
Gubben Aczel, Mr. The Audio Critic Himself, har fått kloa i en Benchmark DAC1 HDR.

The Sound

I am adding this paragraph strictly for the sake of my newer readers.
Enjoy
Hvor får man tak i denne og hva koster den..? ::)

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Prolyd AS fører fortsatt Benchmark.

14.195 kroner for HDR-versjonen.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
hva skiller denne fra den nye Grace M903 som ligger i ca samme prissjikt?

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
Fullt mulig att jeg er på bær-tur her, men jeg stusser litt på att firewire-Dac'ene operer med 6-pins kontakt (400mbs). Hvorfor tar de den ikke helt ut og benytter 9-pins kontakt som støtter 800mbs? Eller er det mulig og kjøre 800mbs på en 6-pins?
Anyone?

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
decibelius skrev:
Fullt muli att jeg er på bær-tur her, men jeg stusser litt på att firewire-Dac'ene operer med 6-pins kontakt (400mps). Hvorfor tar de den ikke helt ut og benytter 9-pins kontakt som støtter 800mps? Eller er det mulig og kjøre 800mps på en 6-pins?
Anyone?
Det finnes 400<>800 converter FW-kabler.

Men siden 400 er tilstrekkelig til å streame high-resolution 7-kanalslyd for 10 spillefilmer samtidig kan det være at man syns det er unødvendig å implementere 800 til vanlig HiFi - spesielt siden flere datamaskiner har 400 enn 800 tilkobling?

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
vredensgnag skrev:
decibelius skrev:
Fullt muli att jeg er på bær-tur her, men jeg stusser litt på att firewire-Dac'ene operer med 6-pins kontakt (400mps). Hvorfor tar de den ikke helt ut og benytter 9-pins kontakt som støtter 800mps? Eller er det mulig og kjøre 800mps på en 6-pins?
Anyone?
Det finnes 400<>800 converter FW-kabler.

Men siden 400 er tilstrekkelig til å streame high-resolution 7-kanalslyd for 10 spillefilmer samtidig kan det være at man syns det er unødvendig å implementere 800 til vanlig HiFi - spesielt siden flere datamaskiner har 400 enn 800 tilkobling?
Det kan nok være årsaken ja. Grunnen til att jeg stusser er att jeg nettopp har kjøpt en HDD med 9-pins. Min PC har 4-pins og jeg venter på kabel i posten (9 til 4-pins).

Topp Bunn