Strøm relatert Levetid på strømfilter

Lydglede

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2019
Antall liker
298
Hei.

Lydglede AS er distributør av Inakustik i Norge. Hifihub, OHC, Intellibo og Lux audio er forhandlere.

SF8 fra Inakustik er konstruert og beregnet for å ha lang levetid. Det er solgt mange av disse de siste årene, og Lydglede kjenner ikke til en eneste reklamasjon. Lydglede tar følgelig avstand fra påstanden om at disse "blir brukt opp".

Mvh Kristian

Ble medlem
06.04.2019
Antall liker
11.192
Nå er de fleste selgere skrudd sammen slik at man kan si at de har "antenner for kundens behov", med det mener jeg at en god selger raskt oppfatter hvilken kunder de kan vrøvle mer overfor enn andre, altså oppfatter selgere raskt hvilke kunder de kan lokke med i tåkeprat og hvilke kunder de ikke kan det med.

Jeg skulle sett den selger som beveget seg inn på slike tema som du trådstarter har blitt introdusert for med meg, det tenker jeg at ingen selger hadde våget for langt tidligere ville de oppfattet at det ikke ville nyttet om det var meg de møtte. Alt handler jo selvfølgelig om de signaler man sender ut selv ved egen væremåte, jeg har aldri godtatt argumenter selgere kommer med og latt dem styre temaene inn på all slags argumenter.

Her har du først blitt solgt dette produktet, dernest nær sagt blitt oppfordret til å oppdatere etter fire år - jeg hadde stoppet selgeren som hadde fått noen motargumenter tidlig og da hadde ikke selgeren gått den veien som tydeligvis har blitt peilet ut med deg...

Skjermbilde 2024-11-04 kl. 11.00.16.png

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.111
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Jeg skrev en epost til forhandleren og viste til forbrukerkjøpsloven om fem års reklamasjonstid. Fikk da til svar at den mest sannsynlig virker likevel. De tilbød seg å undersøke skinnen for meg. Tenker ikke gjøre noe mer med det. Men synes det er veldig irriterende at selgere sår tvil på den måten.
Interessant å vite hva en slik undersøkelse vil være.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
3.350
Hadde en arbeidskolega som på forhånd brukte sette seg godt inn i saker når han skulle ut å handle. Gjerne med lange diskusjoner rundt lunsjbordet uker i forveien. Jeg fikk anleding en gang til å følge ham til databutikken han hadde valgt seg ut og husker jeg ble helt paff når han startet samtale med selger. Hvor han nå gjorde seg dum og lot som han ikke viste navnet på komponenten han skule kjøpe. Han hadde erfart at om han gjorde seg til lett "offer" i butikken fikk han innblikk i arbeidsmetoden til selger.

Ellers så k a n både X og Y kondesatorer smelle ganske så godt i denne type filtre. Men dem jeg har vært borti har nå heller rundet 30+ år. Den siste erfaringen var et par uker tilbake hvor Y kondensator som i all tid den har vært i drift her hjemme har levd uten tilkobling til jordet stikk. Da jeg gjennomførte siste pussen før salg ble strømforsyning koblet til jordet stikk ved kjøkkenbordet for sluttest. Og jaggu smalt det ikke skikkelig godt. En erfaring jeg tar med meg videre før jeg legger saker ut for salg.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
12.598
Sted
Ytterst i havgapet...
Transienter i nettet kan knekke selv de beste komponeneter.. heldigvis er store spikes av denne typen relativt sjeldne, - i alle fall der hvor lavspentfordelingen er lagt i jord... De aller fleste komponenter kan også feile ved relativt normal drift, men da er vi over i statistikk,- hvor ofte skjer det...
En liten anekdote.. for vel 20 år siden var jeg på den lokale gjenvinningsstasjonen for å kaste noe greier... på gulvet ved elskrotbingene sto det nokså umiskjennelig en Husqvarna 2000 symaskin - arbeidshester av de sjeldne... Jeg kikka i kofferten, og alt så greit ut, og alle deler tilstede... Siden jeg kjente betjeninga var det ikke noe problem å ta maskinen med hjem - hvis det var noe seriøst feil, var det jo bare å kjøre den tilbake...
Vel hjemme satte jeg maskinen på kjøkkenbordet og kobla til strøm og pedal.. siden jeg faktisk kan sy en del, fant jeg fort ut at alt var OK, men maskinen ble nå stående der med strømmen tilkobla..... Plutselig - etter ei stund, begynte den å gå av seg selv... årsak. - en X-kondensator som står som støydemper over pedalen var glovarm og tydeligvis kaput.. Pedalen på disse står som en rheostat i serie med motoren...
Skifta den - kosta 5 kr - og maskinen er fortsatt stadig i bruk nå 20 år etter.....

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
10.307
Torget vurderinger
2
Anekdote 2.0
Hadde en non-hi-fi Brennerstuhl strømskinne med filter og overspenningsvern og sikring som stod på i 20 år, plutselig her en dag var den død, lot seg ikke gjenopplive . Jeg går utifrå at surfing på visse nettsider ble for sterk kost i lengden .. Så nå brukes en fra Biltema uten filter . Nettsidene ser helt like ut.

rolfrander

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.11.2023
Antall liker
166
Sted
Norge
Anekdote 2.0
Hadde en non-hi-fi Brennerstuhl strømskinne med filter og overspenningsvern og sikring som stod på i 20 år, plutselig her en dag var den død, lot seg ikke gjenopplive . Jeg går utifrå at surfing på visse nettsider ble for sterk kost i lengden .. Så nå brukes en fra Biltema uten filter . Nettsidene ser helt like ut.
Hva? Ingen endring i sort-nivå? Mindre klare kontraster (ie. "transienter")? Evne til å skille bokstaver fra hverandre? Hurtighet? Tretthet i øynene?

Topp Bunn