Transienter i nettet kan knekke selv de beste komponeneter.. heldigvis er store spikes av denne typen relativt sjeldne, - i alle fall der hvor lavspentfordelingen er lagt i jord... De aller fleste komponenter kan også feile ved relativt normal drift, men da er vi over i statistikk,- hvor ofte skjer det...
En liten anekdote.. for vel 20 år siden var jeg på den lokale gjenvinningsstasjonen for å kaste noe greier... på gulvet ved elskrotbingene sto det nokså umiskjennelig en Husqvarna 2000 symaskin - arbeidshester av de sjeldne... Jeg kikka i kofferten, og alt så greit ut, og alle deler tilstede... Siden jeg kjente betjeninga var det ikke noe problem å ta maskinen med hjem - hvis det var noe seriøst feil, var det jo bare å kjøre den tilbake...
Vel hjemme satte jeg maskinen på kjøkkenbordet og kobla til strøm og pedal.. siden jeg faktisk kan sy en del, fant jeg fort ut at alt var OK, men maskinen ble nå stående der med strømmen tilkobla..... Plutselig - etter ei stund, begynte den å gå av seg selv... årsak. - en X-kondensator som står som støydemper over pedalen var glovarm og tydeligvis kaput.. Pedalen på disse står som en rheostat i serie med motoren...
Skifta den - kosta 5 kr - og maskinen er fortsatt stadig i bruk nå 20 år etter.....