Nifelheim skrev:
Jeg ønsker frihet til å ikke vokse opp i et alkoholisert hjem.
Foreldre som ikke er skikket til å ha barn bør fratas omsorgsretten.
Jeg ønsker frihet til å slippe å overvære krangel om alkohol. Det sies det skal drikkes 1 øl, men det blir alltid 8.
Da bør du kanskje se deg om etter bedre venner,
Jeg ønsker frihet til å vokse opp i et hjem der jeg kan stole på mine foreldre.
Det er ikke alle forunt å ha gode foreldre. Trist men sant. Noen foreldre er drittsekker, og de kan ikke skylde på alkohol for å frikjenne seg selv for ansvar.
Jeg ønsker frihet til å vokse opp uten fattigdom grunnet alkoholens tak i mine foreldre.
Men du ønsker et system med verdens dyreste alkohol?
Jeg ønsker frihet til å slippe å måtte ta ansvar for mine fulle foreldre.
Forståelig. Men så lenge det er voksne mennesker så kan ikke noen overstyre deres valg med mindre barnevernet kommer inn i bilder. Er man barn i en slik situasjon så er det tegn på at man har med dårlige foreldre å gjøre. Kanskje de burde fratas omsorgsretten hvis de oppfører seg slik.
Jeg ønsker frihet til å faktiskt være et barn og ikke voksen når jeg er 9 år.
Det bør alle barn få være, men vi kan ikke behandle alle voksne som barn av den grunn og sende dem til køys når politikerne har vedtatt at det er ønskelig.
Jeg ønsker frihet til å gå trygt hjem fra byen lørdagskvelden.
Jeg ønsker frihet til å trygt stå i taxikø.
Jeg ønsker frihet til å slippe blind vold.
Da er det en ekstremt dårlig idé med en fast lukketid der alle på byen blir måket ut på samme tid. Hvis folk får anledning til å tutle hjem etterhvert som de er klar for det vil forekomsten av slik vold minske betydelig.
En annen faktor er at de som lager bråk midt på natten veldig ofte er boletryner og speedfreaks, og ikke nødvendigvis forlk som bare har vært på pub for noen bayer med venner.
Jeg ønsker frihet til å ikke bli voldtatt på et nachspiel.
Omgås du slike svin bør du se seg om etter bedre venner, eller kanskje ha muligheten til å forbli på byen en time eller to til i stedet for å oppsøke nachspiel med ukjente fordi alt er stengt på byen.
Jeg ønsker frihet til å kunne sove om natten.
Lydisolering av nattklubber er da ikke noe problem i dag. Bråk og hoing på gaten på natten kommer stort sett når folk blir kastet ut pga. tidlig stengetid.
Jeg ønsker frihet til å trygt ferdes på veiene og ikke kollidere med en full sjåfør.
Det vil vi alle. Det er derfor det er ulovlig å kjøre i fylla. Flere politikontroller på veiene i stedet for på pubene er kanskje også en god idé.
Jeg ønsker frihet til å slippe å bli fristet av alkohol i alle mulige butikker.
Gå i tearpi.
Jeg ønsker frihet til å ferdes i samfunnet uten å bli fristet av alkohol på alle reklameplakatene
Du får holde seg i Norge da, og ikke oppsøke det store skumke utlandet der du risikerer å bli utsatt for noe så skremmede.
Jeg ønsker frihet til å kunne se fjernsyn uten å bli fristet av alkohol i reklamepausene.
Reklamefjernsyn er noe dritt, men du velger selv hva du vil se på TV. Eller trenger du politikere til å styre dette for deg også?
Jeg ønsker frihet til å kunne leve et liv uten alkohol.
Det har du allerede. Men du ønsker det frihet til å bestemme at alle andre skal måtte leve etter dine preferanser også. Og det får du ikke.
Du ønsker frihet til å ta kjøpe en øl, vin, sprit til alle døgnens tider ved alle mulige steder.
Ja det er veldig trivelig med døgnåpne samfunn. Samfunn der det er plass til alle, også dem som liker å være sent ute. Eller gå hjem i stedet.
Ditt ønske om frihet står i motsetning til disse menneskenes frihet. Din frihet innebærer ufrihet for disse menneskene. Deres totale frihet (forbud) innebærer ufrihet for deg.
Her kortslutter det litt for deg. Jeg ønsker at alle mennesker skal få ta sine egne valg, styre sine egne liv og være ansvarlig og gjøres ansvarlig for sine egne gjerninger. Eie sin egen kropp og ha selvråderett over sine liv. Det innebærer retten til å ta suboptimale valg, og til og med rett dumme.
Derfor har det blitt inngått kompromiss. Deres frihet er innskrenken. Din frihet er noe innskrenket.
Dette "kompromisset" rammer ikke dem som det er ment å ramme, det er blitt forklart i tidligere poster så jeg ser ikke noe poeng i å gjenta dem. Et greit kompromiss er å overlate lukketider og andre slike reguleringer til de lokale myndighetene. Så kan borgerne i de forskjellige kommunene selv være med på å bestemme hvordan de vil ha det i sin hjemkommune. Denne retten har Stortinget frarøvet dem, og demokratiet lider som følge. For nå har vi som borgere ingen innflytelse på slik lenger.
Andre byer i Europa går bort i fra modellen med sentraldirigerte lukketider og alle de problemene det medfører. Vi burde følge etter og lære av dem.