"Liberal-alkoholpolitikk"-tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er forresten ikke vanskelig for en forening å få en midlertidig skjenkebevilgning for fester og slikt i Bergen. Var ikke det for femten år siden i alle fall. I tillegg finnes det restaurantører som har ambulerende bevilgninger, noe som bruktes flittig under BITs arrangementer i Teatergarasjen før i tiden. Da var det Jan Isacsens bevilgning som var i bruk.

V

vredensgnag

Gjest
    baluba skrev:
    Det er forresten ikke vanskelig for en forening å få en midlertidig skjenkebevilgning for fester og slikt i Bergen. Var ikke det for femten år siden i alle fall. I tillegg finnes det restaurantører som har ambulerende bevilgninger, noe som bruktes flittig under BITs arrangementer i Teatergarasjen før i tiden. Da var det Jan Isacsens bevilgning som var i bruk.
    De ville nok fått den innvilget, om de bare hadde sendt inn en søknad.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    baluba skrev:
    De ville nok fått den innvilget, om de bare hadde sendt inn en søknad.
    Tror faktisk det, for det skal gode grunner til å avslå. Og en kommersiell ambulerende bevilgning hadde de i alle fall fått leid.

G

Gjestemedlem

Gjest
    vredensgnag skrev:
    En spennende prøve for norsk alkoholpolitikk.
    Skjønner ikke helt hva de styrer med. HA har da vel nok penger i kassen til å holde sine inviterte gjester med drikke om de ikke skal ta betalt for det. Intet salg, intet krav til bevilling.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:
    vredensgnag skrev:
    En spennende prøve for norsk alkoholpolitikk.
    Skjønner ikke helt hva de styrer med. HA har da vel nok penger i kassen til å holde sine inviterte gjester med drikke om de ikke skal ta betalt for det. Intet salg, intet krav til bevilling.
    Åpen bar er det ingen som kan nekte dem, men det er nok ikke tilfellet på slike fester. Jeg har vært på endel mc-fester i det lettere lugubre miljøet, og de har alltid en betjent og betalt bar i lokalet. Du må huske på at de med penger ikke har fått dem ved på gi dem bort, Deph. ;)

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Pink_Panther skrev:
    JENO skrev:
    Jeg har vanskelig for å godta at folk ikke er i stand til å ta ansvar for seg selv. Men statistikken er kanskje ikke på min side.
    De fleste er i stand til å ta vare på seg selv, men det er mange som mister hodet etter 3-4- drinker. Se hvordan vi oppfører oss i Syden, med billig alkohol og lett tilgang.
    For det første; jeg gir vel blanke i om HA får selge eller må dele ut alkoholholdige drikkevarer på jubileumsfesten sin. Jeg gir forøvrig blanke i HA generelt, og jeg skjønner ikke hvorfor media vil gi en kriminell pøbelgjeng så mye oppmerksomhet! Sett en jernring med politi rundt festområdet, og la de drikke seg stupfulle der inne. Det er vel ikke SÅ mange hjerneceller igjen å ta livet av der i går'n...??

Hvordan oppføre rvi oss egentlig i "syden"? Nå er jeg riktig nok ingen ræcer på sydenturer - jeg kan enkelt og greit ikke fordra sånne ferdigpakketurer - men jeg har da frekventert bl.a. "syndige" Sunny Beach for noen år siden. Jeg observerte en del fulle ungdommer, men for det meste var nå de også vanlige, hyggelige folk som hadde ferie og morro. De verste var faktisk en flokk med tyskere, som hadde tilhold i en fotballpub rett bak hotellet vårt. Der var det både heil og sæl til langt utpå natta. Men hva så?

Jeg synes det er veldig greit å kunne gå ned på nærmeste kiosk eller dagligvarebutikk, og kjøpe ei god, rimelig flaske vin - hvis jeg tilfeldigvis skulle få lyst på et glass. Som man kan gjøre det i f.eks. Danmark. Men her i landet, er vi altså ikke i stand til å ta vare på oss sjøl - vi drikker oss regelrett i hjel hvis vi ikke har Vinmonopol og strenge lukketider samt strikte skjenkeregler med der tilhørende avgiftsnivå..Forstå det, den som kan!

Jeg nyter et glass god vin i ny og ne, og nipper med stor fornøyelse til god whisky og denslags, men det er langt fra noen dagligdags forteelse. Jeg skulle gjerne sett at prisnivået på god drikke, ble på et sånt nivå at "hvermannsen" kan unne seg et glass eller to i ny og ne - også god whisky, kvalitetskonjakk og denslags. Og jeg savner et par skikkelige brune pub'er her i byen, som kan skjenke anna øl enn skvipet fra Ringnes og Mack.

G

Gjestemedlem

Gjest
    VilhelmW skrev:
    Hvordan oppføre rvi oss egentlig i "syden"? Nå er jeg riktig nok ingen ræcer på sydenturer - jeg kan enkelt og greit ikke fordra sånne ferdigpakketurer - men jeg har da frekventert bl.a. "syndige" Sunny Beach for noen år siden. Jeg observerte en del fulle ungdommer, men for det meste var nå de også vanlige, hyggelige folk som hadde ferie og morro.

'Syden' er de kristenkonservatives Rumspringa for den norske sivilbefolkningnen. Det er her vi skal få oppleve det "liberale frisleppet" med dritfulle ungdommer og uansvarlige familieforsørgere til å få tilstrekkelig aversjon mot slike frisinnetheter til at man vender tilbake etter en 14-dagers tur og ønsker velkommen de puritanske nordboerreglene vi må leve med resten av året.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    881
    Det er 30 år siden Norge forlot puritanismen. Det er alltid noen som tar den helt ut. De kan komme fra alle land. Bare se deg om neste gang du er i utlandet.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:
    VilhelmW skrev:
    Hvordan oppføre rvi oss egentlig i "syden"? Nå er jeg riktig nok ingen ræcer på sydenturer - jeg kan enkelt og greit ikke fordra sånne ferdigpakketurer - men jeg har da frekventert bl.a. "syndige" Sunny Beach for noen år siden. Jeg observerte en del fulle ungdommer, men for det meste var nå de også vanlige, hyggelige folk som hadde ferie og morro.

'Syden' er de kristenkonservatives Rumspringa for den norske sivilbefolkningnen. Det er her vi skal få oppleve det "liberale frisleppet" med dritfulle ungdommer og uansvarlige familieforsørgere til å få tilstrekkelig aversjon mot slike frisinnetheter til at man vender tilbake etter en 14-dagers tur og ønsker velkommen de puritanske nordboerreglene vi må leve med resten av året.
    Barnevernet får hele tiden bekymringsmeldinger fra folk som har vært på chartereiser med nordmenn som har vært drita fulle med ansvar for barn. Lar små barn være alene på hotellet mens de er ute og drikker seg under bordet. Norske utenriksstasjoner har faktisk hatt endel slike saker de har måtte forholde seg til. Skrev en liten notis om det for en tid tilbake basert på en pressemelding fra UD såvidt jeg husker. Skrive så mange i løpet av en uke at jeg ikke husker det jeg skrev i februar eller september i fjor skikkelig.

G

Gjestemedlem

Gjest
    baluba skrev:
    Barnevernet får hele tiden bekymringsmeldinger fra folk som har vært på chartereiser med nordmenn som har vært drita fulle med ansvar for barn. Lar små barn være alene på hotellet mens de er ute og drikker seg under bordet. Norske utenriksstasjoner har faktisk hatt endel slike saker de har måtte forholde seg til. Skrev en liten notis om det for en tid tilbake basert på en pressemelding fra UD såvidt jeg husker. Skrive så mange i løpet av en uke at jeg ikke husker det jeg skrev i februar eller september i fjor skikkelig.
    Det er flott noen noen reagerer på slike foreldre og melder fra om omsorgssvikt til barnevernet. Forhåpentligvis følger de opp på hjemmebane, for gjør man slikt når man er på offentlige steder som dette så er det nok fare for at ikke alt er som det skal være på hjemmebane heller. Det er nok dessverre mange barn som ikke har det bra, og det er viktig at ansvaret blir lagt der det hører hjemme. På de uansvarlige foreldrene og ikke på de uansvarlige spanjolene som lar folk kjøpe vin i butikkene sine, eller på tyrkiske nattklubbinnehavere som ikke stenger dørene og lemper folk ut klokken 2.

V

vredensgnag

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    baluba skrev:
    Det er flott noen noen reagerer på slike foreldre og melder fra om omsorgssvikt til barnevernet. Forhåpentligvis følger de opp på hjemmebane, for gjør man slikt når man er på offentlige steder som dette så er det nok fare for at ikke alt er som det skal være på hjemmebane heller. Det er nok dessverre mange barn som ikke har det bra, og det er viktig at ansvaret blir lagt der det hører hjemme. På de uansvarlige foreldrene og ikke på de uansvarlige spanjolene som lar folk kjøpe vin i butikkene sine, eller på tyrkiske nattklubbinnehavere som ikke stenger dørene og lemper folk ut klokken 2.
    Jeg syns vi skal forlange at utenlandske turiststeder som ønsker å dra nytte av norsk kjøpekraft må pålegges å følge norsk alkohollovgivning. Dette er et minimumskrav, syns jeg. Hva har vi egentlig politikere for, om de ikke kan få til noe så opplagt gunstig for både nordmenn og utlendinger?

Nordmenn slipper da belastningen av å kjenne på hva det er å bli behandlet som voksen, å være en som må ta ansvar for egne valg. Ved å beholde formynderregimet også under feriereisen får nordmannen de samme handlingsgrensene som er så gode å ha hjemme, og vi slipper alvorlige utskeielser.
    For utlendingene vil det å direkte få erfare hvor bra vi har ordnet oss her oppe i nord være god pedagogikk.

Det er uhørt at mangel på restriksjoner utenlands får nordmenn til å helt rote seg utpå - nå må utlendingene ta seg sammen.
    Myndighetene kan legge til rette ved å subsidiere feriereiser til mål som følger norsk alkohollovgivning, mens man innfører store straffegebyr og restriksjonsavgifter på reiser til mål som ikke følger slik lovgivning - det bør også være rom for straffeskatt for dem som i strid med myndighetenes ønsker likevel velger å reise til feriesteder utenfor norsk alkoholregime. Kan man inndra disses feriepenger, for eksempel? Det må åpnes for at myndighetene kan krysskjøre feriemål mot alkohollovgivningen i disse, og tilbakeføre feriepengene som er utbetalt til dem som har valgt å trosse det som er godt for samfunnet.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4171982.ece

Vedlegg

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.235
    Torget vurderinger
    0
    Denne tråden hadde kanskje vært artig hvis man var sikker på at deltakerne skrev i anfall av ironi. Men dessverre synes det meg som om et flertall av deltagerne virkelig mener det de skriver! Det eneste jeg personlig har fått ut av denne tråden er at jeg forstår hvorfor FrP i mange år har satset friskt på "alko-frislipp" som politisk sak. Det finnes tydeligvis langt flere enn det jeg var klar over som måler sin livskvalitet i hvor lett tilgang de har til alkohol.

Det blir også demonstrert en utrolig egoisme av typen "leve Toten, drit i Norge" i denne tråden. Så lenge "jeg" får kjøpe sprit på COOP fram til de stenger klokken 23:00, og så lenge "jeg" får sitte og supe på utesteder til klokka 07:00 på morran spiller det INGEN rolle at folk, ganske mange, får ødelgt livene sine som følge av alkohol og ting som gjøres under innflytelse av stoffet.

Sjokkert? Nei til det har jeg levd alt for lenge og sett alt for mye. Men noe forundret? Ja det er jeg, spesiellt over enkelte av de "krasseste pennene" her. Folk som jeg faktisk trodde hadde et noe balansert syn på sammfunnet og de regler som man nødvendigvis må ha for at et samfunn skal kunne fungere til alles beste uten å tippe over i anarki eller tyrrani. At disse så intenst forfekter meninger og holdninger jeg ville forventet å finne på en fuktig etterpåfest med unge ubefstede FpUere, det forundrer meg noe.

Det eneste forsvar for dere voksne menn som skriver her og forlanger fri flyt som jeg kan se er at dere ikke har større erfaringer med skader og ulemper som alkohol fører med seg. Jeg tror ikke det er mange av dere som har jobbet med følgene av alkohol som blir brukt, skal vi si "feil"? Vi har folk på sentralen som jobber i kriminalomsorgen, vi har medisinere, vi har vel også folk med erfaring fra sosialetater og lignende. Selv har jeg de siste årene hatt mye å gjøre med alkoholbruk i arbeidslivet å gjøre og i den forbindelse har jeg måttet lese meg opp på temaet. Jeg har sett gode venner og kolleger miste jobben og også i livet som direkte følge av alkoholbruk.

Det dere ønsker kan faktisk direkte sammenlignes med å fjerne alle fartsgrensene på veiene våre. "Folk får vise ansvar selv og selv ta konsekvensene hvis det går galt!" Ja greit det så lenge det er de som kjører for fort som skader eller dreper seg. Men dessverre er det slik i den virkelige verden at man får det som så pent heter "collateral damage", uskyldige rammes. For dem er det liten trøst at en råkjører straffes etter at deres liv er ødelagt!

Nei Deph du oppfører deg som en bortskjemt unge! Du har ikke omtanke for dine medmennesker og at du stemte på noe annet enn FrP nekter jeg å tro! Hvis det er slik at livet ditt blir helt uutholdelig hvis du ikke har tilgang til alkohol H24 får du for pokker se til å kjøpe inn slik at du har lager som holder deg gående de periodene butikkene er stengt! Det går an å ha alkohol stående hjemme uten at man MÅ drikke den opp med en gang skjønner du, klarer du ikke det har du et alkoholproblem! Og hva gjelder utestedenes åpningstider så er det jo mulig å ta med seg kompiser hjem for å fortsette etterpåfesten hjemme! Hvis du da ikke har det som i "Byggmakker reklamen", lite trivelig hjemme så alle unskydninger brukes for ikke å være der. Men ser du, hvis du drikker litt mindre sparer du vel tilstrekkelig penger til at du får råd til å pusse opp hjemmet ditt!

G

Gjestemedlem

Gjest
    En underlig mentalitet du viser her Spiralis. Det jeg ønsker for Norge er intet annet enn at vi også her i landet kan få noenlunde de samme reglene og restriksjonene som man har ellers i Europa. Det er da vitterlig ikke hverken kaos eller anarki i Tyskland, Frankrike, Spania, Portugal, Italia, Nederland, og alle de andre landene i Vesteuropa som har et litt mer tillitsfullt, respektfullt og storsinnet forhold til sine innbyggere.

Kanskje du burde bruke tilgangen din til rimelige flybilletter til å ferdes litt utenfor landets grenser og se hvordan mennesker lever i andre land? Eller baserer du kanskje ditt syn på resten av Europa utifra erfaringer på en grisefest på Mallorca en gang på 70-tallet?

Menneskets evne til å tilpasse seg og leve med unødige og nedverdigende restriksjoner og gjøre det beste ut av en hvilken som helst situasjon er et velkjent fenomen. Men det er langt i fra det å klare å tilpasse seg en uheldig situasjon og oppleve den som ønskelig og uten forbedringspotensiale.

http://www.news.com.au/travel/holiday-ideas/is-north-koreas-man-gyong-bong-the-least-luxurious-cruise-ship-in-the-world/story-e6frfqf9-1226127814789

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.174
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Spiralis skrev:
    Denne tråden hadde kanskje vært artig hvis man var sikker på at deltakerne skrev i anfall av ironi. Men dessverre synes det meg som om et flertall av deltagerne virkelig mener det de skriver! Det eneste jeg personlig har fått ut av denne tråden er at jeg forstår hvorfor FrP i mange år har satset friskt på "alko-frislipp" som politisk sak. Det finnes tydeligvis langt flere enn det jeg var klar over som måler sin livskvalitet i hvor lett tilgang de har til alkohol.

Det blir også demonstrert en utrolig egoisme av typen "leve Toten, drit i Norge" i denne tråden. Så lenge "jeg" får kjøpe sprit på COOP fram til de stenger klokken 23:00, og så lenge "jeg" får sitte og supe på utesteder til klokka 07:00 på morran spiller det INGEN rolle at folk, ganske mange, får ødelgt livene sine som følge av alkohol og ting som gjøres under innflytelse av stoffet.

Sjokkert? Nei til det har jeg levd alt for lenge og sett alt for mye. Men noe forundret? Ja det er jeg, spesiellt over enkelte av de "krasseste pennene" her. Folk som jeg faktisk trodde hadde et noe balansert syn på sammfunnet og de regler som man nødvendigvis må ha for at et samfunn skal kunne fungere til alles beste uten å tippe over i anarki eller tyrrani. At disse så intenst forfekter meninger og holdninger jeg ville forventet å finne på en fuktig etterpåfest med unge ubefstede FpUere, det forundrer meg noe.

Det eneste forsvar for dere voksne menn som skriver her og forlanger fri flyt som jeg kan se er at dere ikke har større erfaringer med skader og ulemper som alkohol fører med seg. Jeg tror ikke det er mange av dere som har jobbet med følgene av alkohol som blir brukt, skal vi si "feil"? Vi har folk på sentralen som jobber i kriminalomsorgen, vi har medisinere, vi har vel også folk med erfaring fra sosialetater og lignende. Selv har jeg de siste årene hatt mye å gjøre med alkoholbruk i arbeidslivet å gjøre og i den forbindelse har jeg måttet lese meg opp på temaet. Jeg har sett gode venner og kolleger miste jobben og også i livet som direkte følge av alkoholbruk.

Det dere ønsker kan faktisk direkte sammenlignes med å fjerne alle fartsgrensene på veiene våre. "Folk får vise ansvar selv og selv ta konsekvensene hvis det går galt!" Ja greit det så lenge det er de som kjører for fort som skader eller dreper seg. Men dessverre er det slik i den virkelige verden at man får det som så pent heter "collateral damage", uskyldige rammes. For dem er det liten trøst at en råkjører straffes etter at deres liv er ødelagt!

Nei Deph du oppfører deg som en bortskjemt unge! Du har ikke omtanke for dine medmennesker og at du stemte på noe annet enn FrP nekter jeg å tro! Hvis det er slik at livet ditt blir helt uutholdelig hvis du ikke har tilgang til alkohol H24 får du for pokker se til å kjøpe inn slik at du har lager som holder deg gående de periodene butikkene er stengt! Det går an å ha alkohol stående hjemme uten at man MÅ drikke den opp med en gang skjønner du, klarer du ikke det har du et alkoholproblem! Og hva gjelder utestedenes åpningstider så er det jo mulig å ta med seg kompiser hjem for å fortsette etterpåfesten hjemme! Hvis du da ikke har det som i "Byggmakker reklamen", lite trivelig hjemme så alle unskydninger brukes for ikke å være der. Men ser du, hvis du drikker litt mindre sparer du vel tilstrekkelig penger til at du får råd til å pusse opp hjemmet ditt!
    Jeg synes at argumenter av typen "Hvis ikke du er enig med meg at restriksjoner er bra, må du være alkis" er særdeles lite sjarmerende.

mvh

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.235
    Torget vurderinger
    0
    Kjære Deph, jeg har ALDRI reist på chartertur. Jeg utstår ikke å bli behandlet som kveg i trange charterfly! Stupfulle landsmenn på tur i utlandet er heller ikke hva jeg gidder å omgås.

Men derimot vet jeg en smule om hva alkohol koster ( et drømmeland i dine øyne ) Frankrike i form av sykehusinnleggelser. Hva det koster Finland og Russland at en så stor del av befolkningen drikker seg i hjel! Hva det kostert Norge at folk blir drept i trafikken. Sett deg litt inn i hvor mange som blir drept i trafikken her i landet som følge av alkoholpåvirkede sjåfører.

Det er veier i Tyskland der det ikke finnes fartsgrense, synes du det er greit at vi fjerner fartsgrensene i Norge på motorveiene? I ungdommen, fra 1 klasse gymnas hadde jeg AG3 og et fullautomatisk maskingevær med ammunisjon stående på rommet mitt hjemme, jeg driver i dag aktiv skyttersport og jakt, og det skal tillegges at det er morsomt å skyte med MG, men jeg må si at jeg ikke har noen problemer med at man ikke lenger kan ha ha maskingevær hjemme! Det er noe som heter "lagom" Deph. Lagom kan i mange sammenhenger være meget bedre enn fri flyt!

Når det gjelder mentalitet må jeg bare få replisere at jeg personlig synes det er du som har en merkelig mentalitet i denne saken. Du stikker hodet i sanden og nekter å ta inn over deg at alkohol er en gift med alvorlige skadevirkninger og at det derfor må brukes med forsiktighet. Du er kun opptatt av en eneste ting, at DU skal ha tilgang der DU ønsker og når DU ønsker! Du driter tynt i alle som rammes av alkoholens skadevirkninger. Du er en sutrende borstskjemt unge!

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.235
    Torget vurderinger
    0
    tkr skrev:
    Jeg synes at argumenter av typen "Hvis ikke du er enig med meg at restriksjoner er bra, må du være alkis" er særdeles lite sjarmerende.

mvh
    Men så var det heller ikke det jeg skrev!

Jeg påpekte at om han ikke var i stand til å ha alkohol stående uten "å måtte" drikke den opp med en gang, ja DA har han et problem. Og hvis man jobber innenfor alkoholistomsorg vet man at det at noen MÅ drikke til det er tomt et symptom på alkoholproblemer!

Dephs ønske om fri tilgang kan faktisk løses ved at han har et lager hjemme, slik at han kan drikke når han ønsker. Det bør ikke være nødvendig med øl og spritsalg H24 av den grunn!

G

Gjestemedlem

Gjest
    Spiralis, du misforstår nok litt hva som er fokus i tråden. Som sagt klarer mennesker alltid å tilpasse seg uansett unødvendige restriksjoner som lages, og uansett hvilke politikere eller religiøse overhoder som truer med dommedag og kaos hvis de skulle miste litt av maktgrepet sitt over folks hverdagsliv.

Jeg også klarer fint å tilpasse meg, men jeg ser et stort potensiale for forbedringer i forholdet mellom statens overhoder og det private mennesket. Det forbauser meg en en liten smule at du ikke er i stand til å få øye på disse viktige prinsippene og automatisk regner en hver restriksjon som nødvendig eller ønskelig kun fordi staten, kirken eller Partiet deklamerer det. Men for all del, bruk gjerne meg som eksempel hvis du har så store problemet med å forholde deg til abstrakte begrep som privatmenneske, individ, selvråderett og ansvar for egne valg.

Jeg mener jeg allerede har svart på to av de spørsmålene du stiller, men jeg kan jo gjenta det hvis det er viktig for deg. Jeg har lite å utsette på norske trafikkregler, de er heldigvis utformet omtrent som i resten av Europa uten unødvendige særregler for ukyndige nordmenn bak rattet. Når det gjelder våpen er jeg tilhenger av en kanskje enda mer restriktiv linje enn det vi har i dag. Det er kanskje litt for lett for hvem som helst å melde seg inn i en pistolklubb og gå på 4-5 treninger for å få tillatelse til å kjøpe og bruke håndvåpen. Men på den annen side så viser vel dagens svært liberale våpenlovgivning, at folk stort sett oppfører seg fornuftig og bra, så det er ingen viktig sak for meg. Selv om det skjer ulykker og vi tid om annen hører om skyteepisoder. Kanskje en riktig innstramning her er at folk burde miste lisensen for å ha disse våpnene hvis de ikke lenger er aktive medlemmer av sin lokale skytterforening.

Men både trafikk og våpen og andre digresjoner kan nok best diskuteres i en egen tråd, for de er svært lite relevant i denne.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.235
    Torget vurderinger
    0
    Gjestemedlem skrev:
    Men både trafikk og våpen og andre digresjoner kan nok best diskuteres i en egen tråd, for de er svært lite relevant i denne.
    Nåja? Alkohol, tobakk, våpen og trafikk har faktisk de fellestrekk at "noens" bruk/misbruk av disse ting har direkte konsekvenser for andre mennesker som ikke på noen måte er involvert i det "brukeren" driver med.

Når det gjelder det du sier om tilpassningsevne og mulighet/vilje til å omgå restriksjoner så har du selvfølgelig helt rett. Men slik jeg oppfatter deg og andre her inne argumenterer dere ut fra "fri flyt" på prisippielt grunnlag uten å ville innlemme ulempene ved fri flyt i diskusjonen!

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    881
    Jeg har kanske nevnt det før, men handelens folk kan være svært så underholdende når de snakker alkoholpolitikk. De argumenterer ofte og gjerne om at når varene blir lett tilgjengelige er de lette å selge. Det kalles distibusjon, og er viktig i markedsføring. Når det gjelder alkohol, så er det visst slik at folk får tak i drikke uansett. Derfor kan visst skjenkestedene ha alkoholservering 24/7.

Forstå det den som kan. (Deph&Co, antakelig)

G

Gjestemedlem

Gjest
    Spiralis skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Nåja? Alkohol, tobakk, våpen og trafikk har faktisk de fellestrekk at "noens" bruk/misbruk av disse ting har direkte konsekvenser for andre mennesker som ikke på noen måte er involvert i det "brukeren" driver med.

Når det gjelder det du sier om tilpassningsevne og mulighet/vilje til å omgå restriksjoner så har du selvfølgelig helt rett. Men slik jeg oppfatter deg og andre her inne argumenterer dere ut fra "fri flyt" på prisippielt grunnlag uten å ville innlemme ulempene ved fri flyt i diskusjonen!
    Det er en hjørnestein i vår økonomi at vi har en relativt fri handel med varer og tjenester. At enkelte varer er underlagt restriksjoner er forståelig, men det kan bli for mye av det gode også. I utgangspunktet bør det være minst mulig restriksjoner på varer som stort sett har potensiale til å skade den som bruker dem.

Hvis uvettig bruk skaper problemer så får man slå ned på uvettig bruk. Hvis noen lager bråk så får man slå ned på bråk og bråkmakere. Vi har mange viktige lover og regler mot bråk, vold, og annet som kan plage andre. Men vi kan ikke ha et system som fjerner ansvaret fra gjerningsmennene og putter det på andre. Like lite som vi kan klandre Felleskjøpet og Statoil hvis noen lager bomber av deres produkter.

Vi bruker pris som virkemiddel i Norge til å begrense totalkonsumet, og det er greit selv om man her også kan gå litt over skaftet og at vi bør vokte oss vel for å la Juvente eller Krf få diktere nivået. Men noen restriksjoner er kun et resultat av politikere som skal gjøre ting vanskelige for folk bare fordi de kan. Ølbokser som må dekkes til i deler av butikkenes åpningstider og nattklubber som lukkes lenge før folk har lyst å gå hjem er gode eksempler på unødvendigheter og resultat av uheldige politiske hestehandler der de strenge partiene ønsker seg symbolske seire.

Jeg ønsker meg et åpent og liberalt samfunn, og byer der det er plass til alle. Også dem som liker å være opp sent. De som vil leve strengt og spartansk må gjerne også det, men det blir ikke riktig at de skal kunne pålegge andre mennesker denne livsførselen selv om det er aldri så sunt for dem også.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Gjest skrev:
    Jeg har kanske nevnt det før, men handelens folk kan være svært så underholdende når de snakker alkoholpolitikk. De argumenterer ofte og gjerne om at når varene blir lett tilgjengelige er de lette å selge. Det kalles distibusjon, og er viktig i markedsføring. Når det gjelder alkohol, så er det visst slik at folk får tak i drikke uansett. Derfor kan visst skjenkestedene ha alkoholservering 24/7.

Forstå det den som kan. (Deph&Co, antakelig)
    Bensinstasjonene selger wienerpølser og bamsemums 24/7. Er det ikke en forferdelig kapitalistisk uhyrlighet? Vi vet jo alle at dette ikke er sunt å spise, og hvis vi ser på kostholdsrådene fra helsedepartementet så vil ikke de at vi skal leve av bamsemums og wienerpølser. Det er ekstremt mange flere som dør hvert år i Norge som følge av kostholdrelaterte hjerte- og karsykdommer enn det er av rusmiddelbruk og misbruk.

Men likevel har vi dette kapitalistiske frisleppet av bamsemums. Ikke engang rasjoneringkuponger forlanges det.

Vedlegg

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.235
    Torget vurderinger
    0
    Gjestemedlem skrev:
    Jeg ønsker meg et åpent og liberalt samfunn, og byer der det er plass til alle. Også dem som liker å være opp sent. De som vil leve strengt og spartansk må gjerne også det, men det blir ikke riktig at de skal kunne pålegge andre mennesker denne livsførselen selv om det er aldri så sunt for dem også.
    I prinsippet ikke uenig en slik betraktning, MEN helt enig KUN hvis det er slik at denne livsførselen som kan være usunn bare skader de som lever på denne måten! Når det oså skader mange andre uskyldige ( som blandt annet alkohol gjør ) er det samfunnets plikt å gripe inn! Hvis ikke har vi ikke mye bruk for dette "samfunnet". Da ville vi raskt være over i et anarki.

Hvis alkoholskadene kun rammet de som drakk ville jeg kunne gi fan, men nå er det slik at fulle folk, gjerne umotivert, slår ned andre, skader for livet, voldtar, kjører i fylla og dreper i rus! Denne siden av alkoholbruken MÅ tas med i betraktning!

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    881
    Bamsemums..

Ja, det var også en slags parallell.

Skjønner ikke hvorfor du må ty til slik outrert argumentasjon. Slipper du opp for ammo?

N

Nifelheim

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Spiralis, du misforstår nok litt hva som er fokus i tråden. Som sagt klarer mennesker alltid å tilpasse seg uansett unødvendige restriksjoner som lages, og uansett hvilke politikere eller religiøse overhoder som truer med dommedag og kaos hvis de skulle miste litt av maktgrepet sitt over folks hverdagsliv.

Jeg også klarer fint å tilpasse meg, men jeg ser et stort potensiale for forbedringer i forholdet mellom statens overhoder og det private mennesket. Det forbauser meg en en liten smule at du ikke er i stand til å få øye på disse viktige prinsippene og automatisk regner en hver restriksjon som nødvendig eller ønskelig kun fordi staten, kirken eller Partiet deklamerer det. Men for all del, bruk gjerne meg som eksempel hvis du har så store problemet med å forholde deg til abstrakte begrep som privatmenneske, individ, selvråderett og ansvar for egne valg.

Jeg mener jeg allerede har svart på to av de spørsmålene du stiller, men jeg kan jo gjenta det hvis det er viktig for deg. Jeg har lite å utsette på norske trafikkregler, de er heldigvis utformet omtrent som i resten av Europa uten unødvendige særregler for ukyndige nordmenn bak rattet. Når det gjelder våpen er jeg tilhenger av en kanskje enda mer restriktiv linje enn det vi har i dag. Det er kanskje litt for lett for hvem som helst å melde seg inn i en pistolklubb og gå på 4-5 treninger for å få tillatelse til å kjøpe og bruke håndvåpen. Men på den annen side så viser vel dagens svært liberale våpenlovgivning, at folk stort sett oppfører seg fornuftig og bra, så det er ingen viktig sak for meg. Selv om det skjer ulykker og vi tid om annen hører om skyteepisoder. Kanskje en riktig innstramning her er at folk burde miste lisensen for å ha disse våpnene hvis de ikke lenger er aktive medlemmer av sin lokale skytterforening.

Ja, prinsippene om frihet er så viktige at de ikke kan fravikes. Når det gjelder alkohol vel å merke. Innenfor våpenlovgivning så er prinsippene ikke så farlig.

Særlig prinsippfast er du ikke deph.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.843
    Det er alt for mange restriksjoner i norsk våpenlovgivning. Det er skandaløst at jeg ikke kan ha så mange våpen jeg vil og selv kan bestemme hvor og når jeg vil bruke dem. Jeg selv vet jo best hvordan man bruker et våpen på en trygg måte, og skulle jeg være uheldig å skade noen så er det jo meg det går ut over. Jeg vet jo at det er straffbart å skade/drepe noen, selv om det er et uhell.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Nifelheim skrev:
    Ja, prinsippene om frihet er så viktige at de ikke kan fravikes. Når det gjelder alkohol vel å merke. Innenfor våpenlovgivning så er prinsippene ikke så farlig.

Du fremstår som mindre begavet når du kommer med slike uttalelser. Verden er ikke så svart-hvitt som du forestiller deg, der man enten har det totale anarki eller talibanske restriksjoner som alternativene.

Resten av Europa har nok ikke kollapset i det totale kaos de steder der den statlige leggetiden ikke er like strengt regulert som i vårt putitanske nord. At dine fantasier løper løpsk når du ser for deg Sodomas komme om vi tillater normale regler på dette området får bli ditt problem, og noe som du må jobbe litt med. Jeg vil i alle fall arbeide for at mennesker som tenker som seg får minst mulig makt over andre mennesker. :-\

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Pink_Panther skrev:
    Det er alt for mange restriksjoner i norsk våpenlovgivning. Det er skandaløst at jeg ikke kan ha så mange våpen jeg vil og selv kan bestemme hvor og når jeg vil bruke dem. Jeg selv vet jo best hvordan man bruker et våpen på en trygg måte, og skulle jeg være uheldig å skade noen så er det jo meg det går ut over. Jeg vet jo at det er straffbart å skade/drepe noen, selv om det er et uhell.
    Norge ligger jo ikke så høyt i våpentetthet. Mener amerikanerne, finnene, sveiserne og jemenittene ligger foran oss. Vi har rett og slett mye arbeid foran oss hvis vi skal hevde oss blant de tre beste.

V

vredensgnag

Gjest
    dag1234 skrev:
    Pink_Panther skrev:
    Norge ligger jo ikke så høyt i våpentetthet. Mener amerikanerne, finnene, sveiserne og jemenittene ligger foran oss. Vi har rett og slett mye arbeid foran oss hvis vi skal hevde oss blant de tre beste.
    USA, Jemen, Finland, Norge er rekkefølgen.

Hva kan man trekke av konklusjoner derav, om vi skal følge tulleinnleggene her med skremselstatistikk om alkoholens virkninger i ulike fyland?

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    vredensgnag skrev:
    dag1234 skrev:
    Pink_Panther skrev:
    USA, Yemen, Finland, Norge er rekkefølgen.

Hva kan man trekke av konklusjoner derav, om vi skal følge tulleinnleggene her med skremselstatistikk om alkoholens virkninger i ulike fyland?
    Konkluder som du vil for meg.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.843
    vredensgnag skrev:
    Konklusjoner er det vel kun du som kan. Hva andre konkluderer blir jo kjapt sablet ned.

N

Nifelheim

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Nifelheim skrev:

Du fremstår som mindre begavet når du kommer med slike uttalelser. Verden er ikke så svart-hvitt som du forestiller deg, der man enten har det totale anarki eller talibanske restriksjoner som alternativene.

Resten av Europa har nok ikke kollapset i det totale kaos de steder der den statlige leggetiden ikke er like strengt regulert som i vårt putitanske nord. At dine fantasier løper løpsk når du ser for deg Sodomas komme om vi tillater normale regler på dette området får bli ditt problem, og noe som du må jobbe litt med. Jeg vil i alle fall arbeide for at mennesker som tenker som seg får minst mulig makt over andre mennesker. :-\
    Første tegn på at Gjestemedlem løper tom for argumenter er hans personangrep.

Fint at du innrømmer at verden ikke er svart-hvit. Innenfor alkoholpolitikken har du til nå ment at verden nettopp er det. Fri tilgang = hvit, alt annet er svart.

Du kommenterer ikke din egen selvmotigelse. Prinsippene er viktige når det gjelder alkohol, men ikke så viktige når det gjelder andre områder.

Men annet er det jo ikke å forvente, for istedenfor å innrømme at de andre har poenger eller faktiskt til og med har har rett, så tyr Gjestemedlem m/følge til personangrep og usakligheter. Den strategien tys til hver gang de selv skjønner argumentene deres ikke holder.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Nifelheim skrev:
    Første tegn på at Gjestemedlem løper tom for argumenter er hans personangrep.
    Hvis dine leseferdigheter hadde oversteget trangen til å føle seg snurt og fornærmet ville vi lettere ha kommet et stykke videre.

Fint at du innrømmer at verden ikke er svart-hvit. Innenfor alkoholpolitikken har du til nå ment at verden nettopp er det. Fri tilgang = hvit, alt annet er svart.

Du kommenterer ikke din egen selvmotigelse. Prinsippene er viktige når det gjelder alkohol, men ikke så viktige når det gjelder andre områder.
    Her går det nok i bal for deg igjen når du trekker den slutningen om at selv om restriksjoner på et område kan være lurt så er automatisk alt som heter restriksjoner og forbud på alle andre og ubeslektede områder automatisk nødvendig.

Det er også et forbud mot å slå folk i hel med en hammer, men likevel er det lov å steke vafler på onsdager.... jammen jammen.. hva med prinsippene om at forbud er viktig og riktig da?

Likeledes er det fult mulig å ha en lov som begrenser hvilke våpen folk skal kunne eie og hvilken side av veien de skal kjøre på med regler som tillater salg av øl eller klokken 8 eller å tillate mennesker å være på byen klokken 5 om morgenen. Tro det eller ei. Hvor usannsynlig og selvmotsigende dette må høres ut for deg så har vi erfaringer fra virkeligheten som tilsier at det er mulig. Jobber du intenst med dette en stund så kanskje... om vi er heldig ... drypper det inn etterhvert.

Men annet er det jo ikke å forvente, for istedenfor å innrømme at de andre har poenger eller faktiskt til og med har har rett, så tyr Gjestemedlem m/følge til personangrep og usakligheter. Den strategien tys til hver gang de selv skjønner argumentene deres ikke holder.
    Mot fanatisme og løpsk fantasi er det ikke så mye annet å gjøre enn å påpeke bristene og useriøsiteten. Så får det faktisk komme i annen rekke at du tar det personlig når det blir påpekt.

Det er ikke personlig ment. Men du prater mye tull i denne tråden.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.235
    Torget vurderinger
    0
    vredensgnag skrev:
    Og hvor plasserer du da Sveits i denne sammenligningen??

Nei du behøver ikke svare da det bare blir en avsporing. Sveits ligger før oss! ALLE hjem i Sveits har minst ett maskingevær. Da disse ikke er private kan det være at de ikke er i den statistikken du har sett.

V

vredensgnag

Gjest
    Spiralis skrev:
    vredensgnag skrev:
    Og hvor plasserer du da Sveits i denne sammenligningen??

Nei du behøver ikke svare da det bare blir en avsporing. Sveits ligger før oss! ALLE hjem i Sveits har minst ett maskingevær. Da disse ikke er private kan det være at de ikke er i den statistikken du har sett.
    Du har nok misforstått litt når det gjelder Sveits. Aktive militiamedlemmer mellom 20-30 år har et fullautomatisk våpen hjemme. Når de skrives ut av aktiv tjeneste har de valget mellom å returnere våpenet eller få det endret til halv-auto. Våpentettheten i Sveits er høy, men vi ligger foran i forhold til folketallet, og det er poenget.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dette er den nye religionstråden. Argumentasjonen fra begge sider begynner å bli skremmende lik, og skyttergravene er like dype. ::)

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.235
    Torget vurderinger
    0
    baluba skrev:
    Dette er den nye religionstråden. Argumentasjonen fra begge sider begynner å bli skremmende lik, og skyttergravene er like dype. ::)
    Jeg har ikke skyttergrav! Jeg har bygget en hyggelig liten bunker, der har jeg Chesterfield møbler, peis, biljardbord, humidor med cubanere og et greit utvalg av cognac, rum og whisky. Røykeloven gjelder ikke her og jeg har ingen skjenketider! :D Du, og et par andre som verdsetter kvalitet framfor bilig fyll, kan få komme på besøk. ;D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn