Liengstova

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• GSolie

Bransjeaktør
    Ble medlem
    02.05.2016
    Antall liker
    100
    Sted
    Eydehavn
    Torget vurderinger
    7
    Er det noen grunn til at jeg blir bekymret når jeg ser finnishen på ringene rund elementene?
    For å svare kjapt på dette.

Ingen ting å bekymre seg for. Dersom du ser på eldre Paradigm modeller hvor drivere er montert i forkant, kan du se at finish er ivaretatt. Ettersom driverne her er skjult har det ikke vært et fokus. De bruker ikke tid på å fjerne eller hindre overskuddslim etc. Det akustiske er ivaretatt...

S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850
    Er det noen grunn til at jeg blir bekymret når jeg ser finnishen på ringene rund elementene?
    Det trenger du ikke :)

Solid bygget dette, smart industridesign. Tenker at jeg som tidligere diy-menneske hadde laget noe enklere ;) Som nevnt over så er dette heller ikke synlig

alphamale

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Antall liker
    5.392
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Det var jo enda godt det da:)
    Når jeg ser på subbene så er det ikke mye å utsette på de hvertfall, men jålebukken i meg fikk litt hikke når jeg så det der.
    for meg ser det ut som baffelringene har sprukket opp og elementene er på tur til å sprenge seg ut:cool: Men du har vel tatt bildet så nært, og glemt å pusse linsa at alt dukker opp da;) Uansett!!!!! jeg er fortsatt jævla misunnelig.

S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850
    Det var tatt nærme med mobilen ;) Men det er kanskje forsenkningen til basselementene fra område midt på diskant og mellomtonelementene som så ut som sprekk?
    Tror de har god cnc-fres hos Paradigm, her er det ikke montert i en enkel flate :)

Ellers så blir sentern godt innspilt for tiden og morsomt at andre i familien bruker den (og resten av anlegget) minst like mye som meg :)

Du får ta deg en tur igjen når jeg har fått orden på ting. Skal flytte litt på surrondhøyttalerne og litt annet småtteri

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Det var tatt nærme med mobilen ;) Men det er kanskje forsenkningen til basselementene fra område midt på diskant og mellomtonelementene som så ut som sprekk?
    Tror de har god cnc-fres hos Paradigm, her er det ikke montert i en enkel flate :)

Ellers så blir sentern godt innspilt for tiden og morsomt at andre i familien bruker den (og resten av anlegget) minst like mye som meg :)

Du får ta deg en tur igjen når jeg har fått orden på ting. Skal flytte litt på surrondhøyttalerne og litt annet småtteri
    Kaster meg gjerne med om det er mulighet.. :)

S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850
    Denne overrasket! Artig historie, flott filming, mange stilige scener og god lyd. Nå er jeg Marvel-fan, men likte denne til tross ;)

Wonderwoman.jpg

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gode, gamle Prestige. Var selv Thorens-bruker og selger den tiden de var på høyden med virkelig ambisiøse high end-konstruksjoner. En gøyal men altfor kort tid. Jeg er også enig i at Wonder Woman er en god film. Så den nylig (med dårlig lyd og bra bilde på 50") og opplevde den som en av de aller beste superheltfilmene på lang tid.

S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850
    Madammen drar deg i riktig retning. En farlig, men riktig retning. ;)
    He he, ja farlig dyrt med slike spillere tenker jeg. Artisan Fidelity som lager den siste spillern har ca 6 mnd leveringstid. Koster nok flesk. Men dette er nok noe som gir høy eierglede og ikke minst et vakkert møbel. Tenker at slike produkter ikke byttes ut ofte

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Denne overrasket! Artig historie, flott filming, mange stilige scener og god lyd. Nå er jeg Marvel-fan, men likte denne til tross ;)

Vis vedlegget 475271
    Det er noen scener der som fikk meg til å hoppe i sofaen. Bra film, god lyd og mange flotte.... ehh, naturbilder. Jeg hiver meg gjerne med på tur om Authentic og Alfahannen skal på tur..

S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850
    Hva skjer så i Liengstova for tida? Svært lite nytt..... anlegget blir mye brukt med bilde av flere, så Persona Center har blitt mye brukt siden den kom :)

Det meste av musikklytting i det siste er av madamen hvor vi hører på sanger for å få det klart til mastering. Det blir stadig bedre, men det er bestemt at det skal brukes lengre tid og gi ut ei låt om gangen for streaming og et lite ferdig album om en del måneder. Synes det låter ganske så bra nå så blir spennende å høre det ferdige resultatet etterhvert.

Platespillern ble flyttet da sentern kom og ikke vært med i det gode selskap siden. Kjenner at det klør litt etter å spille musikk med god lyd nå, dvs vinyl ;) Må få koblet på de nye lange xlr-kablene og få orden på strømmen. Blir så mange ledninger, må se å få litt mer orden.

Er travle måneder i treningsbransjen så har ikke hatt mye tid til dette eller musikklytting generelt.

Så var det akustikken da, eller "lydmøbler"... får se til våren hvor det er bedre tid. Eller..... noe er jo på gang; har bestilt utvidelse av sofaen, da blir det en helvetes stor sweetspot

Spiller litt Joni Mitchell akkurat nå da jeg har noen minutter for meg selv

joni_mitchell.jpg

S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850
    Deilig med litt musikk før det blir vedstabling ute. Denne musikken med Jon-Mikal passet perfekt akkurat nå

JEAN-MICHEL JARRE : ELECTRONICA 2- THE HEART OF NOISE.jpg

S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850
    Ikke akkurat vintage, men den var tøff!
    Swedish Analog Technologies - SAT

SAT.jpg

SAT tonearm.jpg

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.314
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Swedish Analog Technologies arm. Michael Fremers favoritt.
    GRAND PRIX AUDIO, Monaco, platespiller. Karbon. Alle modeller er oppkalt etter Formel 1 baner.

Ingen low budget rig.

M

MusicBear

Gjest
    Forsterkeren din - Cary SI-300 - er det en perle?

Spør, fordi jeg ikke forstår hvorfor det er så lite fokus på en modell som denne, mens apparaturer som Hegel H360 omtales nesten hele tiden.

Cary produkter var så i vinden før her i Norge. Forforsterker og effektforsterker til småpenger har de også, mens den du har bør ha det meste innabords.

S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850
    Forsterkeren din - Cary SI-300 - er det en perle?

Spør, fordi jeg ikke forstår hvorfor det er så lite fokus på en modell som denne, mens apparaturer som Hegel H360 omtales nesten hele tiden.

Cary produkter var så i vinden før her i Norge. Forforsterker og effektforsterker til småpenger har de også, mens den du har bør ha det meste innabords.
    Er veldig fornøyd med denne, både lydmessig og brukervennlighet. Enkelt å koble til alt av kilder og god dac med justeringsmuligheter. For alle som ikke trenger et kraftverk av en forsterker så bør den være veldig aktuell, selv om det er mye krefter i denne tassen også ;)

Lydmessig så er den veldig åpen og detaljert uten å bli hard. En anelse mot den varme siden skal den være konstruert for å låte. Har høyttalere som slipper igjennom det meste så det ble en god match. Låter veldig nøytralt med avspilling av cd og streaming her hos meg og litt varmere og større lydbilde via platespiller.

Har vurdert å bytte Caryen med Anthem AVM60 med effekt av praktiske årsaker ettersom anlegget brukes så mye av flere som vil ha det enklest mulig, samt at det blir subber som skal integreres både til film og musikk. Håper det ikke blir veldig nedtur, men kommer jo an på hva jeg velger av effekt også.

Frister veldig å teste CAD 805 også etterhvert, men det får bli en stund til.....

S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850
    Swedish Analog Technologies arm. Michael Fremers favoritt.
    GRAND PRIX AUDIO, Monaco, platespiller. Karbon. Alle modeller er oppkalt etter Formel 1 baner.

Ingen low budget rig.
    Det var armen som var svensk ja. Tok en kikk på hjemmesiden til Grand Prix, tøffe greier :) Tenker det blir bass og noe akustikkremedier før ny snurrer, men er jo gøy å se hva som finnes. Låter sikkert greit også

S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850
    Har tenkt lenge på å gjøre noe med akustikken og det er vel bare å få noen konkrete planer på plass. Ettersom det er i ei vanlig i stue så er det begrenset hva jeg kan gjøre og det må se greit ut. Tenker å dekke bakvegg, frontvegg og enten hele eller deler av taket (førsterefleksjon) med slike plater om jeg finner en løsning på utseende:

Isolasjon_Plate_Lambda_37.jpg

Utfordringen blir hva jeg skal dekke de med uten at det mister all effekt. Skal ta noen bilder som viser rommet

S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850
    Er det ikke høyttalerstoff gutta kler dette med?
    At det kommer til å gi resultater betviler jeg ikke, etter å ha hørt loftet til Retep.
    Jo, det er vel det. I taket kunne det vel fungert å laget ei kasse i førsterefleksjon med høyttalerstoff i stedet for å dekke hele taket i den delen av stua hvor anlegget er. Taket er hvitt, men kunne kanskje vært tøft med svart for å få kontrast, samt i tillegg mørklegge litt for projektor. Men usikkert hvor pent dette blir.

Tenkte å dekket hele bakveggen med isolasjon, også for å fylle ut veggen litt ettersom jeg har flyttet frem sofaen slik at det ikke blir så stort tomrom bak. Det er to malerier som henger der og de må nødvendigvis henge utenpå dette, men det er over ørehøyde.
    Vet ikke om svart høyttalerstoff på hele bakveggen blir pent, men så en kar her på sentralen som hadde isolasjon, svart høyttalerstoff og eikelister utenpå i taket som så veldig bra ut, kanskje lage noe lignende på bakveggen. Må forsøke å finne igjen den tråden

Sist redigert:
    M

MusicBear

Gjest
    Summen av "refleksjons-brytere" i et rom har svært mye å si. Ikke sammenignbart forøvrig, men man merker det når man flytter inn i nytt hus, at hver gjenstand inn ikåken forandrer prate-lyden.

Jeg skulle gjort mye/evt. søkt kyndig hjelp med siderefleksjonene (dersom du har det), samt enkle midler som gulvtepper foran høyttalerne.

Jeg skulle prøvd ut mye FØR jeg hadde gjort noe i taket.

Når du spør som du gjør, mener jeg bransjeaktører som driver med dette burde få komme til med generelle år, om ikke annet sender de deg vel en PM om de har "næringsvett" :)

Selv må jeg enten ha vært ekstremt heldig/brydd meg lite om det. Da jeg tør innrømme at jeg syntes det er vel mye fokus på dårlige rom, men nå har jeg aldri bodd i en liten leilighet - skal nevnes. Jeg mener også at omrokkering av sofaen (lyttestedet) er like så viktig som flytting av høyttalerne.

Derimot har jeg respekt for stående bølger, men dette kan jo regnes ut hvor de vil opptre og i hvilket frekvensområde, og med dette la være å sitte i dette lille punktet dette fenomen skjer.

Sist redigert av en moderator:

S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850
    Summen av "refleksjons-brytere" i et rom har svært mye å si. Ikke sammenignbart forøvrig, men man merker det når man flytter inn i nytt hus, at hver gjenstand inn ikåken forandrer prate-lyden.

Jeg skulle gjort mye/evt. søkt kyndig hjelp med siderefleksjonene (dersom du har det), samt enkle midler som gulvtepper foran høyttalerne.

Når du spør som du gjør, mener jeg bransjeaktører som driver med dette burde få komme til med generelle år, om ikke annet sender de deg vel en PM om de har "næringsvett" :)

Selv må jeg enten ha vært ekstremt heldig/brydd meg lite om det. Da jeg tør innrømme at jeg syntes det er vel mye fokus på dårlige rom, men nå har jeg aldri bodd i en liten leilighet - skal nevnes. Jeg mener også at omrokkering av sofaen (lyttestedet) er like så viktig som flytting av høyttalerne.

Derimot har jeg respekt for stående bølger, men dette kan jo regnes ut hvor de vil opptre og i hvilket frekvensområde, og med dette la være å sitte i dette lille punktet dette fenomen skjer.

Kommer nok ikke til å merke noe ved prate-lyden her i stua. Her er det gammeldags/klassisk stil og langt fra moderne med harde flater. Er vel kun panelet i taket hvor det er en hard flate i nærheten av anlegget, samt på bakvegg med unntak av to store malerier.

Tror bakveggen er det jeg vil starte med både av lydmessige samt praktiske grunner da jeg vil ha veggen fram. Kunne vært veldig stilig med eikelister foran isolasjon på denne veggen, slik som er gjort i taket her, men kunne kanskje hatt litt større avstand mellom listene på veggen http://www.hifisentralen.no/forumet/akustikk-og-rom/91096-akustikkhimling.html
    takk for link Steinost :)

Kan ha 20 cm isolasjon pluss lister utenpå på denne veggen. Vet ikke om det har noe for seg å ha enda mer isolasjon, i så fall kan jeg øke til 25cm

Sist redigert:
    M

MusicBear

Gjest

Kommer nok ikke til å merke noe ved prate-lyden her i stua. Her er det gammeldags/klassisk stil og langt fra moderne med harde flater. Er vel kun panelet i taket hvor det er en hard flate i nærheten av anlegget, samt på bakvegg med unntak av to store malerier.

Tror bakveggen er det jeg vil starte med både av lydmessige samt praktiske grunner da jeg vil ha veggen fram. Kunne vært veldig stilig med eikelister foran isolasjon på denne veggen, slik som er gjort i taket her, men kunne kanskje hatt litt større avstand mellom listene på veggen http://www.hifisentralen.no/forumet/akustikk-og-rom/91096-akustikkhimling.html

Kan ha 20 cm isolasjon pluss lister utenpå på denne veggen. Vet ikke om det har noe for seg å ha enda mer isolasjon, i så fall kan jeg øke til 25cm

Men husk, at blir rommet for dempet så blir musikken i mange tilfeller "platt" - for mye av utklingningene uteblir.

Derfor noen gode live innspillinger bokstavelig talt låter så live - overdempede studiorom har ikke fått drepe for mye av utklingningen på akustike instrumenter.

Tenk deg en som spiller fele i et studiorom, høres jo ut som fela er full av ull. Saueull - bææææ ;)

S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850

Men husk, at blir rommet for dempet så blir musikken i mange tilfeller "platt" - for mye av utklingningene uteblir.

Derfor noen gode live innspillinger bokstavelig talt låter så live - overdempede studiorom har ikke fått drepe for mye av utklingningen på akustike instrumenter.

Tenk deg en som spiller fele i et studiorom, høres jo ut som fela er full av ull. Saueull - bææææ ;)
    Får prøve å dempe riktig. Blir nok uansett bedre å dempe bakveggen da sofaen er relativt nærme selv om jeg har flyttet den noe frem.
    Har hørt "perfekte" lytterom som jeg absolutt ikke har likt, så skjønner hva du mener :)

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.465
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hoy, her tror jeg du skal være litt forsiktig med å gå all out i alle refleksjonspunkter med ren absorpsjon, det låter ille hvis det ikke er tilstrekkelig bredbåndet. Hvis du har en stue med mye møbler og lignende så har du allerede mye demping av øvre del av frekvensområdet og bør således ikke være ukritisk med ytterligere demping.

Begynn med bakveggen og se an, men inkluder i planene hvordan du skal dempe etterklangstiden i bassen.

Trykkbaserte feller, multi-sub og motfase-bass er nøkkelord man bør se litt nærmere på gitt kvaliteten på anlegget ditt. Ca 30% av opplevelsen av lydkvalitet er bassrelatert ifølge Toole, så tenk helhetlig før du begynner. :)

Btw, selv om det er en del som er veldig fan av ekstremt mye demping så er jeg temmelig sikker på at musikk vil låte drit i et anekoisk kammer. Ihvertfall vil tale gjøre det, og du har anlegget i en stue ;)

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.465
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Har du bilder eller tegning av stuens utforming Btw?

S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850
    Spennende!
    Blir det noen nye hits:) Som vi kan kjøre demo med utpå vårparten og kanskje en liten sommerhit.
    Vi får se ;)

Har ikke hørt igjennom alt enda etter vi fikk tilbake ferdig mastret, men det jeg har hørt virker bra. Du får ta deg en tur å teste etterhvert :)

Seskage

Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Antall liker
    6.152
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Blir den solgt på samme måte som CD platene ble? Eller kommer den i butikk i resten av landet også? Blir spennede dette, liker de to CDene jeg har ??????

S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850
    Blir den solgt på samme måte som CD platene ble? Eller kommer den i butikk i resten av landet også? Blir spennede dette, liker de to CDene jeg har ������
    Det vil utgis en låt om gangen for streaming/nedlastning for Spotify, Tidal, Apple Music, antagelig 3 sanger, så vil det komme album med cd og cd alene med to resterende sanger, totalt 5. Albumet trykkes hos Optimal Media i Tyskland. Salg av albumet vil være på nett og om vi er heldige også enkelte butikker :)

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.314
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Blir den solgt på samme måte som CD platene ble? Eller kommer den i butikk i resten av landet også? Blir spennede dette, liker de to CDene jeg har ������
    Det vil utgis en låt om gangen for streaming/nedlastning for Spotify, Tidal, Apple Music, antagelig 3 sanger, så vil det komme album med cd og cd alene med to resterende sanger, totalt 5. Albumet trykkes hos Optimal Media i Tyskland. Salg av albumet vil være på nett og om vi er heldige også enkelte butikker :)
    Går det an å bestille og kjøpe vinylutgaven av deg?

S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850
    Går det an å bestille og kjøpe vinylutgaven av deg?
    Det går fint det også, kan bruke Vipps.
    Master for vinyl er klar og blir sendt til trykking om ikke lenge, men litt frem i tid til albumet er klart da, skal legge ut info :)

S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850
    Forsøkte å legge ut et klipp på YouTube, men det ble grusomt dårlig kvalitet, laveste oppløsning på bilde. Noen som vet hvordan dette skal gjøres?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn