Liengstova

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Hva skal du med de der oppe da... :) ?

S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850
    Skal vurdere sub etterhvert i tillegg (gjør det jo egentlig allerede) men er andre ting som prioriteres akkurat nå og en stund fremover. Bl.a. senterhøyttaler, platespiller, akustiske tiltak og andre ting som utvidelse av terrasse selv om dette ikke har noe med hifi å gjøre ;)

S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850
    Skal jeg ta med pc?
    Nå fikk jeg foretatt ny kalibrering i dag. Tenkte at det var greit ettersom jeg har flyttet litt på høyttalerne og bassen var litt slank. Fikk kikket litt på målinger også mens vi holdt på og det var en del å ta tak i for å si det mildt ;) Den ene høyttalern ble korrigert så det ser ganske bra ut på målinger etter kalibrering, mens den som står nærme vegg er det fortsatt litt berg og dalbane nedi dypet uten at jeg kan høre at det er noe stort problem. Den står jo plassert veldig nærme vegg, så blir nok litt utfordring å få det perfekt her. Tenker at det kanskje er noen akustiske tiltak som bør gjøres ved denne veggen og hjørnet.
    Om du har lyst til å ta med pc så kan vi jo leke litt med kalibrering/måling når du kommer, men det blir helt opp til deg :) Har mye å sette meg inn i her, både vedr målinger og akustikkremedier, men skynder meg langsomt og skal nyte ferden videre.

S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850
    Flyttet litt på høyttalerne siden forrige kalibrering, så da ble det ny runde i dag. Etter tips i tråden Paradigms Venner så ble det denne gangen kun gjort målinger fra et punkt

Kalibrering nr 2.jpg

Kjetil-A

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Antall liker
    378
    Torget vurderinger
    4
    Hva føler du traff best? Flere punkter eller kun ett?

S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850
    Nå driver du å roter i feil tråd mister:cool:
    He, he! Tar imot alle slags tips jeg, men sub er ingen alternativ til det jeg holder på med nå :) Men når jeg skal ha egen sub så må jo alt vurderes.

Vedr sub/bass så ville det vært spennende med mulighet for å kjøpe aktiv bass slik som i 9H, og ikke bare sub. Man kan jo kjøpe flere gode subber og få veldig bra dypbass, men hva med resten av bassen, den vil jo bare henge etter.

S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850
    Ser ut som det har blitt en dyp frekvens på ene høyttalern som er blitt forsterket. Må nok ta ei runde til med kalibrering

Kjetil-A

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Antall liker
    378
    Torget vurderinger
    4
    Kunne du lagt ut målingene? Interessant å se. Jeg skal måle (og korrigere) mine til uka når jeg får koblet forsterkeren til nettverket igjen.

GSolie

Bransjeaktør
    Ble medlem
    02.05.2016
    Antall liker
    100
    Sted
    Eydehavn
    Torget vurderinger
    7
    Etter tips i tråden Paradigms Venner så ble det denne gangen kun gjort målinger fra et punkt
    Husk at det tipset i utgangspunktet er basert på en mangel på kunnskap om hvordan ARC fungerer. Målingen fra lytterposisjon er hovedmåling. De andre målingene er "støttemålinger" for å gi algoritmen et godt nok grunnlag for å korrigere. Det er en misforståelse at den korrigerer for flere lytterposisjoner og at resultatet i senter dermed blir dårligere. Ikke slik det fungerer.

S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850
    Etter tips i tråden Paradigms Venner så ble det denne gangen kun gjort målinger fra et punkt
    Husk at det tipset i utgangspunktet er basert på en mangel på kunnskap om hvordan ARC fungerer. Målingen fra lytterposisjon er hovedmåling. De andre målingene er "støttemålinger" for å gi algoritmen et godt nok grunnlag for å korrigere. Det er en misforståelse at den korrigerer for flere lytterposisjoner og at resultatet i senter dermed blir dårligere. Ikke slik det fungerer.
    Blir nok flere målinger neste gang ja :) Vil prøve 6-8 og se hvordan det blir

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Skal jeg ta med pc?
    Nå fikk jeg foretatt ny kalibrering i dag. Tenkte at det var greit ettersom jeg har flyttet litt på høyttalerne og bassen var litt slank. Fikk kikket litt på målinger også mens vi holdt på og det var en del å ta tak i for å si det mildt ;) Den ene høyttalern ble korrigert så det ser ganske bra ut på målinger etter kalibrering, mens den som står nærme vegg er det fortsatt litt berg og dalbane nedi dypet uten at jeg kan høre at det er noe stort problem. Den står jo plassert veldig nærme vegg, så blir nok litt utfordring å få det perfekt her. Tenker at det kanskje er noen akustiske tiltak som bør gjøres ved denne veggen og hjørnet.
    Om du har lyst til å ta med pc så kan vi jo leke litt med kalibrering/måling når du kommer, men det blir helt opp til deg :) Har mye å sette meg inn i her, både vedr målinger og akustikkremedier, men skynder meg langsomt og skal nyte ferden videre.
    Hadde vært spennende å se noen in-room response fra disse...?

alphamale

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Antall liker
    5.392
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Riktig tråd dette, svaret mitt var i henhold til hvor langt oppe han ville de skulle spille oppe i frekvens.
    Bare ta det heeeelt rolig J, jeg bare trekker litt i buksa di:) Men jeg er nok sikker på uten å ha hørt Arendal, at de kan utfordre langt dyrere konstruksjoner. De får jo skryt uansett hvor man snur seg.

alphamale

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Antall liker
    5.392
    Sted
    Skal jeg ta med pc?
    Hadde vært spennende å se noen in-room response fra disse...?
    Ja det hadde faktisk det!
    Bruker du U-mic og REW i stova di mister Lieng?
    Uansett er det greit å ikke stresse med noe som kanskje ikke er så utfordrende som en tror, men problemet med plasseringen du har er jeg kjent med. Nå vil jeg anta at ARC rydder opp i det værste gromset uansett der nede.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Riktig tråd dette, svaret mitt var i henhold til hvor langt oppe han ville de skulle spille oppe i frekvens.
    Bare ta det heeeelt rolig J, jeg bare trekker litt i buksa di:) Men jeg er nok sikker på uten å ha hørt Arendal, at de kan utfordre langt dyrere konstruksjoner. De får jo skryt uansett hvor man snur seg.
    Buksa er av for lenge siden,:) Arendal er gode saker og spesielt subbene er gode. Hvor gode de er og hva de kan konkurrere med prismessig er vanskelig å svare på.
    For mange er det en kraftig turn-off at de ruller kraftig av på 20 og 100 tallet så det har jeg full forståelse for, hvorfor de har konstrurert de slik er jo en annen sak men det virker som at grunnen er at det gir en bedre opplevelse innenfor disse tallene. Er sikker på at Paradigm sine egen subbere er bedre, om ikke er det noen som ikke har gjort hjemmeleksene sine.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Det trekker nok andre plasser enn bare i buksa her også...

S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850
    Elementene i Persona sub er de samme som sitter i 7F såvidt jeg vet og de spiller bra bass opp til 450 Hz. 6 stk av disse pr sub for å spille dypbass er et godt utgangspunkt. Disse spiller bra bass, ikke bare mye dypbass. Da kan man også i teorien dele høyere enn mange subber med "bilstereobasser" som trives fra 80Hz og nedover. Og jo høyere man kan dele, jo mer dynamikk og kontroll i et større område. Jeg vil nok vektlegge dette når jeg skal velge sub. men sikler nå aller mest på Persona Center og ikke minst fantastisk lyd fra vinyl ;)

S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850
    Det trekker nok andre plasser enn bare i buksa her også...

Jobbet tidligere med salg av bilstereo og det var en del kunder som ikke var fornøyd før det falt av deler innvendig i bilen og speilen "danset" i takt med bassen ;)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Helt sykt det der;) Mac,en min hørtes ut som den var på tur opp i liminga nå. Men hva er vitsen:rolleyes:
    Kan noen fortelle meg hvorfor jeg aldri - ALDRI - har hørt god musikk bli spilt over en heftig bilstereo? Som bygdetulling har jeg selvsagt hørt mange heftige anlegg kjøre forbi, også i storbyer, men aldri har jeg noensinne hørt noe som kan kalles anstendig kvalitetsmusikk bli spilt. Og jeg har hørt det som blir spilt, alt annet er umulig. ;)

Bilstereofolket er legemgjøring av holdningen musikk er et nødvendig onde for å drive med hobbyen...

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Det er så enkelt som at bilstereofolket kun passer på 20% av det totale frekvensområdet. Hvis man da ikke bygger et anlegg for voksne, da. som jeg holder på med i bilen. Musikken for bilstereofolket (18-35 år) ligger KUN i BASSEN. Vi som har holdt på med begge deler en stund veit at så ikke er tilfelle. Vent du bare til varebilen er ferdig...Kvalitetsanlegg uten basskiste på størrelse med den du finner på begravelsesbyrået..Og fullt kapabelt til å spille jazz like bra som som det spiller Lou Reed..

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Det er så enkelt som at bilstereofolket kun passer på 20% av det totale frekvensområdet. Hvis man da ikke bygger et anlegg for voksne, da. som jeg holder på med i bilen. Musikken for bilstereofolket (18-35 år) ligger KUN i BASSEN. Vi som har holdt på med begge deler en stund veit at så ikke er tilfelle. Vent du bare til varebilen er ferdig...Kvalitetsanlegg uten basskiste på størrelse med den du finner på begravelsesbyrået..Og fullt kapabelt til å spille jazz like bra som som det spiller Lou Reed..
    Næh, kjøper meg bare ny Jaguar med Meridian-stereo. Burde holde for en slask som meg, og valg av merker tiltaler sikkert deg. Får bare sjekke nettbanken først...
    ...å faen. :mad:

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.311
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har alltid lurt på hvorfor jentene gidder å henge med nedsnødde rånergutter.
    Over her fikk jeg kanskje svaret!?:rolleyes:

S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850
    Takk for besøk i dag Birger og hjelp med måling og kalibrering!
    Ble ryddet opp i litt smågrums etter siste kalibrering og fikk til en liten heving i bass, men det blir fortsatt som å kjøre en Lamborghini i 60 km/t. Trenger mer nivå i hele bassområdet og kapasiteten er der da det er mye effekt til rådighet og knapt bevegelse i elementene, så de stresser ikke selv på høyt lydnivå. Bør være mulig å få til mer med ARC og skal google det jeg finner av info på nett og sette i gang å jobbe med dette fremover. Så får vi se hvor langt jeg kommer innen neste besøk :)

S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850
    Håper ikke jeg gir inntrykk av å ikke være fornøyd med Persona 9H, det er jeg absolutt!
    Diskant og mellomtone jeg ikke har hørt bedre, ingen hørbar overgang mellom elementene, åpent, detaljert og dynamisk med kapasitet til å spille uanstrengt høyt.
    Høy deling til mellomtone slik at mellomtonen slipper å stresse med dype frekvenser.
    Veldig bra kapasitet i bassen med innebygde forsterkere (totalt 4 stk og 2800 watt fordelt på 8 stk 8") må bare få justert korrekt i mitt rom.
    Man kan koble på det man ønsker av forsterkere, single ended rør til store beist med masse watt. Kan derfor enkelt justere og få den lyden man ønsker fra 400 Hz.
    Bra design som virker fysisk mindre enn de er.

Kjetil-A

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Antall liker
    378
    Torget vurderinger
    4
    Har du økt room gain? Skal du ha mer bass så er det denne som skal økes slik jeg har forstått det. Jeg får endelig koblet forsterkeren min opp mot nettet i dag igjen så skal kjøre noen målinger tenkte jeg og eksperimentere med room gainen. Kan jo laste inn fem profiler og switche mellom dem, så bør være enkelt å sjekke resultatene.

S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850
    Har du økt room gain? Skal du ha mer bass så er det denne som skal økes slik jeg har forstått det. Jeg får endelig koblet forsterkeren min opp mot nettet i dag igjen så skal kjøre noen målinger tenkte jeg og eksperimentere med room gainen. Kan jo laste inn fem profiler og switche mellom dem, så bør være enkelt å sjekke resultatene.
    Nå var det vel økning av bass under 200 Hz som vi satte opp 3 db og kunne øke med 6 om jeg ikke husker helt feil

S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850
    Fantastisk plate!

Gitarspillingen på sangen "Some must dream" er balsam for sjelen :)

Nils Lofgren.jpg

alphamale

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Antall liker
    5.392
    Sted
    Ble ryddet opp i litt smågrums etter siste kalibrering og fikk til en liten heving i bass, men det blir fortsatt som å kjøre en Lamborghini i 60 km/t. Trenger mer nivå i hele bassområdet og kapasiteten er der da det er mye effekt til rådighet og knapt bevegelse i elementene, så de stresser ikke selv på høyt lydnivå. Bør være mulig å få til mer med ARC og skal google det jeg finner av info på nett og sette i gang å jobbe med dette fremover. Så får vi se hvor langt jeg kommer innen neste besøk :)
    Først vl jeg si at vertskap og dronninga var av det særdeles hyggelige slaget, og det sto ikke tilbake på servering og gjestfrihet.
    Fru Lieng er visstnok en habil artist som flere her inne har fått med seg, så jeg var så heldig å få med meg et signert eksemplar av hennes bragder til finlytting her hjemme. Takk for det Mona Lisa!:)

Lamborghini ja!
    Det er nok en riktig beskrivelse på Persona 9 Hybrid fra Paradigm, for de er spinnville på alle måter med en enorm oppløsning og en pondus i bassen som røsker tak i innvoller og marg. Sømløsheten i toppen er av extrema varianten, og samtidig oppløst og transparent som kildevann. Svært bra i min bok mao.

Som Sverre har nevnt i tråden tidligere er det såpass mye "knuff" i de nedre oktaver på disse beistene at det er i stand til å rive huset selv med moderat pådrag. Ut ifra målingene til ARC ser det ut til at det spiller ganske flatt fra 500 og ned til 100hz før det fyker til værs med ca 20 db ned i dypet til over 20 hz. Og det både høres og merkes! Det er såpass mye trykk i godstua at løsøre bare henger og blaffrer.

ARC - Romkorrigeringen som følger med skal fungere slik at den temmer modene i rommet fra 200hz og ned.
    Det gjør den til gangs, uten å ha fått kontrollmålt med REW virker det som det spiller skinne flatt gjennom hele registeret. Det fører selvfølgelig til at lyden oppleves noe tynn i flatmode. Man kan gå inn i ettertid og justere opptil 6 db gain på på hver ht. etter korrigering så der skal være mulighet her for å få fin lyd med god spenst og spark når det trengs, samt at lydbildet er tjent med noe tyngre fundament en det vi klarte å få til på de få timene jeg var der.
    Jeg tror nøkkelen til suksess her er nøye målinger i riktig høyde på de rette plassene. ARC tilbyr 5+5 målinger og det skal i teorien holde. Nå er det sånn at moneyseat her er i sofa inntil bakvegg med de utfordringer det har, men jeg forstår det sånn at dedikert lyttestol skal inn snart, og da blir det andre boller tenker jeg.

Som jeg har antydet tidligere er lyden ekstremt åpen og transparent, men uten hardhet selv om der ikke er noen form for tiltak i rommet. Noe av det bedre jeg har hørt vil jeg si. Vi spilte forholdsvis høyt til tider og jeg ser munnen til Sverre går, men jeg hører ikke et ord;) Det er alltid et kvalitetstegn. Når Bassen sitter i godstua kan huseier senke skuldrene, lene seg tilbake og nyte, for da har han en lyd som er nesten like bra som min:cool: ( tulla bare)
    Takk for at jeg fikk oppleve disse fantastiske konstruksjonene, og jeg har ingen problemer med å erkjenne at det frister å prøve disse hjemme.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Først vl jeg si at vertskap og dronninga var av det særdeles hyggelige slaget, og det sto ikke tilbake på servering og gjestfrihet.
    Fru Lieng er visstnok en habil artist som flere her inne har fått med seg, så jeg var så heldig å få med meg et signert eksemplar av hennes bragder til finlytting her hjemme. Takk for det Mona Lisa!:)

Lamborghini ja!
    Det er nok en riktig beskrivelse på Persona 9 Hybrid fra Paradigm, for de er spinnville på alle måter med en enorm oppløsning og en pondus i bassen som røsker tak i innvoller og marg. Sømløsheten i toppen er av extrema varianten, og samtidig oppløst og transparent som kildevann. Svært bra i min bok mao.

Som Sverre har nevnt i tråden tidligere er det såpass mye "knuff" i de nedre oktaver på disse beistene at det er i stand til å rive huset selv med moderat pådrag. Ut ifra målingene til ARC ser det ut til at det spiller ganske flatt fra 500 og ned til 100hz før det fyker til værs med ca 20 db ned i dypet til over 20 hz. Og det både høres og merkes! Det er såpass mye trykk i godstua at løsøre bare henger og blaffrer.

ARC - Romkorrigeringen som følger med skal fungere slik at den temmer modene i rommet fra 200hz og ned.
    Det gjør den til gangs, uten å ha fått kontrollmålt med REW virker det som det spiller skinne flatt gjennom hele registeret. Det fører selvfølgelig til at lyden oppleves noe tynn i flatmode. Man kan gå inn i ettertid og justere opptil 6 db gain på på hver ht. etter korrigering så der skal være mulighet her for å få fin lyd med god spenst og spark når det trengs, samt at lydbildet er tjent med noe tyngre fundament en det vi klarte å få til på de få timene jeg var der.
    Jeg tror nøkkelen til suksess her er nøye målinger i riktig høyde på de rette plassene. ARC tilbyr 5+5 målinger og det skal i teorien holde. Nå er det sånn at moneyseat her er i sofa inntil bakvegg med de utfordringer det har, men jeg forstår det sånn at dedikert lyttestol skal inn snart, og da blir det andre boller tenker jeg.

Som jeg har antydet tidligere er lyden ekstremt åpen og transparent, men uten hardhet selv om der ikke er noen form for tiltak i rommet. Noe av det bedre jeg har hørt vil jeg si. Vi spilte forholdsvis høyt til tider og jeg ser munnen til Sverre går, men jeg hører ikke et ord;) Det er alltid et kvalitetstegn. Når Bassen sitter i godstua kan huseier senke skuldrene, lene seg tilbake og nyte, for da har han en lyd som er nesten like bra som min:cool: ( tulla bare)
    Takk for at jeg fikk oppleve disse fantastiske konstruksjonene, og jeg har ingen problemer med å erkjenne at det frister å prøve disse hjemme.
    Kanskje det kommer noen billige B&W på brukten snart,:) Takk for inntrykkene, fikk ikke noe mindre lyst å høre disse nå.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn