Liengstova

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850
    S. Lieng: Bruk den Stingskiva som referanse, du...Spesielt Englishman In New York er helt knall. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har spilt Nothing Like The Sun..Kommer til å hente den komplette studioboksen.
    2M Black er og blir tidenes beste MM, imo...den vil funke med Graham og Rega også.
    Ja det var god lyd på den Sting-plata. Fikk tak i noen til, Liker veldig godt Leonard og Dire Straits, men har ikke hørt på denne skiva på flere år. Det var gledelig gjenhør
    Frister å oppgradere, er ikke like bra lyd på vinylsnurrern som blåtann og dac i Cary, så må nok gjøre noe for at det skal bli like mye platespilling som bruk av Tidal

On every street.jpg
    Leonard.jpg
    eurythmics.jpg

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    31.005
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Om denne plattformen din har noen effekt vet ikke jeg, men lekkert var det i alle fall :)

S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850
    S. Lieng: Bruk den Stingskiva som referanse, du...Spesielt Englishman In New York er helt knall. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har spilt Nothing Like The Sun..Kommer til å hente den komplette studioboksen.
    2M Black er og blir tidenes beste MM, imo...den vil funke med Graham og Rega også.
    Hvordan foregår bytte til en slik da, det er vel ikke bare å skru den på? Kanskje noe forhandler gjør?

ortofon_2m_black.jpg

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    1
    S. Lieng: Kontakt forhandler, de gjør det der for deg. Er du i Oslo, få Kontrapunkt eller Norsk Audioteknikk til å gjøre det. Får du også RIAAen riktig, vil du kunne ta deg i spille mer LP enn digitalt.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    1
    S. Lieng: Legg også merke til at 2M Black nok er noe mer analytisk enn den pickupen du har. Men den detaljerer som en MC i toppklasse. En pokker så kapabel, svært groovy pickup. Noen klassisk vintagelyd får du dog ikke der. Jeg skal selv oppgradere pickup på min Rega når tida kommer, da kanskje en Cadenza...Hvis ikke spilleren blir oppgradert samtidig.

S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850
    S. Lieng: Legg også merke til at 2M Black nok er noe mer analytisk enn den pickupen du har. Men den detaljerer som en MC i toppklasse. En pokker så kapabel, svært groovy pickup. Noen klassisk vintagelyd får du dog ikke der. Jeg skal selv oppgradere pickup på min Rega når tida kommer, da kanskje en Cadenza...Hvis ikke spilleren blir oppgradert samtidig.
    Ble anbefalt Cadenza av NAT, men da snakker vi 10 lapper mer :)

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    1
    S. Lieng: Morten vet hva han gjør, men Cadenza koster mer, ja. Du har et deck der som nok kan takle en av dem. Men mtp at du er "fersk"-etter eget utsagn- i LP-universet, er 2M Black basically kongen av MM-pickups. Den leverer musikken litt som en Cadenza Red, men til 30% av prisen. Samtidig har du en "miniutgave" av Era Gold V- les Gunnar Brekkes innlegg- i Gram Amp 2SE. Det kan fort vise seg som en vellykka kombinasjon, det.. Paradigm vil sørge for at du hører det som skjer frekvensmessig også..

Sist redigert:

S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850
    Det blir en del avspilling av vinyl på Clearaudio Emotion for tiden og test av et par riaa som er på hjemlån. Foreløpig så blir det en stor opptur når jeg setter på Tidal hifi via blåtann til dac i Cary SI-300.2D.

Mulig at Clearaudio aurum classics Pick up er et svakt ledd og ikke får det beste ut av Graham Slee og Musical Fidelity riaa?! Eller så er rett og slett Cary med den innebygde dacen veldig god og blir dyrere å mathce med vinyl.

Cary VS Vinyl.jpg

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    1
    S. Lieng: Vær klar over at vinyl og digitale filer er to helt forskjellige verdener. Med hver sin type dynamikk. Cary har røraktig klang i toppklasse, det kommer til å koste endel å matche det. Men Aurum Classic er nok et svakt ledd der, ja. Spørs om du ikke altså kommer lenger med en Ortofon. Den topper sin nøytrale groove med analog glød passende til den varme, nesten helcanadiske pakka du har. Såfremt riktig RIAA kan finnes ender du med en pakke i toppklasse der. Men jeg lurer litt på om du ikke må opp et hakk eller tre på RIAA også..en Era Gold V, feks...

Sist redigert:

S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850
    S. Lieng: Vær klar over at vinyl og digitale filer er to helt forskjellige verdener. Med hver sin type dynamikk. Cary har røraktig klang i toppklasse, det kommer til å koste endel å matche det. Men Aurum Classic er nok et svakt ledd der, ja. Spørs om du ikke altså kommer lenger med en Ortofon. Den topper sin nøytrale groove med analog glød passende til den varme, nesten helcanadiske pakka du har. Såfremt riktig RIAA kan finnes ender du en pakke i toppklasse der. Men jeg lurer litt på om du ikke må opp et hakk eller tre på RIAA- pris..en Era Gold V, feks...
    Blåsyset kan dimmes og skrus helt av, men er i en "blåslysfase" akkurat nå, så lar den flashe alt den orker :)

Skulle helst hatt 4 stk Sub, har plass til en, men ikke råd til noen om jeg kjøper Persona Center

S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850
    Da stacker vi fire Sub der du har plass. Bare deilig med litt Flash fra stereolampa i blant. Skulle bare plage deg litt nå mens jeg venter på å gå til middag.
    Makan til feilsitering på meg da! Vedr stack så er ikke det så dumt, f.eks 2 søyler med 3 stk Persona Sub oppå hverandre. Det må jo bli bra.
    Akkurat nå så har jeg plass til 3 stk faktisk, en på innsiden av hver høyttaler pluss et sted til, men har planer om bredere rack for å få plass til både platespiller og Center, så da blir det trangt

S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850
    S. Lieng: Vær klar over at vinyl og digitale filer er to helt forskjellige verdener. Med hver sin type dynamikk. Cary har røraktig klang i toppklasse, det kommer til å koste endel å matche det. Men Aurum Classic er nok et svakt ledd der, ja. Spørs om du ikke altså kommer lenger med en Ortofon. Den topper sin nøytrale groove med analog glød passende til den varme, nesten helcanadiske pakka du har. Såfremt riktig RIAA kan finnes ender du med en pakke i toppklasse der. Men jeg lurer litt på om du ikke må opp et hakk eller tre på RIAA også..en Era Gold V, feks...
    Mistenker at Pick up ikke får frem hva riaa er kapabel til her. Hadde vel kanskje tenkt å starte med bedre riaa, men lurer på om jeg heller skal oppgradere pick up slik at jeg da i etterkant har bedre mulighet til å teste hvilke riaa som passer best og hva som gir god nok lyd som jeg ønsker. Usikker på hvilke type pick up, men heller vel mest mot Ortofon 2M Black.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    1
    S. Lieng: Å begynne vinylkarrierer med MC kan fort koste skjorte, slips og hele Armanien. Før du evt kommer i mål. Med 2M Black går du istedet rett til topps for prisen av kun blazeren.:rolleyes: Og den er kapabel til å vise hva som bor i RIAAer helt opp i ASR-land. Utrolig skarp sliping der også. Den detaljerer som en topp MC, men til MM-pris. Nøytral, men groovy og kraftfull som få på samme tid. Så 2M Black høres ut som en bra plan, det. Du får håpe GunnarS har lyst til å låne deg Gram Amp 2SE i et halvår til..hehe..Tipper du vil like det de to gjør sammen.

S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850
    S. Lieng: Å begynne vinylkarrierer med MC kan fort koste skjorte, slips og hele Armanien. Før du evt kommer i mål. Med 2M Black går du istedet rett til topps for prisen av kun blazeren.:rolleyes: Og den er kapabel til å vise hva som bor i RIAAer helt opp i ASR-land. Utrolig skarp sliping der også. Den detaljerer som en topp MC, men til MM-pris. Nøytral, men groovy og kraftfull som få på samme tid. Så 2M Black høres ut som en bra plan, det. Du får håpe GunnarS har lyst til å låne deg Gram Amp 2SE i et halvår til..hehe..Tipper du vil like det de to gjør sammen.
    Ja, kikker på MC også, men det blir noen tusen dyrere også blir det også noen tusen mer for riaa så får sette grensen nå i første omgang ved en god mm.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    1
    Lurt, S.. Veldig lurt:cool:Clearaudios egne pickups har ord på seg for å være noe forsiktige i presentasjonen også, Ortofons toppmodeller er langt mer dynamiske enn de tilsvarende prisa tyskerne. Jeg syns iallefall det.

S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850
    Det ble etterlyst lytteinntrykk :)

Har ikke beskrevet så godt hvordan Persona 9H låter, eller hva jeg synes, da jeg ikke synes det er så enkelt, er heller ikke ferdig med justering og eksperimentering. Har det ikke travelt og nyter musikken uansett :) 

Har hatt og hørt mye forskjellige høyttalere som alle har hatt sterke og svake sider, noen med særpreg, noe jeg har likt svært godt og dermed enklere kunnet si hva jeg synes om de, evt merkbare svakheter. 
Ingen høyttalere er perfekte og alle har kompromisser, men likevel, Persona låter så lite høyttaler i forhold til mye annet synes jeg :) 
Det blir musikk uten at man legger merke til diskant, mellomtone, eller bass, veldig bra sammenheng på alt.

Nå har jeg kun hørt 9H av Personaserien og den justerer bassen slik at det blir korrekt. Det er dermed ingen ting som stikker seg ut fra de dypeste toner til over det som er hørbart.

Diskant og mellomtone er lik i hele serien og det er en veldig åpen diskant og mellomtone som slipper igjennom det som er, uten at det med min forsterker låter hardt i det hele tatt, dersom ikke innspillingen er slik. Det er en klarhet og detaljer og begge elementene som har samme materiale (beryllium) låter som en enhet. 

Har hørt og eid elementer av forskjellig type, Seas Excel, Scanspeak, og min favoritt av tradisjonelle enheter Thiel/Accuton, foruten bånd som i min forrige høyttaler Magnepan, men resultatet med elementene i Persona overgår alt jeg har hørt med disse.

Lytterom og plassering hos meg gir store begrensinger, men har nå justert en del på vinkling og det lille jeg kan på plassering og fått bedre 3D. Det er nå 3,5 m mellom hver diskant og fra øret til diskant. Kunne gjerne hatt mer luft bak sitteposisjon og bak begge høyttalere, samt hatt mer plass mot veggen til ene høyttaler. Har gradvis flyttet høyttalerne lenger fra hverandre og dermed fått ene høyttaler veldig nærme sidevegg. Trodde ikke dette ville bli bra, men jo bredere plassering jo bedre lydbilde. (Har tenkt å finne en praktisk/ikke for tung lyttestol som jeg kan sette foran sofa for lytting enda nærmere høyttalerne og få mindre påvirkning av vegger)
Har hatt bedre lydbilde i mitt tidligere lytterom, men de samme høyttalerne ga ikke så bra lydbilde som 9H i nåværende rom. Begynner å bli fornøyd med tanke på at jeg ikke har gjort noen akustiske tiltak. Kikker på dette og har noen små planer som blir spennende å prøve.

Så var det bassen; veldig stram, går dypt og deles ved 400 Hz så midbassen er også bra. Her har de to forsterkerne full kontroll på de 4 elementene som sitter i hver høyttaler. 
Mange høyttalere har lav delefrekvens mellom mellomtone og bass og da blir det lite trykk i midbassen. Hele Personaserien deler på 400 eller 450 Hz. Her er ingen during eller rumling og hører ingen ting i bassen som skulle vært justert. Har ikke målinger, så dette er kun hva jeg hører. Når jeg får ordnet ny pc (høyttalerne kostet jo litt så det tar tid) så blir det å se på målinger ved ny kalibrering samt justere litt på nivå.

Liker å spille musikk på høyt volum etter jeg fikk Persona 9H, det låter så uanstrengt og med så lite forvregning at det bare blir en bedre og en mer involverende opplevelse på høyt volum. Ikke skarpt/hardt, bare masse luft og detaljer og kommer nærmere musikken. 
Hører ingen tegn til at diskant eller mellomtone stresser selv på høyt volum og basselementene tar også livet med ro selv om kodotrommene dundrer på bra volum. Ingen tegn på at de vil ut av kabinettet ;)

Har hatt horn og høye og brede magnestater og div vanlige høyttalere, men ingen ting som jeg har likt bedre enn 9H. De er åpnere og mer detaljerte i både diskant og mellomtone enn Magnepan 3,6 og 3,7, selv om disse er veldig gode her. Dynamikken er like bra eller bedre enn Avantgarde og er bedre i bassen og selvfølgelig mye bedre 3D.

Utseende blir jo smak og behag, men jeg synes de ser fantastiske ut og veldig bra finish. Liker å kikke på dem uten lyd også da det er to flotte skulpturer :) 
Var spent på hva madamen ville si som er nøye på hva som er i stua. Høyttalerne er over 1,3 m høye og 50 cm dype pluss aluminium som hun i utgangspunktet ikke var positiv til. Har ikke vært en eneste negativ bemerkning og hun er fornøyd :)

Er totalt strålende fornøyd med Persona 9H selv om jeg bare er i startgropa enda for å få alt på plass og så sant jeg ikke blir nødt til å selge så blir disse stående her i mange år.

Ønsker nå Persona Center da jeg er overbevist om at disse tre i front vil bli fantastisk! Nå låter 9H også uten senter veldig bra på film og dynamikken, ikke bare i bassen, men også alle effektene høyt i frekvens er veldig underholdene! 

Skal ikke ta lang tid før jeg får lekt mer med kalibrering av bassen så da kommer flere inntrykk :)

9H Big Tower.jpg

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    1
    S. Lieng: Etterlyste inntrykk på RIAAene, jeg.. Hva gjør Gram Amp 2SE hos deg- med dine ører- kontra V90LPS?

S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850
    S. Lieng: Etterlyste inntrykk på RIAAene, jeg.. Hva gjør Gram Amp 2SE hos deg- med dine ører- kontra V90LPS?
    Det var andre som etterlyste inntrykk av 9H ;)

Har lagt vinylsnurrern litt på is inntil jeg har byttet Pick up. Tenker at det vil bli bedre å prøve forskjellige riaa da.

S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850
    Det var andre som etterlyste inntrykk av 9H ;)

Har lagt vinylsnurrern litt på is inntil jeg har byttet Pick up. Tenker at det vil bli bedre å prøve forskjellige riaa da.
    Kan evt få låne de på nytt for å teste etter at pick up er byttet så får vi se da hva som låter best, eller passer best

S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850
    Synes jeg skulle fått med et Paradigm-glass ved kjøp av Persona 9H altså ;)

Paradigm Juice.jpg

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.465
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Er du galen, mann? Selvsagt skal du bruke de pengene før kvinnemennesket finner ut at du skal bruke dem på ferie til Dubai eller Nepal eller andre fjerne steder! ;)

Fra spøk til revolver, det kommer helt an på hvor mye du ofrer for å skaffe deg denne etter kjøp av høyttalerne. Hvis du har tømt sparekontoen og bufferkontoen bør du jo ikke kjøpe.
    Har du midler til det og er redd for at fruen vil på dyr ferie er det bare å gønne på før det er for sent ;)

Hifi på det nivået prismessig er aldri fornuftig rent rasjonelt, så du må nesten finne ut av hvor mye andre irrasjonelle aktiviteter er verdt i forhold til hifi-galskapen.

Kjetil-A

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Antall liker
    378
    Torget vurderinger
    4
    Det gjelder bare å finne seg en tåelig rasjonell begrunnelse som du selger inn til deg selv. Etter dette er mye gjort ;)

Men selvsagt er jeg enig med coolio her

S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850
    Er du galen, mann? Selvsagt skal du bruke de pengene før kvinnemennesket finner ut at du skal bruke dem på ferie til Dubai eller Nepal eller andre fjerne steder! ;)

Fra spøk til revolver, det kommer helt an på hvor mye du ofrer for å skaffe deg denne etter kjøp av høyttalerne. Hvis du har tømt sparekontoen og bufferkontoen bør du jo ikke kjøpe.
    Har du midler til det og er redd for at fruen vil på dyr ferie er det bare å gønne på før det er for sent ;)

Hifi på det nivået prismessig er aldri fornuftig rent rasjonelt, så du må nesten finne ut av hvor mye andre irrasjonelle aktiviteter er verdt i forhold til hifi-galskapen.

Fornuftig galskap ;) Høyttalerne mine kostet like mye som bilen, men om jeg måtte velge og kunne klart meg med en sykkel så hadde det blitt høyttalerne. Må si de gir mye eierglede, både utseende på skulpturene og selvfølgelig lyden og ikke minst et nytt vindu som åpnes til god musikk. Har spilt veldig mye mer musikk etter jeg fikk 9H enn på flere år. Nyter :)
    Nå benyttes anlegget her hjemme veldig mye sammen med bilde, både spill, film, serier, konsert på bd.
    Vi får se da......... er andre ting enn hifi som er viktig også, men om fristelsen blir for stor :)

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    1
    S. Lieng: Problemet med såpass dyre senterkanaler er det som skal til for å få dem opp på samme nivå som fronthøyttalerne du har i stereokanalene ellers. Klarer du ikke det, null vits. Jeg ville droppa hele kinoen, bortsett fra lerretet og projektoren. For så å bruke penga på best mulig tokanalslyd. Kino er og blir et kompromiss- jeg hater kompromisser. Heller en topp monitor helt uten maskering enn ei forvokst søyle som aldri kan kontrolleres på samme måte. Merk: Paradigm Persona 9H er ei KNALL søyle. Som fortjener det absolutt beste for å skinne.

Sist redigert:

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.465
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Fornuftig galskap ;) Høyttalerne mine kostet like mye som bilen, men om jeg måtte velge og kunne klart meg med en sykkel så hadde det blitt høyttalerne. Må si de gir mye eierglede, både utseende på skulpturene og selvfølgelig lyden og ikke minst et nytt vindu som åpnes til god musikk. Har spilt veldig mye mer musikk etter jeg fikk 9H enn på flere år. Nyter :)
    Nå benyttes anlegget her hjemme veldig mye sammen med bilde, både spill, film, serier, konsert på bd.
    Vi får se da......... er andre ting enn hifi som er viktig også, men om fristelsen blir for stor :)
    Haha, jeg forstår deg. Har følt det samme siden Kii kom på varig besøk. Investering i livskvalitet er det jeg vil kalle et godt anlegg.

S. Lieng: Problemet med såpass dyre senterkanaler er det som skal til for å få dem opp på samme nivå som fronthøyttalerne du har i stereokanalene ellers. Klarer du ikke det, null vits. Jeg ville droppa hele kinoen, bortsett fra lerretet og projektoren. For så å bruke penga på best mulig tokanalslyd. Kino er og blir et kompromiss- jeg hater kompromisser. Heller en topp monitor helt uten maskering enn ei forvokst søyle som aldri kan kontrolleres på samme måte. Merk: Paradigm Persona 9H er ei KNALL søyle.
    Hvis du snur det rundt kan man si at to-kanals lyd er et minst like stort kompromiss i forhold til film. Er ikke enig at to-kanals lyd er bedre, har du tre stk av dine monitorer i system som en senterkanal vil du få enda bedre lydscene og definisjon samt økt headroom.

Forøvrig synes jeg ikke du treffer særlig godt med å kalle 9H for en ukontrollert søyle sammenlignet med en liten monitor.

S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850
    S. Lieng: Problemet med såpass dyre senterkanaler er det som skal til for å få dem opp på samme nivå som fronthøyttalerne du har i stereokanalene ellers. Klarer du ikke det, null vits. Jeg ville droppa hele kinoen, bortsett fra lerretet og projektoren. For så å bruke penga på best mulig tokanalslyd. Kino er og blir et kompromiss- jeg hater kompromisser. Heller en topp monitor helt uten maskering enn ei forvokst søyle som aldri kan kontrolleres på samme måte. Merk: Paradigm Persona 9H er ei KNALL søyle.
    Er delvis enig med deg, men: Persona Center er ganske så lik resten av Personaserien, med unntak av mindre mellomtone, men samme materiale, og naturligvis høyere deling opp mot mellomtonen på 700 Hz. Den har 4 stk 7" og har da et membranareale i bassen som er mer enn 5F. Det er også en passiv konstruksjon.

Den bør ideelt sett ha lik forsterker eller og gjerne kraftigere forsterker enn til 9H, ettersom det blir mer membran som skal kontrolleres og 9H er semiaktiv.

Men det blir forskjellige krav til flerkanals musikk enn film. Lydsporet på film krever egentlig ikke at senter og front er helt like da de ikke skal gjengi det samme, det er i hvert fall min erfaring. Synes dynamikken og dialogen bedres når man kjører DTS HD Master med senter fremfor kun to kanaler, selv om senter ikke er like god eller samme type. 

Nå har jeg ikke hatt surround av kaliberet til Personaserien før og dette kan stille høyere krav. Merker jo at 9H gjengir alt bedre enn jeg har opplevd tidligere og det høres nå veldig bra ut med «bare» 9H til film også. Så mulig at senter og elektronikken til senter må være veldig bra for å henge med, men tror nok Persona Center ikke har problemer med det. Det blir da evt forsterkern som kan bli det svake leddet inntil videre om jeg skulle gå for dette, men muligheten til en oppgradering seinere er jo ikke noe problem. Burde jo hatt tre stk monoblokker til frontrekka.

Vedr oppgradering av to-kanalslyden her hjemme så er det nok rommet jeg har mest å hente, selv om enda bedre forsterker kan gi et løft, men det spørs om det ikke koster mer enn det smaker. Krefter har jeg mer enn nok av så må da ha bedre forsterker, evt en forsterker som passer enda bedre til den lyden man ønsker.
    Nå ønsket jeg en anelse varme i lyden og valgte da Cary som jeg er fornøyd med så langt. Den er også veldig enkel vedr streaming/blåtann. Bare å kjøre på med den innebygde dacen.
    Skal bli spennende å teste Anthem etterhvert også bare for å høre forskjellen. 

Ellers så vil jeg gjerne prøve single ended rør på 9H. Hadde det tidligere på avantgarde og det låter fint og med kun diskant og mellomtone ned til 400 Hz og 96 db følsomhet så vil det bli helt topp :)

Kan naturligvis oppgradere platespillern til det uenderlige, her blir det også spennende å høre hva jeg har å hente. Er såvidt i startgropa med dette.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    1
    Poengene mine, S, er:

a) En for stor forsterker finnes ikke. Overkill er ikke bare morsomt, det er absolutt påkrevd og nødvendig. Samme gjelder for match lydmessig. Hadde jeg hatt Persona 9H selv, ville den vært forspent med en strømforsyning i Ymer II-størrelse..minimum. Det koster omtrent en mellomklassebil.

b) Å drive en surroundpakke vha en receiver/ multikanalsamp vil aldri kunne komme opp mot et velmatchet, tilsvarende priset tokanalssystem mtp rein lydkvalitet og raffinement. Til det er de interne forsterkerne og prosesseringen for store flaskehalser. Systemet er rett og slett for komplisert. Og Persona Center er nok for krevende til det å bli forspent en receiver.. Da blir spørsmålet: Er det verdt det..?

Hva man velger å satse på er helt opp til en selv. Kino er morsomt, det og. Men å få til den kombinasjonen...det koster opptil flergangen så mye som et enklere tokanalssystem. Altså: KISS..

Sist redigert:

S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850
    Poengene mine, S, er:

a) En for stor forsterker finnes ikke. Overkill er ikke bare morsomt, det er absolutt påkrevd og nødvendig. Samme gjelder for match lydmessig. Hadde jeg hatt Persona 9H selv, ville den vært forspent med en strømforsyning i Ymer II-størrelse..minimum. Det koster omtrent en mellomklassebil.

b) Å drive en surroundpakke vha en receiver/ multikanalsamp vil aldri kunne komme opp mot et velmatchet, tilsvarende priset tokanalssystem mtp rein lydkvalitet og raffinement. Til det er de interne forsterkerne og prosesseringen for store flaskehalser. Systemet er rett og slett for komplisert. Og Persona Center er nok for krevende til det å bli forspent en receiver.. Da blir spørsmålet: Er det verdt det..?

Hva man velger å satse på er helt opp til en selv. Kino er morsomt, det og. Men å få til den kombinasjonen...det koster opptil flergangen så mye som et enklere tokanalssystem. Altså: KISS..
    Joda, stor forsterker er topp, men det har jeg allerede i 9H :) 2800 watt og aktiv drift som gjør at det blir mer kontroll enn kjempeforsterker på en passiv høyttaler. Det er kun diskant og mellomtone som skal drives passivt fra ekstern forsterker og med 96db følsomhet så har man ingen nytte av en overdimensjonert forsterker, men en som låter bra. Har hatt en røys av store forsterkere, Mark Levinson, Adyton, DP, Bryston ++. Dette er gode forsterkere, men ønsker ingen av dem på 9H. Har aldri hatt så god kontroll i bassen tidligere og ingen kjempeforsterker får bedret dette på 9H.

Det trenger ikke være så komplisert eller så alt for dyrt å få til god lyd både i to eller flere kanaler. Mener ikke at en surroundreiciver vil kunne matche en ren to-kanals forsterker på musikk, men det er ikke noe tema her hos meg. Det blir i hvert fall nå i første omgang to forskjellige forsterkere. Det blir heller ikke sammenlignbart, to kanaler på musikk mot flerkanals lydspor til film. Blir som traktor og bløtkake, begge deler er bra til sitt bruk.

Er enig med deg at en receiver ikke er optimalt til Persona Center, men tror nok at den skal kunne drive den greit, god kontroll opp til et visst nivå, og ok lyd. Men uansett så blir det nok bedre enn ingen senter er jeg ganske sikker på, men det er jo bare å prøve, om jeg ender opp med den da. Så er det alltids muligheter for bedre surroundprosessor og separat kraftigere og bedre forsterker til senter seinere.

S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850
    Haha, jeg forstår deg. Har følt det samme siden Kii kom på varig besøk. Investering i livskvalitet er det jeg vil kalle et godt anlegg.

Hvis du snur det rundt kan man si at to-kanals lyd er et minst like stort kompromiss i forhold til film. Er ikke enig at to-kanals lyd er bedre, har du tre stk av dine monitorer i system som en senterkanal vil du få enda bedre lydscene og definisjon samt økt headroom.

Forøvrig synes jeg ikke du treffer særlig godt med å kalle 9H for en ukontrollert søyle sammenlignet med en liten monitor.
    Mer membran, flere forsterkere, mer kontroll ;) Kan ikke klage på kontrollen i 9H, de fire basselementene blir holdt i jerngrep av fosterkerne og bassen er STRAM!

To-kanals til film er et kompromiss ja, uansett hvor bra det er! Det er ganske opplagt da lydsporet til filmen er i flere kanaler. Men underholdene kan det likevel bli og klarer meg greit uten flere kanaler akkurat nå, selv om jeg vet hva jeg går glipp av. Blir et valg man må ta.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    1
    S, Lieng: Pokker, jeg glemte at 9H er semiaktive;) Men lykke til, uansett! Det hele kommer jo an på hvor mye du greier å få ut av den knalldyre senteren...

S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850
    S, Lieng: Pokker, jeg glemte at 9H er semiaktive;) Men lykke til, uansett! Det hele kommer jo an på hvor mye du greier å få ut av den knalldyre senteren...
    Ok, da forstår jeg :) Syntes det var merkelig at du ville hatt en Ymir på diskant & mellomtone.

Vedr overkill av forsterkere så er jeg generelt helt enig med deg. For en del år siden testet jeg høyttalerne som jeg hadde da; Eben Acoustic (eller hva de nå het) på Mark Levinson 335 mot 33H. Begge burde være overkill da høyttalern var relativt lettdreven, men ble overrasket over forskjellen mellom dem. Hadde jeg fått de slengt etter meg så ville jeg uten tvil valgt 33H. Mindre watt da men mye større strømforsyning. Denne ga tydelig mer kontroll og bedre bass.

S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850
    Følg drømmen!!! Kjøp senteren og to personasubber først:cool:
    He he det ville jo blitt ei fin frontrekke det. Da hadde vel til og med du blitt fornøyd med bassen her ;)

Men ærlig talt, det ville jo kostet alt for mye, og noe jeg absolutt kunne vært gal nok til å gjøre

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn