Lilleborg lyd- og spasérklubb.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    321
    Antall liker
    284
    Velkommen til enmannsklubben. Jeg holder til på Torshov i Oslo, bodd der siden 2003. Lydinteresse har jeg hatt siden sent på 70-tallet. Naboen hadde agenturet på B&W og Kenwoord blant annet, og jeg fikk jobben med å koble hans anlegg.

    i voksen alder interssen svingt opp og ned. Det har vært litt forskjellig utstyr, hele tiden sånn mellomklasse. Så ble jeg lei byttesyken, og bestemte meg for å kun ha et par aktive høyttalere og en Sonos. Med et par brukte Meridian 5200 hørte jeg noe som var klart bedre enn noe jeg hadde hatt tidligere. Det ble ikke slutt på bytting likevel. Så det ble litt større Meridian, så en Meridian Surooundprosessor, osv. Med siste versjon av Meridian 7200SE, da skulle jeg ikke bytte mer. Jeg skal aldri si at "nå skal jeg ikke bytte mer". Nå for tiden består oppsettet av:

    Trinnov Altitude32
    Kii Three/BTX
    Meridian 5200 senter
    Beoab 17 som surroundhøyttalere.

    Som du ser av bildet, hjørnet jeg har å boltre meg på er ikke stort, 3 x 3 meter på ene siden av stua. Det blir Atmos med 4 høyttalere i taket, derfor denne tråden da jeg sikkert har en del spørsmål. Kun et bilde foreløpig, det kommer nok flere.
    IMG_0002.jpeg
     
    Sist redigert:

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.929
    Antall liker
    2.027
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Dedikert på Torsjævv! :D
    2006-2019 i Kvartal 16 her. Der var det lytt, uten at det stoppet intr.
    Men her kjører du mer seriøse greier enn jeg gjorde ja. Er det du og Baarli som kjører showet der nede nå;?
    Kanskje ikke, mtp flaska på bordet er et annet merke.
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    321
    Antall liker
    284
    Klart for måling. Kombinasjonsplatene (diffutor/avsortbent) bak stolen fungerte ikke optimalt da de reklekterte en del lyd. Avstanden til bakveggen er nok for liten, kun 50 cm.


    IMG_0019.jpeg
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    321
    Antall liker
    284
    Da blir det Atmos etterhvert. Jeg satser på 4 x Piega AP 1.2, jeg stolder på deg @TGB . Så blir det at jeg bytter ut Meridian 5200HC sent. IR på denne gårpå samme som Trinnov, løsningen har blitt at det står på 24/7. Det blir en Piega Coax Cneter 211.

    Effektforsterker blir enten Amplitude 8M eller tilsvarende herfra.

    @TGB , er denne guiden grei å bruke?

    Screenshot 2022-09-01 at 03.10.47.png
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    321
    Antall liker
    284
    Da har jeg bestilt 5-kanals effektforsterker, Piega i tak og Piega Center. Om noen ønsker seg en svært god aktivt senter, så er Meridian 5200HC, oppgradert til SE, til salgs.

    356_1753139631.jpg

    Center-211-Header-1.png


    ap-1.2-silver_1.png
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    321
    Antall liker
    284
    Morsomt med andre Torshovbeboere her på hfs! Har selv bodd her siden 2010.

    Gratulerer med Piega, det er flotte greier 😀
    Vis vedlegget 845631
    Elegante høyttalere.

    Jeg flyttet hit i 2003 og følte meg umiddelbart hjemme. Ikke for snobb, ikke for dassete, selv om begge deler finnes. Stille, selv om det løsnes skudd et par ganger i året. Kort til Løkka om en ønsker litt "holdigong".
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.066
    Antall liker
    8.862
    Sted
    Oslo
    I 25 år var Torshov min landsby!
    Her hadde jeg alt.
    Pol, StrømLarsen, innvandrer sjapper med gode grønnsaker, gode pøbber og ikke minst gode naboer.
    Og dann om vann så blei ei berte med meg hjem.
    Eneste grunnen til å dra ut av landsbyen var for å handle hi-end.
    Og ja Hi-fi klubben teller ikke!
     

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    447
    Antall liker
    1.144
    Torget vurderinger
    7
    Elegante høyttalere.

    Jeg flyttet hit i 2003 og følte meg umiddelbart hjemme. Ikke for snobb, ikke for dassete, selv om begge deler finnes. Stille, selv om det løsnes skudd et par ganger i året. Kort til Løkka om en ønsker litt "holdigong".
    Ja, det er en perfekt miks her på Torshov. Skyting og andre uting får vi trøste oss med at skjer andre steder også 😀
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    321
    Antall liker
    284
    Gratulerer med ny forsterker og Piega HT. Jeg bor også på Torshov og nå er det jo nesten blitt en Piega-klubb her😆

    Vis vedlegget 845685
    Takk, det tar noen uker før jeg har det i hus. Jeg har bestilt senteren på spec., så det blir interessant. Senteren jeg har i dag er veldig bra synes jeg. Jeg bytter fordi den blir stående på 24/7 fordi den krasjer med Trinnov IR, og er derfor tapet igjen IP-vinduet. Er den nye like god som Meridian 5200HC er jeg fornøyd.
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    321
    Antall liker
    284
    For en god stund siden fikk jeg en kommentar på at den høyre kanalen lå vesenlig lavere enn venstre fra ca. 75 Hz og oppover.
    Screenshot 2022-08-08 at 19.25.29.png


    SIden den gang har jeg forsøkt å finne ut hva årsaken var. Altitude Optimizer kompenserte for dette så det hadde ingen lydmessige negative konsekvenser. En REW-måling der Altutude var utelatt viste rimelig balanse mellom kanalene fra ca. 75 Hz og oppover.
    REW usb in Control.png


    Jeg har fysisk byttet høyre og venstre høyttaler, byttet kabler, prøvd to ulike Altituder, så jeg mente at feilen var i mikrofonen eller Kii Control-enheten, eventuelt firmware-bug i denne.

    Det har vært tett kontakt med Erik i Duet og Jordy hos Trinnov Support. Jordy har i de to siste mailene forsøkt å forklare meg noe, som jeg forstod i går tror jeg. Altitude-målingen er utfra +-0 dB og gjelder for kun den aktuelle kanalen. To kanaler kan ikke sammenlignes på nivå mot hverandre. Det er her jeg har misforstått hele tiden.

    Konklusjonen er: Det er INGEN FEIL!

    Jippy, alle hjerter gleder seg!
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    321
    Antall liker
    284
    Det landa en Perlisten sub denne uka. Type stor størrelse.

    IMG_0132.jpeg


    IMG_0136.jpeg


    IMG_0130.jpeg

    Til sammenligning en Velodyne DD10+.

    Tester ut med 3 x subber nå, en D212S og 2 x DD10+. En i hvert ledige ledige hjørne, den lengste over 5 meter unna. Den nærmeste under 2 m. Ikke noe problem det.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.177
    Antall liker
    16.698
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    42
    Flott oppsett! Moro å se at flere har gått for Kii Three med oppgraderte stativer. Bruker du subbene til musikk også, eller kun til film? Skulle trodd Peerlisten var laget for Kii Three/BXT, utseendemessig.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.853
    Antall liker
    4.489
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Grattis med egen tråd!
    Husker godt når vi var innom deg jeg å @TGB når du solgte paradigm subbene. Jeg la jo umiddelbart merke til trinnoven i racket, og det ble jo et riktig så hyggelig møte.
    Morro å se du jager godlyden videre, og utvider med tak kanaler. Blir en ny verden dette😃
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    321
    Antall liker
    284
    Flott oppsett! Moro å se at flere har gått for Kii Three med oppgraderte stativer. Bruker du subbene til musikk også, eller kun til film? Skulle trodd Peerlisten var laget for Kii Three/BXT, utseendemessig.
    Subbene er med på musikk, også.
     

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    447
    Antall liker
    1.144
    Torget vurderinger
    7
    På denne siden må jo også @Tand være 😀 Om han spaserer så mye, vet jeg ikke, men bor i det minste i traktene 😀
     

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.233
    Antall liker
    1.383
    På denne siden må jo også @Tand være 😀 Om han spaserer så mye, vet jeg ikke, men bor i det minste i traktene 😀
    Heisann. Det er flere av oss på Torshov her inne enn jeg trodde gitt!

    Stortrives selv her i kvartal XI selv om jeg nok burde flyttet til en blokk med heis 😅. Uansett godt å se så mange med tungt utstyr her nede😃👍.
     

    pcnr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    192
    Antall liker
    380
    Eks. Torshovbeboer her og. Fantastisk område og herlig naboskap i oppgangen vår. Vi bodde i Krebs gate med Torshov-parken som nærmeste nabo. Paradis for labradoren vår. Her et bilde rett etter en stor oppussing. Leiligheten (som vi har solgt) har de siste månedene blitt avbildet i Maison og Bonytt.
    FD4BCD21-2B3F-4123-849A-21635D26CA7F.jpeg
     

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    447
    Antall liker
    1.144
    Torget vurderinger
    7
    Heisann. Det er flere av oss på Torshov her inne enn jeg trodde gitt!

    Stortrives selv her i kvartal XI selv om jeg nok burde flyttet til en blokk med heis 😅. Uansett godt å se så mange med tungt utstyr her nede😃👍.
    Er både heis og garasje rett over gaten vet du 😂
     

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.233
    Antall liker
    1.383
    Er både heis og garasje rett over gaten vet du 😂
    For sent, nå har jeg sjauet 1,2 tonn opp 4 etg uten heis og har ikke tenkt å bære det ned igjen. Godt jeg trives på Torshov for jeg blir nok boende her til jeg blir bært ut med føttene først!😂
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.622
    Antall liker
    3.323
    Sted
    Oslo
    Nydelig sted, ja, og vi hadde sørvendt takterrasse med utsikt over bakgården. Heldigvis flyttet vi bare opp bakken så jeg kan stikke innom jevnlig på jakt etter pol- og slaktervarer, eller gå på konsert. Hadde vi fått færre unger hadde jeg nok bodd der ennå :)
     

    Pug309gti

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.04.2016
    Innlegg
    1.729
    Antall liker
    911
    Sted
    Stavanger. Innflytter til Norges svar: Twin Peaks
    Torget vurderinger
    8

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    321
    Antall liker
    284
    Spennende! I stereo også? Hvordan deler du dem mot frontene?
    Jeg deler på 40 Hz. Men jeg skal prøve på 60 Hz ved neste kjøring. Venter på neste versjon av firmware om et par uker.
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    321
    Antall liker
    284
    Nydelig sted, ja, og vi hadde sørvendt takterrasse med utsikt over bakgården. Heldigvis flyttet vi bare opp bakken så jeg kan stikke innom jevnlig på jakt etter pol- og slaktervarer, eller gå på konsert. Hadde vi fått færre unger hadde jeg nok bodd der ennå :)
    Jeg trivdes fra første dag jeg flyttet hit høsten 2003. Trivelige omgivelse og bredtspektret klientell.
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    321
    Antall liker
    284
    Jeg gjorde en blunder med forsterkeren, bestykket den alt for hot. Bokstavelig talt, det blir veldig varm med 5 kanaler på 600-700W. Knedahl bygger den om til 250W per kanal og forhåpentligvis kaldere i luggen.

    I den kalde årstida det det fint å bo midt i blokka, men det trengs ingen unødvendig varme fra mars til november.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.177
    Antall liker
    16.698
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    42
    Jeg deler på 40 Hz. Men jeg skal prøve på 60 Hz ved neste kjøring. Venter på neste versjon av firmware om et par uker.
    Bruker du Trinnov til all korreksjon av frontene, eller kombinerer du med for eksempel boundary EQen? Spennende å lese om andres erfaringer med Kii/BXT og romkorreksjon, bruker selv Audiolense.
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    321
    Antall liker
    284
    Bruker du Trinnov til all korreksjon av frontene, eller kombinerer du med for eksempel boundary EQen? Spennende å lese om andres erfaringer med Kii/BXT og romkorreksjon, bruker selv Audiolense.
    Jeg gjør ingenting i Kii, lar Trinnov ta hele jobben.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.177
    Antall liker
    16.698
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    42

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    321
    Antall liker
    284
    Kjører du fortsatt tre subber? Hvis så, også i stereo eller er det bare Perlisten som spiller da?
    Jeg kjører alle subbene sammen for alle høyttalere slik at dem fyller ut hverandre. L/R og Senter deles på 40 Hz, surround og takhøyttalere på 80 Hz. Skal prøve ut 60 Hz deling på frontene.
    Screenshot 2023-04-12 at 11.55.00.png



    Jeg har plassert sub 2 bak på venstre side av der jeg sitter. Jeg leker med tanken om en sub på hver side, og sette venstre surround og Ltr (Left top rear) til venstre bakre sub, osv.

    Sub 3 har jeg i det lengste hjørnet til venstre for sitteposisjonen. Jeg trodde kanskje at det ikke ville fungere, men det gjør det. Jeg juster level litt opp og ned på subbene for å finne den rette balansen i bassen. Det betyr opp på Perlisten (sub1), og litt ned på de to andre.

    Dempeplatene i taket henger på halv åtte, må finne et lurt oppheng.

    IMG_0270.jpeg
    IMG_0271.jpeg
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.177
    Antall liker
    16.698
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    42
    Spennende! Så alle tre subbene spiller altså med i stereo slik jeg forstår deg? Hører du tidvis hvor bassen kommer fra eller unngår du det når du deler på 40hz?
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    321
    Antall liker
    284
    Da har jeg endret et par ting siden sist. Jeg har satt subbene opp i stereo etter å ha blitt inspirert av denne artikkelen. Perlisten-subben tar seg av høyre kanal, mens jeg har stacket 2 x Velodyne DD10+ for venstre kanal. SIstnevnte er plassert helt inne i venstre hjørne av rommet over 5 m unna. Jeg trodde ikke skulle funke, men det gjør det. For surround og bakre takhøyttalere har jeg satt en Kef KF62 rett bak stolen.

    Delefrekvens for fronter/senter er nå 60 Hz og 80 Hz for surround og tak. LFE er satt til alle subbene.

    IMG_0321.jpeg
    IMG_0323.jpeg
    IMG_0325 2.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn