Halair
Hi-Fi freak
Jeg har en fane som heter Distortion og her vises blant annet THD. Fanen ligger som nr 3 etter "All SPL"
Versjon 5.01 Beta 22 for Mac.
Versjon 5.01 Beta 22 for Mac.
"Susen" er absolutt til stede med 2x170cm med 3-1/2" - samtlige som har hørt på mine bemerket raskt den dype bassen. En tilsvarende lengde med 6-7" vil nok kunne gi en hel del punch, det er jeg ikke i tvil om. For min del er ikke ULF eller utslag på Richters skala noe mål, men heller et komplett system som integrerer pent og gir fulltonene arbeidsro.Enig HEL, men det er vel ikke mange elementer i 6,5" - 7" størrelse som gjør susen helt der nede - vel?!
Disse for eksempel http://www.dynabel.no/filemanager/download_file/file/721085Mener å huske at Seas har 8" og 10" elementer med fornuftige spesifikasjoner til en moderat pris. 6,5" elementer har ofte litt for høye Fs verdier etter min smak.
Finnes det noen bilder?Hva med se litt på Geir Fredriksens nye Audio Insight basser, 10" sidemontert for å få et slangt design. Tre på hver side av kabinettet tror jeg det er. Seas elementer tror jeg. Mye tror her, men jeg bor så nærme kirka att jeg har lov
D finns noen bilder i bilde tråden til Viking ! Det er vel de eneste jeg vet om.Finnes det noen bilder?Hva med se litt på Geir Fredriksens nye Audio Insight basser, 10" sidemontert for å få et slangt design. Tre på hver side av kabinettet tror jeg det er. Seas elementer tror jeg. Mye tror her, men jeg bor så nærme kirka att jeg har lov
Et powerbuy fra Kina?Denne har kraft, xmax og fs nok til å EQe langt ned mot 20 tallet:
Jeg er ingen ekspert på høyttalerbygging, men jeg har litt samme forståelse. Poenget er at long-throw elementer har slaglengde nok å få ganske stor fart når de svinger. Denne farten krever mye (forsterker)krefter å kontrollere, og dermed kan elementene bli mer ukontrollerte, ergo booming lyd.Dette TB Speaker elementet. Vet ikke om jeg har rett, men synges stadig å fange opp at bass fra elementer med lang slaglengde dreier seg i retning "booom" bass. Høres ut hva øyet ser - tar tid med den vandringen fremfor samme lyd fra et element man ikke rekker se bevegelsen på.
Ingen ekspert her heller men long-throw/mange W er billigere i alle ledd enn kvadratmetere med membran Forbrukere flest ønsker mest mulig, i minst mulig kasse for færrest antall kæsj. Da passer long-throw (LT) med mer eller mindre passende effektmengde bedre inn.Jeg er ingen ekspert på høyttalerbygging, men jeg har litt samme forståelse. Poenget er at long-throw elementer har slaglengde nok å få ganske stor fart når de svinger. Denne farten krever mye (forsterker)krefter å kontrollere, og dermed kan elementene bli mer ukontrollerte, ergo booming lyd.
Er i samme båt som deg og kompletterer bare litt ifht ditt bidrag.1 - Veien å gå mener jeg er flere elementer for større motorkraft, og mer membranareal for mindre belastning eller mindre tyning av de problemer en membran sliter med.
2 - Så kommer medaljens bakside som heter faseproblemer (og sikkert mer). Men, å bygge opp en "lydvegg" (som jeg selv skal gjøre bare tiden strekker til) av mange elementer fra gulv til tak - tror jeg er bedre for øret i form av elementer som ikke sliter seg halvt i hjel - enn alle disse faseproblemene.
3 - Så har man det med faseproblemer - i forhold til "hva" - på millimeteren der sjefen selv sitter eller hele rommet...?
Power tapering (PT) har jeg ikke brukt noe tid på nei, men er klar over teorien i det. I og med hele linjen er ment fra meg å være synkronisert (lik) så er PT noe som ikke passer inn Hadde jeg f.eks brukt en tweeter i senter av linjen så kunne det nok vært en ide 8)Flott rom og høyttalere Halair. Har du ekperimentert litt med power tapering?
Se side 20 i dette dokumentet som nesten må regnes som pensum for de som sysler med line source
http://www.diy-audio.narod.ru/litr/nflawp.pdf
Når det gjelder bass i et dedikert rom kan man også snuse litt på DBA (Double Bass Array) hvis ambisjonsnivået og utforskertrangen tillater det. Komplekst, lite effektivt og lite utprøvd men jeg har tro på at å lage en aktiv bakvegg som "suger" opp bassen som genereres foran kan gi imponerende basskvalitet. Det blir jo på en måte som å ikke ha bakvegg i det hele tatt og dermed ingen refleksjoner, ingen boomyness og ikke minst, helt uniform bass i hele rommet. Too good to be true??
4 barn er ingen unnskyldning eller hindring Halair, det har jeg også. Du må huske at det er de som har det travelt som får mye gjort!Power tapering (PT) har jeg ikke brukt noe tid på nei, men er klar over teorien i det. I og med hele linjen er ment fra meg å være synkronisert (lik) så er PT noe som ikke passer inn Hadde jeg f.eks brukt en tweeter i senter av linjen så kunne det nok vært en ide 8)Flott rom og høyttalere Halair. Har du ekperimentert litt med power tapering?
Se side 20 i dette dokumentet som nesten må regnes som pensum for de som sysler med line source
http://www.diy-audio.narod.ru/litr/nflawp.pdf
Når det gjelder bass i et dedikert rom kan man også snuse litt på DBA (Double Bass Array) hvis ambisjonsnivået og utforskertrangen tillater det. Komplekst, lite effektivt og lite utprøvd men jeg har tro på at å lage en aktiv bakvegg som "suger" opp bassen som genereres foran kan gi imponerende basskvalitet. Det blir jo på en måte som å ikke ha bakvegg i det hele tatt og dermed ingen refleksjoner, ingen boomyness og ikke minst, helt uniform bass i hele rommet. Too good to be true??
Hovedtanken min med arrays var å fjerne meg fra point source for å få bredt stereoperspektiv/lydbilde i tillegg til å forenkle det akustiske i rommet. Og så liker jeg det enkelt når jeg ikke har tid til å "go all-in"
DBA har jeg kun sett overskriftene til og har ikke hatt anledning til å studere dette mer i dybden, interessant konsept men blir nok i overkant ifht hvor jeg legger listen mtp innsats/kompleksitet. Som pappa til 4 og med to av disse på 1 & 2 år blir det lite kvalitetstid til hifi! Noe blir det, men ikke mye hehe!
Sant nok. Fruen begynte med veer for 3. fødsel på kontraktsmøtet for dokumentsignering av nytt huskjøp, ergo vi var mao midt i klargjøringen av salg av et hus.Du må huske at det er de som har det travelt som får mye gjort!