M
MusicBear
Gjest
Dette med at senteravstanden mellom elementene i linearray konfigurasjon bestemmer hvor høyt opp de kan spille i frekvens (er det ikke riktig, da?), hva sier dette regnestykket vedr. 3, 4 og 5" elementer?
det finnes litt forskjellige tommelfinger regler. Noen sier at cc= halv bølgelengde som tilsier 2kHz eller cc= hel bølgelengde som blir 4kHz ( ved cc 85mm). Det viktigste er kanskje at output ser ganske stabilt ut rett forut for senter (ift høyde) på line arrayen, mens kamfilter effektene primært opptrer i vinkel opp og ned for midtpunktet.Kamfiltereffekten inntrer og linjebidraget begynner å falle ved, hvis jeg husker riktig:
Bølgelengden sammenfallende med lydhastighet / (1/2CC) der CC=senter til senteravstanden.
Mine har CC=85mm som da gir ~8,07khz
343m/s delt på 0,0425
MB - Jeg kjenner ikke til, eller har sett referanser på Faital, knyttet til Line Array (LA) så hvorvidt de kan brukes vet jeg ikke.Har gått lenge og fundert på om disse elementene her kan brukes, uten diskant/delefilter (men kanskje med litt EQ-hjelp) med utgangspunkt i 16 elementer per side:
Faital Pro 4Fe32 | Bredbandigt 4 tums högtalarelement med Neodymium magnet - SuperSonic
Selvfølgelig subber i bunnen. Dersom disse elementene er gode nok, vil jeg tro 2 x 16 av disse vil by på særdeles uanstrengt lyd, og lydtrykk uten tegn til hverken forvrengning eller blafrende elementer langt nedover i frekvens (kan være man ikke trenger sub).
Jeg kan litt for lite om de respektive variantene til å kunne vurdere de tett opp mot hverandre men grunntanken min var å danne en lignende array med woofere som er dynamiske og responsive ala det LA gjerne oppleves som. Med en åpning i front i full høyde samt et mindre "utblås" foran kontra bak får man en lufthastighetsøkning i front. Denne økningen skjer ikke bak så en får lavere fart her og grad av kansellering mellom front/bak reduseres.Denne løsningen hva bassene angår. Hvor ligger den hva fordeler og/eller bakdeler angår i forhold til vanlige løsninger som refleks, åpen baffel eller hva man skal sammenligne mot?
Jeg ser på et surround oppsett med totalt 79 elementer. Det blir en endeløs jobb å lodde direkte i stedet for å lage kabler på arbeidsbenken.Hva med å lodde kabler direkte til elementet.?
5 og 2,5mm.Halair - et praktisk spørsmål til TC9 elementene. Hvilken dimensjon er det som kreves på kabelskoene? En større til + og mindre til - ? Jeg lurer litt fordi jeg er i ferd med å bestille noe greier...
Byggteknisk så kan man gjøre dette superenkelt ved å bestille ferdig kapp, det er bare to bredder som trengsSpennende høyttalere, skulle ønske jeg hadde litt bedre kontroll på saga så jeg kunne bygd høyttalere som tåler å stå i stua.
Jeg har ikke erfaringer utover mine egne som da benytter Vifa TC9FD18-08Faital Pro 4Fe32 | Bredbandigt 4 tums högtalarelement med Neodymium magnet - supersonic
eller
https://www.parts-express.com/tymphany-tc9fd18-08-3-1-2-full-range-paper-cone-woofer--264-1062
Er det beste til bruken.
Er jo en stor prisforskjell på dem.
Er ganske blank på dette området.
Steinar.