Linear Tracking turntable

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• nat

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    4.406
    Torget vurderinger
    6
    Dette hører man til stadighet og det stemmer også i mange tilfeller med "slappe" luftlagrede tangential armer.
    Men som du også har erfart Leif, så finnes det noen unntak som gir en artikulert dypbass som det fleste ikke har opplevd med verken radial eller en alt for spinkel og lite gjennomført tangential arm!
    Dette har både Airtangent, Rockport og Bergmann motbevist så mange ganger!
    Mvh
    Morten N.A.T

er såååå lei av å lese om folk som har hørt at bassattgjevinga i tangentialarmer ikke holder mål...
    1 er det hearsay eller førstehånds erfaring?
    2 mange av de armene som etter sigende er luftlagrede tangential armer er egentlig noe billig ræl som flyter på en luftpute ala Forsell, Dennesen m.fl.
    3 følgelig har de ovennevnte i pkt 2 egentlig ikke et lager i ordets rette betydning.
    4 de armene som har et høytrykkslager med 3-4 bar trykk som Airtangent, Rockport m.fl. har outstanding bassgjengivelse som konsekvens av at koblingen mellom moving assy og sliden er som et bortimot friksjonsløst jerngrep
    mvh
    Leif

• Liker
    Reaksjoner: LMC

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    24.577
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.385
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Aaarrhhh ptb.....
    Det var ikke helt det, du skrev i 44 ;)

Vis vedlegget 530575

Var det ikkje B&O som lot ein laserstråle lese av rilla, og flytta armsleden i takt med dette?
    Jo, men ikke på samtlige modeller.
    Det rigtige svar er: På ingen modeller. Aflæsningen via den ekstra arm har aldrig bestemt armmovement under afspilning på nogen Beogram´s 8)
    Men dersom dei hadde fått dette til......
    Burde ikkje vere uråd med dagens teknologi.

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Aaarrhhh ptb.....

Vis vedlegget 530575

Var det ikkje B&O som lot ein laserstråle lese av rilla, og flytta armsleden i takt med dette?
    Det rigtige svar er: På ingen modeller. Aflæsningen via den ekstra arm har aldrig bestemt armmovement under afspilning på nogen Beogram´s 8)
    Da er det vel like greit å jump on the bandwagon to ELP ?

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.184
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.385
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Ja, når ting fungerer, så treng ein strengt tatt ikkje stresse.

Mi innvending mot B&O er at det er eit relativt avgrensa pickupar som kan monterast på dei. Så om du har ambisjonar ut over B&O eller Soundsmith sine pickupar med slik fatning, er det ikkje aktuelle spelarar.
    Eg lurer også på om det fulle potensialet til desse pickupane får synt seg i B&O-armane. Det er nokre adaptarar som kan brukast til å eksperimentere.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.184
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Det er nokre adaptarar som kan brukast til å eksperimentere.
    Ja, og de koster ikke mer enn at det kunne vært interessant å testet. Hr. Brekke mener (trolig kun antakelses-basert i forhold til konstruksjon og spec) at SMMC´ne skal samsvare omtrent med SoundSmith´s ordinære PU´r, der eksempelvis SMMC3 skal være tilnærmet Carmen. Nå har jeg forsåvidt både Carmen og SMMC3 og har mulighet for eple/pære-sammenligning av de. Men, med et adapter kunne sammenlikningen blitt noe mer reell.

Laban MK3

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Antall liker
    1.835
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Var det Ortofon som en gang produserte pick-up'er på vegne av B&O ?

Mvh

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    24.577
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Aaarrhhh ptb.....

Vis vedlegget 530575

Så rett Arve, men da dagens teknologi indtraff, var B&O forlængst stoppet med at lave grammofoner :)

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Fikk ordnet på spilleren, stående ovasjoner med bakoversveis, it became a hard days nite.....

Det er liten tvil om at lineærprinsippet har noe for seg. Det rydder opp i avviket i sporingen som uunngåelig finnes i "svingarm" spillere og dette medfører mer ro i lydbildet der avvikene er størst. Samtidig har spilleren temmelig brukbare S/N data. Til sammen låter det ille bra, aka spoletapespillere, nesten for glatt og bra.

Har bare testet på 1974 anlegget mitt enn så lenge. Kommer tilbake med mer info når jeg har kjørt den på de andre oppsettene men så langt fab+

Fant ut at jeg har 20+ nye originalstifter som fulgte med så en har vel så lenge ørene sviver....

Hvis en kan få tak i en fungerende japanskprodusert spiller til hundringser eller så burde men absolutt ta den en runde. Noen av disse har mulighet for å bytte forskjellige pickuper. Den muligheten har ikke min men hører ingen grunn til at det skulle være noe tema heller. Savner ingenting.

Fremfor å bruke en dalion på dyre lineærspillere ville jeg heller vurdert en Laser ELP spiller.

Neste prosjekt for meg blir kanskje en Sansui P-L95R som kan spille begge sider av platen uten å snu den...

IMG_2064.jpg

I tillegg til forslagene over vil jeg anbefale å se nærmere på de japanske tangentialspillerene fra den "hotte" perioden. Det er temmelig godt mulig det gjemmer seg noen juveler der blant de tradisjonelt kjente merkene. Jeg fikk med en Sansui P-L51 attåt til et annet kjøp jeg gjorde og tok egentlig ikke mye notis av den da jeg har en Sansui SR 212 tradisjonell med S arm som jeg er veldig fornøyd med men så skjedde det noe som gjorde at jeg begynte å se litt nærmere på P-L51n og den er ekstremt avansert selv om den kanskje set heller "billig" ut og den har veldig gode spesifikasjoner og har et særdeles avansert sporingssystem.

Det som skjedde var at smøringen av glidevangene for armbryggen var blitt trå og da jeg testet spilleren begynte den å låse seg med den følge at en av transistorene som styrer servomotoren som flytter armbasen brant. Ny er bestilt og den blir reparerert. Underveis lastet jeg ned bruker- og servicemanual og da kom det frem hvor avansert armstyring og ytelser forøvrig er. Når det gjelder styringen av tonearmen er denne i utgangspunktet helt "lealaus" sideveis men den overvåkes ved festet slik at endinger sideveis på registreres på mikrovoltnivå og dette gir presisjonsdata til servomotorstyringen flytter tonearten og den sporer dermed helt presist.

Pickupen er sikkert ikke utskiftbar med annen men det er en to magneters sak. Rakk så vidt å teste den før den "satt" seg men rakk ikke å danne meg noe større inntrykk av lydgjengivelsen..

Anbefaler å se litt nærmere på japanske varianter som en antagelig får veldig rimelig. Technics mfl.
    https://forums.stevehoffman.tv/thre...70s-to-mid-80s-any-of-them-sound-good.684232/
    Det finnes en god del klipp på YouTube bla service/vedlikehold/demo.

Spec for min spiller:

211.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Antall liker
    1.591
    Torget vurderinger
    2
    Fikk ordnet på spilleren, stående ovasjoner med bakoversveis, it became a hard days nite.....

Det er liten tvil om at lineærprinsippet har noe for seg. Det rydder opp i avviket i sporingen som uunngåelig finnes i "svingarm" spillere og dette medfører mer ro i lydbildet der avvikene er størst. Samtidig har spilleren temmelig brukbare S/N data. Til sammen låter det ille bra, aka spoletapespillere, nesten for glatt og bra.

Har bare testet på 1974 anlegget mitt enn så lenge. Kommer tilbake med mer info når jeg har kjørt den på de andre oppsettene men så langt fab+

Fant ut at jeg har 20+ nye originalstifter som fulgte med så en har vel så lenge ørene sviver....

Hvis en kan få tak i en fungerende japanskprodusert spiller til hundringser eller så burde men absolutt ta den en runde. Noen av disse har mulighet for å bytte forskjellige pickuper. Den muligheten har ikke min men hører ingen grunn til at det skulle være noe tema heller. Savner ingenting.

Fremfor å bruke en dalion på dyre lineærspillere ville jeg heller vurdert en Laser ELP spiller.

Neste prosjekt for meg blir kanskje en Sansui P-L95R som kan spille begge sider av platen uten å snu den...

I tillegg til forslagene over vil jeg anbefale å se nærmere på de japanske tangentialspillerene fra den "hotte" perioden. Det er temmelig godt mulig det gjemmer seg noen juveler der blant de tradisjonelt kjente merkene. Jeg fikk med en Sansui P-L51 attåt til et annet kjøp jeg gjorde og tok egentlig ikke mye notis av den da jeg har en Sansui SR 212 tradisjonell med S arm som jeg er veldig fornøyd med men så skjedde det noe som gjorde at jeg begynte å se litt nærmere på P-L51n og den er ekstremt avansert selv om den kanskje set heller "billig" ut og den har veldig gode spesifikasjoner og har et særdeles avansert sporingssystem.

Det som skjedde var at smøringen av glidevangene for armbryggen var blitt trå og da jeg testet spilleren begynte den å låse seg med den følge at en av transistorene som styrer servomotoren som flytter armbasen brant. Ny er bestilt og den blir reparerert. Underveis lastet jeg ned bruker- og servicemanual og da kom det frem hvor avansert armstyring og ytelser forøvrig er. Når det gjelder styringen av tonearmen er denne i utgangspunktet helt "lealaus" sideveis men den overvåkes ved festet slik at endinger sideveis på registreres på mikrovoltnivå og dette gir presisjonsdata til servomotorstyringen flytter tonearten og den sporer dermed helt presist.

Pickupen er sikkert ikke utskiftbar med annen men det er en to magneters sak. Rakk så vidt å teste den før den "satt" seg men rakk ikke å danne meg noe større inntrykk av lydgjengivelsen..

Anbefaler å se litt nærmere på japanske varianter som en antagelig får veldig rimelig. Technics mfl.
    https://forums.stevehoffman.tv/thre...70s-to-mid-80s-any-of-them-sound-good.684232/
    Det finnes en god del klipp på YouTube bla service/vedlikehold/demo.

Spec for min spiller:

En sånn Sansui spiller hadde jeg en gang i tiden (kun en kort periode, da den ikke spilte bra nok (bedre enn LP12 jeg lånte!)) ikke et bekjentskap jeg hadde gjenopptatt?! Men hver sin lyst. [emoji16]

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn