Dette er interessant, jeg har kjørt noe lignende, med SuseStudio , Nå StudioExpress, her kan man generere opp en minimal versjon av OpenSUSE eller Suse Linux Enterprise, man velger hvilken versjon man skal ha, og hvilke pakker man trenger, og laster opp eventuelt eksterne pakker som skal inn, så genereres opp et hdd-image eller live-image for usb stick. Igjen litt mekk for å få det til men når det funker så er det fint. Jeg beyttet dette for å generere opp en Suse Linux Enterprise Server JeOS (minimal server) med Logitech Media Server, funker detEr basert på "tinycore" linux. En lettvektsvariant der alt ligger i minnet.
Fiklete å hacke til på egen hånd men det aller mest nødvendige tjafset kan endres i webgrensesnittet.
Du brenner inn image filen på sdkortet og fyrer opp. Finner "IP" til rpi og taster inn i nettleser. Evt intern dns (bonjour)
Som alt annet, en viss terskel men når det flyter så er det bra.
Hvis vi ser på hva disse gutta som lager hi-end streamere sier så er det vel kun er par små ting som er hovedforskjell på en PC og en hi-end streamer
- Power supply, lineære supply som er minimalt støyende, dette finnes jo
- Slå av video, da dette genererer masse støy, dette er vel mulig å få til, og så kjøre headless
Vet ikke om det er mulig på en del main-boards å fysisk slå av video funksjonene?
men da har man jo en del problemer hvis det skulle være trøbbel med PC'en og man ikke kommer inn f.ex via ssh ;D - Slå av unødvendige services i os, og sørge for at audio relaterte services går med høy nok prioritet, litt av bakgrunnen for at jeg startet denne thread'en
Alt dette er jo mulig å få til uten at man må betale "skjorta"
Sist redigert: