Litt humor påfyll takk!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    3.360
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Du kan se på bildet og bare tenke; en helt vanlig fyr. Det hadde vært det beste både for vitsen og alt annet.
    Enig i det. Godt sagt, egentlig, det hadde vært det beste. Men det bildet er laget av noen som har valgt ut én mann (hvit) til å være lege, og en annen mann (brun) til å være voldtektsmann. Den som lagde bildet kunne valgt annerledes, men gjorde det ikke.

Jeg synes det ville vært feil å ikke nevne det.

Petre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Antall liker
    1.402
    Sted
    Siggerud
    Torget vurderinger
    1
    Enig i det. Godt sagt, egentlig, det hadde vært det beste. Men det bildet er laget av noen som har valgt ut én mann (hvit) til å være lege, og en annen mann (brun) til å være voldtektsmann. Den som lagde bildet kunne valgt annerledes, men gjorde det ikke.

Jeg synes det ville vært feil å ikke nevne det.
    En brun lege og en hvit voldtektsmann ville vært mer korrekt, men da hadde det ikke vært noen vits.

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    5.047
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1

Petre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Antall liker
    1.402
    Sted
    Siggerud
    Torget vurderinger
    1
    Muligens fordi du ikke er rasistisk?
    Det fremgår ikke hvorvidt den brune pasienten oppsøker en hvit lege fordi han har valgt å oppholde eller bosette seg i et land hvor majoriteten foreløpig er hvit, eller om den hvite legen f.eks. jobber for Leger Uten Grenser og gjør en innsats i Midtøsten. Litt vanskelig å se rasismen i akkurat det.

Det man derimot kan finne rasisme i er at legen overser all statistikk på området og tilsynelatende antar at den brune mannens problem skyldes pepperspray brukt som beskyttelse mot overfallsvoldtekt(er)
    Det kunne jo like gjerne være ull-allergi.

Sist redigert:

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    9.559
    Sted
    Holmestrand
    Det fremgår ikke hvorvidt den brune pasienten oppsøker en hvit lege fordi han har valgt å oppholde eller bosette seg i et land hvor majoriteten foreløpig er hvit, eller om den hvite legen f.eks. jobber for Leger Uten Grenser og gjør en innsats i Midtøsten. Litt vanskelig å se rasismen i akkurat det.

Det man derimot kan finne rasisme i er at legen overser all statistikk på området og tilsynelatende antar at den brune mannens problem skyldes pepperspray brukt som beskyttelse mot overfallsvoldtekt(er)
    Det kunne jo like gjerne være allergi.
    Ja, det er utallige vinkler å se her.

PS! Jeg mente IKKE på noen måte å insinuere at du er rasist.

Sist redigert:

OlaR

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Antall liker
    540
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    25
    Er denne diskusjonen om hudfarge så morsom at den hører hjemme i denne tråden?

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    3.360
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Det er ikke en morsom diskusjon, men den hører hjemme i denne tråden fordi den er viktig. Den handler om hvilket menneskesyn en skal akseptere at blir formidlet.

Diskusjonen er ikke egentlig om hudfarge, men om hva som gjør vitsen festlig. Som sagt hadde vitsen fremstått veldig annerledes hvis det var to hvite menn i samtale. Når det er en med midtøsten-utseende som blir fremstilt som overgriper, og en hvit mann som spiller rollen som autoritetsperson, spiller det for meg helt klart på fordommer om mennesker med ulik opprinnelse.

Jeg ser @Petre sin tolkning at dette er dobbeltironi, men den tolkningen tror jeg helt ærlig at en må bruke såpass mye fantasi for å komme frem til at den ikke er helt god. Spesielt morsomt blir det jo heller ikke.

En vits er jo morsom fordi den forteller en historie. Med fare for å bli ultrapedagogisk, men for å få frem poenget mitt:

En brun mann klager til legen over at han får vondt i øynene av sex. Legen, en hvit mann, sier at det åpenbart er på grunn av peppersprayen. Det er ikke vanlig å bruke pepperspray under sex, men vi vet at noen kvinner i vestlige land har med pepperspray i veska som beskyttelse mot overgrep. Derfor får vi anta at legen tenker at når den brune mannen sier "sex", så mener han "voldtekt".

Herfra har vi to mulige tolkninger av hvor humoren ligger. Enten spiller dette på en kjent fordom mot brune menn som er at de konstant forgriper seg på kvinner, eller så er det en slags dobbeltironi der legens tolkning skal være en latterlig skivebom. Flere enn disse to kommer jeg ikke på. Den første er en kjent vits som har blitt fremført på mange måter. Den andre er mindre åpenbar, og fremstår ikke for meg som veldig godt fortalt i alle fall.

OlaR

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Antall liker
    540
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    25
    Jeg mener ikke at diskusjonen på noen måte er uviktig, men jeg har levd i troen på at denne tråden er ment å inneholde morsomheter.

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.536
    Torget vurderinger
    2
    Denne tråden er ment å inneholde morsomheter, men jeg synes også at vi må kunne ta ett skritt til siden og diskutere holdningene som kan leses bak humoren.
    Vi skal ha takhøyde, men jeg ville mislike det sterkt om et forum jeg har frekventert i 20 år ble oppfattet som et tilholdssted for misogyne rasister av tilfeldige gjester.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    9.559
    Sted
    Holmestrand
    Jeg mener ikke at diskusjonen på noen måte er uviktig, men jeg har levd i troen på at denne tråden er ment å inneholde morsomheter.
    Det er det vel egentlig helt unødvendig å påpeke?
    Når det blir servert en morsomhet som jeg med velvillig tolkning fant litt fornøyelig fordi jeg tenkte mann, ikke farget mann, potensielt med annen religion, så er det helt på sin plass å påpeke at morsomheten ganske åpenlyst spiller på stereotypier som mange av oss jobber for å fjerne.

Selv har jeg opplevd hvite menn med ekstremt ubehagelig syn på kvinner.
    Jeg har også opplevd leger av "brun type" og av begge kjønn som har vært ekstremt kompetente, og ikke minst forståelsesfulle og empatiske for både pasienter og pårørende.

Så derfor finner jeg det helt naturlig at vi tar diskusjonen her

Men vi har kanskje belyst temaet nå?

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.452
    Torget vurderinger
    0
    [ Tragisk fakta.jpg

Dette har ingenting å gjøre på en vitseside! Dett hører til i gruppen: "Tragiske fakta i livet til gifte menn!"

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.452
    Torget vurderinger
    0
    Fra ille til værre!
    For meg ser i alle fall den ene av disse unge mennene, kanskje to av dem ut til å noe mere melanin enn gjengse "Ola Dunk". Og
    plastsekkene er definitivt ganske så sorte!! Sorte poser er for øvrig forbudt fra for ganske kort tid siden! Så heri ligger det meget "skjult" rasisme!
    Ja det er sikkert galt å benytte samlebetgnelsen "Ola Dunk" om nordmenn også! Fy til meg for det!!

Nei vi må nå sørge for at all humor blir vasket (saniticed ) slik at ingen kan føle seg krenket eller utelatt! Best egentlig å forby humor i det store og hele!

Ref, den rasende debatten rundt scenen i "Life of Brian" der han ene vil være kvinne og føde barn! Sterke krefter ville sensurere denne scenen da dette skulle settes opp som teaterstykke. Politisk ukorrekt humor har i alle tider vært en torn i øyet på ulike makthavere, da det faktisk er et sterkt våpen. Så det er vel
    best å legge sterke restriksjoner på humoren!

En australsk standup komiker, Steve Hughes, har en bit om dette:
    Har man ikke sans for humoren kan man scrolletil ca 3:45.

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    3.360
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Vet ikke hvor mye mer vi trenger å diskutere dette, men poenget hans er jo at om man skal leve i et demokrati, så må man tåle diskusjon og uenighet, og ikke bare prøve å stoppe noe ved å si at man er krenket. Den som virker mest krenket her er jo du.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.452
    Torget vurderinger
    0
    Krenket jeg?? Nei der tar du feil. Har bodd i Finnmark så lenge og hørt så mange "søringvitser" på min bekostning at jeg er "vaksinert".

Mitt innlegg var slett ikke seriøst ment, det var et forsøk på sarkasme, hvilket er en vanskelig kunst på nettet. Beklager at det var slik at du misforsto.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn