Høyttalersagaen (eller er det en sit-com?) ruller videre...
RS har nå førebels sagt seg fornøyd med selve høyttaleren, men det stopper ikke der, RS har ikke tenkt å si seg
ferdig før himmelske fanfarer klinger ut i Laggaheim.
Så i går kom han tilbake med min Meridian 559 Exp., den hjemlånte Aragon 8008 forlot gjesteplassen, og Meridian
ble buksert tilbake til bassoppgavene.
Tross alle omtaler og gjetord om Aragonens evner i bassen, kan jeg ikke stikke under en stol, at den falt litt gjennom her,
bassvillig ja, men den hadde ikke kontroll på tolvtommerne, de stod mest og blafret uten mål og mening.
Meridian var altså best av disse fra starten av, nå var vi spent på hva et opphold hos Kurbad RS, avdeling Tistedalen,
hadde gjort for den.
Kort fortalt har RS koblet seg forbi soft start-kretsen, og koblet seg forbi av/på-bryter samt sikringer, nå går spenningen
rett inn uten noen hinderløype, innvendig kabling er også byttet til Solid Caahre, opp til 6 kvadrat....
Og... - JADA!!!!! Nå blafrer det svært lite i 12tommerne, alt er mye mer kontrollert, og bassen er dyp og detaljert,
nå er det gang i det igjen.
For denne testingen kjørte vi kun CD, enklest og greiest for slikt, det ble en del fram og tilbake til Behringer for
å fintune inn til den nye realiteten.
Midt oppe i dette spør RS litt om tilkoblingene til CDspiller, jeg har kjørt RCA hele tiden, og vi finner ut at en test av XLRtilkoblingene
er på sin plass, når han nå en gang har et sett av sine egenproduserte XLRkabler for hånden.
Resultatet av dette eksperimentet var også rystende for en stakkars Lagga som tross alt rusler på lykke og fromme rundt i
denne Hifiverdenen vår, forskjellen var påtagelig og umiddelbar; større dybde, større presens og scene, lydbildet vokste rett og slett,
aldri hørt maken til forandring med så enkle midler!
Så, RS måtte reise hjem uten XLRkablene sine, de står her!
Skal få handlet inn godkjente XLRstøpsler, så blir det produsert et dedikert sett til anlegget her, good times!
Kort sagt, det skjedde merkbare ting med lyden her, i går, vi er stadig underveis...
/ Morten