Mmmm, der er vel modus satt for denne fredagen, vær advart:
Denne fredagshilsen kommer nemlig til å handle om én ting, og KUN én ting; diffusorer.
Jeg er ikke noen stor tilhenger av å dempe lytterommet ned unødig, min filosofi, i den grad jeg har noen filosofi,
er å gjøre det best mulige ut av rommets naturlige akustikk. Diffusorer synes jeg dog har noe for seg, og de kan inngå som en
naturlig del av rommets utsmykning - et par innrammede bilder gjør underverker...
Så da har jeg tenkt å kombinere to hobbyer; modellbygging og Hi-fi.
Jeg har opp i gjennom åra støpt mange deler selv, og dette kommer til nytte nå, det gjelder altså å lage en så ujevn overflate at
lydbølgene brytes opp.
Så, etter å ha kontaktet venner og bekjente, banket på hos naboer etc, og hanket inn frivillige, er det bare å sette i gang,
alginat er en glimrende avstøpningsmasse
Denne må forsterkes for å holde formen
Både alginatet og gipsen herder hurtig, så kan avstøpet fjernes
Med dette negativet, er det så bare å helle gips over alginatformen, og la herde
Så kan alginatet vrenges av
Og jeg har en avstøpning, litt opprensing blir det så klart
Så er det bare å merke opp, og sage ut en passe bit
Nå tenker dere sikkert; original idé, men det der ble neppe noen effektiv diffusor, den er alt for liten!
Det er såklart helt riktig, men det er også derfor naboer og bekjente m.fl. har blitt meldt som frivillige,
det må tenkes litt større!
Presisjonen blir også bedre med mer industrielt utstyr
Det er også smart å la deltagende venner, naboer og bekjente få lov å bli med videre i prosessen,
flere hender gjør arbeidet lettere
Når alle avstøpninger er kappet og rensket, kan man begynne å komponere sammen
- og gjøre den siste finishen
Med én diffusor ferdig, er det bare å fortsette
Så er det bare å begynne å prøve seg fram i rommet, høyt
- og lavt...
Her ble nok grupperingen for tett
Dette er bedre
Så er det og en artig bieffekt at nesten alle gjester vil føle en egen tilhørighet til lytterommet;
det er god stemning selv før den første skiva snurres!
Vel, så ble fredagshilsen denne gang mest bare praktiske DIYtips, allikevel; det er en viss sjarm over disse diffusorene!
Helgehilsen fra Laggas!