det er nok ikke så lett å holde på sånn i disse dager, lagga.
jeg dreiv og loffet rundt på begynnelsen av 90-tallet, ofte et par måneder av gangen.
haiket europa rundt etter semesterslutt, sommer som vinter, nokså pengelens.
på den tiden fantes det fremdeles ganske billige hospits rundt om i paris, man kunne overnatte for et par hundre francs (og enda billigere hvis man ikke hadde noe imot at det stønnes og skrikes intenst fra naborommene).
ellers var parker og kirkegårder kjekke greier, det samme med benkene utafor steder som notre dame, pompidou og sacre coeur.
men helt safe er man jo ikke når man sover under åpen himmel i sånne storbyer.
en morgen våknet jeg av et realt tupp i ræva fra en politimannsko.
konstabelen bjeffet og spurte om jeg hadde sett noe.
litt bortafor meg meg lå en irlender som hadde fått strupen skåret av i løpet av natten.
han hadde vel våknet og gjort motstand da noen prøvde å rane han.
akk, det var tider, det.
hooket opp med andre loffere nedover på kontinentet, delte oss opp og haiket fra by til by.
eller hoppet på et tog, ble pælmet av, hoppet på neste, ble pælmet av, tauet inn av politiet, kjeft, trusler, bot.
reiv papirene og hoppet på neste tog eller haiket videre.
et år fikk jeg samlet en bra gjeng.
bl.a. en japaner som satt på fortauet og dreiv og tegna billige karrikaturbilder av folk, en engelsk fotballhooligan av verste sort, et par italienske gatemusikanter, en belgier som hadde maks noen måneder igjen på moder jord grunnet langt fremskreden strupekreft, og som hadde rømt fra både familie og sjukehuset i antwerpen for å "leve den siste tiden som fri mann", som han ordla seg. og mange andre snåle karakterer.
vi ramlet gjennom europa på kryss og tvers på måfå.
italiernene spelte på gata og dro inn noen slanter, belgieren hostet blod og tigget utenfor kirker og bedehus, mens vi andre stjal børst og mat i butikkene.
sånn gikk dager og uker.
i sør-frankrike tok vi strøjobber på vingårder, og tjente nok til karneval, fyll og fest i avignon.
i holland plukket vi tullipaner og mais.
en gang da vi campet i kirkegården i arnhem, hvor tusenvis av britiske soldater ligger begravd, trodde jeg at jeg så et spøkelse utpå morrakvisten. men det var nok bare den sterke super skunk'en som spilte meg et puss.
her er forresten et halvkjent engelsk rockeband avbildet på samme kirkegård:
i spania fikk jeg juling av guarda civil for å snike på toget.
på et jorde utafor london ble jeg overfalt av hundrevis av kaniner midt på natta (det kan ha vært super skunk det også...)
på ferga til irland traff jeg en forfylla george best.
i cork måtte jeg plukkes ned fra et kirkegjerde etter å ha hengt fast og fått et gjerdespyd rett gjennom leggmuskelen.
da jeg slapp ut på krykker etter operasjon og en ukes rekonvalesens, forbarmet en jente seg over meg og dro meg med til gathering i østeuropa.
jeg har tusenvis av stories fra de åra, det bare renner ut av meg når jeg begynner å skrive.
sorry for at jeg spammer den fine tråden din med dette innlegget, lagga, jeg skal slutte nå.