Fikk lyst til å komme noen rettelser på gut_mans uttalelser over LV høyttalerene i tråden til ssm.
Vil ikke kuppe tråden, og legger det hit
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=27089.msg628538#msg628538
gut_man skrev:
Og for å nyansere halleluja stemningen for Living Voice; Jeg er ikke like overbevist om denne høyttalerens fortreffelighet. Ikke helt min gate... De vil aldri ta AGs plass i min stue for å si det sånn! Ikke meningen å lage ugreie, men føler at det er viktig at evt. nyskjerrige får et balansert syn på hva man kjøper. I Living Voices tilfelle, betaler man etter hva jeg kan se blodpris for et par sponkabinetter med to Vifa hyllevare mellomtoner, og et scan speak hyllevare diskant i hvert kabinett, komponentmengde og kvalitet i filteret var heller ikke mer enn gjennomsnittlig IMO... Men for all del, jeg betaler gladelig på titusenvis av kroner for noen ledningsstumper mellom komponenter og høyttalere, så jeg skal ikke påberope meg noe som helst... Liker man lyden, betaler man vel hva det koster hvis man har råd, så enkelt og så vanskelig er det vel. Men uansett, bør man lytte før man kjøper... Det som er gull for noen, er gråstein for andre
http://www.6moons.com/audioreviews/livingvoice/avatar.html
http://www.soundscapehifi.com/lv.htm
Først av alt. Betegnelsen LV er noe misvisende. Man har de ordinære Auditorium 2, Avatar 2, IBX-R2, OBX-R2, og OBX-RW.
Hver sin smak, og vi har da alle våre egne preferanser.
Noen faktafeil i teksten din finnes dog.
OBX-R2 f.eks er ikke laget av sponplater, men HD fiberboard composite.
Elementene er slett ikke hyllevare, men lages og matches etter LVs egne spesifikasjoner av hhv. Scanspeak, og Vifa. Diskant elementet er et modifisert Scanspeak Revelator og regnes vel ikke som hvem som helst hyllevare, og er en diskant som sitter i adskillig dyrere konstruksjoner. Mellomtone/basselementet fra Vifa er også matchet, og modifisert. Altså ikke hyllevare.
Håndvikla umagnetisk trådmotstander, luftspoler, og Hovland regnes vel også over gjennommsnittdelefilterkomponenter!
Det er selvfølgelig alltid en fordel å lytte til en høyttaler før kjøp, jeg vil også mene at man bør lytte til en høyttaler over noe tid, og gjerne flere ganger før man uttaler seg bombastisk om lyd, og egenskaper.
Det som er noe spesielt med nettopp LV er dens musikalske egenskaper. Disse ligger latent i alle modellene.
Jeg har tidligere hørt på Avatar 2, og jeg har hørt OBX-R2 en del ganger. De klanglige egenskapene er ganske like (kall det gjerne huslyd), mens høyttalerens oppløsning og ekstremegenskaper øker oppover i serien (mer av alt).
LV generelt imponerer ikke på HiFi parametere, men imponerer med sin absolutte mangel på lytteretthet, og utrolig fleksible natur. Den spiller alt.... være seg HiFi, og superinnspillinger, til gammel og dårlig innspilt prog, og rock med en selvfølge jeg sjeldent har hørt fra noen høyttaler.
Sakens kjerne er at de må lyttes til over tid, man må sette seg ned og nyte og slappe av. Først da oppdager man den indre kjernen i musikken, atmosfæren
Det sier seg selv at man ikke får PA og livelyd med denne bestykningen, men riktig satt opp, og matchet spiller de med en dynamikk og oppløsning som kan få deg til å miste pusten.
Det er ikke "speed dating" vi driver med. Ta deg tid til mer enn 2x15 minutter gut_man, så kanskje du oppdager noe nytt!