Vel, jeg hentet mine på Horten messen i 2007. Vidar Sonesen fra Audioart, som hadde agenturet den gangen, hadde fraktet dem til Horten, nærmere bestemt butikken til Terjene.
Det var fin opplevelse for min del. Bodde på hoteller den helgen. Vandret rundt i gangene og hørte og så mange forskjellige oppsett.
Så også noe kjente ansikter, Hagto og Fosse, men var for sjenert til å til å ta kontakt og introdusere meg som "kjoenik fra sentralen"... :
Vekslet dog noen ord med Fosse mens vi lyttet på Reference 3A Veena.
AN-E og 300B rørsledene til AudioNote gjorde et ordentlig godt inntrykk.
Da jeg var oppe hos Audio Aktøren for å hente høytalerne hørte jeg på et oppsett som imponerte stort. Det var Totem sin toppmodell "Wind" med ALS Hurricane, 200 watt monoblokker. Det var en heftig opplevelse, tett på "live".
Så på søndagen kjørte jeg hjem med LV i bagasjerommet og en god følelse av å ha gjort noe riktig.
Matchingen med min daværende CJ-CAV 50 (EL34) var ikke den beste, for å si det forsiktig. Men det gjorde ikke så mye, for jeg visste allerede at jeg
måtte prøve 300B. Gamle (unnskyld) Terje på Audioaktøren gjorde meg oppmerksom på at 8w 300B kunne bli i minste laget for å blåse liv i disse høytalerne. Derfor ble det til at jeg begynte å kikke etter 300B single ended i paralell.
Det var Impulse som tipset meg om Eric Andersson og Audion. Jeg har etterhvert innsett at Impulse sine lydpreferanser matcher perfekt med mine, så jeg skaffet meg et par Audion Silver Night fra Sverige og det ble en kjempematch.
Jeg har funnet lyden jeg vil ha, og for øyeblikket er jeg utrolig uinteressert i oppgraderinger.
Men, OBX-RW kommer på et tidspunkt, Border Patrol, Kondo, eller kanskje tom Shindo som en liten detour fra 300B, men noe gromt blir det. Om det tar fem, ti, eller 20 år før det skjer bekymrer meg ikke så mye.
Det er min ubeskjedne påstand at ingen audiofil i verden vil påstå at et godt matchet anlegg med LV OBX, i et egnet lokale, ikke låter bra. Preferansene er naturligvis forskjellige, og det er sikkert mange som vil foretrekke andre løsninger. Men jeg tror altså ikke noen vil påstå at det ikke låter bra.
Hallelujah