LMS (Logitech Media Server) - Teknisk diskusjon

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.353
    Sted
    Bergen
    Såvidt jeg forstår er håndtering av ekstern disk og (intern) NAS det samme.
    Så man må både håndtere det OS spesifikke så vel som LMS oppsett

ser at noen brukere sliter med sky filer, som ifølge noen ikke skal være mulig. Andre brukere får det til så det viser vel at OS dybdekunnskap er påkrevd.
    Løsning for meg vil antagelig være å kopiere alle filer fra NAS til lokal harddisk på Mac. Uttesting av egen OS kunnskap tar barens mye tid.. (Medfører rydding i hva man vil høre på så noget godt kommer debut av dette også)

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    3.284
    Såvidt jeg forstår er håndtering av ekstern disk og (intern) NAS det samme.
    Så man må både håndtere det OS spesifikke så vel som LMS oppsett

ser at noen brukere sliter med sky filer, som ifølge noen ikke skal være mulig. Andre brukere får det til så det viser vel at OS dybdekunnskap er påkrevd.
    Løsning for meg vil antagelig være å kopiere alle filer fra NAS til lokal harddisk på Mac. Uttesting av egen OS kunnskap tar barens mye tid.. (Medfører rydding i hva man vil høre på så noget godt kommer debut av dette også)
    Noen poster tilbake spurte jeg hvilket filsystem som er brukt på NAS disken. Som @ketilb er inne på har dette betydning for rettigheter til filene.

F.eks om det benyttet NTFS, ext3/4 eller HFS+ kan det være at filene eies av en "gammel" bruker du ikke har registrert på MAC'n. Ofte er slik konflikter enklest å gå rundt ved å manipulere grupperettigheter.

Alternativt forsøke om du som root kan endre fileier på alt innhold på disken. Alternativt opprett en bruker med samme navn som eier filene i dag. For så med denne brukeren bytte eierskap passende nåværende oppsett.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    3.284
    Videre så finner jeg ikke helt ut av hvor man legger material skin tilpasninger ala TS post #105. Veldig få av de angitte mappene som er oppgitt i noen dokumentasjon stemmer overens med de jeg har på Mac. Så da er spørsmålet hvor man skal plassere "material-skin/actions.json" filen for å få den ønskede effekten, bla hurtigtaster for skifte av USB "lyd" utgang til ulike DACs etc
    Fra manualen til Material Skin:
    Custom menu entries and actions
    Material will look for material-skin/actions.json within your LMS's prefs folder. If found, then Material will add the actions from this onto various context menus. This JSON file lists various "sections", and each of these can have a list of actions. The sections are:
    Denne filen finnes ikke på en standard innstallasjon så man kan søke etter mappenavn prefs. Eller man gjøre som jeg nevnte i en tidligere post hvor man finnes stiene LMS benytter om man velger Server Settings --> Lyrion Music Server Status

1724006590166.png

En generell regel med LMS er at utviklerne gjennom mange år har lært hva brukerne behøver hjelp med og har utviklet verktøy til selvhjelp. Annet eksempel på dette er den omfattende logging man kan aktivere.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.353
    Sted
    Bergen
    ^^Upps, beklager, det fikk jeg nok ikke med meg i farten. Det er qnap med ext4 filsystem.
    Filene på NAS «eies» ikke av av bruker på noen Mac. Men brukernavn er samme på NAS og en Mac som ikke har installert LMS eller SqueezePlay.
    Tror nok jeg blir nødt til å sørge for at bruker/eier på LMS og NAS er samme med nødvendige rettigheter.

Sist redigert:

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.353
    Sted
    Bergen
    ^^ litt utfordring med detalj OS og LMS installasjonen (8.5.3) kunnskap, så eneste måten er prøve og feile etter beste evne..
    har sett mye av dokumentasjonen (fort overveldende) og gått igjennom de mulige stier (mapper og filer) uten å finne helt tilsvarende. Feks er eneste innhold i var/lib postfix

Jeg har ikke funnet "Squeezeboxserver" noen steder, men som vist nedenfor finnes det en mappe Squeezebox som har en fil server.prefs. Så kanskje den er tilsvarende?

Hurtigbuffer
    /Users/<bruker>/Library/Caches/Squeezebox

Mappe for innstillinger
    /Users/<bruker>/Library/Application Support/Squeezebox
    og med en fil server.prefs
    samt en mappe plugin som inneholder en rekke filer .prefs, deriblandt material-skin.prefs

Så det skaper litt usikkerhet mht. hvor egen tilpasning skal best legges.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    3.284
    @tjua - Det kan se ut som du har funnet riktig lokasjon. Men fortår vi det slik at når du i Material Skin web brukerflaten til LMS klikker
    "3 prikker i høyre gjørne" --> Server Settings --> Lyrion Music Server Status"
    at det mangler informasjon om hvor "Preferences Folder" finnes på din MAC?

Dette er innhold i prefs folderen på min LMS v9 på RPi-OS. Inne i mappen "plugins" finnes preferanser (brukevalg) for alle pluggene inkludert material-skin.prefs.
    1724060341329.png

Inne i mappen material-skin finnes en mappe som heter colors samt actions.json som jeg har lagt til selv.
    Mappene og filer eies av samme bruker som resten denne katalogstrukturen. For linux er det bruker squeezeboxserver og guppe heter nogroup.

Tror nok jeg blir nødt til å sørge for at bruker/eier på LMS og NAS er samme med nødvendige rettigheter.
    Du kan også legge til brukeren som kjører LMS daemon i gruppen som har leserettigheter på NAS.
    Ulempen er selvsagt at sikkerhet på MAC'n er svekket siden perl-script under LMS nå får tilgang til mye annet på maskinen. Men dette er noe du muligens likevel må gjøre om du skal kunne bruke noen av tipsene jeg har oppgitt ved bruk av egne menyer i Material Skin.

Fra et terminalvindu kan du muligens få verfifisert at brukeren heter "squeezeboxserver" med noen av disse kommandoene.
    ps aux | grep squeezeboxserver eller
    sudo launchctl list | grep squeezeboxserver
    Merk at fra LMS v9 har navnet på servicen (daemon) blitt endret fra squeezeboxserver til lyrionmusicserver. Men standard brukeren er den samme.

Om du finner ut av det er du snill og poster hvilken prefix som kjører squeezeboxserve daemon på din Mac-OS 12?
    Apple sin egne begynner typisk med "com.apple.<servicenavn>" men jeg er litt nyskjerrig på hva LMS benytter. Mulig du for v8.5 kan se com.logitech.squeezeboxserver?

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.353
    Sted
    Bergen
    Skal sjekke etterhvert, holder på med oppvaskmaskin installasjon som tar litt tid, men så langt enklere en MacOS navigering...

Her er det som fremkommer av stier på Material Skin web brukerflaten til LMS klikker (med mine observasjoner, spørsmål..)
    "3 prikker i høyre gjørne" --> Server Settings --> Status for Logitech Media Server"

Hurtigbuffermappe

/Users/../Library/Caches/Squeezebox

Mappe for innstillinger
    /Users/../Library/Application Support/Squeezebox

Plugin-mapper
    /Users/../Library/Caches/Squeezebox/InstalledPlugins/Plugins,
    /Users/../Library/Application Support/Squeezebox/Plugins,
    /Library/Application Support/Squeezebox/Plugins, EKSISTERER IKKE
    /Library/PreferencePanes/Squeezebox.prefPane/Contents/server/Plugins EKSISTERER IKKE

Mappe for støtteprogrammer
    /Library/PreferencePanes/Squeezebox.prefPane/Contents/server/Bin/darwin, EKSISTERER, men ikke noe nyttig ift customising
    /Library/PreferencePanes/Squeezebox.prefPane/Contents/server/Bin, EKSISTERER med kun Bin
    /usr/bin, /bin, EKSISTERER, men ikke noe nyttig ift customising
    /usr/sbin, EKSISTERER, men ikke noe nyttig ift customising
    /sbin,EKSISTERER, men ikke noe nyttig ift customising
    /usr/local/bin, EKSISTERER, men ikke noe nyttig ift customising
    /usr/libexec,EKSISTERER, men ikke noe nyttig ift customising
    /Users/../Library/Caches/Squeezebox/InstalledPlugins/Plugins/DSDPlayer/Bin/darwin,
    /Users/../Library/Caches/Squeezebox/InstalledPlugins/Plugins/DSDPlayer/Bin,
    /Users/../Library/Caches/Squeezebox/InstalledPlugins/Plugins/UPnPBridge/Bin
    /Users/../Library/Caches/Squeezebox/InstalledPlugins/Plugins/MaterialSkin EKSISTERER, men hvordan benytte til customising?

Logitech Media Server loggfil
    /Users/../Library/Logs/Squeezebox/server.log

Loggfil for søk
    /Users/../Library/Logs/Squeezebox/scanner.log

sudo launchctl list | grep squeezeboxserver gav intet resultat

hvilken prefix som kjører squeezeboxserve daemon på din Mac-OS 12?
    Apple sin egne begynner typisk med "com.apple.<servicenavn>" men jeg er litt nyskjerrig på hva LMS benytter. Mulig du for v8.5 kan se com.logitech.squeezeboxserver?
    bruker sudo launchctl list med og uten sudo, men finner ikke noe med squeeze eller logi eller server som er i nærheten noe av det vi leter etter.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.248
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Tjah. Jeg brukte først et NAS (2007) med LMS (og delefiltre) på en laptop. Siden flyttet jeg samlingen over til den stasjonære PC-en som overtok for laptopen. I dag er delefiltrene i en miniDSP og LMS og musikkfiler i PC-en, som jeg nå også bruker til kontorarbeid siden den ikke lenger trenger å betjene et åttekanalers lydkort.
    Jeg har også CD- og platespiller i anlegget, og Yamaha MusicCast til streaming fra internett.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.353
    Sted
    Bergen
    Det må sies, veldig plug’n play med helt ordinær installasjon. Har vekket til live gamle «nett»radioer som plutselig bare spiller igjen uten noe spesielt arbeid en å sette stikkontakten i.

Men kustumisering av applikasjoner krever litt mer så her får man i pose og sekk;
    1 enkelt og rett frem for den enkle installasjonen
    2 utfordring med å leke med teknologien som TS så flott viser
    3 noe å strekke seg etter for oss gamliser med litt rusten og litt glemt kunnskap

Virkelig what’s not to like…

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    3.284
    Morsomt dette, var der noen der sa "plug and play"?
    Det er stort sett så enkelt som å installere et program og gjennomføre konfigurasjon via en web brukerflate. Problemene diskutert her vedrørende tilgang til NAS vil vært nøyaktig likedan selv om man betaler 8.765,- for en Roon lisens.

Rettighetskonflikt på opperativsystemsnivå kan oppleves komplisert første gangen man krangler med slikt. Men øvelse gjør mester. Og neste gang husker man muligens det prinsippene og derfor kan nytte mer korrekte søkeord for å løse problemet.

Det skal sies at Mac-OS kan være mer trøblete enn andre plattformer, — mye grunnet brukerbasen mer skjeldent er kjent med bruk av terminalvinduene. Samt Apple elsker stikke kjepper i hullene for alt som ikke kommer via deres egen pengemaskin Appstore. En erfaren macbruker vil navigere disse hindringene omtrent like enkelt som en linuxbruker. Dog virker det her som Mac-OS kan ha plassert LMS som er skrevet i Perl i en egen sandboks med begrenset tilgang til resurser.

Sist redigert:

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.656
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    MacOS er veldig trøblete ja. Han hatt endel MB pro maskiner og slike utfordringer som skisseres her forstår jeg at folk kommer opp i. Så blir det veldig vanskelig å finne ut av også.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    3.284
    @tjua - forsøk å opprette mappe og fil som vist under

Mappe for innstillinger
    /Users/../Library/Application Support/Squeezebox/Material-Skin/Actions.json

Jeg reagerer på at Apple kløner det til med store bokstaver i filbanene. Om overstående ikke fungerer forsøk
    /Users/../Library/Application Support/Squeezebox/material-skin/actions.json

Husk Material Skin (LMS) leser inn denne filen når LMS starter. Så omstart av LMS mellom hver gang du gjør endringer er nødvending.Samt om det er feil i filen vil du ikke se noen av menyene. Defor kan det være lurt å starte med noe enkelt, eller ren kopi av mine eksempler selv om de ikke vil fungere på ditt system vil du se menyene.

Sist redigert:

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.353
    Sted
    Bergen
    Glimrende, takk skal du ha
    Dette blir sjekket ut etter dagens arbeidsbidrag til samfunnet.

Det er det som har vært mitt problem og som jeg så langt ikke har klart å finne/lese meg til;
    hvor legge spesifikke «kustomfiler» som LMS leser, hver gang.
    Antagelsen er, slik du skriver, at når man vet det kan man teste ut videre oppsett på selve tilpasningen.

Vurderer å installere LMS på en Mac mini 2012 med Catalina, kanskje den er litt snillere på håndtering av filer ekstern NAS.

BTW, har bestilt litt grunnleggende dokumentasjon vedrørende siste MacOS versjoner samt PowerShell programmering slik at the future so bright I gotta wear shades

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    3.284
    ChatGPT er en reser til å skumlese og oppsummere dokumentasjon. Et eksempel nedenfor:

MacOS 12 how to find owner running the daemon logitech media server?
    To find the owner (user) running the daemon for the Logitech Media Server (often called `squeezeboxserver` or `logitechmediaserver`) on macOS 12 (Monterey), you can use the following steps:

1. **Open Terminal**: You can open Terminal by searching for it in Spotlight (Cmd + Space) or by navigating to `Applications > Utilities > Terminal`.

2. **Identify the Process**: Use the `ps` command to list the processes and filter for the Logitech Media Server.

```bash
    ps aux | grep squeezeboxserver
    ```

or

```bash
    ps aux | grep logitechmediaserver
    ```

This will list processes related to the Logitech Media Server. The output will look something like this:

```
    username 12345 0.0 0.1 345678 7890 ?? Ss 10:00AM 0:01.23 /path/to/squeezeboxserver
    ```

- The first column shows the user who owns the process.
    - The second column is the process ID (PID).
    - The command and path to the running process are shown at the end.

3. **Find the Owner**: From the output of the `ps` command, the first column shows the username of the owner running the daemon.

4. **Verify the Owner**: To confirm this, you can check the specific process details by running:

```bash
    sudo lsof -i :9000
    ```

This will show which process is listening on port 9000 (the default port for the Logitech Media Server). The output will include details like the command, PID, and the user running the process.

By following these steps, you should be able to find out which user is running the Logitech Media Server daemon on your macOS system.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.353
    Sted
    Bergen
    Aha, nye måter å lære på. Glimrende og da er det bare å spørre løs
    Må nok få AI mer inn i vanen når det lures på noe

Skal teste, kanskje jeg skulle ventet med å bestille bøker..
    På den annen side, interessant at det er musikk og HiFi som leder meg tilbake, ca 36 år etter første møte med Mac, brukt i et profesjonelt nettverk

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.353
    Sted
    Bergen
    Ved et par spørsmål i ChatGpt har jeg faktisk en god oppskrift/manual for hvordan hele oppsettet med Mac-LMS 8.5.3- QNAP kan settes opp og fungere

Hærlig, testing gjenstår
    Takk for tipset

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    3.284
    Det morsomme med ChatGPT er at den er "pratsom". Mens det oftest oppleves irriterende kan det også være både lærerikt og for å bruke eksemplet ovenfor så gir den også idéer til nye innfalsvinkler til problemer man søker løse.

Jeg hadde ikke tenkt på at vi kunne tracke bruker tilbake til port 9000. Når man leser det virker det helt opplagt, men ikke noe jeg selv kom på i farten.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.353
    Sted
    Bergen
    Meget pratsom, fikk 14 sider som skal testes ut senere. Dette blir spennende
    Skal bla sjekke om det er stor forskjell mellom de ulike MacOS mht håndtering av LMS og filer på lokal NAS

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.353
    Sted
    Bergen
    ChatGPT er en reser til å skumlese og oppsummere dokumentasjon. Et eksempel nedenfor:

MacOS 12 how to find owner running the daemon logitech media server?
    ps aux | grep squeezeboxserver
    og
    ps aux | grep logitechmediaserver

gav følgende resultat
    Bruker 99007 0.0 0.0 34139212 880 s004 S+ 3:23PM 0:00.00 grep logitechmediaserver
    Bruker 99264 0.0 0.0 34122828 852 s004 S+ 3:26PM 0:00.00 grep squeezeboxserver

Altså de eneste som går mht logi.. og squeezebox.. er de to "..grep.." igangsatt av meg

ps aux | grep server gav blant annet disse, 60998 slik den står
    60998 0.0 1.0 33699324 86268 ?? S Sun08AM 0:26.80 /Library/PreferencePanes/Squeezebox.prefPane/Contents/perl/bin/perl /Library/PreferencePanes/Squeezebox.prefPane/Contents/server/gdresized.pl
    40413 0.0 4.3 33986584 358360 ?? Ss Sat10PM 20:06.63 /Library/PreferencePanes/Squeezebox.prefPane/Contents/perl/bin/perl ./slimserver.pl
    Begge eid av min brukerid

Sist redigert:

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.353
    Sted
    Bergen
    @tjua - forsøk å opprette mappe og fil som vist under

Mappe for innstillinger
    /Users/../Library/Application Support/Squeezebox/Material-Skin/Actions.json

Jeg reagerer på at Apple kløner det til med store bokstaver i filbanene. Om overstående ikke fungerer forsøk
    /Users/../Library/Application Support/Squeezebox/material-skin/actions.json
    Har testet begge variantene, dvs mappe og fil med stor og små forbokstav uten noe synlig resultat. Samme eier som mappen Application Support

I server logg er det denne feilmld
    "Slim Plugin::RemoteLibrary::UPnP::ControlPoint::search (69) Warning: Failed to initialize multicast socket, disabling UPnP."
    Den har vært der siden installasjon av 8.5.3 og usikker på betydningen av denne. Men har vel ikke noe å si ift Material-Skin
    Får spilt av på de eksterne enhetene som støtter UPnP

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.353
    Sted
    Bergen
    Det morsomme med ChatGPT er at den er "pratsom". Mens det oftest oppleves irriterende kan det også være både lærerikt og for å bruke eksemplet ovenfor så gir den også idéer til nye innfalsvinkler til problemer man søker løse.

Jeg hadde ikke tenkt på at vi kunne tracke bruker tilbake til port 9000. Når man leser det virker det helt opplagt, men ikke noe jeg selv kom på i farten.
    Den er så pratsom at jeg nå vurderer å installere LMS på QNAP NAS. Unngår da, antagelig og forhåpentligvis, MacOS problemer mht
    - tilgang til filer fra ekstern disker slik som lokal NAS
    - oppskrift på kustom MaterialSkin kan benyttes mer eller mindre direkte

Testet dette og LMS var lynrask.. dog uten oppsett med musikkfiler… så kanskje vel optimistisk

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    3.284
    Den er så pratsom at jeg nå vurderer å installere LMS på QNAP NAS. Unngår da, antagelig og forhåpentligvis, MacOS problemer mht
    - tilgang til filer fra ekstern disker slik som lokal NAS
    - oppskrift på kustom MaterialSkin kan benyttes mer eller mindre direkte

Testet dette og LMS var lynrask.. dog uten oppsett med musikkfiler… så kanskje vel optimistisk
    Kult! (y) Om QNAP har nok minne til å kjøre LMS burde dette være uproblematisk. Det er jo ikke slik at en NAS server normalt er overarbeidet i et typisk hjem :) Og om man ikke gjør transkoding på LMS er det omtrent tilsvarende resursbruk som om noen kopierer lydfilen over til en annen maskin.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    3.284
    En RPi4 observasjon som overrasker litt. Kjører 8x AsynSinc oversampling i CamillaDSP 2 til Master 7 DAC som nå er satt til NOS mode. Dette har fungert helt fint etter jeg fikk justert opp bufferstørrelse. Men i dag snublet det med dropouts. Årsaken skulle vise seg være overraskende.

RPi4 kjørte default med scaling governor som er ondemand. Hvor CPU hastighet automatisk øker ved behov. Dette systemet viste seg ikke reagere raskt nok og CamillaDSP fikk da problemer. Løsning var å låse CPU hastighet til maks 1800MHz ved å kjøre kommando:
    sudo sh -c "echo performance > /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/scaling_governor"

...eller starte opp ATC igjen som jeg hadde glemt var deaktivert mens jeg testet firmware i M7.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.353
    Sted
    Bergen
    Ny versjon av LMS->Lyrion Music Server versjon 9 fikset problemet med tilgang til filer på QNAP NAS uten noe behov for brukere og tilganger utenom det jeg har hatt som standard. Litt merkelig, men ser ut til å fungere godt. Må bare være forsiktig med at man setter opp rett sti til mappene med filer. Av en eller annen grunn begynte Lyrion å ta inn absolutt alle filer fra NAS, og det ble endel flere en bare musikk filene..
    Så kom det et annet problem mht "Spillere", utover den som er installert på samme maskin som Lyrion. Har LMS versjon 8.5.3 kjørende på en annen maskin en Lyrion installasjon, og der er alle de mulige spillerne i LAN tilgjengelig. De er ikke tilgjengelig i Lyrion, men her kommer spillerne opp anvist som tilgjengelig i LMS installasjonen. Kan kanskje være at det tillates kun en konkret spiller tilsammen over alle installasjonene.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    3.284
    Vedrørende å kjøre flere servere går det helt fint. Men man må på selve spilleren velge hvilken server den skal koble seg til. For Squeezelite gjøres det fra konfigurasjonsfilen. Spillere som tidligere har vært på nett mot den gamle serveren vil nok prioritere å koble mot denne inntil man forteller spilleren hva den skal koble mot.Evt. midlertidig ta ned 8.5 serveren og starte spilleren på nytt.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.353
    Sted
    Bergen
    Etter å ha testet ut Lyrion M S ver 9.0.0 så virker den godt nok til at den blir værende. LMS v 8.5.3 har gjort jobben sin og ble avinstallert.
    Alle tidligere valgte plugin ble automatisk med over så meget enkelt å oppgradere. (tom TS NRK radio løsning..)

eneste minus; Ting Tar Tid mht installasjon av feks med plugin og scanning..mer så en v 8.5.3, men så lenge dette skjer kun ved installasjon så er det helt greit
    Så skal det sies, min installasjon er ikke på siste macOS, men på en litt eldre versjon og det kan nok påvirke hvor fort enkelte oppgaver blir kjørt.
    Det er imponerende at v 9.0.0 faktisk kjører og fungerer på flere macOS «generasjoner»

LMS, egentlig helt fantastisk hva flinke mennesker får til og gjør på mer eller mindre frivillighet. Er fort tilbake til 80/90 årene og internettets tidlige utvikling der ikke alt kostet skjorten..

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn