LMS (Logitech Media Server) - Teknisk diskusjon

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.591
    Sted
    Bergen
    Hmm, skal ikke stjele TS sin tråd, men kanskje interessant for noen som har noen eldre PCer stående
    Kjører på en miniMac 2014, alt vel eneste utfordring, som nevnt i tidligere poster, er konsistent tilgang til lokal NAS.
    Jeg tipper den også hadde fungert fint på min mini fra 2011/12(ish) siden den også kjører andre nye applikasjoner uten særlig problem; fanken 10+ år gamle PCer, er jo blitt helt MDG uten at jeg visste det..

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    3.477
    @tjua - Har du vært noe borti RPi kredittkortmaskinene? Jeg startet i sin tid med LMS på ulike PC plattformen men mener i dag at en vifteløs RPi gir en bedre løsning. Lavt strømforbruk, null støy og tar heller ingen plass.

RPi3 fungerer godt, men nyere RPi4 og 5 kan gi noe bedre respons på brukerflaten når man blar gjennom album og artisarkiv. Samt fra RPi4 får man raskere WiFi og USB som nå tillater bruk av USB2 DAC om man også vil bruke den som player.
    For å gjøre en sammenligning på ytelse så kjører disse populære Wiim streamerne med samme SoC (CPU) som RPi3.

Dagens tilgang til AI er hjelper også veldig med effektiv Linux hjelp. Hvor man kan stille litt lenger spørsmål og få smartere svar.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.591
    Sted
    Bergen
    @tjua - Har du vært noe borti RPi kredittkortmaskinene? Jeg startet i sin tid med LMS på ulike PC plattformen men mener i dag at en vifteløs RPi gir en bedre løsning. Lavt strømforbruk, null støy og tar heller ingen plass.

RPi3 fungerer godt, men nyere RPi4 og 5 kan gi noe bedre respons på brukerflaten når man blar gjennom album og artisarkiv. Samt fra RPi4 får man raskere WiFi og USB som nå tillater bruk av USB2 DAC om man også vil bruke den som player.
    For å gjøre en sammenligning på ytelse så kjører disse populære Wiim streamerne med samme SoC (CPU) som RPi3.

Dagens tilgang til AI er hjelper også veldig med effektiv Linux hjelp. Hvor man kan stille litt lenger spørsmål og få smartere svar.
    Har dessverre ingen erfaring med RPi, Er veldig glad med at Lyrion MS kjører greit på MacOS. Har etter hvert lært meg å sikre at Macen faktisk er koblet opp mot NAS og da funker det meget greit.
    Eneste utfordring nå er litt varierende respons når jeg benytter Cary DMS-700 (kablet) som spiller. Går helt fint med kontroll direkte på Cary, men kontroll fra web grensesnitt på MacOS, iOS eller iPadiOS kan være litt trøblete. Alle andre spillere funker helt fint, det samme med AirPlay.

psAico

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.01.2024
    Antall liker
    85
    Sted
    Trondheim
    Det ble litt knoting, men etter etter en tur på butikken for å kjøpe ny minnekortleser og ett langt blindspor innom Pi OS Lite gikk jeg for pCP og var oppe å kjørte på ett blunk

IMG_1673.jpeg

IMG_1674.jpeg
    IMG_1672.jpeg

Edit: kan ikke slutte å forundre meg over hvor godt LMS fortsatt fungerer. Sikkert 10 år siden jeg har brukt det nå, og alt bare virker (så langt), til tross for en skikkelig glad-miks av gammel hw og ny LMS

Sist redigert:

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    3.477
    piCore har fordelen at man ikke i samme grad behøver tilgang til terminal. Hvor andre som meg opplever det som hemmende ;) Nå er jeg usikker på hvor du snublet med RPi-OS, men følgende burde gi en fungerende LMS server om andre vil forsøke seg. Alt her er allerede nevt tidligere, men en oppsummering i lenger tråder skader trolig ikke.

#1: Først følg denne veiledning for å lage micro-SD kort med RPi-OS: https://www.raspberrypi.com/software/
    Legg inn navn på maskin, brukernavn, passord og evt wifi opplyninger i konfigurasjon før man kopierer RPi-OS til minnekortet.
    Merk at det kan gå noen minutter før den nye maskinen blir å finne på nettet ved første oppstart.

#2: Logg inn på maskinen fra et terminalvindu. Windows behøver 3.part programvare som PuTTy eller aktiver WSL. Siste er å foretrekke og jeg bruker selv Debian versjonen.

#3: Last ned LMS for Debian fra denne lenken: https://downloads.lms-community.org/
    TIP: For å gjøre det enkelt for seg selv kan man velge '_all.deb' pakken. Den laster ned en større fil, men man slipper forholde seg til hvilken versjon passer til ditt Debian baserte system.

#4: Installer den nedlastede pakken.

Bash:
    wget https://downloads.lms-community.org/LyrionMusicServer_v9.0.0/lyrionmusicserver_9.0.0_all.deb
    sudo apt install ./lyrionmusicserver_9.0.0_all.deb
    Et par noter til overstående:
    Merk bruk av ./ før pakkenavnet forteller installsjonsprogrammet at det skal bruke den oppgitte filen til å finne lyrionmusicserver. Ellers vil den lete i apt sin systemglobale innholdsliste som man normalt vedlikeholder med 'sudo apt update'.

Overstående vil installere 32-bit versjon av LMS selv om man benytter 64-bit operativsystem. Samme er tilfelle også for de siste developer pakkene så jeg er usikker på nårtid 64-bit versjonen sluttet fungere på RPi-OS.

Om man ønsker å benytte samme eller annen maskin med RPi-OS som Player foreslår jeg at man først installerer Squeezelite fra deb arkivet: sudo apt install squeezelite Denne pakken sikrer at man får alle systemfilene Squeezelite behøver for å fungere.

Så kan man vurdere oppdatere Squeezelite til siste versjon. Det egentlig kun behov for dette om man skal benytte GPIO til å starte annet utstyr med av/på knappen til Squeezelite fra LMS sin brukerflate.

CamillaDSP v2 er trolig fortsatt enklest å installere ved å benytte skript jeg har laget her: https://github.com/StillNotWorking/...rsion-2-install-script-for-rpi-os-lite-64-bit
    CDSP versjon 3 er i emning hvor det blir større endringer på brukerflaten. Samt jeg forstår det slik at v3 skal selv klare gjøre bytte av sample rate.

• Liker
    Reaksjoner: POB

psAico

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.01.2024
    Antall liker
    85
    Sted
    Trondheim
    piCore har fordelen at man ikke i samme grad behøver tilgang til terminal. Hvor andre som meg opplever det som hemmende ;) Nå er jeg usikker på hvor du snublet med RPi-OS, men følgende burde gi en fungerende LMS server om andre vil forsøke seg. Alt her er allerede nevt tidligere, men en oppsummering i lenger tråder skader trolig ikke.

#1: Først følg denne veiledning for å lage micro-SD kort med RPi-OS: https://www.raspberrypi.com/software/
    Legg inn navn på maskin, brukernavn, passord og evt wifi opplyninger i konfigurasjon før man kopierer RPi-OS til minnekortet.
    Merk at det kan gå noen minutter før den nye maskinen blir å finne på nettet ved første oppstart.

#2: Logg inn på maskinen fra et terminalvindu. Windows behøver 3.part programvare som PuTTy eller aktiver WSL. Siste er å foretrekke og jeg bruker selv Debian versjonen.

#3: Last ned LMS for Debian fra denne lenken: https://downloads.lms-community.org/
    TIP: For å gjøre det enkelt for seg selv kan man velge '_all.deb' pakken. Den laster ned en større fil, men man slipper forholde seg til hvilken versjon passer til ditt Debian baserte system.

#4: Installer den nedlastede pakken.

Bash:
    wget https://downloads.lms-community.org/LyrionMusicServer_v9.0.0/lyrionmusicserver_9.0.0_all.deb
    sudo apt install ./lyrionmusicserver_9.0.0_all.deb
    Et par noter til overstående:
    Merk bruk av ./ før pakkenavnet forteller installsjonsprogrammet at det skal bruke den oppgitte filen til å finne lyrionmusicserver. Ellers vil den lete i apt sin systemglobale innholdsliste som man normalt vedlikeholder med 'sudo apt update'.

Overstående vil installere 32-bit versjon av LMS selv om man benytter 64-bit operativsystem. Samme er tilfelle også for de siste developer pakkene så jeg er usikker på nårtid 64-bit versjonen sluttet fungere på RPi-OS.

Om man ønsker å benytte samme eller annen maskin med RPi-OS som Player foreslår jeg at man først installerer Squeezelite fra deb arkivet: sudo apt install squeezelite Denne pakken sikrer at man får alle systemfilene Squeezelite behøver for å fungere.

Så kan man vurdere oppdatere Squeezelite til siste versjon. Det egentlig kun behov for dette om man skal benytte GPIO til å starte annet utstyr med av/på knappen til Squeezelite fra LMS sin brukerflate.

CamillaDSP v2 er trolig fortsatt enklest å installere ved å benytte skript jeg har laget her: https://github.com/StillNotWorking/...rsion-2-install-script-for-rpi-os-lite-64-bit
    CDSP versjon 3 er i emning hvor det blir større endringer på brukerflaten. Samt jeg forstår det slik at v3 skal selv klare gjøre bytte av sample rate.
    Takker for tips.
    Jeg er ikke allergisk i mot terminal, selv om Linux ikke sitter helt i fingerspissene så finner jeg som regel ut av ting.
    Jeg fikk lastet ned LMS og installert det, men ikke uten en god porsjon feilmeldinger pga. manglende avhengigheter.
    Etter litt knoting fikk jeg de på plass også.
    Der det virkelig, og litt uventet, ble problemer var å få montert nettverks-share’et med musikkbiblioteket.
    Prøvde både CIFS/SMB og NFS, men selv om jeg etter litt prøving og feiling tilsynelatende klarte å montere begge varianter uten feilmelding, så fikk jeg ikke lest data på mount point.

Det skal sies at ifm. overgang til pCP så opprettet jeg en ny bruker på NASet, så det kan hende det var noe rettighetskrøll som hadde løst seg hvis jeg hadde prøvd med samme bruker på Pi OS-oppsettet.

Pt. bruker jeg kun Squeezebox Touch som player, og RPi’en som kjører LMS er stuvet bort i ett fordelingsskap for nettverk, så det er ikke noe behov for lokal player på samme enhet.
    Blir vel kanskje så min «feilkjøpte» Wiim Ultra havner i kjellerstuen, og da vil vel den også kunne fungere som player, hvis jeg har forstått det riktig (tar litt forbehold siden jeg har litt dårlig track record på å forstå hva den Wiim’en egentlig kan gjøre :) )
    Ellers dukket det opp en haug med playere når jeg la til chrome cast plugin. Har bare testet den mot mine KEF LSX II, og det fungerte bare sånn passe. Men det spiller liten rolle, det er ikke den tiltenkte bruken, og KEF kan uansett spille av samme bibliotek direkte via DLNA.

211.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Antall liker
    1.591
    Torget vurderinger
    2
    Vet ikke om denne har vært linket til tidligere, men i min søken etter en enkel oppskrift på hvordan få tilgang til musikkbiblioteket når man er på farten kom jeg over en som er så lett å følge at selv mor bør få det til;

https://penguinlovesmusic.de/ipeng-...nown-issues/coolios-guide-to-remote-playback/

Det er jo kjekt når ting er lett (KISS)...

Bruker Lyrion MusicServer (og tidligere Logitech (LMS)) på en hjemmebygd HP server med OMV 7.4 og nok diskplass (foreløpig). Spiller musikken via enten en Squeezebox Touch, Denon Receiver med Apple Airplay (iPhone med iPeng som controller) eller en PC med SqueezeRemote. Er jeg på farten benytter jeg iPhone med iPeng som avspiller. Har ikke hatt et feilslag på de 10+ årene som er gått siden jeg begynte å "lefle" med denne løsningen, bank i bordet, men det oppleves som solid og stabilt. Må bare alltid sørge for backup (speiling av volum (f.eks Raid 5) er tingen), siden disker kan og vil feile før eller senere...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn