CNC-prosjektet lunches også snart.
Det har vært planlagt lenge og sovet minst like lenge, men nå er tiden inne til å vekke det til livet igjen.
Det har fø vært omtalt tidlig i denne tråden.
I første omgang skal det sveises et rigid understell til maskinen. Det er intet poeng i å lage utstyr med de snevreste toleranser om basen ikke er helt i stabil. 80x80 tykkvegget firkantrør er innkjøpt så nå skal det lages et-par sveisejigger i spon før vi begynner å sveise.
Stort sett alle komponenter er innkjøpt - materialer til vanger, lineærføringer, steppermotorer, kontroller, kuleskruer osv. Det eneste som gjenstår er fresemotor og VFD (frekvensgenerator som mangedobler nettfrekvensen og som får fresemotoren til å spinne skikkelig fort) samt et- par smådeler i polykarbonat som jeg håper å få fresehjelp til.
Dette blir ingen tungvektsmaskin men jeg har lagt vekt på å konstruere den med maksimalt fokus på god Z slik at jeg kan arbeide med relativt høye emner. Netto arbeidsflate blir ca 700x700 mm om jeg ikke husker helt feil.
GUI blir via Mach-3 som er en fin-fin programare som også spiller utmerket sammen med trykkfølsomme flatskjermer og kontrollerne er fra Geckodrive.
Det ideelle hadde vært å konstruere en maskin uten vanger, men dette stresser føringer relativt mye pga et man må ha forholdsvis høye traversvanger så jeg har latt dette ønsket fare underveis til fordel for et ønske om maks stabilitet. En komplett Flat-table ville også ha redusert netto arbeidsflate innenfor samme fotavtrykk. Hiwin-lineærføringer er valgt - kunne gått for mer hypede brands men dette får holde for meg og passer greit i gummibudsjettet som er satt opp rundt denne.
Jeg kunne godt gått for aluprofiler som brukes mye i DIY av dette slaget, men jeg hadde rett og slett ikke lyst - hadde stor hunger etter å suge en maskin helt av eget bryst - kunne heller ingenting om maskinbygging da jeg startet prosjektet og måtte lese meg kraftig opp underveis.
Fremdeles er det mange uåpnede luker i kalenderen min - tror jeg har rimelig koll på situasjonen fram til etter selve hardwaren er skrudd sammen, men regner med at litt lesing, prøving og påkalling av mørkere makter vil drive meg over de verste hinderne.
Underveis kunne jeg tatt den enkle veien videre - ble tilbudt en fet avtale fra en utlending som allerede hadde et flott opplegg gående og som trengte en å representere for seg i Skandinavia. Hadde heller lyst til å drive med å utvikle eget og nå er Tornerose iferd med å våkne.
To skisser - det er en masse detaljer i disse tegningene men de muddes i konverteringen fra PDF til raster og suger skikkelig....
BB