Loftet – superlang byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Sukat;
    Hørte noe forrige fredag - må bare rydde litt nederst.
    De 2,5 øverste låter sweet - så sweet som det er når man sitter nybadet, ryggskrubbet og naken i skinnsofaen.
    BB
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Thomas;
    Ja, det blir bare flisespikkeri - systemet har vanvittig takhøyde, så nå handler det om å finne noen trivselsinnstillinger.
    Alt er riktig og innafor, så om det skjer noe foran, er det kun av kosmetiske årsaker, virketrang eller rett og slett fordi det blir for sjedelig å sitte med hennene i fanget.

    Bak i rommet skal vi imidlertid sette igang men litt spesiell moro. Døra er ikke kommet opp ennå, og med den oppstår det enda større refleksjonsflater. Her kommer det etter ditt råd og dine utregninger en flyttbar éndimensjonal diffusor kan det virke som.

    Men først fyrer vi igang et bassystem innerst i rommet - et motfasesystem som blir styrt gjennom en ny miniDSP og et eget effekttrinn om jeg får det som jeg vil. Om dette stemmer med det du vil/finner ut, vil tiden vise. Og kjenner jeg meg og deg rett, blir det det siste - uansett hva.

    Å sette inn Helmholzere er helt umulig og uaktuelt. Dette hadde muligens vært det riktigste akustisk sett, men det låser også framtidige muligheter og destruerer et ellers så godt mann/koneforhold. Et elektrisk system slik jeg ser det for meg, vil kunne gi det sett av variabler jeg er ute etter og kanskje mest av alt, bli mye, mye, mindre enn disse monsterkassene.

    Jeg legger ut tråden du sendte tidligere i dag;
    https://www.gearslutz.com/board/stud...resonator.html

    I starten går dette en litt annen vei enn jeg tror jeg hadde sett for meg - en aktiv løsning, men jeg lurer på om ikke andre løsninger kommer opp etterhvert.... Men kanskje er dette veien å gå - start lesinga, Thomas.

    BB
    Har hatt lyst til å teste dette prinsippet en stund nå. Skal bli spennende å se hva vi ender opp med her. Plutselig så fungerer det skikkelig bra. Det er jo kun helt i bunn du har litt problemer med dette uansett. Oppover låter det finfint.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Thomas;
    Jeg har alle bitene og ved første anledning drar jeg avgårde og kjøper noen gulvsponplater til en trekantkasse.
    Hvilket volum tror du vi starter med?
    BB
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Må se på element parametere. Men liten lukket kasse som kan gå så langt ned i frekvens som mulig tror jeg vil være tingen her sånn rett fra hofta.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Her kjøres det på som vanlig ja. :) Diffusor på bakveggen og utfasingsbass i hjørnet? Hvordan fikk du han med på dette Thomas? :D
    Lykke til gutta! Det kan jo ikke gå galt.

    Kjører litt utfasing av bass her hjemme nå som fungerer. Er spent på om dere får det til å fungere med sidemonterte basser og om den utflytende bassen har med stående bølger å gjøre. Litt usikker da jeg syntes det hørtes litt ut som friksjon. Det skader ikke å prøve uannsett.

    Er planen å kun kjøre problemfrekvenser i basskassa bak eller kjører dere bredt?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10
    Jeg tror IB bassene er såpass kraftige at de beveger bygningen som jeg sa da jeg var på besøk. En high pass ved 25-30 Hz rydder opp en god del. Og med Dirac så syns jeg det ble veldig fint :)
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Atle;
    Hvordan kan du si noe sånt?
    Dette må Thomas verifisere, men jeg tror vi går relativt smalt til verks mot problemene.

    HEL
    Jeg var bekymret etter at jeg hadde snakket med deg og la et øyeblikk ned prosjektet. Men nå er vi igang igjen - vi kjører ikke et dba-system som du ser for deg - kun motfase innenfor et lite område - en aktiv bassfelle.
    Tenker den satt, jeg - lært leksa mi, serru!
    Dette er noe for deg også?

    BB
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.270
    Antall liker
    13.543
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Atle;
    Hvordan kan du si noe sånt?
    Dette må Thomas verifisere, men jeg tror vi går relativt smalt til verks mot problemene.

    HEL
    Jeg var bekymret etter at jeg hadde snakket med deg og la et øyeblikk ned prosjektet. Men nå er vi igang igjen - vi kjører ikke et dba-system som du ser for deg - kun motfase innenfor et lite område - en aktiv bassfelle.
    Tenker den satt, jeg - lært leksa mi, serru!
    Dette er noe for deg også?

    BB
    Jeg har vært nysgjerrig på dette aktive bassfelle systemet en stund. Artig at du gutser her BB.
    Jeg mener å huske at noen har sagt at Dirac driver å holder på med noe greier i samme gata.......verifiser please...
    B

    Edit; dæven, tenk å hatt sånne aktive bassfellesuber og i tillegg dette nye opplegget til AtleT med ekstra høyttalerkanaler i stereo oppsett.
    Jævli mye høyttalere å holde styr på...kontrollert kaos?
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    OB-BB: sorry sorry.. ;) forsøk både smalt og bredt da dere plutselig kan bedre problemer du ikke visst var der.

    HEL: tviler på at dette er snakk om 100% kansellering, bare litt lapping. En liten liten bag end sub gir effekt den og bare den er rett plassert. :)
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    HEL;
    Aner ikke hva ETC er,men vi har ikke målt det.

    Det rister litt her og der men det er ikke det som får bassen til å flyte. Dette har med rommet å gjøre og spesielt kontrafeien som oppstår bakerst i kroken. Jeg kan godt leve med denne bassignaturen - synes det er meget organisk og veldig oppimot det som jeg oppfatter som det skal være i et naturlig miljø.

    Men etter å ha hørt Thomas' underdel, skjønner jeg at det fins en annen (den riktige) verden der ute og har lyst bruke litt tid til å smake på den også. Ikke no' stress, HEL - dette er for moros skyld. Etter tredve år ringen sluttet og nå fins teknikk slik at man endelig kan få testet dette. Ikke i industrien denne gangen men i heimen.

    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Atle;
    Vi får snakke med Thomas og høre med ham om ikke du også kan sitte inn sammen med oss.
    Ingen av oss kan skryte på oss særlig mye erfaring, så det går sikkert helt fint.

    Faen - dette går for fort - skulle kose meg med dette fram mot pensjonsalderen og nå må jeg spare til spon.

    BB
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10
    [COLOR=rgba(0, 0, 0, 0.701961)]Aha, skjønner :)

    Håper du har beholdt 25 Hz High pass på basene? Det roet ned ristingen i huset?


    Jeg har også bassnoder jeg jobber med og har forstått at jo mer man løser akkustisk og ikke med DSP jo bedre blir det.
    [/COLOR]
    [COLOR=rgba(0, 0, 0, 0.701961)]
    [/COLOR]
    [COLOR=rgba(0, 0, 0, 0.701961)]
    [/COLOR]
    [COLOR=rgba(0, 0, 0, 0.701961)]Bredbåndet, veldig kjekt da det trolig ikke er så enkelt å treffe:[/COLOR]
    [COLOR=rgba(0, 0, 0, 0.701961)]http://www.rpginc.com/product_Modex_Broadband.cfm[/COLOR]
    [COLOR=rgba(0, 0, 0, 0.701961)]
    [/COLOR]
    [COLOR=rgba(0, 0, 0, 0.701961)]Fjærbasert, svært effektiv??[/COLOR]
    [COLOR=rgba(0, 0, 0, 0.701961)]http://www.msr-inc.com/about/about.html[/COLOR]
    [COLOR=rgba(0, 0, 0, 0.701961)]
    [/COLOR]
    [COLOR=rgba(0, 0, 0, 0.701961)]Rimelig trykkbasert:[/COLOR]
    [COLOR=rgba(0, 0, 0, 0.701961)]http://www.gikacoustics.com/product/gik-acoustics-scopus-tuned-bass-trap-t70/[/COLOR]
    [COLOR=rgba(0, 0, 0, 0.701961)]
    [/COLOR]
    [COLOR=rgba(0, 0, 0, 0.701961)]Aktiv basstrap, ferdig produkt, det er vel denne dere tenker på?[/COLOR]
    [COLOR=rgba(0, 0, 0, 0.701961)]http://www.bagend.com/products-category/active-bass-trap/[/COLOR]
    [COLOR=rgba(0, 0, 0, 0.701961)]
    [/COLOR]
    [COLOR=rgba(0, 0, 0, 0.701961)]Enkelt og billig:[/COLOR]
    [COLOR=rgba(0, 0, 0, 0.701961)]http://www.lydrommet.no/produkter/akustikkbehandling/bassfeller/[/COLOR]
    [COLOR=rgba(0, 0, 0, 0.701961)]
    [/COLOR]
    [COLOR=rgba(0, 0, 0, 0.701961)]
    [/COLOR]
    [COLOR=rgba(0, 0, 0, 0.701961)]Permorten har skrevet noen innlegg om å bygge en lukket basskasse med en driver som er avstemt med samme ressonansfrekvens som noden og rett og slett la den stå uten elektronikk tilkoblet. Et rimelig PA element kostet ikke stort??[/COLOR]
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10
    OB-BB: sorry sorry.. ;) forsøk både smalt og bredt da dere plutselig kan bedre problemer du ikke visst var der.

    HEL: tviler på at dette er snakk om 100% kansellering, bare litt lapping. En liten liten bag end sub gir effekt den og bare den er rett plassert. :)
    Bag end takler 110 dB. Mine AETD18H+ i oversize kabinetter leverer en del mer. Kneler Bag Enden da?
    Eller kan man lage en Bag End selv?
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Bergfinn;
    Jeg svarer i hytt og gevær og aner ikke hva jeg sier, men jeg tror ikke en kasse i tillegg blir noe problem.
    Der problemene ligger, skal jeg bare kikke over skuldra på klokskallen og nikke anerkjennende på rett plass så godt jeg kan.

    Tøft er i alle fall aktiv støykansellering - husket vi snakket en god del om det på slutten av åttitallet - den gang i en svær møbelbedrift og selvfølgelig rettet mot problemene der. Teknikken var der da også men ikke nok energi og vilje til fokusering.

    Klart dette virker!

    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Hva er Bag end - ikke denne, vel?

    Bag end.jpg


    BB
     
    Sist redigert:

    Peppers

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.08.2010
    Innlegg
    88
    Antall liker
    34
    Sted
    Oslo
    Hei BB,
    takker så mye for en flott søndag ettermiddag! Den største og ikke minst beste pavlovaen jeg har sett/smakt. Hønnsystemet ditt kunne jeg lett trilla ut i Fård'n og tatt med hjem. Har jo fulgt med i tråden og jeg må si tempoet og finish på det du lager er imponerende. Veldig kult med de kontakt-panelene bak hønna også :) Veldig hyggelig å møte deg, Eivind og Thomas igjen. Haukur var nytt bekjentskap, tar gjerne en ny prat med den herren igjen også!
    Rett og slett en ille bælbra ettermiddag, som vi sier det der jeg kommer fra ;)

    hilsen PP
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    25.395
    Antall liker
    68.599
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Atle;
    Vi får snakke med Thomas og høre med ham om ikke du også kan sitte inn sammen med oss.
    Ingen av oss kan skryte på oss særlig mye erfaring, så det går sikkert helt fint.

    Faen - dette går for fort - skulle kose meg med dette fram mot pensjonsalderen og nå må jeg spare til spon.

    BB
    Strålende :D

    image.jpeg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Atle;
    Vi får snakke med Thomas og høre med ham om ikke du også kan sitte inn sammen med oss.
    Ingen av oss kan skryte på oss særlig mye erfaring, så det går sikkert helt fint.

    Faen - dette går for fort - skulle kose meg med dette fram mot pensjonsalderen og nå må jeg spare til spon.

    BB
    He he, herlig å se engasjementet sprute over.
    Hvis det er noe jeg kan bidra med, så må dere bare si til. Jeg er med jeg.

    PS: Tror Bergfinn ymter frempå at Dirac er i ferd med å lansere en ny funksjon med aktiv rom kansellering. Active unison.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    OB-BB: sorry sorry.. ;) forsøk både smalt og bredt da dere plutselig kan bedre problemer du ikke visst var der.

    HEL: tviler på at dette er snakk om 100% kansellering, bare litt lapping. En liten liten bag end sub gir effekt den og bare den er rett plassert. :)
    Bag end takler 110 dB. Mine AETD18H+ i oversize kabinetter leverer en del mer. Kneler Bag Enden da?
    Eller kan man lage en Bag End selv?
    Jeg tror det største kompromisset med slike aktive feller nok er det begrensete arealet og ikke peakeffekter.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.456
    Antall liker
    3.709
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Mitt intrykk etter å ha prøvd den er at det virker godt på skarpe topper, men ikke så godt hvis det er et bredere området som må behandles.
    Jeg har tro på det dere prøver på:)

    OB-BB: sorry sorry.. ;) forsøk både smalt og bredt da dere plutselig kan bedre problemer du ikke visst var der.

    HEL: tviler på at dette er snakk om 100% kansellering, bare litt lapping. En liten liten bag end sub gir effekt den og bare den er rett plassert. :)
    Bag end takler 110 dB. Mine AETD18H+ i oversize kabinetter leverer en del mer. Kneler Bag Enden da?
    Eller kan man lage en Bag End selv?
    Jeg tror det største kompromisset med slike aktive feller nok er det begrensete arealet og ikke peakeffekter.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Bergfinn/Atle;
    Got it - tipper at det tar en stund før dette slippes som mjukvara for PC - Volvo først ut.
    Vi får klare oss med å koke suppe på spikeren.
    Takk for at du skriver deg på lista, Atle - dette kan bli spennende.
    BB
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    AtleT
    Her kjøres det på som vanlig ja. :) Diffusor på bakveggen og utfasingsbass i hjørnet? Hvordan fikk du han med på dette Thomas? :D
    Lykke til gutta! Det kan jo ikke gå galt.

    Kjører litt utfasing av bass her hjemme nå som fungerer. Er spent på om dere får det til å fungere med sidemonterte basser og om den utflytende bassen har med stående bølger å gjøre. Litt usikker da jeg syntes det hørtes litt ut som friksjon. Det skader ikke å prøve uannsett.

    Er planen å kun kjøre problemfrekvenser i basskassa bak eller kjører dere bredt?​
    BB ble tydeligvis litt frelst etter å ha vært hos meg en tur, ikke vet jeg. Det kan godt være han putta noe i kaka/kaffen også som ble feilservert. :rolleyes:

    Vi kommer nok til å prøve begge deler, men ettersom at rommet til BB er såpass usymmetrisk som det er så er det muligens best å fokusere energien på spesifikke punkter. Bassen flyter rundt der, det er resonanser fra vegger o.l også, og de får vi selvsagt ikke gjort noe med. De dukker uansett ikke opp i spesielt sjenerende grad før man virkelig løper av gårde med volumkontrollen.


    HEL
    Å dempe bass bak i rommet i motfase er beskrevet her: http://www.hifisentralen.no/forumet/...ten-trykk.html

    Da må rommet være rektangulært, symmetrisk, og ha en bass array plassert nøyaktig likt foran og bak i en 1/4-1/2-1/4 fordeling horisontalt og vertikalt.


    Vet hvordan et DBA fungerer ettersom det var jeg som foreslo at Anders skulle teste et slikt system i første omgang. Uansett er det ikke det vi skal prøve på her, selvom dette også er et vanvittig spennende prinsipp. Og det er også gjort en helt fantastisk jobb av tytte med den oppgaven! Det er dog veldig plasskrevende og ressurkrevende. Her er det snakk om å lage en "aktiv helmholtz" som er justerbar på forskjellige frekvenser. Dette bør fungere, ihvertfall til en viss grad. Hvor høyt i nivå du trenger å kansellere, avhenger nok mest av membranareal på motdriveren og hvor langt ned i frekvens man trenger å temme. I tillegg er det jo billig å teste. Alt man trenger er en kasse, en eq og en mic.

    Det ble forøvrig linken til et whitepaper i kvålsvoll sin tråd som viser at det ikke nødvendigvis må et identisk array til på baksiden eller at rommet ikke trenger å være helt symmetrisk. Om jeg ikke bommer totalt her nå.

    HEL
    Har dere målt ETC?​
    Vi har ikke målt ETC enda, men må jo selvsagt gjøre dette også. Det er nok noen utstikkere der, men pga den vanvittige usymmetrien i rommet til BB, så er det mulig han slipper billig unna der.


    Bergfinn

    Sitat fra OB-BB
    Atle;
    Hvordan kan du si noe sånt?
    Dette må Thomas verifisere, men jeg tror vi går relativt smalt til verks mot problemene.

    HEL
    Jeg var bekymret etter at jeg hadde snakket med deg og la et øyeblikk ned prosjektet. Men nå er vi igang igjen - vi kjører ikke et dba-system som du ser for deg - kun motfase innenfor et lite område - en aktiv bassfelle.
    Tenker den satt, jeg - lært leksa mi, serru!
    Dette er noe for deg også?

    BB



    Jeg har vært nysgjerrig på dette aktive bassfelle systemet en stund. Artig at du gutser her BB.
    Jeg mener å huske at noen har sagt at Dirac driver å holder på med noe greier i samme gata.......verifiser please...
    B

    Edit; dæven, tenk å hatt sånne aktive bassfellesuber og i tillegg dette nye opplegget til AtleT med ekstra høyttalerkanaler i stereo oppsett.
    Jævli mye høyttalere å holde styr på...kontrollert kaos?​
    Jeg har også hørt at dirac holder på med dette. Veldig interessant egentlig, og bør jo egentlig ikke være det vanskeligste å konstruere sånn rent teknisk. Synes egentlig at det er litt rart at dette ikke har blitt ordentlig tatt tak i enda. Teknologien har jo vært tilstede en veldig god stund.

    He he, herlig å se engasjementet sprute over.
    Hvis det er noe jeg kan bidra med, så må dere bare si til. Jeg er med jeg.

    PS: Tror Bergfinn ymter frempå at Dirac er i ferd med å lansere en ny funksjon med aktiv rom kansellering. Active unison.
    Flott at du har lyst til å bidra med dette. Kan bli veldig spennende. Vi får ta en sit down og diskutere ulike løsninger og utfordringer muligens?

    AtleT
    Jeg tror det største kompromisset med slike aktive feller nok er det begrensete arealet og ikke peakeffekter.

    Ja, det tror muligens jeg også, men man vet ikke før man har gitt det et skikkelig forsøk i praksis mener nå jeg. er jo bare å prøve, taper ikke noe på det.
     
    Sist redigert:

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Dårlig gjort, RoDa - nå må vi ikke skremme den unge gutten!
    Tenk at du har sånne tanker i hodet ditt - hvor har du det fra, mon tro (fnis)?
    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Thomas;
    Som jeg skrev i telefonmeldinga
    - jeg klarte ikke å holde fortet lenger
    - på tide at det kom noen eksaktheter
    - jaggu på tide.
    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Nå blir det orden på musikkavspillinga.
    For en uke siden overlot jeg et nedstøvd, PC-chassis, sugd av eget bryst med noen disker til en luring på Jaheim. I dag kunne jeg hente en ferdiglaget musikkserver med Vortexbox installert og en god dose musikk bakket opp på diskene. Tre disker i Raid 5 gir 12 TB pluss en SSD til oppstart og nødvendig påfyll.
    I tillegg kommer det tre 2TB disker til - også satt opp på samme måte.

    Jeg lagrer ikke film, så dette tror jeg kommer til å holde, i alle fall til midsommers.

    1183.jpg



    Hadde tenkt å bruke denne som DAC men den har ikke digitalutgang

    1184.jpg



    så inntil videre skal denne slite med helsa

    1185.jpg


    BB
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    BB ble tydeligvis litt frelst etter å ha vært hos meg en tur, ikke vet jeg. Det kan godt være han putta noe i kaka/kaffen også som ble feilservert. :rolleyes:

    Vi kommer nok til å prøve begge deler, men ettersom at rommet til BB er såpass usymmetrisk som det er så er det muligens best å fokusere energien på spesifikke punkter. Bassen flyter rundt der, det er resonanser fra vegger o.l også, og de får vi selvsagt ikke gjort noe med. De dukker uansett ikke opp i spesielt sjenerende grad før man virkelig løper av gårde med volumkontrollen.


    Flott at du har lyst til å bidra med dette. Kan bli veldig spennende. Vi får ta en sit down og diskutere ulike løsninger og utfordringer muligens?

    AtleT
    Jeg tror det største kompromisset med slike aktive feller nok er det begrensete arealet og ikke peakeffekter.

    Ja, det tror muligens jeg også, men man vet ikke før man har gitt det et skikkelig forsøk i praksis mener nå jeg. er jo bare å prøve, taper ikke noe på det.
    Høres bra ut. :) Vi kan sette oss ned og drodle litt. Er det gjort målinger?
    Kan jo ikke bli galt tenker jeg.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Tror vi må ta en samling snarest - det er vel best at vi tar det her - jeg er klar, dere finner tidspunkt.

    Faen, nå ble jeg nervøs - pleier å stulle for meg selv i eget tempo men nå har jeg fått to tullinger oppetter ryggen.
    Dette er ikke bra.

    Hva trenger vi egentlig - bortsett fra basskassa.
    Jeg sendte over etiketten til de to femtentommerne - så snart du finner T/S på disse og sender over byggedetaljer, fyrer jeg JOBU-en.

    BB
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    BB ble tydeligvis litt frelst etter å ha vært hos meg en tur, ikke vet jeg. Det kan godt være han putta noe i kaka/kaffen også som ble feilservert. :rolleyes:

    Vi kommer nok til å prøve begge deler, men ettersom at rommet til BB er såpass usymmetrisk som det er så er det muligens best å fokusere energien på spesifikke punkter. Bassen flyter rundt der, det er resonanser fra vegger o.l også, og de får vi selvsagt ikke gjort noe med. De dukker uansett ikke opp i spesielt sjenerende grad før man virkelig løper av gårde med volumkontrollen.


    Flott at du har lyst til å bidra med dette. Kan bli veldig spennende. Vi får ta en sit down og diskutere ulike løsninger og utfordringer muligens?

    AtleT
    Jeg tror det største kompromisset med slike aktive feller nok er det begrensete arealet og ikke peakeffekter.

    Ja, det tror muligens jeg også, men man vet ikke før man har gitt det et skikkelig forsøk i praksis mener nå jeg. er jo bare å prøve, taper ikke noe på det.
    Høres bra ut. :) Vi kan sette oss ned og drodle litt. Er det gjort målinger?
    Kan jo ikke bli galt tenker jeg.
    Har ikke foretatt noe målinger jeg. Pleier ikke ta med måle utstyr på besøk akkurat. Tar det med neste gang jeg turer oppover.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    He he BB, spørs om du forstår rekkevidden av dette her! :D

    For min del trenger jeg målinger, leke meg med generatoren sammen med dbmåler og gjøre litt kritisk lytting. Før jeg har gjort det er jeg verdiløs i forhold til løsninger. :)
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Atle;
    Skjønner, men skjønner sikkert ikke likevel - begynner å minne litt om Jason Bourne.
    Men jeg er klar for æksjen selv midt i uka.
    Vi trenger en prosjektschedule - hvem tar ansvar - huet og huset her er åpent?
    BB
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Foreslår at jeg med ti tommeltotter og null peiling på kasser og membraner kan være 5 hjulet på vogna til og begynne med (betyr at dere tar ansvaret), så finner vi fort ut om det er noe jeg kan bidra med. Jeg er ledig på kveldstid hele uka.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Plan A er iverksatt.
    Snakkast i morgen efta.

    Har du spesialtrompet, forresten - med så mange tomler, mener jeg.
    Blokkfløyte hadde vel vært mer naturlig?
    BB
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Blir moro! :)

    Tre knapper som skal trykkes rett ned kan man tilogmed bruke tærne til.;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn