Loftet – superlang byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    gut_man;
    Legend blir kanskje lagret til den andre spilleren.
    Vi må snakke sammen - må få hørt på anlegget ditt - kan jeg ta med meden vegvisar, ein stutt-tjukk, ein, frå rett på andre andre sida av kommunegrensa?

    Slask;
    Vet du hvor forbannet mye penger du koster meg?
    Nå har jeg youtubet meg gjennom over et døgn på det derre hælvetes faenskapet så øyet har blitt kronisk stort og vått og nå har jeg uopprettelig slagside mot Speidel. Hellvette! No way back, kjenner jeg. VIL HA. MÅ HA!

    Braumeister 20 liter.Jpeg


    BB
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.796
    Antall liker
    107.561
    Torget vurderinger
    23
    60 l. er den eneste som duger - ikke så dyrt heller. Komplett rigg hanker du greit inn for under 40.000,- Dette er fort inntjent; selv det dyreste ølet brygger dy for under 8,- / liter - eller92,- mindre enn butikkpris. 40.000,- / 92,- = 434 liter. Et par år så er riggen tjent inn, slutt å syte di gjerrige halvsame. :D
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.796
    Antall liker
    107.561
    Torget vurderinger
    23
    Alternativet ditt er å kjøpe deg inn i lauget vårt. Du passer bra inn og vi mangler et medlem, ikke dyrt heller. Så får du erfaring med Speidel og kan drikke deg til penger til din egen rigg!
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Absolutt! Det er bare å bunkre inn glasscola og krepsehaler så lar nok veiviseren seg overtale til å ete/drikke seg gjennom fire fylker. Ser ut som om jeg har residensen for meg selv en helg i mai hvis du har lyst å ta turen.. Vi kan ta det videre på pm!
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    gut_man;
    Vi får se det an, men jeg kommer en vakker dag.....
    Denne våren blir antakelig litt hæseblæsende med eget oppussingsprosjekt, noen gærninger som skal gifte seg i Paris av alle steder og litt sparing til igangsettelse av restaurering av en hel fjøs på Senja.

    Men den (blant alt det andre rare du har i skrytelista di) PTP4-riggen din er skikkelig spennende - ligger det noe snop om den noen plasser her inne?


    Sluk;
    Takker for tilbudet, mann, men jeg har allerede lovet eldstegutten en fri skjerv i det jeg ender opp med. Noe må man jo lokke med mens de i andre enden prøver å slite seg løs fra hymen. Må passe på å bli kjent med ungdommen selv om alkohol ikke er helt stuereint som pressmiddel. Ikke sikker på om dette er helt pædagogisk stuereint i visse kretser heller. Dette avstedskommer nok i noen saftige diskusjoner med filolog-tantene på jobben, men på den annen side, så er jo også det morsomt - vinn/vinn?

    25 liter er akkurat riktig for dette husholdet - det blir akkurat passe til at man får en batch ned i en sånn Pepsi-kagge og kan holde flere valører i kjøleskapet på samme tid. Noen som har synspunkter rundt smak - flasker vs kegger?

    BB
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.563
    Antall liker
    12.174
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    BB- bare for min egen nyskjerrighet- hvorhen på Senja...? Sjøl er jeg fra Sjøvegan, men har bodd 40 år på Ainna - gud-nå-mæg.....
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Aurora;
    Mange fine jenter fra Sjøvegan kan jeg huske.......
    Brygghaugen er stedet - skriv det bak øret om du skulle kjøre deg en tur når du er i nærleiken.
    BB
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.235
    Antall liker
    15.339
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Sjøvegan, plassen vi fór forbi når vi skulle på fæst i Lavangen :)
    Fin plass, og som BB forteller, sykt vakre kvinner der. 8)
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.563
    Antall liker
    12.174
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    :) Brygghaugen... der har jeg vært et par ganger på snarbesøk hos telegrafistkompis Arvid..... fæst i Lavangen, - ja der har man jo og vært noen ganger, for ikke å snakke om fotballturneringer i Brøstadbotn... :cool:
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Riktig, RoDa - sjukt vakre!

    Aurora;
    Arvid (LA7QM) er en nær slektning (ikke noen overraskelse i ei så lita bygd, kanskje?) og den som jeg plaga livet av hver gang han kom hjem fra NCCL.
    Hadde alltid med meg en sekk med brosjyrer fra Feiring, Josty Kit og hva de nå het når jeg gikk på førstebesøk. Eneste hifi-interesserte friend nær heimen - hadde Tandberg stereo båndopptaker, Beogram 1000 og Heathkit eller Dynaco, tror jeg. Tandberghøyttalere.

    Fin og lun fyr - nå pensjonert fra Høyskolen i Tromsø - en av mine absolutte favoritter ennå selv om det går lenge mellom hver gang vi møtes.

    BB
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.563
    Antall liker
    12.174
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Arvid er en del eldre enn meg, - ble kjent mens vi begge var i Narvik. Har kontakt av og til, og møtes av og til i Tromsø... de LA5YS.....
    absolutt en trivelig fyr. Husker vi så cupfinalen sammen i -75. Vi var så utslitte at vi endte på Grandbaren for å feire.....
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Avrunding bunn- og topplater - 20 i antallet

    WP_20160411_11_56_07_Pro.jpg


    WP_20160411_11_56_23_Pro.jpg


    WP_20160411_12_39_01_Pro.jpg


    BB
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.390
    Antall liker
    16.619
    Sted
    Østfold
    Når man laserskjærer slike plater blir kanten blank fordi den smelter. Jeg lurer på om det lar seg gjøre å varme opp kantene kontrollert for å oppnå det samme på mekanisk kuttede plater.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.863
    Antall liker
    5.743
    Sted
    oslo
    Når man laserskjærer slike plater blir kanten blank fordi den smelter. Jeg lurer på om det lar seg gjøre å varme opp kantene kontrollert for å oppnå det samme på mekanisk kuttede plater.
    når jeg var en liten glunt i det nye milenniummets spede begynnelse lagde jeg pc-kabinett av acryl, og da varmet jeg opp kantene med en varmepistol for å få dem blanke.
    er dog lett for at det begynner å boble litt, så finn en bit å teste på først, så du finner riktig avstand og tempo på pistolen.
     

    BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Jeg gikk til innkjøp av en slik for 1-2 år siden:
    BREWOLUTION - BREWSTER PAGE
    Meget fornøyd......motstrømskjøler er gull!
    Grei størrelse ift renhold og slikt. ;-)
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Snickers;
    Til å varmepolere kantene bruker vi sveiseflamme (acetylen/oksygen) - minste spiss og moderat trykk slik at den lille blå blir virkelig liten og skarp.
    Start bevegelsen på utsiden og stopp aldri eller gå tilbake underveis. Hold flammen i konstant og relativt god fart.

    På tykkere materialer fra 10 mm og oppover lager man en litt videre og ikke så spiss flamme. Mn her også gjelder det å holde konstant bevegelse. Tykkere akryl enn 15 mm = sliping og polering.

    En liten sånn stikkflammegreie som vi bruker til lodd og krymp gjør også nytta på tynne platekanter

    Butane Soldering Gun.jpg


    Jeg skal legge Nextel på disse bitene, så for meg er det viktigst å få kantene slette før farging. Venter dog på kompressor - kommer til landet denne uka og håper på snarlig montering - begynner å bli småhysterisk.


    BHO;
    Skal dykke ned i tipset ditt - takk

    Her er en arduino-basert bryggestyring - samme funksjonalitet som Speidels:
    https://www.youtube.com/watch?v=EdKQ31dLl28
    http://www.ebay.com/itm/BRAUDUINO-P...078816?hash=item35fe8f6be0:g:pQsAAOSwnH1WaMdf

    Er ærlig talt litt qualm av alt skal være GDS i mine nære omgivelser, men fristes likevel til å forske litt på denne også - DIYinist?

    BB
     
    Sist redigert:

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Hans Erik;
    Jepp - kanskje skulle vi gå for en sånn - send meg en PM om du har en pris på vidunderet.
    BB
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10
    Jeg undres på hvilken modell dere pleier å selge til barn Hans Erik?
    Huff nei, ingen pyring til barna.

    Creme Brulet brennern til BB er det minst 18 års grense på.

    Den fete brennern vi selger er for virkelige voksne karer, mao høy aldersgrense.

    BB er snart gammel nok:

    image.jpeg
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    HAH!
    Leeeeenge igjen. - sommeren feires med 59 lys. Merkelig å tenke på at nå er det kortere til Mor Jeg Vil Tilbake enn 100.
    BB
     

    Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Alder er bare ett siffer BB... Det er hvor grisete tankene er som forteller noe om alderen :p
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Hans Erik;
    Spredbart lim - sånn viskosegreie - link?
    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Dyret;
    Da har jeg stått still hele livet - tror jeg begynte å tenke svinsk før potteringen var borte.
    BB
     
    Sist redigert:

    LilleFetirLutemann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2009
    Innlegg
    369
    Antall liker
    110

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    LFL;
    Død?
    Titter og tenker - håndverkeren forbannelse - naboen har nettopp fått noen Arduino-linker....

    BB
     

    LilleFetirLutemann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2009
    Innlegg
    369
    Antall liker
    110
    Ja dessverre. Rett før jul. Kun 44 år gammel. Hjemmebryggemiljøet startet innsamling til sønnen han etterlot seg.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    LFL;
    Au, nå som at jeg følte at jeg hadde blitt litt kjent med ham!
    Jeg ironiserte egentlig litt om hvor morsom jeg egentlig syntes mannen var, men nå ble det også feil.

    I dag blir det Speidel - har tatt på meg spandérbuksa og føler at jeg gleder meg en smule.
    Og gjæringstank i rustfritt. Bygger kanskje en 15 mm kjølespiral selv - skulle gjerne hatt motstrømskjøling , men da må jeg inn med en ekstra pumpe osv, osv.
    BB
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.362
    Antall liker
    1.170
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Alternativet ditt er å kjøpe deg inn i lauget vårt. Du passer bra inn og vi mangler et medlem, ikke dyrt heller. Så får du erfaring med Speidel og kan drikke deg til penger til din egen rigg!
    Hvor kan jeg melde meg på, for å drikke meg til penger? Hørtes ut som noe for meg :D
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.796
    Antall liker
    107.561
    Torget vurderinger
    23
    Dyret;
    Da har jeg stått still hele livet - tror jeg begynte å tenke svinsk før potteringen var borte.
    BB
    Pøh... nordlandsskryt! Jeg derimot, måtte tas med keisersnitt fordi masta allerede var oppe :D
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.796
    Antall liker
    107.561
    Torget vurderinger
    23
    LFL;
    Au, nå som at jeg følte at jeg hadde blitt litt kjent med ham!
    Jeg ironiserte egentlig litt om hvor morsom jeg egentlig syntes mannen var, men nå ble det også feil.

    I dag blir det Speidel - har tatt på meg spandérbuksa og føler at jeg gleder meg en smule.
    Og gjæringstank i rustfritt. Bygger kanskje en 15 mm kjølespiral selv - skulle gjerne hatt motstrømskjøling , men da må jeg inn med en ekstra pumpe osv, osv.
    BB
    Tok til vettet ja....
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Sluk;
    Neida, kommunen var satt opp med ei læstadiank jordmor så stasen ble forkortet før den såg dagens lys. Ho trodde (feilaktig) at det var navlestrengen som hadde forvikla seg - siden den gang har det vært dårlig stelt med stell.

    Ja, det måtte bli Speidel denne gangen - masse jålete tullinger i krinsen som må tas hensyn til.

    BB
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10
    Hans Erik;
    Spredbart lim - sånn viskosegreie - link?
    BB
    Dette er markedslederen innen audio:
    NOISEPROOF YOUR LIFE® | Green Glue

    Vi har et fugelim som også har megt gode lyddempende egenskaper til 1/4 av prisen til Greenglue:
    Relekta Milj?fug | Relekta

    Tytte kan mye om viskoelastisk demping.

    https://snl.no/viskoelastisitet

    "Viskoelastisitet, elastisitet som er mer eller mindre «treg» pga. indre friksjon (viskositet) i materialet når det deformeres"

    De over 60 blir mer og mer viskoelastiske med aldern :)
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Takk, HE
    Fins fugemassen i andre emballasjer enn patroner - bøtter feks?

    Tytte kommer til å få en PM.

    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Drittopplasting - vi prøver igjen

    Noen bilder fra forsterkertoppen - bruk av mal - lager forsenkning for label

    WP_20160412_09_12_09_Pro.jpg


    WP_20160412_09_12_16_Pro.jpg


    WP_20160412_09_12_42_Pro.jpg


    WP_20160412_09_13_11_Pro.jpg


    WP_20160412_09_13_25_Pro.jpg


    WP_20160412_09_13_35_Pro.jpg


    WP_20160412_10_25_39_Pro.jpg


    WP_20160412_10_25_25_Pro.jpg


    WP_20160412_09_55_22_Pro.jpg


    WP_20160412_09_43_19_Pro.jpg


    WP_20160412_09_42_49_Pro.jpg


    WP_20160412_10_38_32_Pro.jpg


    Rekkefølgen ble feil men det får gå for denne gangen.......

    BB
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10
    Takk, HE
    Fins fugemassen i andre emballasjer enn patroner - bøtter feks?

    Tytte kommer til å få en PM.

    BB
    Miljøfugen finnes også i pølser, 600 ml.

    Men har noe på "konkurssalg" som også er egnet hvis du er intr.
    10 liters bøtter med en mykere variant av Tec7. Demper meget bra og har egenvekt på 1,5.
    Vi har 18 stk på lager.
    Kan selge dem for 600,- stk ex mva noe som er ekstreeeeeeemt billig. Holder minst et år.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Hans Erik;
    Tror du det kan være egnet som sånn Gugge?
    BB
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn