Loftet – superlang byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    De forsterkerkassene er virkelig vakkert håndverk BB!
    Jeg tar av meg hatten!
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Takk skal du ha Mr. D.

    Artig med tre og den lekenheten man kan tillate seg med dette stoffet. For en gamling som husker swing-fronten til Philips og alle de enda finere og mer forseggjorte radiokabinettene, er det tillatelig å legge inn en liten hyllest til denne tida. Det blir nok mye mer treverk i sin primitive form framover.

    Kjenner at jeg dreier en del for tida - håndverktøy og kjæling med håndverksdetaljer sammen med ungene her, åpner øynene gradvis for skjønnheten i det forutsigbare uforutsigbare som ligger i det naturskapte.

    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Ute og spiser Verdens Beste Vaniljesnurr.
    Synd at kaffen suger over alt.
    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Aurora;
    Kanskje, kanskje ikke. Tror jeg ennå husker lukta - samme for øvrig som det lukter fra halvparten av Moccamasterne i min krins.

    Slik;
    Tror du er glad du slapp - hadde et kleint behov for å dele dype tanker med Henne. Tror du er glad du slapp.
    Men mandager, onsdager og torsdager framover er det plass for en langdrug bakerilønsj.

    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Enklest å svare oen;
    Ja jeg skal ta meg en tur rett rundt hjørnet - har ikke hatt anledning ennå.
    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    - men dette gir meg jo en anledning til å brægge litt.

    Har brukt litt tid på å sortere i den kunnskapen en annen fyr har delt med meg. Den andres løsning kommer til å innholde noe gammalt fra JBL mens jeg, på grunn av langt yngre alder, setter inn noe moderne fra Eighteen. Driverne tilhører forskjellige tidsepoker men begge merkene har det til felles at de er bygget i store antall for proffbruk uten mystifistiske løsniger. JBL er vel likevel uten tvil det brændet som troner som Knugen.

    Jeg har lyst til å bygge en rigg som er modulær og stablbar, som ser litt barsk ut og som ikke er for strevsom å bære opp og ned til/fra Loftet. Klug av skade antar jeg at dette er en situasjon jeg ikke kan se bort fra. Tegningen av riggen jeg har vist tidligere, gjelder ikke - modulmålene er litt endret og alurørene jeg tegnet inn, er borte. Disse skulle utgjøre bæring og sammenkoblingene men dette ble litt feil etterhvert - kompleksiteten ble også på ei hylle litt utenfor min rekkevidde.

    Alle kabinettene får relativt trange indre volum. Bassene får litt større armslag enn mellomtonene. Tutene til de siste er ferdiguttenkt mens mellombassenes skal testes ut i løyndom. Derfor kommer det ikke tegninger av disse ennå.

    Låddornas indre liv, skal derimot brettes ut . Personlig og helt privat, så må jeg innrømme at jeg aldri har tatt mer hensyn til andres meninger når jeg har klinket sammen noe. Dette blir derfor mye bedre enn noe annet tidligere herfra.

    Først er det modulmålene - alle eskene får felles bredde, felles høyde og felles dybde - 350, 350 og 195 millimeter men etter dette, så skiller de lag......

    Kassene skal arresteres til hverandre med Adam Halls 17202 Butterfly Latch; 17202 Adam Hall Hardware 17202 - 2 U Butterfly Latch
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Å bygge kasse med 3x19 mm MDF gir en relativt macho feel, men fy faen for et strev det er å frakte bitene rundt mellom maskiner, limestasjoner, opp og ned, hit og dit, så det har jeg gjort for siste gang. Denne gangen går jeg derfor relativt leitveit og satser på 2x12 mm med antivibrasjon mellom laga. Siste ukes utprøving har overbevist meg om at dette er min vei å gå og ar det som ble hvisket meg i øret, derfor er riktig.
    Jeg kunne sikkert ha gått ned til 2x9 mm, men føler at jeg feiger litt ut - skal gå en runde med Store Høvding før jeg slår den siste spikeren i denne kunklosjonen.

    Uansett, så er stivhet det absolutt viktigste sammen med det å isolere indre volum mot ytre og disse kassene får en haug med 19 mm trekanter som også guggelimes mellom bakvegg og sider. Baffel limes til innvendig volum – også denne med gugge. Den ytre frontplaten som skal fungere som avstandsstykke mellom driver og tuter, limes til ytre skall. Avstanden mellom disse to frontplatene blir et-par millimeter. Dermed er det etablert tre litt fleksible skiller mellom driver fremste frontplate der tutene skal festes – også fleksibelt.

    Denne logikken har det tatt med litt tid å komme til enighet med meg selv om, men nå føler jeg at jeg har løst det. Trekantene er Thohaugens medusin mot vibrasjoner som han har funnet mer gavnlig enn tverrstag. Denne tankerekka harmonerer også mer med hva jeg føler er riktigst i et sånt vibrasjonsdempet kabinett.

    1.jpg


    2.jpg


    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Aurora;
    Tror ikke det - det kommer tuter foran så jeg får god lading og masse spredningskontroll.
    Tegning av disse kommer hvis jeg ikke dør av Eurovision underveis.
    Hvis jeg får plass mellom gulv og skråtak, ender jeg opp med to i bunnen og et øverst

    Her er simuleringer av tre aktuelle drivere

    3.jpg


    BB
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Trekanter i hjørnene med bare en halv vanlig 2"x2" eller mdf er helt kurant og gir veldig god stivhet etter min erfaring ihvertfall. Tror ikke du trår så veldig feil der.
    I mellomtonen min så feiga jeg ut og kjørte rutenett i tillegg :rolleyes:

    Gikk også for 2 lag 30mm mdf. Feelgood faktor trumfer enkelhet.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Thomas;
    I mellomtonen kommer det noe morsommere

    Aurora;
    Jeg hat to tjueentommere i kneveggene som jobber nederst. Mellombassene får ta seg av nitti - hundre til fem - seks hundre.

    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Mellombasskassene får et innvendig nettovolum på rundt ni liter – mellomtonene rett i overkant av sju. Nettonetto innvendig volum når man trekker fra elementvolumet burde derfor ikke bli så veldig mange meklekartonger

    Innvendig i mellomtoneeska lager jeg et irregulært rom ved å bygge opp pyramider på de fem ledige veggene. Dette gir så pass stor masse at jeg håper å slippe videre resonansdemping og når jeg i tillegg limer disse klossene oppå hverandre med viskoelastisk, burde dette gi en fin-fin positiv effekt.

    4.jpg


    5.jpg



    Nå har jeg et kassesystem jeg føler er relativt enkelt å framstille og som gir ønsket fleksibilitet. Jeg ønsker også å måle/teste ut JBL 2123 og 2251 med den samme hornmunningen, så om jeg tar meg bryet å lage et universelt festemønster for alle seks kassene, klarer jeg meg med disse pluss to tuter.

    JBL-driverne er betydelig dypere enn de fra Eighteen, men dette tilpasses ved å ikke lime inn alle pyramideklossene.

    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Samlet, og i denne utgaven, kommer riggen til å se noe sånt ut - rensket kraftig opp ift forrige utkast

    6.jpg


    BB
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    Smart og tøft! Alt i moduler?
    Hvilken diskant var det Snickers tvang deg til å kjøpe?
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.792
    Antall liker
    107.543
    Torget vurderinger
    23
    Meyer Sound har holdt på en stund - kjent bl.a. for monitorer også. God feiring, gamle stativ! :)
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Hei Gubben!
    God feiring til deg selv, du også.
    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Hunsbedt;
    Skryteriggens ca-mål er HxBxD: 1691x600x494 - relativt kompakt ift bestykning, vil jeg tro.
    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    For en som har lagt barnetog og trengsel bak seg på denne fridagen for år siden, ble det tid til å ta noen dypdykk i ønskelista.

    Stemjern er det dårlig stilt med, så om en skal bevare den faglige integriteten, er det på tide å ta et grep her.

    Hva skal en velge – skal en la jåleriet fare og gå for det fornuftige og spare noen slanter eller skal en bla opp så det svir i festene? I alle fall så må man ta et lite dypdykk i hva som fins og hvilke bredder man skal trenger.

    Jeg har bestemt meg for å handle inn 3, 6, 10, 12, 16, 18, 25 og 32 mm bredde.

    Polérte eller ikkepolérte jern er også ei avveiing. Polerte føles deiligere å holde i hånda, men denne behandlinga gjør at kantene oppover jernet ikke blir så skarp og hjelper derved lite til å jamne kantene når man skal lage dype hull. Dette spiller ingen trille, egentlig, men som sjura, så er jeg glad i det blanke.

    Hardhet er derimot viktigere – er den lav, er det lett å sette opp en barbérknivskarp egg, men denne forvitrer relativt fort. Hardt stål sir ikke fullt så skarp egg, men holder mye lengre. Min vurdering er at jeg bør ligge rundt 60.

    Hardheten er også viktig når man bestemmer seg for hvilken eggvinkel man går for. De mykeste jerna tåler simpelthen ikke spissere sliping enn tredve grader. Det er for stumpt for meg – jeg ønsker å ligge ned mot tjuefem – et-par-tre parallelle jern til sinking får endatil en slip ned mot tjueto. Da må hardheten i alle fall være på topp.

    Stålbetegnelser som ofte brukes i denne forbindelsen, et O1 og A-2 der O1 betyr at stålet er oljeherdet og A-2 er kryo-behandlet. For meg er dette kun av teoretisk interesse pga av eget ferdighetsnivå er for lavt

    Her er de merkene jeg har lagt mitt øye til så langt


    Stanley Sweetheart.jpg


    Stanley Sweetheart er den modellen mange skuler til når de skal skape et verktøy for håndverkere. Opprinnelig het denne modellen 750 og jeg har lest meg til at den ble holdt i produksjon i rundt førti år før den ble tatt av. Sweetheart er relativt nyintrodusert og er en meget interessant kandidat. Denne nye serien er produsert i Sheffield og ikke i USA som de i den første runden. Det eneste jeg er sjepisk til, er den relativt grunne tangen/koniske presspasningen mellom skaft og stål. Men har det holdt i førti år for de store gutta, holder det sikkert for meg óg, tenker jeg. En sterk kandidat – mye skyldes antakelig min tilknytning til dette merket. Og prisen da – den er meget sympatisk.
    8 pc Sweetheart™ 750 Series Socket Chisel Set - 16-793 | Stanley Tools


    Lie-Nielsen.jpg


    Lie-Nielsens tappjern ser ut som en ren blåkopi av Stanley 750 men det er en viktig forskjell – bladet.
    Lie-Nielsens blad er nesten dobbelt så tykt som Stanleys øverst. Dette gir jernet helt andre bruksegenskaper – det er mye, mye stivere enn Stanleys. Amerikansk opprinnelse. Lie-Nielsen er et ordentlig jålemerke, men jeg lar meg ikke stoppe av det om jeg vil ha disse. Topprodukt i alle henseende. Tror jeg liker balansen i LN bedre enn Stanleys men dette blir kun tro.
    https://www.lie-nielsen.com/


    Veritas.jpg


    Veritas’ sammenlignbare serie kan sammenliknes og likestilles med LN når man ser hvordan disse er bygget opp. Veritas har imidlertid det jeg liker med verktøy som dette – de har en tange som går oppover inni skaftet. Jeg vet at dette bare er en feel jeg har, men jeg klarer ikke helt å fri meg fra dette opphenget. Veritas har også en dyrere serie med enda mer kryptisk formulering av stålegenskapene men disse plasserer jeg utenfor egen rekkevidde. Kjenner at jeg føler for disse tappjerna.
    Veritas� Bench Chisels - Lee Valley Tools


    Ashley Iles.jpg


    Ashley Iles hadde jeg antakelig kjøpt om de hadde vært tilgjengelig nå eller om jeg var sikker på at de ville være tilstede når jeg trenger påfyll. Akkurat nå er de ikke leveringsdyktige og for meg er det et faresignal. Produsert i Sheffield også, som Stanley. Hadde vært et desidert førstevalg men enten jeg vil eller ikke, så blir det ikke disse. Mye på grunn av Joe Cocker.
    Fine woodworking tools


    Narex.jpg


    Narex er tsjekkisk og skal visstnok være førsteklasses. Men så er det dette for en kar som har vanskelig for å innse at Skoda er blitt bil utav. Jeg husker godt den gamle Octaviaen og den nyere MB-100 - og lider under dette. Svært utvalg og likt av en masse handverkere – hårdheten er tett oppunder 60 Rockwell og det hadde holdt. Svært prisgunstig og kanskje hadde disse havnet i handlekorga om jeg ikke hadde hatt minne som en elefant på noen områder. Men jeg er ikke sikker……de er fordømt fine og de gjør absolutt alt fordømt riktig.
    Welcome


    Two Cherries.jpg


    Til slutt, Two Cherries – eller Kirschen på on’kli. Tysk eldgammelt merke med fotfeste i de tyske snekkertradisjonene. Bunnsolid kvalitet og originalsliping på 25 grader. Jerna fås både i polért og upolért og jeg tror jeg kan få alle dimensjonene fra to til femti millimeter i millimeterssteg langt oppover. Skal prøve disse til uka - om disse innfrir så blir det kanskjest disse.
    Home - »TWO CHERRIES« Tools


    BB
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.792
    Antall liker
    107.543
    Torget vurderinger
    23
    Kun Lie-Nielsen som gjelder, ikke andre Mikke Mus merker.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Hmmmmmmmmm............
    1-0 til deg med Braumeisteren, men denne får du ikke.
    Kanskje ender jeg opp med Lie - men da er jeg nok litt jålete - igjen.
    BB
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.792
    Antall liker
    107.543
    Torget vurderinger
    23
    Prøv å banke litt på et 40 mm. jern i eik, så kjenner du forskjellen på LN og de andre blautdyra. Gubben var treskjærer.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Sluks;
    I'm Untouchable - Completely.
    Banke jernet inn i eik - og så med 40 mm - hva slags mann er du?
    Vil heller ta frem blautdyret da!

    Skjønner hva du mener, men jeg er ikke komplett overbevist om at resonnementet ditt holder vann - flere hull her og der.

    Som sagt, så skal jeg prøve Two Cherries (forferdelig navn på et verktøy, egentlig - enig med deg om du også mener det) ila uka - tror avgjørelsen faller da. Skal se spesielt på klingetykkelsen - liker ikke flexende jern i det hele tatt - tror det er her det viktigste slaget står, nødvendigvis ikke det siste.

    Må titte litt på det slipesystemet jeg skal velge til å ha i garasjen. De to største Tormek er absolutt favoritt.
    Og så har jeg veldig lyst til å gjennopplive bryning på smergel/glassplate - husker at jeg likte det veldig godt en gang men er ikke sikker på om dette er veien å gå.

    BB
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.792
    Antall liker
    107.543
    Torget vurderinger
    23
    Det er nettopp i fleksen at herrnilsen er bra - feitere klinge serru... men for all del, hør endelig ikke på andre..:mad::D
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.563
    Antall liker
    12.172
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Dieter Schmid som jeg linket til en gang tidligere har også MHG - et tyskprodusert merke som jeg egentlig ikke vet noe om.... prismessig som Two Cherries, i alle fall i Tyskland...
    Er det forresten noen i Norge som selger noe av dette - helst uten 200% markup......
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Takk Aurora
    - Messersmidt fikk plutselig tilbake sin egentlige mening.
    Har tatt et snorkeldykk og disse ser også interessante ut.
    Leste imidlertid at en kar hadde vært skikkelig plaget av buede baksider - har ikke lyst til å bli plaget med sånt.

    BB
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn