For en som har lagt barnetog og trengsel bak seg på denne fridagen for år siden, ble det tid til å ta noen dypdykk i ønskelista.
Stemjern er det dårlig stilt med, så om en skal bevare den faglige integriteten, er det på tide å ta et grep her.
Hva skal en velge – skal en la jåleriet fare og gå for det fornuftige og spare noen slanter eller skal en bla opp så det svir i festene? I alle fall så må man ta et lite dypdykk i hva som fins og hvilke bredder man skal trenger.
Jeg har bestemt meg for å handle inn 3, 6, 10, 12, 16, 18, 25 og 32 mm bredde.
Polérte eller ikkepolérte jern er også ei avveiing. Polerte føles deiligere å holde i hånda, men denne behandlinga gjør at kantene oppover jernet ikke blir så skarp og hjelper derved lite til å jamne kantene når man skal lage dype hull. Dette spiller ingen trille, egentlig, men som sjura, så er jeg glad i det blanke.
Hardhet er derimot viktigere – er den lav, er det lett å sette opp en barbérknivskarp egg, men denne forvitrer relativt fort. Hardt stål sir ikke fullt så skarp egg, men holder mye lengre. Min vurdering er at jeg bør ligge rundt 60.
Hardheten er også viktig når man bestemmer seg for hvilken eggvinkel man går for. De mykeste jerna tåler simpelthen ikke spissere sliping enn tredve grader. Det er for stumpt for meg – jeg ønsker å ligge ned mot tjuefem – et-par-tre parallelle jern til sinking får endatil en slip ned mot tjueto. Da må hardheten i alle fall være på topp.
Stålbetegnelser som ofte brukes i denne forbindelsen, et O1 og A-2 der O1 betyr at stålet er oljeherdet og A-2 er kryo-behandlet. For meg er dette kun av teoretisk interesse pga av eget ferdighetsnivå er for lavt
Her er de merkene jeg har lagt mitt øye til så langt
Stanley Sweetheart er den modellen mange skuler til når de skal skape et verktøy for håndverkere. Opprinnelig het denne modellen 750 og jeg har lest meg til at den ble holdt i produksjon i rundt førti år før den ble tatt av. Sweetheart er relativt nyintrodusert og er en meget interessant kandidat. Denne nye serien er produsert i Sheffield og ikke i USA som de i den første runden. Det eneste jeg er sjepisk til, er den relativt grunne tangen/koniske presspasningen mellom skaft og stål. Men har det holdt i førti år for de store gutta, holder det sikkert for meg óg, tenker jeg. En sterk kandidat – mye skyldes antakelig min tilknytning til dette merket. Og prisen da – den er meget sympatisk.
8 pc Sweetheart™ 750 Series Socket Chisel Set - 16-793 | Stanley Tools
Lie-Nielsens tappjern ser ut som en ren blåkopi av Stanley 750 men det er en viktig forskjell – bladet.
Lie-Nielsens blad er nesten dobbelt så tykt som Stanleys øverst. Dette gir jernet helt andre bruksegenskaper – det er mye, mye stivere enn Stanleys. Amerikansk opprinnelse. Lie-Nielsen er et ordentlig jålemerke, men jeg lar meg ikke stoppe av det om jeg vil ha disse. Topprodukt i alle henseende. Tror jeg liker balansen i LN bedre enn Stanleys men dette blir kun tro.
https://www.lie-nielsen.com/
Veritas’ sammenlignbare serie kan sammenliknes og likestilles med LN når man ser hvordan disse er bygget opp. Veritas har imidlertid det jeg liker med verktøy som dette – de har en tange som går oppover inni skaftet. Jeg vet at dette bare er en feel jeg har, men jeg klarer ikke helt å fri meg fra dette opphenget. Veritas har også en dyrere serie med enda mer kryptisk formulering av stålegenskapene men disse plasserer jeg utenfor egen rekkevidde. Kjenner at jeg føler for disse tappjerna.
Veritas� Bench Chisels - Lee Valley Tools
Ashley Iles hadde jeg antakelig kjøpt om de hadde vært tilgjengelig nå eller om jeg var sikker på at de ville være tilstede når jeg trenger påfyll. Akkurat nå er de ikke leveringsdyktige og for meg er det et faresignal. Produsert i Sheffield også, som Stanley. Hadde vært et desidert førstevalg men enten jeg vil eller ikke, så blir det ikke disse. Mye på grunn av Joe Cocker.
Fine woodworking tools
Narex er tsjekkisk og skal visstnok være førsteklasses. Men så er det dette for en kar som har vanskelig for å innse at Skoda er blitt bil utav. Jeg husker godt den gamle Octaviaen og den nyere MB-100 - og lider under dette. Svært utvalg og likt av en masse handverkere – hårdheten er tett oppunder 60 Rockwell og det hadde holdt. Svært prisgunstig og kanskje hadde disse havnet i handlekorga om jeg ikke hadde hatt minne som en elefant på noen områder. Men jeg er ikke sikker……de er fordømt fine og de gjør absolutt alt fordømt riktig.
Welcome
Til slutt, Two Cherries – eller Kirschen på on’kli. Tysk eldgammelt merke med fotfeste i de tyske snekkertradisjonene. Bunnsolid kvalitet og originalsliping på 25 grader. Jerna fås både i polért og upolért og jeg tror jeg kan få alle dimensjonene fra to til femti millimeter i millimeterssteg langt oppover. Skal prøve disse til uka - om disse innfrir så blir det kanskjest disse.
Home - »TWO CHERRIES« Tools
BB